Mielenkiintoisia kuvia.(xx851z @ Tammi. 11 2009,12:55) kirjoitti
Itse dokumentoinut myös toisinaan noita omia projekteja.![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Ongelma näköjään sama,vaikka merkki on eri,mulla oli kawan gtr1000 ja en ollut sen paremmin lueskellun mitää huolto tmv. manuskka,käskin renkaanvaihdossa pistää akseliin ja vanteen-
ulkokehään kuunnon vaseliinit.Huoltomies katsoi minua luukku auki
että mitä,ei niihin ole koskaan mitään laitettu,mutta sanoin että olisi
syytä ruveta laittamaan.
Sanoohan tun jo järkikin että jos 2-uritettua rautaa pyörii keskenään naimisissa,ei kestä loputomaan ilman vaseliineja.
eipä ihan tavallinen vaiva taida olla kyseessä.
tuo rasvaus sellainen, että empä luottaisi yhteenkään rengasliikkeeseen...itse vieressä, jos pitää pajalla rengas vaihtaa.
ja eipä 99 mallista pannaria kannata tuo takia hyljätä..melkonen lausunto korjaamon suunnalta.
aina joskus tollanen pannari eksyy sellasen käsiin, jolle sitä ei ole tarkoitettu
![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Eihän rengasliikkeeltä voi odottaa että alkavat perämurikkaa irti ruuvaamaan renkaanvaihdon yhteydessä. Ainoa paikka mihin sitä rasvaa voi sotkea, on nuo vanteessa olevat boorit. Jos meinaa rasvata kardaanin liukuholkin ja etummaisen boorin, on edessä mahdollisesti haarukan irroituskin.
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Mitä,mitä eikös tuossa ole siniset vilkkuvalot??(Tuppervaari @ Tammi. 11 2009,14:31) kirjoitti
Tuolle kaverille pitäisi antaa ihan sakot liikenteen vaarantamisesta.![]()
Minäkin kiinnitin viime kesänä huomiota jalkatapeissa tuntuvaan värinään, mutta en arvannut sen olevan merkki lähestyvistä kardaaniongelmista. Oletin värinän tulevan moottorista tai olevani itse vain herkkäjalkaisempi kuin aiempina vuosina...(xx851z @ Tammi. 11 2009,12:55) kirjoitti
Honda ST1100 Pan European
En minäkään luottaisi pelkkään rengasliikkeeseen, mutta tässä tapauksessa kyseessä on Hondan merkkihuoltoliike Lahdessa.(Tuppervaari @ Tammi. 11 2009,14:31) kirjoitti
Näin ollen uskallan olettaa heidän osaavan oikeat menetelmät.
Huoltomiehen kommentti kyllä ihmetyttää. Ja se, miksi välystä ei ole aiemmin löydetty, vaikka olen pyytänyt heitä selvittämään asiaa parina aiempana vuonna pyörän ollessa korjaamolla renkaidenvaihdossa.
Honda ST1100 Pan European
Noin olisi syytä olettaa.(alis @ Tammi. 11 2009,22:27) kirjoitti
Valitettavasti tänäpäivänä tuo työnlaatu ei millään tavoin liity katolla olevaan valomainokseen.
Ainoastaan laskutettavaan tuntivelotukseen.
Alan ylikuumeneminen alkoi näkyä ensimmäiseksi juuri näissä huoltohommissa.
Onneksi on vielä poikkeuksiakin.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Itselläni on -94, 210 tkm mittarissa. Oleskelee nykyään monien muiden eläkeläisten tapaan Aurinkorannikolla.
Ajelin joulun jälkeen n. 800 km enkä huomannut vieläkään mitään ylimääräistä välystä tai tärinöitä vetolaitteissa.
Vaimenninkumit vaihdoin 130 tkm kohdalla, ehkä turhaankin. Renkaanvaihdossa paljastuvat boorit olen rasvannut aina renkaanvaihdon yhteydessä ja kardaanin boorit talvisin.
Missähän kunnossa noiden perät on ? Olisiko kelvollisia varaosia ?
Tietääkseni perä ei ole muuttunut -92 -99 *välillä.
http://www.nettivaraosa.com/simple_....0]=http
http://www.tapmotors.net/varaosat/Ve...00_vm-1992.htm
- Pan European -94, Torremolinos -08 ->
- FJR -06
- 1/3 RT1100 -96
- 1/5 FJR -03
Eihän toi nyt kallis remppa ole, mun parivuotta sitten muutaman tonnin arvoisen Trumpan 30 000 km:n iso-huolto merkkiliikkeesä makso samat 1.350e.
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Osui ja upposi(ek@ @ Tammi. 10 2009,08:14) kirjoitti
![]()
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
En suostu ottamaan tätä omaksi syykseni!(Pannari Petteri @ Tammi. 10 2009,03:47) kirjoitti
Honda ST1100 Pan European
Missä tahansa rakenteessa on heikoin lenkki, joka hajoaa ensimmäisenä. Huollolla pystytään tätä hajoamista sekä lykkäämään kauemmas että siirtämään hajoavien osien hajoamisjärjestystä, mutta lopulta ne kaikki hajoavat jostain kohdasta huollettiin tai ei.(Pannari Petteri @ Tammi. 10 2009,03:47) kirjoitti
Ottamatta kantaa tähän tapaukseen, jonkin palan hajoaminen ei yksin kerro ongelman olevan käyttäjässä.
Sama minkä merkkisen peräremontin haavaan voisi kaataa suolaa muistuttamalla ketjuvedon ylivoimasta. Kaikki toisiovedon voitelukohteet ovat aina käsillä ja niiden kunnon tarkistus vie vain hetken. Ketjuveto erittäin harvoin kilahtaa varoittamatta, vaan huolella niitatun ketjun hidas rappio on ilmiselvä jo tuhansia kilometrejä ennen lopullista vaihtotarvetta. Akselivetoon nähden halpaa ketjurataspakettia vaihtaessa voi lisäksi valita haluamansa välityssuhteen ellei tehtaan valitsema miellytä. Pienempi jousittamaton paino, lisää tehoa takapyörälle...kuka hullu edes harkitsee muuta kuin ketjuvetoa?
Juuri tällaisten pohdiskelujen vuoksi ainakin minä valitsen ensin itseäni miellyttävän mopon ja katson sitten miten päin kone on, pannaanko tankkiin bensaa vai dieseliä ja kuinka valmistaja ehdottaa toisiovetoa huollettavan.
Käyttäjien vaatimusspeksejä on enemmän kuin yksi, joten olisi aika ihmeellistä ellei myös toimivia rakenteita olisi yhtä enempää.
Ja nyt mennään kumpikin kipin kapin tarkistamaan kuinka monta niistä huvittavista muovisista Pannarin katteen kiinnityspinneistä on ponnahtanut tallin lattialle talvisäilytyksen aikana.
Ihme että ne katteet yleensä pysyvät ajon aikana mukana noin suuressa yli kahtasataa kulkevassa rakkineessa ilman muita varmistuksia (vaikkapa BMW:n METALLISIN katepultein jotka voi irrottaa ja kiinnittää uudelleen kerta toisensa jälkeen)?
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Hys, oo hilijaa ny, sun syy se oli.(alis @ Tammi. 12 2009,13:24) kirjoitti
Täälä voi olla PeeÄmWee miehiä kuulolla, ei tunnusteta niille mitää!
![]()
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Aiheeseen vielä palatakseni (veistä haavassa), ohessa linkki, josta aikoinaan ensimmäisen kerran luin aiheesta
http://www.st1100.org/html/maintenance_tips.html
Ohessa vielä kuvien kanssa
http://home.insightbb.com/~mmartin36/3rdOring.htm
Netti pursuaa tietoa asiasta, Hondan huollot ei välttämättä taida tietää näistä paljoakaan. Muistelen, ettei tuo rasvaus ole missään huolto-ohjelmassa ainakaan 1100-mallissa.
Happy with Honda
Isäukko aikoinaan hoiti voiteluasioita työkseen. Katseli parikymmentä vuotta sitten Guzzin spooreja ja totesi yksioikoisesti, että "spoorit on rasvattava AINA", eli aina kun ne ovat avattuna näkyvillä.
Molykote-pitoisilla rasvoilla heitä voitelin, mutta nykyisessä Guzzissa on Saksan huolto näköjään käyttänyt kuparitahnaa. Mikähän nyt on sitten se oikea/suositeltu rasva, vai onko sillä sen suurempaa seksuaalista merkitystä, kunhan eivät kuivat ole ?
Saadaanko tästä uusi Delvac-kisa aikaiseksi ?
"Älä koskaan siirrä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä ylihuomenna." (Mark Twain)
Kiitos vinkistä! Tärppäsi. *(tantikka @ Tammi. 12 2009,09:40) kirjoitti
Saan osat tällä viikolla. Saa nähdä miten ammattimaisesti korjaamo suhtautuu asiaan...
Honda ST1100 Pan European
Pitäskö sen nyt munki varulta purkaa pannarin persus vaikka 3000 kilsaa vasta mittarissa(tonnin huollosa ei kaveri kertaakaan hiplannu perää, katoin vieressä)
Tänä perähysterian aikakautena varmuus on saatava![]()
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Ei tietenkään tarvitse, koska Hondan perä kyllä kestää!(jarska @ Tammi. 12 2009,16:47) kirjoitti
Tässä ketjussahan tuli todettua, että vika oli kuljettajasta, eikä pyörästä johtuva.![]()
Honda ST1100 Pan European
Kiitos, nyt mieleni huojentui.(alis @ Tammi. 12 2009,17:18) kirjoitti
Tuossa viime syksynä olin tuntevinani pientä tärinää ajaessa, mutta nyt olen vakuuttunut että se johtui kärkkäisellä syömästäni hernekeitosta.
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Ei kai tuota nyt kannata niin vakavasti ottaa, syyllinen löytyy täältä, eli huolto-ohjelmasta.
http://www.brandt.fi/HONDA/MP/ohjeki...1100%20STD.pdf
Jenkit on antaneet hyvän nimen meikäläisille, eli "Shadetree mechanic"
http://en.wikipedia.org/wiki/Shadetree_Mechanic
Seuraava kannattaa meidän kotimekaanikoiden muistaa:
"Huoltotoimenpiteet vaativat useimmiten erikoistyökaluja ja riittävää ammattitaitoa, jotta niistä suoriudutaan Hondan asettamien laatuvaatimusten mukaisesti. Suosittelemme huoltojen suorittamista valtuutetulla Honda huoltokorjaamolla. Näin varmistat asianmukaisen huollon ja korjauksen. Miellyttävää matkaa ja kiitos Honda valinnastasi"
Lähde: Omistajan käsikirja Honda XL1000V (3) sivu 2
Poikkeuksiakin huolloissa on, itse olen kylläkin löytänyt tosi hyvän huollon etelä-pohjanmaalta.
Happy with Honda
Eihän tässä kukaan vakavasti otakaan. *(xx851z @ Tammi. 12 2009,17:37) kirjoitti
![]()
Honda ST1100 Pan European
Aika harvaan perästä vaihdetaan öljyt,kun ottaa huomioon että kakki tehot välitetään sillä takapyörälle.Jotku suosittelee huomattavasti lyhkäisenpiä vaihto välejä perän öljyille.
Alte et late
Kuinka lyhyt vaihtoväli olisi sopiva?(pinna @ Tammi. 12 2009,19:18) kirjoitti
Ihmettelen nimittäin sitä, että kevyen ja tehottoman moottoriipyörän peräöljyn vaihto ei pitäisi olla kovinkaan kriittinen juttu, ottaen huomioon ettei tarvi kiskoa auton paiinoa liikkeelle -35 asteisten peräöljyjen pyöriessä yhtenä klimppinä lautaspyörän kulmassa. Ja siitäkin öljystä on lämpötilanvaihteluiden vuoksi puolet vettä.
Ja ne auton perät kestävät puolesta miljoonasta miljoonaan kilometriin kunhan nyt edes joka toinen vuosi tai vaikka 50.000 km välein.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Tutkimalla itse vanhojen öljyjen laatua saa ehkä käsityksen,omassani on perän öljyjen vaihto jotakin pannarin luokkaa ,huolossa isot pojat suosittelivat lyhkäisenpää väliä.
Onhan se vähän epäsuhteessa kun moottoriöljyt vaihdetaan 6 tonnin välein ja peräöljyllä mennään viisin kertainen matka.
Moottorissa on useanpi litra öljyä ja perässä joku desi.
Alte et late
Ole hyvä vaan.kirjoitti
Kummasta tulee osat, mustasta -94:stako ?
- Pan European -94, Torremolinos -08 ->
- FJR -06
- 1/3 RT1100 -96
- 1/5 FJR -03
En tiedä, tuleeko ne juuri siitä mustasta, mutta ainakin samalta myyjältä.(tantikka @ Tammi. 13 2009,06:59) kirjoitti
Honda ST1100 Pan European
Viisastelua:(pinna @ Tammi. 13 2009,01:20) kirjoitti
-Moottoriöljyyn pääsee epäpuhtauksia palotilan kautta
-Moottoriöljyssä ui usein myös kytkinlevyt
-Moottorin lämpötila-alue on laajempi
Ei manuaalivaihteisten autojen laatikkoöljyille ole useinkaan (?) mainittu minkäänlaista vaihto-ohjelmaa.
DOHC:lle kannatuspisteet jo pelkästään sen vuoksi, että kutsuu spooria spooriksi.(DOHC @ Tammi. 12 2009,15:11) kirjoitti
Boorinrasfaajat ovat boorin'. Itse mätin kuparitahnaa Suzuki VX-800:n perän spooreihin. Siinä oli kevyessä jaappaninmaassa tehdyssä pyörässä väärin suunniteltu perä, joka ei kestänyt ilman toimenpiteitä kuin max. 60 tkm. Hupaisa pikku ominaisuus. Ja silti *![]()