Kiva olisi kuulla mielipiteitä pyörästä ja tekniikasta.
Itseä ainakin pyörän omistajana askarruttaa tällä hetkellä pyörän kytkimen luistaminen vaikka alkukesästä vaihdoin uudet levyt. Toinen ikävä piirre on ns. etupään ravistus ns. "tank slapper?" kovemmissa nopeuksissa,joka kerran peläytti oikein kunnolla. Ei siihen auttanut edes ohjausiskari.
Johtunee vissiin etupään kulmasta? Onkohan tähen olemassa mitään lääkettä kuin pitää nopeudet kohtuullisina?.
Päivitä se kytkin... alkuperäiseen uuteen sarjaan tulee 1 levy enemmän ja ohuemmat välilevyt.
ennen kova, joskus jopa nopeakin...
oisko ohjauslaakeri löysä, ei se normi TL niin herkkä ole släppäämään.
muita asioihin vaikuttavia asioita on jousitus, iskarit yms pitää olla kunnossa, ja renkaiden pitää olla kunnossa. myöskään tangoissa ei pidä roikkua paniikissa vauhdin kasvaessa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Mulla oli -97 ässässä kytkimen luisto-ongelmaa, mutta se korjaantui levyjen vaihdolla. Tank slapper on tullut pari kertaa koettua, mutten laittaisi sitä pyörän piikkiin. Keulassa kiinni LSL:n Titan-sarjan ohjausiskari ja hyvin toimii. Moottoriin on kajottu sen verran, että laakeririkon seurauksena edellinen omistaja laakeroi koko motin uudestaan, männät vaihtui Wisecoiksi ja kansia hieman "portattiin". 13tkm myöhemmin mylly edelleen nipussa ja hienosti pelaa, ei moitittavaa. Takaswingi ässässä on löysä, se olisi tarkoitus jäykistää ja Power Commander odottaa hyllyssä asennusta ja säätöä.
EDIT: Oisko kellään tietoa sopiiko ärrän takaswingi heittämällä paikoilleen?
VS600 -92
VS1400 -92
VS1400 -91
TL1000S-97
ZX-12R -01
Thruxton -06
muistaakseni R mallin haarukan asentaminen vaatii jotain hitsausoperaatioita, ne jousen ja iskarin kiinnikkeet on eri kohdassa haarukan päällä.?
TLzonelta löytyy varmasti neuvoja tuohon.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Pitäneekin kokeilla tuota alkuperäistä päivitys kytkin pakettia.
Uusilla tarvike levyillä ajettu muutoma tonni ja hieman luistaa 6000 rpm paikkeilla. Tosin ne metalliset välilevyt oli kuulemma vähän lämmenneen näköiset mutteivat vaihtaneet niitä huollossa. Voiskohan luisto johtua siitä? Mulla on siis -97 mallin tellu joka on vaan viidellä jousella. Ärrä mallin kytkin pakalla luistot varmaan katois mun aika kallis päivitys, jotain 500 e luokkaa.
Millasia tehoja olette mitanneet tellustanne? Pienen alakierros nykimisen johdosta päätin säädätyttää pyörän penkissä. Sen pitäs saada säädettyä pois. Vakiona pyörästä tuli tasan 110 takarenkaalta. Tellun äänet on mielestäni vakiona aika tukkosen oloiset ja jotenkin epäpuhtaat. Ihme tausta säksätystä esim vtr:ään verrattuna. No hommasin matalempien äänien johdosta yoshin vaimentimet ja k&n suodattimen. PC:tä eivät säädössä välttämättä suosittaneet. Vaan säätävät ecun. Pyörä jäi viemättä penkkiin ensi käynnistyksen jälkeen. Ihan sietämätön meteli suorilla vaimentimilla. Miten joku sanoa nätiksi ääneksi, vaikka onhan ne matalat. DB killerit kiinni ja uusi yritys, nyt on matalat ja kohtuu hiljaiset äänet. Ensi viikolla kuulee totuuden. Millaisia
tuloksia mahtaa tulla?
Minulla on 98 vuotinen tl-s. Kytkin luisti juuri niinkuin kuvailit. Asia korjaantui Pelkillä jousien ja öljyjen vaihdolla. Castrol gps oli ensin. Luisti älyttömästi 6trpm jälkeen. Motulit sisään ja jäykemmät jouset pakkaa puristamaan. Nyt toimii niinkuin kytkimen kuuluukin. Kummassa lie ollut enemmän vaikutusta?? Olen kyllä kuullut muidenkin valittelevan castrolin ominaisuuksia tl:ssä.
Tuosta penkityksestä. 116 konivoimaa antoi takaselta. Vakioänkkärit on ripustettu tallin seinälle ja paikallaan on doma-merkkiset hiilikuitu pöntöt. Kivat on soundit. Ei mielestäni liian kovat. tietysti makuasia.![]()
![]()
Moottoripyörällä voi ajaa muuallekkin kun lähimmälle shellille..
Ahaa, eli swingi irti ja vahvistusoperaatio käyntiin. Vielä kun sais tietää mitä alumiiniseosta ovat käyttäneet tehtaalla, toki en ole vielä irroittanut haarukkaa. Jospa sieltä löytyisi merkintä. Perän toiminta parani merkittävästi kun alkuperäisen "ovipumpun" tilalle vaihtui Bitubon tekele.(jaket @ Joulu. 03 2008,16:03) kirjoitti
VS600 -92
VS1400 -92
VS1400 -91
TL1000S-97
ZX-12R -01
Thruxton -06
Tervehdys! Tässä uutena tellun omistajana tiedustelisin onko kyseises vehkees mitään mahdollisia vikoja ( pyörään uusittu edellise omistaja mukaan kytkin, etup stefat nesteet ym.) kytkin kai pitäisi ajaa jonku aikaa sisään, paljonko se ois et varmistaisi sen et pitäis mahd pitkään? ja paljonko olette jarrutelleet pyöristänne? Mul o Bos:in sliparit ainaki, muusta en viä tiä mut aattelin penkkiin ainaki viädä keväällä. Onkohan kukaan mahdollisesti käyttäny telluansa Tawastiabikessa säädettävänä? Millasin tuloksin?
Exät: Triumph Speedfour-05
Suzuki TL 1000S-97
Aprilia RSV 1000 TUONO -04
Husaberg FS650e
Nykyinen SUZUKI GSX1400
Oma tellu odottaa mp-liikkeessä penkkiin pääsyä. Tekevät kun sopiva väli tulee. Varmaan ensi viikon aikana viimeistään.
Sliparit ja k&n hierotaan säätöihin. Aika kova viritysaste tellussa on muutenkin ikäisekseen kun miettii että tehokkain uusin 1000 cc v2 RSV aprilia tuotti penkissä konetehoa 127 hp. Ilmoitettu teho 147 hp (TM 14/08). Eli ärrä mallin tellun hakkaa ton jo vakiona. Kovin lukema ärrä mallin penkitys lukema jonka olen nähnyt on takaselta 137 hp. Ässä mallin oli jossain 125 hp paikkeilla. Siis llman että konetta suuremmin räplätty. No itse olisin +5 hp tulokseen tyytyväinen. Parempia ääniä ja näköä lähdin hakemaan.
Tellu tuli penkistä ulos. Laitettiin yoshin putket/kn-suodatin. Oli pakko laittaa db-killerit kiinni, kun äänet oli mielestäni liian kovat. Säädettiin siis db:t kiinni omalla ecu:lla. Alkuperäinen penkitys tulos vakiokamoilla 111 hp ja nyt 117 hp takaselta.
Nousu siis 6 hp. Commanderilla olisi saanut paremman lambdakäyrän ja muutoman lisähepankin mutta ei siitä viittinyt maksaa. En kyllä itse usko enää mihinkää 125 hp penkitystuloksiin vaikka tälläsiin väittämiin olen törmännyt.
Edelleenkään ei voi verrata kuin samassa penkissä mielellään peräkkäin tehtyjä vetoja. Ärrämallit taitaa normaalisti puskea jonnekin 115-120 hp tietämille, penkistä ja moposta riippuen. 125 hp onnistuu kyllä, muttei pelkällä putkivirillä. 137 hp takaselta tarkoittaa jo aika merkittäviä muutoksia (esim rajoittimen nostoa, yoshi nokkia, kansi- ja venttiilitöitä, imukanaviston muutoksia...). Telluja viritettäessä hepat on pääsääntöisesti kalliita. Halvimmat piilee sähköissä.
TL1000R
Tuli viime viikko ährättyä tallilla ja olis kai voinu jonkun projekti topikin laittaa, mutta pistetään nyt tähän.
runko1
runko2
perä1
perä2
etuvanne
takavanne
öhlins
tellu
Vielä olis hommaa. Muovit ja tankki pitäs maalata ja väri valita. Kiiltävämusta tai mattavalkee on pyöriny mielessä, ehkä kiiltävän- ja mattamustan sekotus. Tuo runko on mattamusta vaikka vähän harmaalta näyttääkin joissain kuvissa.
Edit. pieni virhe linkeissä
Juu, TLS löytyy täältäkin, vuosimallia 2001. Muuten vakio, paitsi alakate ja Termignonin suht äänekkään pöntöt. Viime keväänä ostaessa sain mukaan dynolaput joissa tehoa 111 pilkku jotain mitattuna 2007 kesällä takapyörältä.
Pyörä on toiminut moitteetta (nyt 56t mittarissa). Ajelin sillä mm. Mustalle Merelle Ukrainan ja Romanian läpi viime suvena. Ainoat ongelmat oli Romaniassa yhden tuntemattoman huoltamoketjun asemalla tapahtuneen tankkaamisen jälkeen alkanut hieman nykivä käynti, mutta sekin korjaantui tankkaamalla jatkossa enempi länsimaisien ketjujen paikoissa (eli tod.näk. johtui vain tuosta huonolaatuisesta bensiinistä.. ei ainakaan toistunut myöhemmin kesällä).
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Tietääkös joku sopiiko ärrän kytkin paketti ässä malliin. Olisi vaan purkupyöränä ärrästä kytkin kaupalla, voisin ostaa ihan varoiksi jos taas alkaa luisto ongelmat. Tuo ärrän kytkin pitäs olla laadukkaampi. Pistin myös alakatteet tilaukseen, menee 3 viikkoa kun posti tuo.
Sopii, mutta luisto voi johtua myös back torque limiteristä, joka löytyy yhtälailla siitä ärrän kytkimestä. Miten se sun kytkin luistaa? Jos annat hanaa niin alkaa tietty luistaa, mutta jos jatkat kaasulla, niin luistaako vaan vai nappaako kiinni? Jos nappaa suht terävästi kiinni, niin ongelma on todnäk back torque limiter. Sen tilalle saa jäykkiä kappaleita jolloin kahva jäykkenee, eikä luista moottorijarrulla, mutta kytkintuntuma paranee ja monesti myös epämääräiset luistot loppuvat.
TL1000R
Just täyskaasulla nopeasti kiihdyttäessä luistaa hetken 6000 rpm paikkeilla (ihka uusilla leveyilläkin). Tasakaasulla ei luista. Paikalta lähdettäessä kaasu pohjassa luistaa hetken ja sitten haukkaa liiaksikin kiinni. Vaikea saada nappi kiihdytystä. En tosta torque limitteristä tiedä mitään. Aiheuttaako siis ton ilmiön?(ZR-7herwood @ Maalis. 03 2009,21:03) kirjoitti
Miksi tollanen tyhmä limitteri pitää olla, haittaa varmaan stripillä aika lailla.Kesällä piti mennä stripille ja harjoittelin muutoman luistatus vedon ja sen jälkeen oli yhtä luistoa koko kytkin. Uutta kytkin pakettia en oo sen jälkeen revittänyt. Kylmänä toi kytkin ei pidä (tai siis pitää liiaksikin). Siis jos starttaa kytkin pohjassa vaihde päällä niin hyökkää väkisin eteenpäin. Öljyissäkö vikaa? Hetken lämmettyä pelaa hienosti. En tiedä mitä tarkoittaa kun monissa lehtien otsikoissa sanotaan alkuvuosien tellujen olevan suunnittelultaan keskeneräisiä ja lastentautsia. Uudemmat mallit eivät kuulemma näistä kärsi mm kytkin on parannettu. Siis onko toi -97 mallin kytkin täysin krimpula. 98 mallissa siis on jo 6 jousella kytkin, varmaan toimii paremmin.
Kyllä nuo kuvaamasi ongelmat vaikuttavat siltä, että ainakin osin johtuvat BTL:stä. Vastaava ramppimekanismi löytyy oikeastaan kaikista sporttisuzukeista. Busapuolelta selviää kuinka soveltuva orkkiskytkin on stripille.
Systeemihän on mekaaninen ramppi, joka kiristää kytkinpakkaa kun välitetään momenttia ja löysää kun ei. Se on ikäänkuin kytkimen käytön tehostin, jolla jäykkäjousisen kytkimen kahvaa saadaan kevitettyä esim. valoissa seistessä. Mekanismi on jo alkujaankin kytkimen luiston hallinnan kannalta huono. Kuluessaan se huononee entisestään kun rampin liike alkaa takeltelemaan. Sen huomaa juuri noin kun avaa reilusti parhaan väännön alueella. Aluksi luistaa, kun ramppi takeltelee. Kun momentti kasvaa niin suureksi, että ramppi nytkähtää kireämmälle, kiristyy samalla kytkimen pakka napaten kiinni.
Kytkinjousien jäykkyys ja kytkinpakan paksuus vaikuttavat myös rampin toimintaan.
Öljyt vaikuttavat varmasti eniten tuohon startatessa hyökkäämiseen, mikä suht normaalia jos seissyt pitkään. Myös pakan aukeamisen määrällä on merkitystä. Kokeile toisia öljyjä. Periaatteessa löysempi öljy tunkeutuu levyjen väliin helpommin, mutta myös karkaa sieltä nopeammin. Tai starttaa suuremmalla vaihteella, niin hyökkää ainakin laiskemmin jos startissa täytyy olla vaihde päällä.
TL1000R
airbox modin ja ratastuksen jälkeen 16/40 pitää kyllä sanoa että kyllä lähtee, keulii kakkosella kaasulla ja kiihtyy paljon paremminmopo on 99tls
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
Tasajako rattaissa syö ketjun varmaankin aika nopeesti. 16/41 tms. olisi ollut parempi valinta.(tl72 @ Huhti. 24 2009,22:28) kirjoitti
'06 Z750 -> '03 SV1000S -> '03 LC4 Supermoto
Miten tuo airbox modi tehdään?
entäs kuinka kovilla kierroksilla kone huutaa 100 km/h, jos kiekot on nuo 16/41? vieläkö tuolla pitempiä reissuja kehtaa ajaa?
Entäs mistä firmoista kannattaa kysellä nuita alakatesarjoja tai bellypaneja?
Onkos laskuoppi hakusessa...? Tasajako olis 16/48=3! Ei 40 takasta saa tasan ku 10/20 etusella, eikö??(Tumppu @ Huhti. 24 2009,22:31) kirjoitti
Tämänhetkinen nautintoviisikkoni:
Suzuki TL1000s 2000 Yellow
Honda X-Eleven 2002 Blue
Kawasaki ZX-7R 2002 Green
Suzuki GSX750f 1992
BMW R1100S 2000 Red
Satulassa vuodesta 1991 lähtien
tl zonessa tuolta löytyy kuvat air box modista
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
Asiallista! Joo, en osaa laskea. *(biglimited @ Huhti. 26 2009,23:05) kirjoitti
Tosin myönnettäköön että käytin sanaa "tasajaollinen" huolimattomasti.
Lue aluksi välityksistä vaikkapa seuraavasta linkistä, niin ehkä selviää mitä ajoin takaa: kliks!
Googleakin käyttämällä löydät rattaista yms. paljon mielenkiintoista faktaa.
Pahoittelen jos käytin väärää sanaa väärässä yhteydessä. Toivottavasti mielenrauhasi ei järkkynyt.
Mut hei! Hyviä ajohetkiä sulle! Keskitytään oleelliseen:![]()
Edit: Löysin orgistakin aihetta sivuavan keskustelun: kliks!
'06 Z750 -> '03 SV1000S -> '03 LC4 Supermoto
Mulla luistaa kytkin myös täysin samanlailla kuin kawazami kuvaa. Olen ajatellut aivan ensiksi kokeilla öljyn vaihtoa. Tällä hetkellä koneessa on Castrolit. Jos öljynvaihto ei auta pitänee kokeilla ZR-7herwoodin vinkkejä.
Ohessa myös huono kuva mun "hieman modatusta" tellu 1000ässästä -01
![]()
Toi on ihan saatanan räyhäkkään näkönen!(j_gi @ Huhti. 27 2009,10:22) kirjoitti
![]()
'06 Z750 -> '03 SV1000S -> '03 LC4 Supermoto
Vai että air-box modin vaikutuksen huomaa ajossa?(berger @ Huhti. 26 2009,22:33) kirjoitti
Itsellä on tehty toi airbox modi ja sotki lambda käyrän totaalisesti. Vaatisi nyt PC:n saadakseen toimivaan säätöön, omalla boxilla säädöstä tuli aika paha kompromissi.
Miten ootte säädättänyt omanne ja millasin tuloksin.
En usko ainakaan, että ilman ruiskun säätöä air-box modista on mitään hyötyä.
Oma tellu on -97, eikä keuli kaasusta ainakaan kakkosella.
Takanakilta siis nyt 117 (vakiona 111hp) pollea ja vakio välitykset. Pitäs varmaan ratastaa eri tavalla. Tosin alakierroksilla käy aika laihalla jos toi huono kärsän nousu johtuisi siitä?
Oman alakatesarjan tilasin tcp- aerodynamiciltä, tuli tosi räyhän näköinen (pistän kuvat kun kerkiän). Powerbrozelta
mietein aluksi bellypania mut nyt olen alakatteisiin tosi tyytyväinen. Tosin hintakin oli kivat 500 e toimitettuna.
Onhan nuo nyt perkeleesti lyhemmät välit, kun vakiot 17/38. Ihmekös tuo jos eron huomaa. Itellä kans airbox mod ja tre mod en huomannut paljon eroa. Vakio väleillä keulii kyllä kaasusta ykkösellä, pitää vaan vääntää se kaasu pohjaan.