Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Tuli ajatus kehitellä mopopojille pientä kolvaustyötä. Löytyisikö foorumilta tietotoimistoa, joka kertoo ohjeet kahvanlämppärien tekoon vaikkapa vastuslangasta. Step systemsiltä löytyy mm. lankaa 10ohm/m ja 34ohm/m. *Eli minkä tehosta lankaa ja kuinka pitkästi per kahva. Ja miten mahdollinen tehonsäädin kannattaisi tehdä? Työstä pitäisi tehdä edullinen!
  2. #2
    Kannattaako edes yrittää, eihän valmis paketti katkaisijoineen ja etuvastuksineen maksa kuin 50,- luokkaa..
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  3. #3
    Ei oikein onnistu noilla tarvikkeilla...omien pikaisten laskujen mukaan tuota 10 ohm/m vastuslankaakin tarvitsisi pujotella n. metrin verran sinne tuppien alle että saataisiin riittävä teho (14,4 W) aikaiseksi.
    Vähän pienemmän ominaisvastuksen omaava lanka ja tehonkestoltaan tarpeeksi suuri säätövastus siihen eteen niin voisi onnistuakkin...Itse kuvittelisin ongelmaksi lähinnä sen langan sovittelemisen sinne tupen alle *
    -08 Kawasaki ZX-6R
    -07 Honda Hornet 600 (ex)
    -99 Suzuki GS 500 (ex)
  4. #4
    Lainaa (J@ck @ Joulu. 01 2008,17:00) kirjoitti
    Kannattaako edes yrittää, eihän valmis paketti katkaisijoineen ja etuvastuksineen maksa kuin 50,- luokkaa..
    38 Allrightilla
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  5. #5
    Kyllähän kaupasta saa valmiina vaikka mitä, mutta se tekemisen ilo jää kokematta. Joten en aio hankkia valmiina, vaikka ilman tarjoaisivat! Keskenkasvusille mopopojille, joilla on tuliterät Derbit ja joille puurokin suuhun valmiiksi syötetään, haluan tarjota kokemuksia itse tekemisestä. Joten edelleen tekniikan taitajilta kyselen ideoita nimenomaan yksinkertaisesta toteutuksesta. Jotain jo löysinkin, alla linkkiä:

    http://www.urheilukuvat.net/main.ph....d=22490

    http://www.bajahill.net//mpuutiset0804.html#1300

    http://www.urheilukuvat.net/main.ph....d=22425
  6. #6
    Todellinen ongelma siinä sun langassa on se, ettei se saa olla johtavaa metallista ohjaustankoa vasten. Se pitää pystyä eristämään siitä sähköisesti, jottei se mene oikosulkuun. Tällainen eristemateriaali, joka kestää lämmön johtumisen sen lävitseen ja on mekaanisesti lujaa, on nimeltään capton-teippi.

    Kun tuon ohjaustangon paksuus on noin (esim renthal 7/8" = 22 mm), tarvitsee 10 ohm/m lankaa kiertää sinne siten, että tuo 10 - 15 W teho saavutetaan moottoripyörän akkun jännitteellä 14,2 - 14,4 V.

    => P = U² / R

    R = U² / P = 15 W / 14,4 ² = 13,8 ohm

    = 13,8 ohm / 10 ohm/m = 1,38 m

    Tämä taas vastaa 22 mm ohjaustangon päälle

    => 22 m = 0,022 m

    ympärysmitta = pii * 0,022 m = 69 mm

    => kierrosmäärä lankaa = 1,38 m / 0,069 m/kierr = 20 kierrosta

    Koska käden leveys on noin 10 cm, tarvitsee kierteen nousun olla noin 5 mm.


    Kysymys kuuluukin, vaikka saisit sen teknisesti toteutettua, mahtuuko sinne sun tupen ja stongan väliin oikeasti 0,2 mm eristettä ja 2-kertaa langan paksuuden verran tavaraa?

    Ainut kikka taitaa olla kuumentaa päälle vetästävä tuppi todella kuumaksi puhaltimella, muuten ei kyllä mahdu. Kannattaa kuitenkin kokeilla.



    -M



    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  7. #7
    Masalle antaisin pointsit hyvästä vastauksesta!

    Itse tosin ostan oolraitilta, mutta esitettyyn kysymykseen...
  8. #8
    Lainaa (Tympeysmies @ Joulu. 01 2008,17:10) kirjoitti
    Lainaa (J@ck @ Joulu. 01 2008,17:00) kirjoitti
    Kannattaako edes yrittää, eihän valmis paketti katkaisijoineen ja etuvastuksineen maksa kuin 50,- luokkaa..
    38 Allrightilla
    Miks ostaa pelkät elementit 38e, kun 25e saa valmiit kahvat. Mulla olleet lostavat jo 1,5 vuotta.
    Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
    Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
  9.  
  10. #9
    Tuosta sulle halavalla rakennussarja
    =owner_part&PL[0]=listOwnerPart.php]naps
    Perkele ku pari kuukautta kesti ja sitte meni kaasupuolen kahva paskaks