Täällä on yx tänä syksynä maxin hankkinut ukko joka tahtois vähän valistusta tuohon suojavarustus asiaan. Siis kysymys kuuluu. Minkälaista suojavarustusta käytätte paikallis/matka ajossa? Itse käytän vain niitä alkuperäis suojia jotka tulivat takin/housujen mukana (olka, kyynär, lantio, polvi) niin ja tietenkin kypärä, hanskat ja ajosaappaat. *
K@zzu
K@zzu
Matkaan mennään Rukan gore-tex puvulla, takki puna-musta, Daytonan gore-kengät, Shoein umpikypärä, hanskat vaihtelee, mutta aina käsissä. Kaupunkiajossa varustus vaihtelee kohteen mukaan, mutta aina muun rekvisiitan lisäksi kypärä ja hanskat. Asvaltti-ihottumaa en aio hankkia missään tapauksessa.
Aikuinen nainen nexusti
Nurkka-ajossa tix-texit niskassa, mutta matkaan tulee sitten vaihdettua takin selästä retkipatja erilliseen, päällepuettavaan suojaan, jossa on myös munuaissuoja. Muuten ei juuri ukon varusteissa eroa olekaan. Pyörään sen sijaan reissuun tulee autom. otettua mukaan myös EA-laukku, se kun ei tuolla takaboxissa paljoa huutele vs. jos sille yllättävä tarve tienpäällä joskus tulee![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Kieltämättä joskus hellepäivinä on tullut tehtyä pieniä kaupunkireissuja T-paita ja shortsiyhdistelmällä, kun ei ole viitsinyt alkaa pukeutumaan.
Ilman muuta aina kannattaisi toki pukea koko taisteluvarustus päälle - kesähelteelläkin, koska eihän se onnettomuus kello kaulassa tule jos on tullakseen.
Noissa gorevarusteissa on nykyisin jo varsin hyvät suojat mahdollista kaatumista vastaan. Kypärä - jos on malttanut ostaa laatutuotteen (merkkituotteen) suojaa myös hyvin päähän kohdistuvilta iskuilta, mutta usein näkee huonoja hanskoja sekä ajokenkiä ja ne taitavatkin olla se heikoin lenkki monilla meistä.
Turvallisia ajokilometrejä vielä 2008 ajeleville!
honsuya
Burgman Executive 650 /08
Olla normaali ei ole parhaita puoliani.
Faijan Aprilialla ajelin toissa kesänä melko helteessä ja täytyy tunnustaa että sortsi/t-paitayhdistelmä oli kaupungissa kiva(honsuya @ Joulu. 24 2008,11:00) kirjoitti
Ehkä sitten voisi olla toiset ajatukset jos olisi kyntänyt..
Isäukko näkyy ajavan farkuissa ja ajotakissa, jotkut rukkaset on kourassa ja avokypärä kokovisiirillä päässä. Hän on kironnut sitä että sadekelillä pysyy muuten kuivana mutta yläkroppaan pysähtynyt vesi valuu housuille.
GSF600 -98
MTX125-R -84
Kiitti vastauksista. Minua kiinnostaa toi selkä suoja että kuinka yleisiä ne ovat maxisteilla? Olen itse miettinyt että se ehkä olis tarpeellinen, etenkin kun tuota ajo kokemusta on vain -60 luvulta ja sekin mopoilla. No syyskuussa tuli hankittua tuo Hondan 150cc skootteri ja sillä on ajeltu reilu 2600km. ja edelleen hengissä. Tuo minun takki on A-pro Horizon ja siinä on tasku suojalle mutta en ole vielä löytänyt A-pro:n suojaa täältä netiltä enkä ole tietoinen jos siihen käy jokin muu merkki?
Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta Kaikille jotka tätä lukee.
K@zzu *![]()
K@zzu
Minä pidän selkäsuojaa aina kun lähden vähänkin kauemmas... "lyhyt kaupunkiajelu" menee kyllä ilman.
Hyvissä Gore-asuissa on vakiona tuo selkäsuoja, mutta jos ajelee tavallisissa tuuliasuissa on tietysti hyvä hankkia tuo erillinen panssari.
honsuya
Burgman Executive 650 /08
Olla normaali ei ole parhaita puoliani.
Asiallinen ajovarustus on, totta kai, kuitenkin se halvin henkivakuutus, siitä ei kannata tinkiä. Kesähelteellä (muistaakseni toissa kesänä oli) saattaa varustus keventyä ns. Centrum-ajossa, mutta jalkineista ei silloinkaan kannata tinkiä. On omakohtaisia kokemuksia, että kevyet kesätossut eivät missään olosuhteissa anna riittävää pitoa 250 kg:n pyörälle ja x kg:n painoiselle kuskille. No, sen vakavampaa ei tapahtunut, kuuluu sarjaan "vähältä piti - otinpahan opiksi".
Mutta kaikkein tärkein ajovarustus löytyy meiltä kaikilta kuitenkin - korvien välistä. Saattaa olla, että meillä maxisteilla ja skootteristeilla yleensäkin tuo asenne on jo alkujaankin oikean suuntainen ja hyvä niin. Ennakoiva liikennekäyttäytyminen ei estä tarvittaessa ripeääkin etenemistä, mutta riskien ottaminen liikenteessä ei ole järkevää, kenelläkään.
Mutta tähän vielä loppuun: Kaikille maxisteille Hyvää ja kilometririkasta Uutta Vuotta! Kalajoella on toukokuussa luvassa varsin iso maxikokoontuminen, sillä olen täällä sivuilla pannut merkille, että Pohjanmaalla on poikkeuksellisen runsas maxi-esiintymä. Ja kun "pohojanmaalaiset" lähtee liikkeelle, niin siinä muut kalpenee, vai ?...
wart burgman
Kunnon varustukset täälläkin. Käsineet ja goretakki aina, mut 50 kmh/kaupunkivauhissa joskus työajoissa fuskaan farkuille.
Plootu
Burgman 07 400
Bandit (GSF) 1250 SA
En löydä tuosta mitään tietoa. Onko sille jo päivämäärä tiedossa???(burger @ Tammi. 03 2009,23:00) kirjoitti
Niin ja kiitos kaikille vastanneille.
K@zzu
K@zzu
Mikäli muistini toimii oikein, sovimme kokoontumispäiväksi äitienpäivän jälkeisen viikonlopun eli se on sitten 16.-17.5.
Aikuinen nainen nexusti