Mullon ollut nyt sitten 3 kk vanha vm-98 deauville. Tuossa syyskyyn loppupuolella alkoi kylmäkäynnistyksen kanssa olla ongelmia, saa temppuilla ryypyn kanssa edes takas, jotta käynnistyy. Lämpimänä lähtee hyvin käyntiin, eikä ajossa ole mitään ongelmaa. Mistä päin alkaisitte vian metsästämisen?![]()
-ikuinen testaaja-
Tarkasta nyt ensin sen ryypyn toiminta eli kurkut oikeasti sulkeutuu (oletan että kaasarikone). Joskus vaijerin säädöt löystyy yms. jolloin ei vedä ryyppyä kunnolla päälle.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Itsellä oli aikanaan -92 Revere ja kyllähän siinä jonkin aikaa meni ennen kuin itse opin fillarin tavoilleRyypyn kanssa sai ensialkuun tosiaan taiteilla, milloin väänsi liikaa, milloin liian vähän, mutta kyllä sitä ajan kanssa sitten sen lopulta oppi ja koskaan ei Reiska startissa sen jälkeen pettänyt
Sinällään harmi että tuossa fillarissa akku on niin pieni vs. V2-koneen vääntö = noita starttiyrityksiä ei hirveän montaa ole jos akku on vähäkään ehtoopuolella
![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Toisaan, taitaa olla mallin ominaisuus. Ja akun virran saa kyllä näköjaan helposti loppumaan. Ryyppy kyllä sulkee läpät, ei epäilystäkään, mietin tuota sytytyspuolta, mutta tulpat on vaihdettu viime syksynä, eikä kilometrejä ole tullut tuon jälkeen kunnolla öljynvaihtoväliä. Ja bensaakin liikkuu, kun pöntössä paukkuu. Taitaa van mennä opiskeluksi tuo käynnistäminen ja vieläpä ensi vuoden puolelle, vaikka välillä ilma lämpesikin.![]()
-ikuinen testaaja-
Käynnistysongelma oli tosiaankin vain taidosta kiinni, nyt kun opin tavat, on lähtenyt joka kerta käymään. Sitten tuli eteen seuraava ongelma; vilkun ollessa päällä alkaa moottori pätkiä, jännitemittarin mukaan vilkut ottaa tietty tehoa, mutta ei sen pitäisi käyntiin vaikuttaa. Ja vika on pahimmillaan tuolla korkeammilla kierroksilla, liekö jännitteensäädin vialla vai mitä epäilette?![]()
-ikuinen testaaja-
Menee näköjään yksinpuheluksi, mutta menköön! No tänään sitten aloin korjaileen lampunympärysmuoveja, kun näyttää olevan näissä muovimopoissa vanhemmiten väsymisen vikaa, ja arvatkaapa mitä. No edellinn kaveri oli asentanur vilkulle erillisen merkkivalon ja aloitin rempan poistamalla 5 eri ryöstäjää johtoässäkästä, jos lasikuitukuivuu huomiseen minnessä, niin kerron, oliko vika itse aiheutettu![]()
-ikuinen testaaja-
Itselläni on myös "ville" 2001. Nyt on ilmennyt saman kaltaisia ongelmia kuin sinulla. Eli kun kierrokset ovat tasaisessa ajossa noin 4500-5000 alkaa mopo nykimään todella ärsyttävästi, toki ei tee sitä kylmänä vaan silloin kun on ajettu hieman pidempi siivu ja kone on lämmennyt kunnolla.
Osaisiko joku sanoa mikä juipin "villeä" vaivaa?Itse epäilen tuota jännitteensäädintä.
<p>-Honda CBF1000 -2008-</p><p>-Yamaha FJR 1300AE -2018-</p><p>-CFmoto 800MT Explore -2024-</p>
Ei vilkun pitäisi missään vaiheessa käyntiin vaikuttaa, toimi jännäsäädin tai ei. Akustahan ne vilkut mehunsa ottaa jos ei muualta saa(diisseli @ Heinä. 26 2009,21:11) kirjoitti
Ainoa että tuli mieleen Suzukissani olleen vähän samaa vikaa aikanaan. Itse asiassa jopa niin pahana että kun laittoi ajovalon päälle, se satunnaisesti jopa sammui kokonaan. Siis sammui niin ettei auttanut kuin startilla uudelleen käyntiin. Ei auttanut vaikka olisi valonkin sammuttanut kun koneessa oli vielä kiekkojaItse sitten päättelin että CDI jotenkin tuosta sekoaa ja se pitää "resetoida" käyttämällä sähköt kokonaan pois. No ongelma oli sillä kierretty että ei koskaan sammuttanut ajovaloa vaan starttasi valot "päällä"
Vilkkujen kanssa tuota ei esiintynyt kun mulla oli LED-polttimot = ne eivät juurikaan virtaa haukanneet - kunnes juuri ennen mopon vaihtoa laitoin perinteiset polttimot takaisin ja sen jälkeen rupesi satunnaisesti pätkimään myös vilkkuja päälle laitettaessa tai jarrua polkaistessa = tuotahan vikaa ei kierretä
No hiukka pähkäilyä ja maa-viaksihan tuo sitten lopulta osottautui. Eli lisäsin ajovalolle oman maajohdon suoraan lampun kannalta ja samaten vilkkupolttimot suoraan runkoon, sekä edestä että takaa. Myös takavalo sai oman runkojohtonsa kuten akkukin. Tiedä sitten oliko tuo rautarunko koskaan ollutkaan kunnolla maadoitettu mistään, mutta nyt oli ja siihen loppui Burgmanin pätkimiset
- Pyörä myyty jo pois -
Saattoipa olla maattovika tai ei, mutta kun purin edellisen käyttäjän tekemän vilkun lisämerkkivalohässäkän, jossa oli käytetty virran ja maan ottoon eri liitäntöjä loppui ainakin eilisen koeajon perusteella pätkintä. Tosin se kyllä oli aiemminkin enempi satunnaista.....
-ikuinen testaaja-
Tässä tapauksessa tuskin on tämä syypää kun on tuo ongelma helpottanut noiden ylimääräisten kytkentöjen poistaminen mutta aina on olemassa näissä sekin mahdollisuus että vilkun johdosta indusoituu jännitettä sellaiseen johtoon mihin ei saisi ja vilkku päällä auton käynti pätki. Tiedän erään tapauksen autopuolelta jossa näin pääsi käymään. Vika korjaantui sillä kun siirsi johdot erilleen toisistaan. Joskus henkimaailman hommia nämäkin asiat.![]()