Tuossa omaa vermettä talviteloille siirrellessä rupesi ohjaus tuntumaan merkillisen kevyelle jo paikoillaan ja mutkaankin hitaasti taittaessa taittaa etusta itsestään alle. Onko tuo laakerin kireys makuasia vai onko aiemmin ollut vain turhan kireällä ? Omaan makuun tässä kuosissa aika rauhaton hitaassa ajossa. Nopeammassa ei kokeiltu kun kaupunkialueella liikutaan. Taittaako oikealla kireydellä oleva laakeri etusta alle ? Laakeri ei lonksu kylläkään. Ohjausiskarikin on ja pyörässä varsin maltilliset kilometrit ... Mene ja tiedä![]()
Kulunut eturengas alkaa haukkaamaan. Saa tosissaan painaa vastaan ettei ohjaus käänny linkulleen.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Ei ohjauslaakerissa mitään "vastusta" pidä ollakaan.
pengis
Miekii huolestuisin, jos ohjauslaakeri vastustaisi yhtään tai sen kireys muuttuisi kiristämällä.
Silloin kun rätkä on palasina, eli keulassa ei ole kuin ylä- ja alakolmio, niin ohjauksen pitää liikkua melkein painovoiman vaikutuksesta. Siis jos rätkä on vähänkin vinossa, niin kolmioiden pitäisi pyörähtää sinne alamäen suuntaan.
Jos on tiukemmalla, niin etsisin vikaa, ellei kyseessä ole joku suojattu systeemi, jossa tiivisteet vastuttaa liikettä.
Olen myös epäillyt ohjauslaakeria omassa mopossa koska hitaissa t-risteyksissä tuntuu joskus kuin etupyörä olisi liimattuna asfalttiin kun alkaa kääntää, eli on joku jumi. Jarrut ei laahaa ja paineet ei vaikuta, mopo oli takakumin vaihdossa ja kaveri tutki myös tuota ohjauslaakeria ja meinasi että se olis ok. Pikkaisen etupää voi kolahtaa jos pihalla siirtelee työntämällä ja samalla "tunnustelee" käsijarrulla. Voiko vika olla eturenkaassa koska mulla myös Misukka Power 2CT, pintaa 3 mm mutta vain pientä pykälää.
Etupään "kolahtelu" tuupatessa ja etujarrua näpelöitäessä voi johtua myös etujarruista, varsinkin, jos on uiva (kelluva) levy.
Siellä on pieniä välyksiä ja ne ilmenee kaikkein helpoiten, kun ensit tuuppaa taakse päin ja jarruttaa ja sitten eteen päin ja jarruttaa.
Uiva levy voi antaa pikkuisen ääntä ja myös jarrupaloiss avoi olla pienen pieni välys ja kun välys vaihtaa paikkaa, niin kuuluu ääni.
Itseasiassa tuo riippuu ihan laakerin rakenteesta ja valmistajan ohjeistuksesta, että kuinka paljon laakeri tahmaa ohjausta kun se on oikealla kireydellä. Esim. CBR600RR.n ohjauslaakerin oikean kireyden voi testata valmistajan ohjeen mukaan ns. kalavaa'alla tangon päästä vetämällä. En muista ulkoa montako kiloa ohjearvo oli, mutta yllättävän paljon kuitenkin näppituntumaan verrattuna.
Superbike #7
Aina oppii uutta.
Vasta Apriliaan naputtelin uudet ohjauslaakerit (kartiorullalaakeri) ja korjausohjeessa ei ollut tiukkuutta mainittu.
Samalla tavalla on täälläkin toimittu, vaikka valmistaja ilmoittaa momentin ohjausakselin mutterille niin näppituntumalla ne on aina kiristetty. Ja voiteluna CRC vesivaseliini joka pirun hyvää mopojen kaikissa linkuissa ja laakereissa.
Kylätason kurapyöräilijä.
No etusen rengaspainekin vaikuttaa, siis ajettaessa. Alipaineisena kääntyy liikaa sisään ja joutuu jänkäämään että ajolinja pysyy.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Vähän varovaisesti sanoisin et kyllä 4000 ajettu ainakin mun pyörässä jo alkaa haukkaamaan noissa 20kmh nopeuksissa kaupungissa. Mutta tota rengasta on kyllä kyljistä kulutettu radallakin, että ehkä saa aika aktiivisesti mutka-ajoa ajaa että noi. Pintaa mulla etusessa on kyllä mutta silti. Ehkä tässä on sekin et jos normaalisti pyörä ei käänny mihinkään ja sitten kun rengas alkaa pikkasen haukkaan niin ero tuntuu isolta..![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Nakkeja kiusattu lähinnä tourinki tyyppisessä ajossa.
Taidan lähteä vielä paineiden tarkistuksella liikkeelle. Ehti seisomaan laite ennen kuin nyt sit siirtoajossa ilmeni tuota em. ilmiötä. Oli niin omituinen omaan käteen taasen kun lähdin liikenteeseen. Ja paineet on voineet laskea kun kelitkin kylmenneet. Paikallaankin tuntuis kummallisen kevyeltä kääntää. Mites tuo "sisään kääntyminen" onko normaalia. Jotenkin epävarmalta tollaisenaan tuntus, mitenhän nopuden noustessa. Tohon pitää jokin roti kuitenkin saada vaikka ens kauden alkuun sitten.
Ok, täytyy testata, tollaset on.http://www.j-mart.biz/j-parts/images...o/20834331.jpg Jarrusatulat ei kuitenkaan kuumene joten jarrut ei jumita ainakaan isommin. Kovemmassa vauhdissa ei mitään ongelmaa, ainoastaan hidas t-risteys tai hidas mutka on otettava varovasti kun välillä on tuota jumia.
Jep, juuri noin. Ja jos valmistaja tuon vetojäykkyyden ilmoittaa, niin sitä kyllä kannattaa noudattaa, tai muuten pyörä voi olla hutera hitaissa nopeuksissa. Tai pahimmillaan pyörä ei tahdo kulkea lainkaan suoraan kuten kaverille kävi, kun huollossa oli vedetty laakeri liian tiukkaan.