Eli onko kukaan kokeilut Tompassaan ks. karttaa? Hinta nyt 59,95€ Tompan sivuilla.....
Ja jos "kaveri" on ladannut ks.tuotteet oman Tompan SD-kortille niin voiko toinen motoristi lainata vain ks. SD-korttia, vai eikö toimi?![]()
Carminin koko juurooppa toimi todella hyvin. paria syrjäseutua lukuunottamatta, niin miksei tomtomkin.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Itä-Euroopan kartan ostin Tomppaan viime keväänä ja toimi erittäin hyvin matkalla Sloveniasta Tallinnaan. Riikan kohdalla ei tuntenut uusimpaa ohitustietä mutta ei haittaa kun navi on vasta kolmannella sijalla kartan- ja järjenkäytön jälkeen. Kaverin Zumo eksyi keti kun mentiin hieman syrjempään. Pääteille se taitaa riittää Zumon karttakin.
Keskemmän-Euroopan puolella ei eroja ollut muuten kuin Zumo ei erottanut aina moottoriteitä ja pienempiä teitä kun yritettiin vältellä juuri moottoriteitä. Tuossa Tomppa toimi niin kuin pitikin. Viimeisimmissä Zumon päivityksissä seikka on kai jo parannneltu...
Jos on raaskinut ostaa hyvän nvigaattorin niin kai sitä kannattaa ostaa siihen kunnon kartatkin.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Keski-Eurooppakin toimi vallan mainiosti Tompassa... *
'Laina kortilla' ei mitään hämminkiä....nyttemmin oma kortti
kesä on motoristin kulta-aikaa
Viime kesäkuussa ajoin moisen kanssa seuraavanlaisen reitin: Rostock - Praha - Salzburg - Grossglockner - Ljublana - Pula - Zadar - Split - Dubrovnik - Mostar - Sarajevo - Vukovar - Balaton - Zakopane - Krakova - Varsova ja Via Baltikaa Tallinnan kautta takaisin.
Muutama kokemus:
- Kun länsi- ja itäeurooppa ovat erillisiä karttasettejä, ei navigointi onnistu suoraan niiden välillä (esim. Rostock-Praha). Ensin täytyy laskea reitti rajalle, vaihtaa karttasetti ja laskea loppumatka. Lähinnä pikkuriesa.
- Käytössä oli silloin tuore toukokuun karttaversio, joka oli pääsääntöisesti ajan tasalla. Uusia liikenneympyröitä puuttui jonkin verran. Samoin aika paljon tien oikaisuja Kroatiassa ja puolet Unkarin Balatonjärven rannan moottoritiestä. Ei mitää dramaattista. Jos tie välillä hukkuikin, niin yleensä muutaman kilometrin sisällä oltiin taas kartalla.
- Bosniasta se tunsi vain kaksi tietä: sen joka vie rannikolta Mostarin kautta Sarajevoon ja toisen Sarajevosta pohjoiseen takaisin Kroatiaan. Niiden ulkopuolelle piti turvautua vanhaan kunnon paperikarttaan.
- Krakovan lähistöllä joutui hieman enemmän improvisoimaan, kun tietyöt oli tukkinut useamman rampin ja itse Krakovan vanhassa kaupungissa melkein jokainen yksisuuntainen tie meni eri suuntaan kuin navigaattori sanoi.
Kannattaa laittaa se välttämään moottoriteitä, niin löytyy kaikkea kivaa. Itävallastakin Linzin lähistöltä löytyi vuoristosta niin kapeita kärrypolkuja, että meinasi usko loppua kesken. Salzburgin jälkeenkin se meinasi ajattaa mut Hitlerin kotkanpesälle ylös asti jotain ihme patikkapolkua pitikin.
Hyvin sillä pärjää, mutta paperikartta kannattaa silti pitää mukana.
Ducati Hyperstrada -14
Viime kesänä tuli kokeiltua miten pohjoismaiden kartalla pärjää kartta-alueen ulkopuolella. Katselin etukäteen että päätiet löytyy euroopastakin. Kun ajettiin tarkkojen karttojen ulkopuolelle niin navi (garmin nüvi 300) kertoi vain "käänny länsi" "käänny itä" jne.. ja ei edes kertonut mitä kaistaa pitäisi ensin ajaa jnpp vaikka oltiin pääteillä mitkä navissakin oli. Oli tosi mukava ylläri hampurissa huomata moinen toiminta
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
...Kiitoksia varsin "Syrjä"....tämä helpottaa suunnattomasti jatko suunnitelmia.
Tarkoituksena olisi todelllakin olla "hurraamassa" Mika Kallion" ensimmäistä voittoa "kunkkuluokassa"....
Toivottavasti lainakortit/uudet päivitykset toimiin ensi vuonna 2009/09...ja "maailmanrauha säilyy"...(no ne sateliitit gps-paikannukseen)....sekä Eu-rahat Balatonin-Ring rataan!