Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 58:sta
  1. #1
    Moro!

    Nyt olis hirmunen hinku ja motivaatio tehdä uusiksi tuonon perä ja keula. Pikku hiljaa talven mittaan olis tarkotus homma hoitaa... Mopo on jo osina

    Perän meinasin aluksi vaihtaa uudenmalliseen, mutta nyt päätin, että muovailen sen kokonaan itte...

    Keulan meinasin säilyttää puoliksi originaalina, eli katteen yläosa saa jäädä plekseineen sellaiseksi, mutta valot vaihtuu, joten alaosan joutuu muovailemaan uudelleen.

    Nyt kaivataan neuvoja ja vinkkejä, koska en ole aikasemmin kuiduttanut muuta ku corollan pyöränkaaret pikasesti ennen vaihtoa

    Eli lähinnä muotin teko vanhasta etumaskista? Ja millä kokonaan uusi muotti perään?

    Kiitos jo etukäteen!
    Sopivasti täysillä!!

    749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
  2. #2
  3. #3
    Lainaa (Teme65 @ Marras. 16 2008,00:08) kirjoitti
    Kyseleppä tuolta
    http://www.ppmuovi.com/
    Toi kuulostaa ainakin osaavalta!

    Voishan sitä samalla kysästä vaikka hiilikuidusta

    Ongelmana vaan on, et toi budjetti ei salli kauheeta hifistelyä puhumattakaan, et teettäis osat tuolla.

    Se vaan aina mietityttää kysellä "yrityskikkoja" omaan rojektiin, ku ei tuo rahaa taloon....
    Sopivasti täysillä!!

    749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
  4. #4
    Tässä ja tässä pari pikaista hakutulosta, ensimmäinen suoraan täältä orgin tallin puolelta, toinen b-foorumilta (josta löytyy "lasikuitu" hakusanalla paljon vastaavia topikkeja).

    Kertaalleen ole lasikuituisen lokasuojan tekemistä yrittänyt, mutta yritykseksi jäi. Muotin/lestin tekoon kannattaa oikeasti uhrata ajatus jos toinenkin ja käyttää runsaasti aikaa.

    -Jay
    Sota on rauhaa. Vapaus on orjuutta. Tietämättömyys on voimaa.
  5. #5
    Moikka!

    Tuosta linkistä:

    http://www.autosound.fi/tietoa_lasikuitu.html

    Kun selailet vähän alaspäin, niin tulee juttua esim. auton keskikonsolin tekemisestä.

    En ole itse kuidutellut enempiä, kuin yhden subikotelon ja parit kuitupaikat parakkiin, joten tuommoisen kipsimuotin tekemisestä en omaa kokemusta, mutta jotenkin noin se varmaan kannattaisi hommaa lähestyä?

    Edit. Jostain kummansyystä linkki päätyy muotoon .htm ja sivu ei toimi, mutta ota vaikka copy/pastella uuteen ikkunaan, tuo mun linkki, tai muuta toimimattoman linkin pääte muotoon .html, niin johan toimii.



    I'm just asking. Olen vain persekuningas.
  6. #6
    Itse olen askarrellut jotain veneen osia kuidusta kipsimuotin avulla. 20kg kipsipohjaisesta käsirappauslaastista saa muuten paljon aikaiseksi... Kipsissä on etuna helppo hiottavuus ja matskua voi laittaa hieman lisää jos tulee jostain kohdasta otettua liikaa pois.

    Muotin tekemiseen kannattaa tuhrata aikaa koska sen valmiin palikan korjailu saa aikaiseksi vielä enemmän kirosanoja kuin muotin tekeminen moneen kertaan.

    Itsellä on suunnitelmissa fiksata (naku) RSVR:n muotoja vähän uusiksi joskus tossa keväämmällä ja kelasin tehdä vanerista tms "profiilipaloja" jotka isken sinne kipsimuotin sekaan. Niihin kun sahailee molempien puolien muodot tarkasti kohilleen niin muotin eri puoliskoista pitäisi saada myös helpommin samankaltaiset. Eli tavallaan jotain pientä luurankoa sinne muotin sisälle minkä reunoista saa noi mittasuhteet tarkistettua.
    En tiedä aukeaako toi kirjallinen kuvaus kenellekkään mut kuvia tulee vasta sitten kun aloitan askertelun. Eli ei vielä kuukausiin
  7. #7
    Mites uretaani??

    Jos suojais hyvin orkkis takakatteen ja sit ruiskuttais puoli kerrallaan uretaanilla täyteen. Sit leikkailis liiat pois (et saa muotin irti katteen sisältä) ja ku molemmat puolet on tehty niin liittäis osat yhteen.

    Tarkotus olis ikäänkuin sheivata orkkis takakatteesta jonkun verran pois, et perästä tulis hiukan speed triple tyyppinen eli tosi pelkistetty...

    Mut mitä mieltä tosta uretaanivaahdosta? Sotkusta varmaankin...
    Sopivasti täysillä!!

    749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
  8. #8
    Täältä löytyy eräs kuituprojekti alkaen lestin teosta päätyen lopulliseen muottiin. Esimerkki on meikäläisen toisen harrasteen puolelta, sivustolta löytyy hakemalla paljon muitakin juttuja epoksi/lujitemuovihommista.
  9. #9
    Taidan kokeilla tota uretaani vaihtoehtoa.

    varsinaista muottia kun en takakatteesta tarvii. Riittää ku "muottiin" jää sisemmät ääriviivat et saan kiinnityspaikat suoraan niistä merkattua ja takapenkin reiän saan suoraan piirrettyä.

    kaikki lopulliset muodot kuitenkin on veisteltävä itte.
    Sopivasti täysillä!!

    749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
  10. #10
    Kunnolliseen tulokseen pääsemisessä hiilikuidun kanssa pitäisi käyttää jotakin painemuovaustekniikkaa. Hiilikankaat on yleensä luokkaa 300 g/m², joten ne ei taivu hyvin pienille mutkille. Lisäksi hiili juo tolkuttomasti liima-ainetta, joten senkin puolesta saadakseen hiilestä sen kaiken hyödyn irti, olisi käytettävä joko alipaine- ja / tai ylipainemuovaustekniikoita. Lisäksi hiilen kanssa täytyy käyttää parhaita epoxi-hartsisysteemeja, joilla saavutetaan haluttu lujuus. Hiilli on toki nykymittapuun mukaan kaunista, mutta se ei ole kovin helposti työstettävissä käsilaminointisysteemeissä, joissa on tiukkoja kurveja.

    Mallikappale (plugi, täällä mainittu lesti) pitää tehdä juuri niin hyväksi pinnanlaadultaan, kuin lopullisen kappaleen haluaa olla. Yleensä plugi käsitellään siten, että sen pintakäsittelyn alla on jonkunmoinen lasikuitukerros. Tällä taataan riittävä pintalujuus plugiin, jotta sen lopullinen pintakäsittely ei vahingossa tuhoaisi mallinetta eli plugia. Viimeinen pintakerros plugissa on yleensä automaalaamotasoa, joka sitten vielä kiillotetaan koneella. Tällöin se kiiltää, kuin peili ja tulevan halutun kappaleen pinta on just niin hyvä, kuin on plugin pinta.

    Tässä seuraavassa vaiheessa plugin ympärille rakennetaan erotuslevyillä sellainen moniosaisten muotinkappaleiden systeemi, jotta lopullisen tuotteen saa purettua muotin sisältä, samoin siis sen alkuperäisen plugin.

    Plugi käsitellään muottivahalla täydellisen kiiltäväksi useita kertoa, jotta taataan, ettei epoxi tartu plugiin. Lisäksi kannattaa käyttää Poly-vinyyli-alkoholi pinnoitetta, joka sivellään kuten märällä rievulla pyyhittäisiin. PVA kuivuu hyvin ohueksi kerrokseksi kirkasta lakkaa. Se liukenee tarvittaessa aukaistessa veteen, ei muihin liuottimiin.

    Yksi erotuslevyillä lokeroitu muotti tehdään laminoimalla, epoxi-gelcoten päälle, osa kerrallaan, jotta se sulkeutuva muoto vältetään.

    Aina seuraavaa erotuslevyosaa tehdessä edellinen erotuslevy poistetaan, jolloin seuraava muottilaminaatti istuu tarkalleen edellisen reunukselle.

    Erotuslevjen päälle laminoidaan sitä muottia joitakin senttejä, jotta niihin saadaan myöhemmin kohdistupalat.

    Kun viimeinenkin erotusosio on laminoitu, annetaan paketin kovettua kunnolla muutamia päiviä.

    Ennen muotin hajottamista, kohdistustappien paikat on porattava paikalleen.

    Muotin laminoiduiusta reunoista voi vaikka leikata rälläkältä ylimääräiset pois, jotta muotin saumat saa näkyviin.

    Varovasti sitten, riks-raks ja poks, aukaisemaan muottia. Sinne voi sitten tarvittaessa laittaa vettä raoista, jotta PVA liukenee. Paineilmaa voi käyttää varovasti saumoista puhaltamalla (hyvin tehokas avausväline).

    Muoviyhdistys Ry:n sivuilta saa hyviä oppeja ja kirjoja aiheesta, ihan suomen kielellä (LINKKI)

    -M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  11. #11
    Lainaa (b_tommi @ Marras. 16 2008,21:29) kirjoitti
    Taidan kokeilla tota uretaani vaihtoehtoa.

    varsinaista muottia kun en takakatteesta tarvii. Riittää ku "muottiin" jää sisemmät ääriviivat et saan kiinnityspaikat suoraan niistä merkattua ja takapenkin reiän saan suoraan piirrettyä.

    kaikki lopulliset muodot kuitenkin on veisteltävä itte.
    Uretaanivaahto on erittäin hyvä plugin raaka-aine. Se ei liukene liottimiin, kuten styroxi tekee.

    Ole tarkkana hiomapölyn kanssa, tiettävästi ei ole oikein terveellistä!

    -M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  12. #12
    Unohdin sanoa, että sen erotuslevyjen tiivistämiseen sekä levyhässäkän tekemiseen käytetään muovailuvahaa. Siis ihan tavallista lasten muovailuvahaa. Muovisella lastalla saa oikein kauniita pintoja tehtyä vahasta, jos tarttee erotuslevurakenteissa käyttää.

    -M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  13. #13
    Lainaa (Masa @ Marras. 16 2008,21:45) kirjoitti
    Lainaa (b_tommi @ Marras. 16 2008,21:29) kirjoitti
    Taidan kokeilla tota uretaani vaihtoehtoa.

    varsinaista muottia kun en takakatteesta tarvii. Riittää ku "muottiin" jää sisemmät ääriviivat et saan kiinnityspaikat suoraan niistä merkattua ja takapenkin reiän saan suoraan piirrettyä.

    kaikki lopulliset muodot kuitenkin on veisteltävä itte.
    Uretaanivaahto on erittäin hyvä plugin raaka-aine. Se ei liukene liottimiin, kuten styroxi tekee.

    Ole tarkkana hiomapölyn kanssa, *tiettävästi ei ole oikein terveellistä!

    -M
    joo täytyy joku hengitys suoja hankkia ku olen samaa kuullu isoilta pojilta, et ei ole terveysvaikutteista!

    Kiitos näistä tiedoista ja vinkeistä kaikille

    Tuleva vuosi näyttää, et mitä hommasta syntyy!
    Sopivasti täysillä!!

    749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
  14. #14
    Lainaa (b_tommi @ Marras. 16 2008,21:53) kirjoitti
    Lainaa (Masa @ Marras. 16 2008,21:45) kirjoitti
    Lainaa (b_tommi @ Marras. 16 2008,21:29) kirjoitti
    Taidan kokeilla tota uretaani vaihtoehtoa.

    varsinaista muottia kun en takakatteesta tarvii. Riittää ku "muottiin" jää sisemmät ääriviivat et saan kiinnityspaikat suoraan niistä merkattua ja takapenkin reiän saan suoraan piirrettyä.

    kaikki lopulliset muodot kuitenkin on veisteltävä itte.
    Uretaanivaahto on erittäin hyvä plugin raaka-aine. Se ei liukene liottimiin, kuten styroxi tekee.

    Ole tarkkana hiomapölyn kanssa, *tiettävästi ei ole oikein terveellistä!

    -M
    joo täytyy joku hengitys suoja hankkia ku olen samaa kuullu isoilta pojilta, et ei ole terveysvaikutteista!

    Kiitos näistä tiedoista ja vinkeistä kaikille *

    Tuleva vuosi näyttää, et mitä hommasta syntyy!
    Kysy vaan rohkeasti, vaikka YV:llä.

    Sen verran on tullut hakattua päätä seinään noiden kanssa, jotta virheistä on opittu. Lisäksi mulla on lentokoneiden lujitemuovi-korjauskurssit käytynä, joten on tullut pulattua ao. aineiden kanssa.

    Missä sä asut, jotta voisi mahdollisesti jopa opastaa asiassa?

    -M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  15. #15
    Ois tarkotus tässä talven aikana väsätä lasikuidusta undertray alkuperäsen lokarin "runkoon".
    Onnistuukohan tuo muotin teko niin yksinkertasesti, että suihkutan uretaania lokarin kuoppaan ja hion siitä mieluisan? Siihen päälle sitte laminoimaan lasikuitua? Uretaani saa jäädä alkup. lokarin rungon ja lasikuituseinän väliin, sehän vaan vahvistaa luomusta? Sitte mietin, että kestääkö tuo kunnolla jos vaan ruutaan uretaanin lokariin ja siihen lämin lasikuidut päälle? Ikävä jos ajosta lentää undertray pitkin peltoja...
  16. #16
    Se mitä itse tiedän tuosta uretaanihommelista on se, että ei ainakaan onnistunut juoni, kun koitti erään auton takakontin kylkeen sen avulla tehdä subikotelomuottia.

    Se on vaan perhanan sotkuista puuhaa, eikä se oikein tasaisesti asetu, siihen pinnalle, mistä muottia haetaan.

    Jää meinaan semmoista kuoppaa kumminkin siihen uretaaniin, että koitappa siinä sitten laminoida kuitua siihen muotin pinnalle, kun itse kuitu on laminoidessa, kuin märkä rätti.

    Elikkäs itse unohtaisin näistä hommista tuon uretaanin kokonaan.

    Joko valaisin kipsiin sen muodon alkuperäiskappaleesta, mitä tulee kopioitavan, tai sitten folion avulla laminoi suoraan siihen alkuperäiskappaleeseen, tai pintaan, minkä haluaa aikaan.
    I'm just asking. Olen vain persekuningas.
  17. #17
    Urtsi on jees, mutta sitä täytyy vähän auttaa jollain keveällä tukilevyllä. Lisäksi urtsin reiät kitataan kiinni hartsi/mikropallo -tahnalla. Eli siis laminaatin liimaa ja kuitutarvike-kaupasta ostettavaa mikropallojauhetta ja niistä tehdyllä tahnalla montut kiinni.

    Mä teen itse monesti mallikappaleen sinisestä styroxilevystä. Siihen sitten pintaan ohut kangas epoxihartsilla ja sen päälle sitten sitä mikropallokittiä.

    Sinistä styroxia voi vuolla, hioa, polttaa ja liuottaa. Se on minun mielestäni balsapuun ohella yksi parhaista raaka-aineista plugia varten.

    Sinisen styrsan levymäisiä paloja voi sitten liimailla urtsilla kiinni toisiinsa.

    Styroxi ei sitten kestä polyesteri- ja polyvinyylihartseja. Se pitää tehdä käyttäen epoxihartseja.

    -M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  18. #18
    Itse käytin edellisessä projektissa uretaanilevyä jota liimailin Gascolin uretaaniliimalla kiinni toisiinsa... Helppo työstää ja joko pakkausteipillä tai alumiini teipillä voipi suojailla paikkoja johon ei halua liiman leviävän... Isoja laakeita pintoja voipi muotoilla hiomahöylällä 80 karkeudella todella helposti ja raaka muotoilua tekee helposti rautasahan terällä... Voipi paklata suoraan siihen pintaan tai vetää pohjalle ensin hartsin ja maton ja sitten paklata pinnan lopulliseksi. Tosiaan se mallinteen pinta kannattaa tehdä oikeasti lopullisen pinnan tasolle niin säästyy viimestely töissä lopullisessa kappaleessa. Parit talvet tullut noiden kanssa tapeltua ja aina oppii lisää. Viime projektissa lopullisissa tavaroissa hartsina oli vinyyliesteri hartsi (paljon myrkylisempää kuin polyesteri) ja lasikuitukangas (160g/m2) ja hyvin taipui ja todella ohuita osia saattoi tehdä sekä tuota vinyyliesteriä saa kemikaalien kestävänä... Niin hankinta paikka Terpol Turussa ja toimitukset nopeita Matkahuollon kautta... Perjantaina soitin kahden aikaan ja lauantai aamuna paketti Oulussa... Nopeaa ja sujuvaa sanoisin... Tuon vinyylin kanssa täytyy käyttää kemikaalinassea...
  19. #19
    Olisko parempi idea tehä uretaanista pelkästään muotti ja lasikuidusta "kuori"?
    Jos leikkais lokarin penkin alle jäävälle puolelle reiän, ni sais laminoitua undertrayn lokarin seinämiin kiinni ja samalla penkin alle jäis vähän enemmän hyötytilaa. Taas mietin miten hyvin tuo tulisi kestämään?
    Minkälaista pohjatyötä lasikuitupinnalle olis syytä tehä ennen ku vie maalattavaksi?
  20. #20
    Lainaa (Jortsi @ Marras. 18 2008,22:21) kirjoitti
    Olisko parempi idea tehä uretaanista pelkästään muotti ja lasikuidusta "kuori"?
    Jos leikkais lokarin penkin alle jäävälle puolelle reiän, ni sais laminoitua undertrayn lokarin seinämiin kiinni ja samalla penkin alle jäis vähän enemmän hyötytilaa. Taas mietin miten hyvin tuo tulisi kestämään?
    Minkälaista pohjatyötä lasikuitupinnalle olis syytä tehä ennen ku vie maalattavaksi?
    Jos olet tekemässä yhtä kappaletta, minä ainakin sinuna miettisin kuinka laajaan produktioon ryhtyisin.

    Yhden kappaleen ollessa kyseessä, tekisin sen sinisestä styroxista (blue foam). Hioisin ja tekisin niin lähelle haluttua muotoa, kuin mahdollista. Jos sen kappaleen ei tarvitse olla ja kantaa mitään kuormaa, tekisin sen sinisen styroxin päälle noin 800 g/m² (laminaatin paksuus n. 2mm) epoxihartsilla tarvittavan laminaatin. Lopuksi sulattaisin ja pesisin pois sen styroxin käyttäen asetonia. Laminaatti koostuisi 8 kerroksesta satiinikudottua lasikangasta (105 g/m²), jotta se taipuu helposti muotoihin. Jo 160 g/m^oleva kangas on jäykkää ja huonommin taipuvaa.

    Se, miksi sinistä styroxia, johtuu siitä ettei sulatettuna pois jää niin röpelöinen pinta kuin mitä se olisi valkealla pallostyrsalla.

    Mihinkään erillisen muotin tekemiseen ei kannata ryhtyä, ellei kappaleita tee useita tai muutoin halua hifistellä.

    Tällä menetelmällä ulkopinta vaatii paljon enemmän pohjakäsittelyä, koska laminoinnin pinnalle pitäisi tässä laittaa maali. Eli kittiä ja pakkelia kuluu siinä sinun lopullisessa kappaleessa se sama, joka olisi täytynyt käyttää itse muottiin.

    -M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  21. #21
    Lainaa (Masa @ Marras. 19 2008,00:56) kirjoitti
    Lainaa (Jortsi @ Marras. 18 2008,22:21) kirjoitti
    Olisko parempi idea tehä uretaanista pelkästään muotti ja lasikuidusta "kuori"?
    Jos leikkais lokarin penkin alle jäävälle puolelle reiän, ni sais laminoitua undertrayn lokarin seinämiin kiinni ja samalla penkin alle jäis vähän enemmän hyötytilaa. Taas mietin miten hyvin tuo tulisi kestämään?
    Minkälaista pohjatyötä lasikuitupinnalle olis syytä tehä ennen ku vie maalattavaksi?
    Jos olet tekemässä yhtä kappaletta, minä ainakin sinuna miettisin kuinka laajaan produktioon ryhtyisin.

    Yhden kappaleen ollessa kyseessä, tekisin sen sinisestä styroxista (blue foam). Hioisin ja tekisin niin lähelle haluttua muotoa, kuin mahdollista. Jos sen kappaleen ei tarvitse olla ja kantaa mitään kuormaa, tekisin sen sinisen styroxin päälle noin 800 g/m² (laminaatin paksuus n. 2mm) epoxihartsilla tarvittavan laminaatin. Lopuksi sulattaisin ja pesisin pois sen styroxin käyttäen asetonia. Laminaatti koostuisi 8 kerroksesta satiinikudottua lasikangasta (105 g/m²), jotta se taipuu helposti muotoihin. Jo 160 g/m^oleva kangas on jäykkää ja huonommin taipuvaa.

    Se, miksi sinistä styroxia, johtuu siitä ettei sulatettuna pois jää niin röpelöinen pinta kuin mitä se olisi valkealla pallostyrsalla.

    Mihinkään erillisen muotin tekemiseen ei kannata ryhtyä, ellei kappaleita tee useita tai muutoin halua hifistellä.

    Tällä menetelmällä ulkopinta vaatii paljon enemmän pohjakäsittelyä, koska laminoinnin pinnalle pitäisi tässä laittaa maali. Eli kittiä ja pakkelia kuluu siinä sinun lopullisessa kappaleessa se sama, joka olisi täytynyt käyttää itse muottiin.

    -M
    Sen että malttaa tehdä muotin vähentää painoa ja halkeamia valmiista kappaleesta... Viime talven projektin muotit tullaan rikkomaan ettei samanlaista tule vastaan ja tosiaan niistä muoteista tehtiin vain yhdet valmiit kappaleet... Itse olen sen verta laiska hiomaan kuitukappaleita että mielummin liki maalausvalmis kappale kuin sellanen kittimöykky...
  22. #22
    Juu, kyllä minäkin yleensä sen negatiivimuotin rakennan mallinekappaleesta. Tässä kohtaa yleensä kuluu aikaa + rahaa paljon enemän kuin sen yksittäinkappaleen tekemiseen.

    Mulla tosin on sellaisen huiomavälineet, etten laske sitä hiomista työläimmäksi.

    Lisäksi negatiivimuotin kustannus on yleensä melkoinen, kuin vertaa yhden kappaleen tekniikkaan. Siihen kun tarvitaan aina gekcote => kova pinta jolla saadaan olmakuplat pinnasta pois + kangasta useita kertoja enemän, kuin itse valmistettavaan kappaleeseen. Ja epoxihartsikaan ei ole ihan ilmaista.

    Mutta on se aina niin hienoa, kun on saanut laminaatin ulkopinnan valmiiiksi kiiltävänä suoraan uunista. Minä yleensä maalaan sinne negatiivimuotin sisään suoraan kapplaleen ulkopinnan. Sen maalipinna maalaamisessa ei tarvitse olla mikään guru, oikeastaan päinvastoin. Sen negatiivimaalipinnan pitää olla sumuinen ja appellssiinipintainen, jotta laminointi olisi helpompaa. Kankaat pysyy paremin paikallaan, kun maalipinta on karhea.

    -M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  23. #23
    Seuraava ei ole viisastelua, vaan tarkennukseksi vain:
    tämän sinisen aineen nimi on solumuovieriste, jonka pääraaka-aine on suulakepuristettu polystyreeni. Ei kulje (tietääkseni) kauppanimellä styrox, vaan esim. finnfoam (tämä tosin ei ole sininen). Styrox on niitä muovipalloista tehtyjä levyjä (EPS, eli paisutettu polystyreeni), kun taas muottimateriaaliksi käy tuo tiiviimpi solumuovi.

    edit: muotoilua



    It's better to stay silent and look a fool, rather than speak and remove all doubt
  24. #24
    Terve kaikki hartsinhaistelijat!

    Itellänikin on menossa vähän kuidutusprojekteja tänä talvena.

    Pitäisi omaan mopoon tehdä ainakin takakate hiilikuidusta, ehkä myös itse valmistettavat sivukatteet..

    Takakate on peräisin -08 yamaha r6:sta, josta olen ottanut muotin ja tällä hetkellä sitä pitää vielä vahailla muutamaan kertaan, ennenkuin pääsen hiiltä vetämään päälle.

    Sivukatteet hahmottelin rautalangan pätkillä ja maalarinteipillä, näiden päälle laminoin lasikuitua ja tällä hetkellä on tuon lasikuidun hiominen ja kittaaminen kesken, eli tästä osasta tulee sitten se plugi(ko?), josta muotti otetaan taas gelcoatin ja lasikuidun avulla.

    Tuolla vähän rojektikuvia moposta:
    http://jusba.kotisivukone.com/albumi/muitakuvia/
    "Oletko huomannut, että toisinaan pyörä ei kertakaikkiaan ole hyvän näköinen, mistä tahansa kulmasta sitä katsoo?" -Paavo Polttaja, JoeBar2-

    Maalauksia:
    http://www.jppaintshop.fi/
  25. #25
    Lainaa (Grr @ Marras. 19 2008,11:22) kirjoitti
    Seuraava ei ole viisastelua, vaan tarkennukseksi vain:
    tämän sinisen aineen nimi on solumuovieriste, jonka pääraaka-aine on suulakepuristettu polystyreeni. Ei kulje (tietääkseni) kauppanimellä styrox, vaan esim. finnfoam (tämä tosin ei ole sininen). Styrox on niitä muovipalloista tehtyjä levyjä (EPS, eli paisutettu polystyreeni), kun taas muottimateriaaliksi käy tuo tiiviimpi solumuovi.

    edit: muotoilua
    Joo, totta. Minä vaan sanon niitä molempia sitä valkeista palloista pueustettua ja sitä Blue Foamia styroxiksi, koska ne molemat on samaa muovia.

    -M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  26. #26
    Lainaa (Masa @ Marras. 19 2008,13:33) kirjoitti
    Lainaa (Grr @ Marras. 19 2008,11:22) kirjoitti
    Seuraava ei ole viisastelua, vaan tarkennukseksi vain:
    tämän sinisen aineen nimi on solumuovieriste, jonka pääraaka-aine on suulakepuristettu polystyreeni. Ei kulje (tietääkseni) kauppanimellä styrox, vaan esim. finnfoam (tämä tosin ei ole sininen). Styrox on niitä muovipalloista tehtyjä levyjä (EPS, eli paisutettu polystyreeni), kun taas muottimateriaaliksi käy tuo tiiviimpi solumuovi.

    edit: muotoilua
    Joo, totta. Minä vaan sanon niitä molempia sitä valkeista palloista pueustettua ja sitä Blue Foamia styroxiksi, koska ne molemat on samaa muovia.

    -M
    Taitaapi olla kyseessä Styrofoam, meinaan se sininen tavara.
    FZ1 N -06 kadulla ja R1-10 radalla

    http://www.iluracing.fi/
  27. #27
    Jos (tai kun) olen tekemässä aivan uutta takakatetta niin eikö helpoin tapa ole siis ostaa sitä styrofoamia (vai mitäsenyoli) ja veistellä siitä halutunlainen takakate...?
    Siihen päälle sit latoa lasikuitukerrokset ja avot, meillä on uusi kate valmiina lopputöihin....

    Jotenkin tuntuu vaan niin hiton työläältä toi uretaanivaahdon kanssa vehtaaminen, kun sen ainut funktio tässätapauksessa on saada "merkille" vanhan katteen kiinnityskohdat ja takasatulan aukko...
    Sopivasti täysillä!!

    749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
  28. #28
    Lainaa (Räkis @ Marras. 19 2008,12:12) kirjoitti
    Sivukatteet hahmottelin rautalangan pätkillä ja maalarinteipillä, näiden päälle laminoin lasikuitua ja tällä hetkellä on tuon lasikuidun hiominen ja kittaaminen kesken, eli tästä osasta tulee sitten se plugi(ko?), josta muotti otetaan taas gelcoatin ja lasikuidun avulla.
    Mulla on ton muotin kanssa hiukan "hahmottamisongelmaa".

    Mun järki sanoo, et toi sinun muotoilemasi (rautalanka/teippi) kehikko on just se muotti jonka päälle sit teet sen lopullisen katteen, jota nyt siis jo kittailet. Sit vaan sileän pinnan päälle väriä tarvittava määrä....

    Sit jos teet useampia katteita samalla muotilla niin sit tietty voi tehdä valmiiksi kitatun katteen, josta otetaan mallia.

    Olenko nyt ihan hukassa?
    Sopivasti täysillä!!

    749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
  29. #29
    Lainaa (b_tommi @ Marras. 19 2008,20:43) kirjoitti
    Lainaa (Räkis @ Marras. 19 2008,12:12) kirjoitti
    Sivukatteet hahmottelin rautalangan pätkillä ja maalarinteipillä, näiden päälle laminoin lasikuitua ja tällä hetkellä on tuon lasikuidun hiominen ja kittaaminen kesken, eli tästä osasta tulee sitten se plugi(ko?), josta muotti otetaan taas gelcoatin ja lasikuidun avulla.
    Mulla on ton muotin kanssa hiukan "hahmottamisongelmaa".

    Mun järki sanoo, et toi sinun muotoilemasi (rautalanka/teippi) kehikko on just se muotti jonka päälle sit teet sen lopullisen katteen, jota nyt siis jo kittailet. Sit vaan sileän pinnan päälle väriä tarvittava määrä....

    Sit jos teet useampia katteita samalla muotilla niin sit tietty voi tehdä valmiiksi kitatun katteen, josta otetaan mallia.

    Olenko nyt ihan hukassa?
    No itekään en ole ihan varma noista termeistä, mutta periatteessa tuon katteen voisi maalata hionnan jälkeen ja jättää paikoilleenkin.

    Mutta jos meinaan tehdä nuo palikat hiilikuidusta, niin niistä on pakko ottaa se muotti, johon sitten laminoidaan hiilikuitumatot.
    Tuon hiilikuidun pintaa kun ei viitsi alkaa enää kittaamaan, kun se kuitu pitäisi jäädä näkyviin lopputuloksessa..
    "Oletko huomannut, että toisinaan pyörä ei kertakaikkiaan ole hyvän näköinen, mistä tahansa kulmasta sitä katsoo?" -Paavo Polttaja, JoeBar2-

    Maalauksia:
    http://www.jppaintshop.fi/
  30.  
  31. #30
    Lainaa (Räkis @ Marras. 19 2008,21:52) kirjoitti
    No itekään en ole ihan varma noista termeistä, mutta periatteessa tuon katteen voisi maalata hionnan jälkeen ja jättää paikoilleenkin.

    Mutta jos meinaan tehdä nuo palikat hiilikuidusta, niin niistä on pakko ottaa se muotti, johon sitten laminoidaan hiilikuitumatot.
    Tuon hiilikuidun pintaa kun ei viitsi alkaa enää kittaamaan, kun se kuitu pitäisi jäädä näkyviin lopputuloksessa..
    Näin minäkin asian näkisin. Lasikuidusta saat valmiin katteen ja jos haluut hiilikuitua niin sit joutuu tekemään muotin siitä lasikuitukatteesta.
    Sopivasti täysillä!!

    749R (0001) + s4r + 999S + TRX 850
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen