Tulokset 1:stä 17:een 17:sta
  1. #1
    Pyörän jarru- ja kytkinnesteet ovat aika vähissä ja jotainhan sinne tarvis kaataa lisää.

    Ongelmana on etten tiedä mitä nestettä pyörässä on ennestään eikä kaikkien nesteiden vaihtaminen ja letkujen ilmaaminen todellakaan kiinnosta tässä vaiheessa vuotta kun keväällä pitäis jokatapauksessa tehdä pyörälle vähän isompaa huoltoa & muuta remppaa. DOT4 ja DOT5 nesteitä ei ymmärykseni mukaan pidä mennä sekoittamaan sillä DOT5 on silikonipohjaista eikä hommasta tule kuin surkea cocktaili. Muista mahdollisista yhteensopivusogelmista meikäläisellä ei ole tietoa. Joku varmaan osaa neuvoa?

    Onko mitään näppärää keinoa varmistua uuden ja vanhan nesteen yhteensopivuudesta tai edes DOT luvun tarkistuksesta?


    Ajokautta en suostu vielä tässä vaiheessa lopettamaan. Se ei siis ole vaihtoehto
  2. #2
    Mitäs niissä jarrun ja kytkimen säiliöissä lukee?
    DOT 4 varmaankin.
    Kytkimessä periaatteessa voisi lukea myös jotta mineral oil?

    Sitä siis lisäät mitä säiliön kannessa käsketään.

    DOT 5.1 käy myös tuon DOT 4:n sekaan ja päin vastoin.

    Noita ei saa eikä passaa sekoittaa DOT 5 nesteeseen.

    Motulin RBF 600 liene hyvä valinta DOT4 nesteeksi?
  3. #3
    Siis DOT 5 ei suositella käytettäväksi lainkaan moottoripyörässä. Se on aivan eri ainetta kuin DOT 3, DOT 4 ja DOT 5.1 jotka taas ovat keskenään yhteensopivia.

    Jos sulla on tehtaan jäljiltä se pyörä niin siellä on melko varmasti joko DOT 3 tai DOT 4 sisällä molemmissa sekä kytkimessä että jarrussa.

    Se on aivan sama mitä noista laitat sinne sitten lisää. DOT 3, DOT 4 ja jopa DOT 5.1 käy aivan hyvin.

    -Teemu



    .
  4. #4
    Lainaa (pr0gram @ Marras. 05 2008,17:50) kirjoitti
    Siis DOT 5 ei suositella käytettäväksi lainkaan moottoripyörässä.
    Entäs jos on ABSillinen mopo? Käytetäänks niis DOT5:sta?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  5. #5
    Ei vaan DOT5.1 on nimenomaan tarkoitettu ABS-jarruihin.
    -
  6. #6
    Lainaa (Laikkakone @ Marras. 05 2008,18:23) kirjoitti
    Ei vaan DOT5.1 on nimenomaan tarkoitettu ABS-jarruihin.
    Mä muistelisin että DOT5 nimenomaan kehitettiin ABS-jarruille sen takia kun wanhan DOT4:sen ominaisuudet ei riittänyt...?

    Eri asia sitten tietty ett mitä nykyset ABSit haluaa?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  7. #7
    Säiliöt eivät ole alkuperäiset eikä niitten kansissa kerrota mitään eikä myöskään noista edellisen omistajan vaihtamista nesteistä tosiaan ole mitään tietoa. Huoltokirja sanoo että DOT4 olis perusvalinta mutta DOT5 käy kanssa. Perstuntumalta veikkaisin tota nelosta mutten kuitenkaan viitsisi perustaa koko hommaa ihan arpapelille jos tosta olis mahdollista päästä jotenkin näppärästi varmuuteen.

    edit: manuaalista quote "Jarruneste (suositeltava): IP Autofluid FR. DOT 4 (käyvä DOT 5)- Agip BRAKE 5.1, DOT 5 (käyvä DOT 4)." & " Kytkinohjaus neste (suositeltu): IP F.F, DOT 4 (käyvä DOT 5) tai Agip BRAKE 5.1, Dot 4 (käyvä DOT 5)." Eli periaatteessa tuolla voi olla vähän mitä sattuu jos nyt ymmärrän tän oikein... Nelosta silti melkein veikkaisin.



  8. #8
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    DOT 4 ja 5.1 ovat glykolipohjaisia ja DOT 5 silikonipohjainen, ne kun lyö sekaisin on tuloksena mömmöä.
    Mineraalit ovat vaaleanruskeita väriltään ja silikoninesteet sinertäviä, ei pitäis mennä sekaisin.



    Dirty Nasty Furriner
  9. #9
    Kyllä tota silikoni DOT5:sta on pyörissä käytetty. Käsittääkseni 2005 ja sitä vanhemmissa(en tiedä koska aloittivat) Harrikoissa on käytetty jarrulitkuna tuota DOT5:sta. Vuonna 2006 vaihtoivat nesteet takasin DOT4:seen.

    Kannattaisiko edelliseltä omistajalta(jos tiedossa) varmistaa, mitä nestettä säiliöön on liruttanut...?



    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

    H-D Road King Custom 2004
  10. #10
    Vanhaa nestettä lääkeruiskulls pikkuisen ulos, purkkiin ja saman verran dot 4:sta sekaan? saattaa olla huonokin idea...
    -kaikki tosiasioina esittämäni seikat perustuvat vahvaan MuTuun, Esson baarissa kuultuihin isojen poikien juttuihin sekä netissä liikkuviin vahvistamattomiin huhupuheisiin.
  11. #11
    Enneku lisäilet jarrunestettä, tarkasta onko palat jo vaihtokuntoiset. Jos palat on lopussa ja lisäät nestettä, joudut imeskelemään sitä säiliöstä pois palojen vaihdon yhteydessä. Yleensä jos jarrunestettä joutuu lisäilemään, on jossain vuoto.
    <p><strong>&nbsp; </strong></p>
  12. #12
    Lainaa (Staga @ Marras. 06 2008,00:36) kirjoitti
    DOT 4 ja 5.1 ovat glykolipohjaisia ja DOT 5 silikonipohjainen, ne kun lyö sekaisin on tuloksena mömmöä.
    Mineraalit ovat vaaleanruskeita väriltään ja silikoninesteet sinertäviä, ei pitäis mennä sekaisin.
    Vaaleanruskeitahan ne on joten tässä taisikin selvitä ilman McGyver kikkailuja. Enpä tota värieroa tosiaan tiennyt ennestään joten tänään ollan taas yhtä asiaa viisaampia. Kiitoksia*
  13. #13
    Lainaa (SenioRR @ Marras. 06 2008,01:48) kirjoitti
    Kyllä tota silikoni DOT5:sta on pyörissä käytetty. Käsittääkseni 2005 ja sitä vanhemmissa(en tiedä koska aloittivat) Harrikoissa on käytetty jarrulitkuna tuota DOT5:sta. Vuonna 2006 vaihtoivat nesteet takasin DOT4:seen.

    Kannattaisiko edelliseltä omistajalta(jos tiedossa) varmistaa, mitä nestettä säiliöön on liruttanut...?
    Joo näin on ja kaikki tiivisteet ja kumit menee paskaksi jos yrittää vaihtaa DOT 4:een. Parempi pysyä DOT 5:ssa ja vain siinä jos on tuon ikäinen H-D. Itse jouduin vaihtamaan V-Rodista kaikki kumiosat paitsi letkut lopulta vaikka kuin yritin huuhtoa puhtaaksi.
    Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
  14. #14
    Käykö moottoripyörän jarruihin ihan normaali huoltoasemalta ostettu jarru/kytkin neste?



  15. #15
    Tuosta yllä olevastahan tuo aika lailla selviää. Yleensä siis mopoissa sama tavallinen DOT 4 liemi kuin autoissakin. Eli huoltistavara käy hyvin perusmopoon - kilpavehkeissä sitten vaaditaan kiehuntakestoa eri tavalla.

    -hh-
  16. #16
    Lainaa (Seikkailu_R @ Marras. 05 2008,17:28) kirjoitti
    Mitäs niissä jarrun ja kytkimen säiliöissä lukee?
    DOT 4 varmaankin.
    Kytkimessä periaatteessa voisi lukea myös jotta mineral oil?

    Sitä siis lisäät mitä säiliön kannessa käsketään.

    DOT 5.1 käy myös tuon DOT 4:n sekaan ja päin vastoin.

    Noita ei saa eikä passaa sekoittaa DOT 5 nesteeseen.

    Motulin RBF 600 liene hyvä valinta DOT4 nesteeksi?
    Elikkä vaikka tuota...
    Suzuki Gs 125 -84
    GSF 600S -97
    GSF 1200S -97
    GSX 1400 -06

    Omalla luvalla jo vuodesta 1977.
  17.  
  18. #17
    Lainaa (Muukka @ Marras. 06 2008,09:18) kirjoitti
    Enneku lisäilet jarrunestettä, tarkasta onko palat jo vaihtokuntoiset. Jos palat on lopussa ja lisäät nestettä, joudut imeskelemään sitä säiliöstä pois palojen vaihdon yhteydessä. Yleensä jos jarrunestettä joutuu lisäilemään, on jossain vuoto.
    Juu, mutta jos edellinen omistaja tai huolto on jättänyt ne niin sanotusti vajaiksi. Jos korkissa on sellainen kumihärdelli, muuttaa se tilavuutta niin paljon että voi olla hankalaa arvioida milloin korkki kiinni säiliö on ylärajassa. Ainakin itsellä monta kertaa tulleet yli nesteet korkkia tiukattaessa.
    Kronoby Racing Team