Kävin tuossa eka kertaa ajelemassa pitemmän lenkin Haaparannan kelkkareiteillä ja pikkuteillä. On se mahtava! Koneessa on potkua niin että piisaa. Mekaaniset äänet ovat hämmästyttävän hiljaiset eikä edes kytkin rallata niinkuin KTM 525:ssa. En tiedä johtuuko erilaisesta painopisteestä, mutta pari kertaa kävi tunne, että menee keuliminen yli. Tarvii tottumista. Tosi kevyt käsitellä.
Mulla on Akran vaimennin ja kartta 2-asennossa eli aggressiivisessa. Hyökkää kivasti ja selvästi enemmän tehoa kuin 525:ssa. Ruisku vastaa kaasuun nopeammin. Moottorijarru on vähän erilainen kuin kaasarilla. Pakoäänet ovat tosi hiljaiset kun dB-killeri on paikallaan. Imuäänet on kovat. Jousituskin oli just kohillaan minun makuun enkä ole edes koskenut säätöihin.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Vaihdoin sisäänajoöljyt pois ja tilalle Shellin 10W-40. Vain yksi se KTM:n pitempi suodatin ja kaksi pyöröverkkoa. Magneettiproppu oli lähes puhdas, mutta alempi verkko oli melko täynnä metallihilettä. Tänään oli tiet jäätyneet ja ei pitoa enduronastoilla ollenkaan. Sen mitä oli niin tuntuu hyökkäävän rajusti ja ihan kuin paranisi koko ajan. Potkaisee aivan kuin CR500 Honda ja sikavastaava kaasuun. Pikkuajossa ykkösellä ja kakkosella spoorissa aivan liikaa tehoa ja liian räjähtävä mulle, lähtisi lapasesta heti kun väsyy. Peruskartta tai soft olisi varmaan metässä asiaa, mutta tykkään ajaa pikkuteitä 40-100 km/h ja mahtava kun potkaisee niin ettei meinaa perse penkissä pysyä ja kädet vetää pehmeäksi. Kelkkareiteillä ei ole lunta kuin 10-20 cm ja niillä on hyvä ajaa, mutta vauhtia saa vain mettäteillä.
Toisaalta sitten taas 100-120 kieppeissä hyytyy toisin kuin Hypermotard. Eli kadulla ei tällä viitsisi ajaa yli 20 km pätkää ainakaan nappularenkailla ja vielä vähemmän enduropiikeillä.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Mites osaatko spekuloida minkämoinen kikotin toi olisi supermotona? Sulla kun ilmeisesti on toi 450SMR:kin, niin vaikka siihen verrattuna. Jos siis tohon jarrupuolen ja alustan päivittäisi smotokäyttöön (niin ja vanteet tietty). Varsinaista oikeeta smotoversiotahan tosta ilmeisesti ei ole tulossa.
Yamaha YZ250F -08
SM530R 2008 (myynnissä: http://www.nettimoto.com/husqvarna/sm/944213 )
Varmasti aivan mahtava. KTM:n vanteet ja varmaan alustakin käy. Tuo KTM:n SMR on aivan erilainen ajaa kuin EXC. Taitaa olla rungon geometriassakin eroa. Minä olen ajanut SMR:llä vain jäällä ja piikkirenkailla ja siellä se on tosi hyvä, kevyt ajaa ja ei revi liikaa. Husabergissä on paljon enemmän tehoa ja vastaa kaasuun tosi kiukkuisesti. Tuosta koneen erikoisesta rakenteesta ja painopisteestä voi olla etua supermotossakin. Enduroon 450 on varmasti parempi ja ehkä tuo 570 on tarkoitettukin kovapintaiseen maastoon tai supermotoon. Husaberg myy siihen SM-vannesettiä ja SM-iskareita, jotka tosin taitaa olla KTM:n SXS-kamaa.
http://www.motokonig.fi/cms/etusivu/....html?open=507. jos luulit ettei tästä ole tulemassa smoto versiota niin erehdyit, kuten edellinen linkki sen osoittaa ja täytyy sanoa et mun kohdalla kolahti ja kovaa(Zetus @ Joulu. 24 2008,08:18) kirjoitti
Joo, ton olen kyllä huomannut. Toi vaan mun mielestä näyttää ihan perus enskalta johon on lyöty toi Husabergin smotopaketti. Esim. jos jarrua kattoo, niin näyttäisi olevan 2-mäntänen puristaja joka on siirretty adapterilla niin että sopii isompaan levyyn. Jos toi olis "oikeaksi" smotoksi tehty niin olisi aika erikoista että olisi jätetty tuollainen rimpulajarru. Varsinkin ottaen huomioon että ennen noi Husabergin smotot on aika asiallisilla jarruilla varustettu. Ei silti, eihän tommoseen paremman jarrun lätkäseminen mikään amerikan temppu ole, hintaa vaan tulee lisää.(riuttis @ Joulu. 24 2008,09:50) kirjoitti
Jos tosta on tulossa laite joka on tehty smoto-osien suhteen samoilla spekseillä kuin aiemmat valmistajan smotot, niin se on kyllä vakavasti harkittava laite seuraavaksi smotoksi. Tai no, on se silti vaikka sen joutuisi itse kokoamaan.
Yamaha YZ250F -08
SM530R 2008 (myynnissä: http://www.nettimoto.com/husqvarna/sm/944213 )
Pitää oikaista tämä. Joki on nyt sen verran jäässä ja vielä paljaassa jäässä, että rupesi himottaan Hondalla kokeilemaan miltä se tuntuu. Husaberg EI OLE MITÄÄN CR500:een verrattuna! Honda on kunkku. Sitä on kyllä jonkin verran viilattu ja kaasari isonnettu etten tiedä paljonko on tehoa. Pitkät välitykset ja vielä nelosella kampeaa pystyyn.(mikkoyli @ Joulu. 23 2008,23:40) kirjoitti
Varmuuden vuoksi kävin vielä SMR450:llä samanlaisilla jääratarenkailla jäällä. Se on monkey CR500:een verrattuna, mutta mahtava ajaa. Husaberg on noiden välistä teholtaan ja selkeä enduroalusta.
mutta eikös tuosta linkistä näkyvä beri ole tuo fs 570 motokönig edition ja siinä näyttäisi olevan eri jarrut ja muovit ainakin kun tossa tehtaan 570 smotossa. mutta vrma en voi olla mutta jokainen voi itse verrata kuvia motokönigin sivuilla(riuttis @ Joulu. 24 2008,09:50) kirjoitti
http://www.motokonig.fi/cms/etusivu/...rg/fs_570.html
http://www.motokonig.fi/cms....ig.html
ja hintakin näyttäisi olevan ihan eri
Laitoin myös tuon uuden FS570 2010 mallia enduron kaveriksi. Motokönig-edition lienee endurosta tehty vain vanteet, jarrulevy ja etuloksu vaihtamalla.
Tässä tehtaan supermotossa on täysin erilaiset etupää ja takaiskari. Kysyin niitä varaosana, jos olisi enduroon vaihtanut alustaa tarvittaessa. Mutta olivat aivan sikakalliit ja sitten kun aloin listaamaan eroja niin olihan siinä lisäksi erilaiset t-kappaleet (15-16 mm offset) ja jarrupuristin, jarrulevy ym. Katurenkaat mitkä tuli alla on tubelessit ja siis tubeless-vanteilla myös. Kevyet ja hienot.
Ajossa enduro ja supermoto ovat aika erilaisia. Laitoin tuohon supermotoon 21" ja 19" tuuman vanteet välikelin nastoilla. Endurossa on nyt alla 21" ja 19" oikeat enduronastat. Supermoton alusta on kova. KTM SMR 450 alusta ei tunnu lähellekään niin kovalta.
oliko hapitsun reitit missä kunnossa? tossa jokuaika sitte ko kävin kotarilla ajeleen niin ei ollu vielä mitään jälkiä missään. mutta hauskaa se silti oli.
KTM 640 LC4 Prestige 2006
Liikaa lunta. Ajelin teitäpitkin ja jääradalla tänään.