Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 63:sta
  1. #1
    Morjesta vaan!

    Eli ensimmäinen pyörä olis nyt kuistilla oottelemassa et pääsee sisälle. Suzuki Katana GS550M Vm.82/83 ja ens kesäks olis tietenkin tarkotus saada tulille.

    Kaveri miltä ostin kerto, että pari vuotta seissy ja renkaat, akku ja ketjut olis ainoot mitä tarttee uutta. Ittekseni oon sopinu jo vieväni tankin maalattavaks ja oiottavaks muutaman pienen lommon ja puhistettavaks ruosteet sisältä. Onko muuten loppujenlopuks millanen homma saada tankin sisältä ruosteet veke ja miten paras tehä? Muutakin pientä puunausta ja fiksailua luonnollisesti tarkotus talven aikana tehä.

    Mitä kannattas tehä noin pitkään seisseelle nyt talven aikana/keväällä muuta, kun uutta em. ja mistä kannattas varmistua ennen kun keväällä lähtee baanalle? Öljyjä vaihtaa tai laittaa yms. mitä ja koska?

    Vinkkejä kaipais kipeesti, kun suht pihalla vielä näitten kans. Joskin se puute ois tarkotus korjata pikasesti. Toivottavasti tuli nyt oikeeseen laatikkoon kysymykset ja kiitti jo etukäteen vastauksista!
  2. #2
    Lainaa (Tabmotor @ Marras. 24 2008,01:26) kirjoitti
    Morjesta vaan!

    Eli ensimmäinen pyörä olis nyt kuistilla oottelemassa et pääsee sisälle. Suzuki Katana GS550M Vm.82/83 ja ens kesäks olis tietenkin tarkotus saada tulille.

    Kaveri miltä ostin kerto, että pari vuotta seissy ja renkaat, akku ja ketjut olis ainoot mitä tarttee uutta. Ittekseni oon sopinu jo vieväni tankin maalattavaks ja oiottavaks muutaman pienen lommon ja puhistettavaks ruosteet sisältä. Onko muuten loppujenlopuks millanen homma saada tankin sisältä ruosteet veke ja miten paras tehä? Muutakin pientä puunausta ja fiksailua luonnollisesti tarkotus talven aikana tehä.

    Mitä kannattas tehä noin pitkään seisseelle nyt talven aikana/keväällä muuta, kun uutta em. ja mistä kannattas varmistua ennen kun keväällä lähtee baanalle? Öljyjä vaihtaa tai laittaa yms. mitä ja koska?

    Vinkkejä kaipais kipeesti, kun suht pihalla vielä näitten kans. Joskin se puute ois tarkotus korjata pikasesti. Toivottavasti tuli nyt oikeeseen laatikkoon kysymykset ja kiitti jo etukäteen vastauksista!
    Näin pelkän otsikon luettuani, menisin lääkäriin...
  3. #3
    Lainaa (timlaaks @ Marras. 24 2008,01:30) kirjoitti
    Lainaa (Tabmotor @ Marras. 24 2008,01:26) kirjoitti
    Morjesta vaan!

    Eli ensimmäinen pyörä olis nyt kuistilla oottelemassa et pääsee sisälle. Suzuki Katana GS550M Vm.82/83 ja ens kesäks olis tietenkin tarkotus saada tulille.

    Kaveri miltä ostin kerto, että pari vuotta seissy ja renkaat, akku ja ketjut olis ainoot mitä tarttee uutta. Ittekseni oon sopinu jo vieväni tankin maalattavaks ja oiottavaks muutaman pienen lommon ja puhistettavaks ruosteet sisältä. Onko muuten loppujenlopuks millanen homma saada tankin sisältä ruosteet veke ja miten paras tehä? Muutakin pientä puunausta ja fiksailua luonnollisesti tarkotus talven aikana tehä.

    Mitä kannattas tehä noin pitkään seisseelle nyt talven aikana/keväällä muuta, kun uutta em. ja mistä kannattas varmistua ennen kun keväällä lähtee baanalle? Öljyjä vaihtaa tai laittaa yms. mitä ja koska?

    Vinkkejä kaipais kipeesti, kun suht pihalla vielä näitten kans. Joskin se puute ois tarkotus korjata pikasesti. Toivottavasti tuli nyt oikeeseen laatikkoon kysymykset ja kiitti jo etukäteen vastauksista!
    Näin pelkän otsikon luettuani, menisin lääkäriin... *
    *Kiitti yön piristyksestä.. Repesin ihan täysin!

    Joo, mut tän vaivan aattelin hoidella kylmän viileesti kotikonstein ja ittekseni.. Ei pääse aika tulemaan pitkäksi. *
  4. #4
    KATANA !!
    Kaasarit putsattavaksi ja synkronisoitavaksi, venttiilien toiminnan tarkistus, bensaletkujen, tulpanjohtojen ja tulppien vaihto, sähköjärjestelmästä KAIKKI liittimet tarkistaen ettei oo hapettumia.

    Toisin sanoen kaikki kumi ja muoviosat kandee tarkistaa üüber huolellisesti ettei oo murtumia.

    Bensatankin sisällä on ruostetta (melko varmasti) joka kuulemma lähtee ihan kivasti (ei kokemusta) annitroll aineella (motonet), on jotain happoa jolla sitte lähtee ne ruosteet veks...

    Tässä nyt aluks pientä puuhaa...

    KUVIA KEHIIN.

    Itellä LTD oli seissy 4 vuotta ennen ku minulle tuli ja ny on hyvä ku mikä.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  5. #5
    Minkälainen on ollut seisontapaikka, kosteutta vai kuivaa?

    Onko alumiiniosissa ulkoisesti mitään korroosion merkkejä?

    Eihän vaan moottori ole jumahtanut kiinni? (kokeile vaihde päällä työntää vähän)

    Monesti nuo tiivisteet alkaa pettämään, vaikka laitteella ei ajettaisi metriäkään. Tuon ikäisessä laitteessa saattaa olla melkoisesti tiivisteiden uusimista. Jo ihan iskareiden stefat saattaa antaa ymmärtää, pysyykö öljyt sisällä.

    Monesti myös pitkään seisseet moottorit, jos ne on ollut kosteassa, niiden männänrenkaat saattaa jumahtaa.

    Ehdottomasti ensiksi uudet öljyt ja suodattimet (kaikki suodattimet, ilma ym.), oli ihan mikä vaan tilanne. Sit uudet kynttilät. Venttileiden tarkastus, ettei ole jumahtanut kiinni tai auki -asentoon (samalla välykset). Kaasareiden kohojen ja venttilien toiminta pitää tsekata.

    Kun on varmistettu, ettei mikään ole jumahtanut kiinni => kone käyntiin. Anna käydä lämpimäksi, ilman kovia kierroksia. Kuuntele, ettei koneesta kuulu mitään erikoista. Nyt sitten pitäisi varmistaa se, että kaikkien pyttyjen pakokaasut olisi samalla hehtaarilla kuumat, jotta nähdään, ettei suuttimia ole tukossa (todellinen ongelma).

    Seuraa polttoainesysteemin tiiveyttä, ettei mistään vuoda.

    Emmää mitään tiedä, tässä muutamia ohjeita.

    -M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  6. #6
    Lainaa (Kawa LTD @ Marras. 24 2008,01:42) kirjoitti
    KATANA !! *
    Kaasarit putsattavaksi ja synkronisoitavaksi, venttiilien toiminnan tarkistus, bensaletkujen, tulpanjohtojen ja tulppien vaihto, sähköjärjestelmästä KAIKKI liittimet tarkistaen ettei oo hapettumia.

    Toisin sanoen kaikki kumi ja muoviosat kandee tarkistaa üüber huolellisesti ettei oo murtumia.

    Bensatankin sisällä on ruostetta (melko varmasti) joka kuulemma lähtee ihan kivasti (ei kokemusta) annitroll aineella (motonet), on jotain happoa jolla sitte lähtee ne ruosteet veks...

    Tässä nyt aluks pientä puuhaa...

    KUVIA KEHIIN.

    Itellä LTD oli seissy 4 vuotta ennen ku minulle tuli ja ny on hyvä ku mikä.
    Kyl maar, pikku Katana. *

    Wow! Tulipas heti puuhastelua tän seisotetun parissa. Onko noi minkälainen tehä ittekseen tai kuin pitkälle natsaa vielä tosi amatöörilta kotikonstein? Tahtoa ja aikaa kyl nyt piisaa, jos ne vaan riittää.. Selästä saikulla, kohta varmaan operoidaan olkapää.

    Laittelen kuvia heti, kun saan uuden järkkärin. Viikon parin sisään.. Tovottavasti.

    Kawa LTD.. Voi olla tyhmä kysymys, mut mikä LTD? Kattelin Googlella, niin pukkas useempaa mallia ja kun ei vielä mitään tiedä, kannattaa vissiin kysyä. Oisko sun pelistä missä kuvia?
  7. #7
    tankkiin voi laittaa sitruunahappoliuosta. antaa pari päivää vaikuttaa ja huuhtelee pois. lähtee ruosteet varmasti.

    ja sitruunahappoa saa apteekista
    Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
  8. #8
    Lainaa (Tabmotor @ Marras. 24 2008,02:01) kirjoitti
    Kawa LTD.. Voi olla tyhmä kysymys, mut mikä LTD? Kattelin Googlella, niin pukkas useempaa mallia ja kun ei vielä mitään tiedä, kannattaa vissiin kysyä. Oisko sun pelistä missä kuvia?
    Kurkkaapa Kawan profiilia (Kawan viestin alalaidasta pääset sinne)
    Siellähän se LTD luuraa
    Chief Dark Horse -22
    Tracer GT -18
    F 700 GS -13
    GSR 600 -06
    FZS-600 -00
    Virago 535 -99
  9. #9
    Lainaa (Salmon @ Marras. 24 2008,07:33) kirjoitti
    tankkiin voi laittaa sitruunahappoliuosta. antaa pari päivää vaikuttaa ja huuhtelee pois. lähtee ruosteet varmasti.

    ja sitruunahappoa saa apteekista
    Sitruunahappo toimii ruosteenpoistoon mainiosti. 4% liuos riittää.
    En tiedä mitä apteekissa maksaa mutta itse kävin museoprojektia varten hakemassa sitä paikallisesta agrimarketista. Käytetään nimittäin porsaiden ripulilääkkeenä
    5kg purkki maksoi 27€
    -kaikki tosiasioina esittämäni seikat perustuvat vahvaan MuTuun, Esson baarissa kuultuihin isojen poikien juttuihin sekä netissä liikkuviin vahvistamattomiin huhupuheisiin.
  10. #10
    vaihda kaikki nesteet. jarru, öljy yms.

    lisäksi ei varmaan tekis huonoa keulaöljytkään. ja takahaarukan laakerin vois voidella.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  11. #11
    Lainaa (Masa @ Marras. 24 2008,01:47) kirjoitti
    Kun on varmistettu, ettei mikään ole jumahtanut kiinni => kone käyntiin. Anna käydä lämpimäksi, ilman kovia kierroksia. Kuuntele, ettei koneesta kuulu mitään erikoista. Nyt sitten pitäisi varmistaa se, että kaikkien pyttyjen pakokaasut olisi samalla hehtaarilla kuumat, jotta nähdään, ettei suuttimia ole tukossa (todellinen ongelma).

    -M
    Pyöräytä ensin muutama kierros polkimella tai työntäen vaihde päällä ja tulpat pois.
    jos ei pyöri nätisti niin ei starttiin kannata koskea.
  12. #12
    Lainaa (Tabmotor @ Marras. 24 2008,02:01) kirjoitti
    Kawa LTD.. Voi olla tyhmä kysymys, mut mikä LTD? Kattelin Googlella, niin pukkas useempaa mallia ja kun ei vielä mitään tiedä, kannattaa vissiin kysyä. Oisko sun pelistä missä kuvia?
    Tässä muutama...
    Kawasaki KZ 550 LTD (Limited Edition)
    Tuotu suomeen Sumekon toimesta ainoastaan 440, 750 ja 1000 cc koneilla, eli suht harvinainen...

    Oma vehe tuotu amerikasta joskus -95 ja ainoa made in U.S.A. versio, yksi made in Japan löytyy Pohjanmaalta. Siinähän ne 550 LTD mallit sitten olikin tullihallituksen mukaan (kysytty -07 keväällä).

    GPZ ja GT malleja sitten muutama, alle 50 veikkaisin.

    -80 luvun ilmajäähy peli, toimii ku junan vessa jos vähäänkään huolehtii...

    kliks

    kliks



    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  13. #13
    Lainaa (Masa @ Marras. 24 2008,01:47) kirjoitti
    Minkälainen on ollut seisontapaikka, kosteutta vai kuivaa?

    Onko alumiiniosissa ulkoisesti mitään korroosion merkkejä?

    Eihän vaan moottori ole jumahtanut kiinni? (kokeile vaihde päällä työntää vähän)

    Monesti nuo tiivisteet alkaa pettämään, vaikka laitteella ei ajettaisi metriäkään. Tuon ikäisessä laitteessa saattaa olla melkoisesti tiivisteiden uusimista. Jo ihan iskareiden stefat saattaa antaa ymmärtää, pysyykö öljyt sisällä.

    Monesti myös pitkään seisseet moottorit, jos ne on ollut kosteassa, niiden männänrenkaat saattaa jumahtaa.

    Ehdottomasti ensiksi uudet öljyt ja suodattimet (kaikki suodattimet, ilma ym.), oli ihan mikä vaan tilanne. Sit uudet kynttilät. Venttileiden tarkastus, ettei ole jumahtanut kiinni tai auki -asentoon (samalla välykset). Kaasareiden kohojen ja venttilien toiminta pitää tsekata.

    Kun on varmistettu, ettei mikään ole jumahtanut kiinni => kone käyntiin. Anna käydä lämpimäksi, ilman kovia kierroksia. Kuuntele, ettei koneesta kuulu mitään erikoista. Nyt sitten pitäisi varmistaa se, että kaikkien pyttyjen pakokaasut olisi samalla hehtaarilla kuumat, jotta nähdään, ettei suuttimia ole tukossa (todellinen ongelma).

    Seuraa polttoainesysteemin tiiveyttä, ettei mistään vuoda.

    Emmää mitään tiedä, tässä muutamia ohjeita.

    -M
    Noniin, just roudasin koko komeuden ainakin väliaikaseen työpajaan, tohon nokan eteen keskelle olkkaria. *

    Ei ainakaan mun silmään osunut mitään pahaa korroosion merkkiä osista..

    Oliskohan se jumahtanut.. Vaihteet tosi jäykät ja mitä tossa mahtu muutaman metrin alueella työntämään sisällä, niin ei muuta, kun laahannu vaihteet päällä.. Tosiaan ulkoa kuistilta toin, ikävä kyllä heti ei löytynyt lämmintä paikkaa pelille. Mutta nythän se koristaa mukavasti olohuonetta niin kauan, että saa sen johkin, ehkä järkevämpään paikkaan. Paikka on ehkä jo tiedossa, mutta tossahan sitä olis niin helppo ja mukava toisaalta ropata. *

    Kaikki nää iskareiden stefat yms. on oikeasti tuikituntemattomia vielä, niinkun kaikki muukin liittyen pyörät. Kuunaan en sen lähemmin ole moisia kattellut. Iskarit kun tiedän ja löydän sentäs, löydän stefatkin ja sitten voinkin kattella niitten tilanteita. Tosiaan todella keltanen kaveri olen ja aion silti ton pelin kunnostaa ja saada tulille. Mahdollisimman pitkälle itte. Kohta aattelin lähteä irrottelemaan tankkia auto/pyörälekurille yms. lähempää zoomailua harrastaa tän illan ratoksi.. Liekö nappasen kaasuttimet irti tänään tai huomenna tai jotain.

    Tää vähän pelottaakin, ettei nyt vaan ois männänrenkaakkin tjs. jumahtanu.

    Siis pitäskö nyt samotentein huomenna esim. hakea uudet öljyt ja lorotella sisälle?? Suodattimet yms. lienee vaihdettava samallako..? Sitten keväälläkö uuestaan uuet öljyt? Suodattimia ei keväälläkö tartte uusia? Venttiileiden tarkistus.. Siis kaasaristako.. Hmm.. Kyl mä tablaan, joskus ja jotenkin.. * Mut ennen sitä etin ne venttiilit ja kattelen niitten tilanteita. Uuet tulpat siis samalla kun öljyt, jos öljyt. Miten tsekataan kohojen ja venttiilien toiminta.. Ihan vaan auki ja sitärataa näillä pienillä kätösillä kattellakko?

    Ja loppu onkin sitten hamaassa tulevaisuudessa..

    Tosiaan ainakin vaikutti aivan fiksulta hepulta ja pätevältä kaverilta se keltä tän pelin hommasin. Pohjanmaalla sellasen vanhoja pyöriä harrastavan kerhon jäsen ja veli lie sihteeri yms.. Nostalgiknuttarna oli kerhon nimi. Kerto ettei ite ollu tehny öljyjen vaihon lisäks mitään muuta ja edellinen omistajakaan ei vissiin kummenpia.. Ja seisoessansa ei ole öljyjä vaihettu yms. Tiedä sitten kuinka ennen, kun laitto talliin lepäämään.

    Niitä kuvia vois laitella, täytyy vaan selvitellä mihinkäs niitä laitellaan.. Löyty noi Nettimotossa olleet kuvat näin alku kunnosta, ennen meikäläiselle tuloa ja sekin kunto vaikuttas ja vaikutti ok:lta näin tietämättömälle ainakin.



  14. #14
    Lainaa (Kawa LTD @ Marras. 24 2008,01:42) kirjoitti
    KATANA !! *
    Kaasarit putsattavaksi ja synkronisoitavaksi, venttiilien toiminnan tarkistus, bensaletkujen, tulpanjohtojen ja tulppien vaihto, sähköjärjestelmästä KAIKKI liittimet tarkistaen ettei oo hapettumia.

    Toisin sanoen kaikki kumi ja muoviosat kandee tarkistaa üüber huolellisesti ettei oo murtumia.

    Bensatankin sisällä on ruostetta (melko varmasti) joka kuulemma lähtee ihan kivasti (ei kokemusta) annitroll aineella (motonet), on jotain happoa jolla sitte lähtee ne ruosteet veks...

    Tässä nyt aluks pientä puuhaa...

    KUVIA KEHIIN.

    Itellä LTD oli seissy 4 vuotta ennen ku minulle tuli ja ny on hyvä ku mikä.
    Dodiin.. Nyt sain työllä ja tuskalla kuvat tonne albumiin. Tähän en vielä osaa niitä laittaa ja enpä ole satavarma näkyykö niitä siellä albumissakaan kuinka. Täytyy perehtyä ajan kans paremmin näihin toimintoihin.

    On muuten hianon näkönen peli toi sun Kawa LTD! Kuinhan harvinainen peli tää meikäläisen Katana mahtaa olla, kun ei haulla löytyny täältä tai Googlettamalla oikein mitään erikoisempaa Suamenmaalta? Tuon saa tietää mistä.. Soittoa tuonne Tullihallitukseen?
  15. #15
    Lainaa (tab @ Marras. 24 2008,09:19) kirjoitti
    Lainaa (Salmon @ Marras. 24 2008,07:33) kirjoitti
    tankkiin voi laittaa sitruunahappoliuosta. antaa pari päivää vaikuttaa ja huuhtelee pois. lähtee ruosteet varmasti.

    ja sitruunahappoa saa apteekista
    Sitruunahappo toimii ruosteenpoistoon mainiosti. 4% liuos riittää.
    En tiedä mitä apteekissa maksaa mutta itse kävin museoprojektia varten hakemassa sitä paikallisesta agrimarketista. Käytetään nimittäin porsaiden ripulilääkkeenä *
    5kg purkki maksoi 27€
    Ei muutakun lähimpään Agriin. Mahtaa se halvinta siälä olla..
  16. #16
    Lainaa (jaket @ Marras. 24 2008,10:21) kirjoitti
    vaihda kaikki nesteet. jarru, öljy yms.

    lisäksi ei varmaan tekis huonoa keulaöljytkään. ja takahaarukan laakerin vois voidella.
    Täytyyypä sitten uumoilla miten noi keulaöljyt vaihetaan.. Oiskos tietoa hommasta?
  17. #17
    Kyllä se on ihan ensimmäinen selvittävä se, että pyöriikö kone iso vaihde päällä työntämällä. Voit toki ottaa ne tulpat ensin pois. Uudet öljyt heti koneeseen uuden suodattimen kanssa, ennen pyörittelyjä.

    Kun alakerta moottorista on tunnettavasti auki, eikä ole jysähtänyt kiinni, pitää seuraavaksi varmistaa se venttiilikoneiston toiminta. Pyörä takarengas ilmassa, vaihde päällä pyörittää rengasta ja katsoa kaikkien venttiikeiden auki- ja kiinnimenot.

    Periaatteessa, kun avaat jotain moottorissasi, pitää tiivisteet vaihtaa uudempiin.

    Uusien tulppien kanssa pitää varmistaa, että johdot ja liitokset on ehjät ja stendis-kipinä tulee esille kaikissa tulpissa.

    Seuraavaksi kaasareiden ja mahdollisesti koko suutinsarjan ja tiivareiden vaihto. Synkronointi sitten, kun kone käy.

    Jos se moottorin alakerta on jämähtänyt kiinni ja se rusahtaa auki, silloin siellä on jotain vialla ja kaikki sylinterit on tarkastettava. Samoin, jos joku venttiili takkuaa tai siinä on väärät välykset, ne on tarkistettava myös. Jos venttiilit joutuu tarkastamaan, pitää koko sylinterikansi ottaa irti.

    Tuossa jo joku edellä mainitsi, että sähkötsydeemit pitää käydä liitos-liitokselta lävitse ja hoitaa hapettumat pois.

    Hommaa ihmeessä jostain netin syövereistä huolto-ohjekirja, semmoinen jossa koko pyörä levitetään palasiksi. Niistä saa yleensä kullanarvoisia vinkkejä, ennekuin tuhoaa mitään vahingossa.

    -M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  18. #18
    Lainaa (Kawa LTD @ Marras. 24 2008,17:27) kirjoitti
    Lainaa (Tabmotor @ Marras. 24 2008,02:01) kirjoitti
    Kawa LTD.. Voi olla tyhmä kysymys, mut mikä LTD? Kattelin Googlella, niin pukkas useempaa mallia ja kun ei vielä mitään tiedä, kannattaa vissiin kysyä. Oisko sun pelistä missä kuvia?
    Tässä muutama...
    Kawasaki KZ 550 LTD (Limited Edition)
    Tuotu suomeen Sumekon toimesta ainoastaan 440, 750 ja 1000 cc koneilla, eli suht harvinainen...

    Oma vehe tuotu amerikasta joskus -95 ja ainoa made in U.S.A. versio, yksi made in Japan löytyy Pohjanmaalta. Siinähän ne 550 LTD mallit sitten olikin tullihallituksen mukaan (kysytty -07 keväällä).

    GPZ ja GT malleja sitten muutama, alle 50 veikkaisin.

    -80 luvun ilmajäähy peli, toimii ku junan vessa jos vähäänkään huolehtii...

    kliks

    kliks
    Se oli yks syy tähän peliin tykästymiseen just tuo puhuttu kestävyys. Oishan se hyvä kun saa tiptop kuntoon, et vanha pyörä pysyskin kunnossa ja ajossa. Runsaista kertyvistä kilometreista huolimatta ja suht pienillä kesähuolloilla.
  19. #19
    Lainaa (Masa @ Marras. 25 2008,02:24) kirjoitti
    Kyllä se on ihan ensimmäinen selvittävä se, että pyöriikö kone iso vaihde päällä työntämällä. Voit toki ottaa ne tulpat ensin pois. Uudet öljyt heti koneeseen uuden suodattimen kanssa, ennen pyörittelyjä.

    Kun alakerta moottorista on tunnettavasti auki, eikä ole jysähtänyt kiinni, pitää seuraavaksi varmistaa se venttiilikoneiston toiminta. Pyörä takarengas ilmassa, vaihde päällä pyörittää rengasta ja katsoa kaikkien venttiikeiden auki- ja kiinnimenot.

    Periaatteessa, kun avaat jotain moottorissasi, pitää tiivisteet vaihtaa uudempiin.

    Uusien tulppien kanssa pitää varmistaa, että johdot ja liitokset on ehjät ja stendis-kipinä tulee esille kaikissa tulpissa.

    Seuraavaksi kaasareiden ja mahdollisesti koko suutinsarjan ja tiivareiden vaihto. Synkronointi sitten, kun kone käy.

    Jos se moottorin alakerta on jämähtänyt kiinni ja se rusahtaa auki, silloin siellä on jotain vialla ja kaikki sylinterit on tarkastettava. Samoin, jos joku venttiili takkuaa tai siinä on väärät välykset, ne on tarkistettava myös. Jos venttiilit joutuu tarkastamaan, pitää koko sylinterikansi ottaa irti.

    Tuossa jo joku edellä mainitsi, että sähkötsydeemit pitää käydä liitos-liitokselta lävitse ja hoitaa hapettumat pois.

    Hommaa ihmeessä jostain netin syövereistä huolto-ohjekirja, semmoinen jossa koko pyörä levitetään palasiksi. Niistä saa yleensä kullanarvoisia vinkkejä, ennekuin tuhoaa mitään vahingossa.

    -M
    No huuhhuh.. * Eipä pääse meikäläiseltä tekemiset loppumaan talvelta.

    Noh, kun tätä rataa alottelee, niin eikai se huono homma ole.. Tuleepahan heti kättelyssä koluttua noitten vehkeiden sielunelämää tarkemmin. Ja nyt voikin sitten laitella vetoja onko meikäläinen kuinka omatoimisesti kesällä ja tietenkin koko kesän, kilometrejä paljon. * Ei, kyl se taitaa olla paikka kilauttaa kaverille ny tai kaverin kaverille vaikka. Ja hommata ne manuaalit ja paperit tuolta mystisestä netistä. * Eikä se kyllä tuosta liikaha mihkään, ennenkun saan sen siihen kuntoon, että uskaltaa..hmm.. ajaa suoraan ovesta pihalle keväällä. *

    Ei voi kun isosti kiitellä kaikkia jo tähän mennessä saadusta jeesistä ja neuvoista!! Pistäkää ihmeessä lisää tulemaan!

    Ja muuten, josko joku on joskus kuullut sellasista mystisistä lonereista, kun Katanakuskit ja vaikka vielä pikku-Katana kuskit, niin vinkatkaa johkin suuntaan. Mies ja Katana on meinaan mäjessä ny. Sieltä varmasti irtois vielä hienoja rotukohtasia speksejä yms. Söörtsilla jotain jo löytykin.. Jospa lähtis yöpuhteiks ruuvaamaan tankkia tuosta irti. *



  20. #20
    Huoltomanuaali. Sellasen sä tarviit. Yritä ettiä täältä .orgista tai sit suzukin maahantuojalta tai alfamerista. Clymeriltä saattaa löytyä kans.

    Kyl niitä on, jossain.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  21. #21
    Lainaa (Kawa LTD @ Marras. 25 2008,04:51) kirjoitti
    Huoltomanuaali. Sellasen sä tarviit. Yritä ettiä täältä .orgista tai sit suzukin maahantuojalta tai alfamerista. Clymeriltä saattaa löytyä kans.
    Clymer
    Haynes
    ...
  22. #22
    Kyllä minä vain koettaisin ensin touhuta tuon käyntiin, että kuulee, käykö se kone millä lailla tai millään lailla. Itse sain velipojalta 9 vuotta käynnistämättä seisseen, eri nurkissa pyörineen 750-kuutioisen VF-Hondan. Oli vielä vähän purettukin. Kasasin takaisin nippuun, herkistelin jumittavan etujarrun, katsoin öljyt ja jäähdytysnesteet, irroitin tulpat, pyöräytin konetta, laitoin kunnossaolevat tulpat sekä uudet ilmanputsarit ja koetin käyntiin. Ei lähtenyt, siis irroitin ja putsasin kaasarit, ja uusi yritys: kone käynnistyi. Sitten 150 km koeajoa, ja kun tuntui pelittävän OK, aloitin vasta *isomman projektin: totaalipurku, rungon hiekkapuhallus & maalaus jne... Kai siinä oli tuuria, kun kaikki pelasi, mutta kun olen noiden autojen kanssa aikoinaan touhunnut, en ole törmännyt kuin yhden kerran tapaukseen, jossa kauankin seissyt kone ei ole lähtenyt kunnolla pelaamaan. Ei se parissa vuodessa jumiin mene, jos ei ole ihan räystään alla säilytetty. Ne manuaalit kannattaa katsella jostain ensimmäiseksi, ja kunnostaa aina yksi kokonaisuus kerrallaan, muuten on pian käsissä paljon irroitettuja osia, eikä oikein tietoa minne ne kuuluvat.
    Honda VF1000F2 -85
    Honda VF1100S -85
    Aprilia RST Futura -01
  23. #23
    Mulle tuli tabmotorin ekasta viestistä ilmi, että se on hänelle täysin uusi juttu, tämä pyöräharrastus. Sen takia mä en ainakaan ensimmäisenä lähtisi tekemään E-huoltoa (siis kaikki palasiksi ja uudet primääriosat), Ihan tavallinen pitkään seisseen koneen huolto, että kaveri pääsee keväällä ajelemaan ja miettimään, onko pikkukatana hänen juttunsa.

    Ensi vuonna hän voi kaiketi vuosiluvun perusteella tehdä siitä vaikka museopyörän ja jos kiinnostaa lisää, niin ostaa jotain muuta tilalle.

    Pikkuhiljaa, pala kerrallaan, äijän taitojen mukaan kevättä kohti... "sanotaan"...



    -M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  24. #24
    Tässä olisi otollinen kone ikuisen öljynvaihtokeskustelun pohjaksi. Kuinka syöpynyt kone on sisältä, kun ei ole juuri vaihdoilla stressattu. Laitatko havaintoja asiasta, jos käytät motin auki. (en odota vesi kielellä että paskana on, mieluummin uskon olevan ok)

    T. Taas Talveksi Vaihtanut

    PS. Itse kyllä pyörittelisin konetta enemmänkin ennen starttiyrityksiä, ylimääräistäkin voitelua käyttäen. Siellä on sen verran vilkasta elämää käynnistymisen jälkeen, että haluaisin varmistella minkä pystyy.
  25. #25
    Katoppa täältä, löytyskö manuaalia.

    Itse samanlaisessa tilanteessa parivuotta sitten "pelastukseksi" löytyi kaveri(t), jotka harrastaa mp:n rakentelua/rassaamista lähes tupakkipalkalla. *




    * * * * * * * Ps. on mainiota kurvailla MP:llä, joka löytyy
    * * * * * * * * * *helposti parkkipaikalta (ei oo vielä tullut
    * * * * * * * * * *samanlaista vastaan, 25 000 km takana).


    Pss. ei parivuotta seisoskelua tee
    vielä mitään, kovaa ajoa vaan...



    Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
    Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
  26. #26
    Lainaa (Masa @ Marras. 25 2008,10:22) kirjoitti
    Mulle tuli tabmotorin ekasta viestistä ilmi, että se on hänelle täysin uusi juttu, tämä pyöräharrastus. Sen takia mä en ainakaan ensimmäisenä lähtisi tekemään E-huoltoa (siis kaikki palasiksi ja uudet primääriosat), Ihan tavallinen pitkään seisseen koneen huolto, että kaveri pääsee keväällä ajelemaan ja miettimään, onko pikkukatana hänen juttunsa.

    Ensi vuonna hän voi kaiketi vuosiluvun perusteella tehdä siitä vaikka museopyörän ja jos kiinnostaa lisää, niin ostaa jotain muuta tilalle.

    Pikkuhiljaa, pala kerrallaan, äijän taitojen mukaan kevättä kohti... "sanotaan"...



    -M
    Näin minunkin mielestä.

    Kannattaa toki miettiä paljonko pyörään haluaa investoida aikaa ja rahaa. Tällä hetkellä pyörä on sinulle varmasti tärkeä esine, mutta kuten eräs motoristiherra minulle eilen sanoi: "rautaan ei kannata rakastua". Asemassasi koittaisin saada pyörän ensinnä tulille (öljyvaihot, -suodatin, tulpat, mahdollisesti kaasarien ja tankin putsaus). Tämän jälkeen, kun pyörän perustoiminta on todettu, alkaisin korjata muita paikkoja sikäli kun tarvetta on - tämä siksi ettei vastaan tulisi mitään massiivista yllätystä, joka raunioittaa koko projektin.

    Ensimmäisistä pyörän ropauksista on minulle jäänyt muutama muistijälki pääkoppaan: 1) hätäilemällä ei tule kuin kusipäitä mukuloita, 2) ehjää ei kannata korjata, 3) väärässä paikassa ei kannata säästää, 4) ilman sopivia tiloja ja työkaluja homma voi olla prseestä, 5) kysyvä ei tieltä eksy (näin internetin aikakaudella). Nämä aiemmat mietteet saivat alkunsa, kun ~18 vuotiaana korjasin nelipuolikasta suzukia talvella kylmässä tallissa (tai aitta se oikeastaan oli), huonossa valossa, kehnoin työkaluin, pienellä budjetilla - ja silloin ei ollut internettiä.



  27. #27
    Lainaa (Tabmotor @ Marras. 25 2008,02:11) kirjoitti
    Kuinhan harvinainen peli tää meikäläisen Katana mahtaa olla, kun ei haulla löytyny täältä tai Googlettamalla oikein mitään erikoisempaa Suamenmaalta? Tuon saa tietää mistä.. Soittoa tuonne Tullihallitukseen?
    Tullihallitus

    Eipä muuta kuin kerro huolesi heille ja he kyl ettivät montako pyörää on tuotu maahantuojan toimesta.
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  28. #28
    Tällainenko?

    Ja >tämän< olet varmaan bongannu?





    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  29. #29
    Lainaa (Tenere-Heikki @ Marras. 25 2008,08:13) kirjoitti
    Lainaa (Kawa LTD @ Marras. 25 2008,04:51) kirjoitti
    Huoltomanuaali. Sellasen sä tarviit. Yritä ettiä täältä .orgista tai sit suzukin maahantuojalta tai alfamerista. Clymeriltä saattaa löytyä kans.
    Clymer
    Haynes
    Joo, todellakin tartten. Oli hommauslistalla aiemminkin, mutta ny taitaa paree vähän hoputtaa tuon hommausta. Noi ois kyl hyviä, nuo originellit kirjaset, mut täytyy nyt ensteksi kattella tovi mitä täältä netin kautta löytyis.
  30.  
  31. #30
    Lainaa (dnapekko @ Marras. 25 2008,09:17) kirjoitti
    Kyllä minä vain koettaisin ensin touhuta tuon käyntiin, että kuulee, käykö se kone millä lailla tai millään lailla. Itse sain velipojalta 9 vuotta käynnistämättä seisseen, eri nurkissa pyörineen 750-kuutioisen VF-Hondan. Oli vielä vähän purettukin. Kasasin takaisin nippuun, herkistelin jumittavan etujarrun, katsoin öljyt ja jäähdytysnesteet, irroitin tulpat, pyöräytin konetta, laitoin kunnossaolevat tulpat sekä uudet ilmanputsarit ja koetin käyntiin. Ei lähtenyt, siis irroitin ja putsasin kaasarit, ja uusi yritys: kone käynnistyi. Sitten 150 km koeajoa, ja kun tuntui pelittävän OK, aloitin vasta *isomman projektin: totaalipurku, rungon hiekkapuhallus & maalaus jne... Kai siinä oli tuuria, kun kaikki pelasi, mutta kun olen noiden autojen kanssa aikoinaan touhunnut, en ole törmännyt kuin yhden kerran tapaukseen, jossa kauankin seissyt kone ei ole lähtenyt kunnolla pelaamaan. Ei se parissa vuodessa jumiin mene, jos ei ole ihan räystään alla säilytetty. Ne manuaalit kannattaa katsella jostain ensimmäiseksi, ja kunnostaa aina yksi kokonaisuus kerrallaan, muuten on pian käsissä paljon irroitettuja osia, eikä oikein tietoa minne ne kuuluvat.
    No tää on kyllä aivan totta ja tällä pelolla hiukan himmaillukkin tuota hommaa, ettei lähe purkaan innolla juttua, mistä ei vielä mitään tajua. Ei auta hötkyillä.
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen