Ongelma on seuraavanlainen: lämmetessään moottorista alkaa kuulua tyhjäkäynnillä "siritystä" tai "säksätystä". Kylmänä käydessään ääntä ei kuulu vaan se lisääntyy sitä mukaa kun moottori lämpenee. Ääntä ei myöskään kuulu korkeammilla kierroksilla.
Osaako joku arvioida tuleeko ääni venttiileistä, nokkaketjusta vai mistä? Antaako tämmönen aihetta huoleen vai kuuluuko ko. moottorin ominaisuuksiin?
Pyörä on siis Yamaha XJ 900 vm. -91 ja 70tkm ajettu. Kiitoksia jo etukäteen!
Itselläni oli vähän vastaavaa vaivaa XJ600:sessa, tosin ääni kyllä kuului kylmänäkin. Syyliseksi paljastui nokkaketjun kiristin, joka käsittääkseni ainakin XJ600:sessa tyyppivika. (Haulla löytyy aiheesta keskustelua ja kiristysohjetta, itse vian sain korjattua viemällä pyörän huoltoon ja mainistemalla asiasta)
Käsittääkseni venttiilien ääni on enempi kilahduksia kuin sirinää. (Korjatkoon joku viisaampi jos olen väärässä.)
Kyllä oikeassa olet luulisin että ääni lähtee nokkaketjusta. Eli ottaa välillä kiinni koppaan. Itellä 600 missä juuri tuo vaiva oli. loppui kun kiristi ketjua. Eli ketjunkiristimen jousi kuoliintuu ajan kanssa eikä jaksa enää kiristää tarpeeksi.
mullakin kuuluu naputusta (fzr 1000-87) kun on vähän jo lämmennyt kylmänä käy tosi hyvin.venttiilit on tarkistettu ja on ok...
kannattaa myös kattoo pakosarjan pultit että on tiukalla,ja tiivisteet ehjät tekee nimittäin melko terävän kilinän jos vuotaa
Yamaha FJ 1200-88
Yamaha TZR 125-88
Honda CB 125-77
Honda Monkey -76-88(useita)
`juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
-jaakko parantainen
www.pappatuuninki.fi
voi olla myös venttiilit.
mulla vfr honda , missä ei ole jakoketjua.
ongelma on sama. venavälykset ok mut väittävät et eri materiaalit lämpee eri nopeutta.(alukansi , venakoneisto ei taatusti alua,,). poistuuko ääni kun koneen lämpö tasaantuu , ts. pitkään kuumana? mulla oli muinoin pakosarjan juuressa n. 3mm. repeämä(semmonen ihan pieni) piti tikitystä / rapinaa pienistä kaasun muutoksista pienillä kiepeillä. ei huomannu oikeestaan mitään tasakaasulla tai tyhjäkäynnillä.
yleensä nää säkätykset on pelkästään omistajan korvissa mut jos ne vaan lisääntyy , kannattaa huolestua.
vaikka mulla honda onkin niin samaa nipponin "rautaa" ne on
molemmat eikä tekniikka paljoakaan poikkee