Tänään 18.45 tiellä numero 25 (Hanko-Hyvinkää-Porvoo) jossain Haimoon risteyksen ja Rajamäen risteyksen välissä. Metsäkauris tjsp hirveä pienempi sorkkaeläin pomppii keskellä tietä.
Liinat kiinni ja väistö tien sivuun. Takarengas piirsi aika pitkän viivan. Etujarrukin teki töitä ihan hyvällä teholla. Ei olisi varmaan ollut fataali törmäys, siinä vaiheessa kun suhahdin elukasta ohi vauhtia oli enää ehkä 40-50 kmh. Mopoa ja kuskia olisi silti epäilemättä päästy paikkailemaan. Mielessä kävi, että mitä jos se olisi ollut auto tai vaikka se hirvi.
Muutama autokin siinä hässäkässä oli, yksi muistaakseni mun perässä. Sanon muistaakseni, sillä en oikein enää pysty muistamaan tarkalleen mitä tapahtui. Sen verran äkkiä kaikkia tapahtui. Kaikki onnistuvat jarruttamaan ja väistämään, bambi loikki takaisin metsään.
Jatkoin matkaa hiljakseen, mutta päätin sitten pysähtyä hetkeksi vetämään henkeä ja rauhoittumaan. Kotimatka sujuikin sitten aika rauhallista vauhtia.
Jos tuosta jotain positiivista hakee, se on se, että mitään ei käynyt ja se, että olen monta kertaa miettinyt, miten toimin tuollaisessa tilanteessa. Nyt meni hyvin, jarrutus ja väistö onnistui. Toivottavasti niin on jatkossakin, meinaan ettei ollut pelkkää tuuria matkassa. Taidan mennä jollekin EAK- tai vastaavalle kurssille, olen tosin miettinyt sellaista muutenkin.
Sen huomasin, että jos kohdalle sattuu, mitään ei ehdi tekemään. Tuokin oli harmaa eläin vasten harmaata asvalttia, aika vaikea huomata.
Olkaa varovaisia siellä pimeillä teillä! Nyt niitä öttiäisiä liikkuu.
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Työn puolesta jouduin muutama vuosi sitte ajelemaan Hyvinkää - Nummela väliä ja toi on kyllä semmosta aluetta, että harvase aamu/ilta siinä jonku nelijalkasen näki.
Hyvä että selvisit säikähdyksellä.
Honda CBR 954RR -02
Honda CBR 600F -95
Joo komppaan tuota ettei siinä mitään kerkiä tekemään, paitsi ehkä vähän jarruttaa.
Nim. Tänään kaksijalkaiseen törmännyt, kun hyppäsi eteen...
Eihän ne ABS:t auta mitään, jos on fyysisesti mahdoton pysäyttää ennen estettä. Menee aiheesta ohi, mutta ammattikuski pysäyttää perinteisillä jarruilla tehokkaammin (itsehän en ole ammattilainen), mutta ei kai ne lukkiutumattomat autuaaksi tee. Mutta ei aloiteta tästä vääntöä mitkä ovat parhaat jarrut, ehkä se pointti on lähempänä sitä että äkkitilanne on aina äkkitilanne![]()
ABSit toki olisi paikallaan. Takapyörä meni lukkoon ja sanoisin, että aika vaikeaa on olla takapyörää lukitsematta silloin kun tilanne on ns. päällä. Pääasia on kuitenkin, että etupyörä pyörii, jarruttaa ja mopo ei mene nurin. Silloin se on jotenkin ohjattavissakin.
Olen monesti miettinyt noita lukkiutumattomia ja on selvää, että ne ovat amatöörikuskille selvä turvatekijä, mutta sitä ennen olisi opeteltava jarruttamaan perinteisillä. Tässä tosiaan oltaisiin menty päin ABSeista huolimatta, ellei olisi ollut vähän tuuria mukana. Pysähtymismatka ei olisi riittänyt.
Anyway, varokaa ötököitä, nyt se on kokeiltu ja ei ollut kivaa, vaikka onnea oli matkassa, kuski ehjänä sohvalla ja mopo ehjänä tallissa. Harjoitukset jatkuu huomenna.
Kiitokset vielä sille autokuskille, joka pysähtyi kyselemään, että onko kaikki OK.
Marsumus, mihin törmäsit, millä ja kuin kävi?
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Hyvä, ettei sattunut vakavasti. Kalsareita voi onneksi pestä...
Itsellä kanssa pari päivää sitten bambi (metsäkauris) meni aivan puskurin editse. Ei jumankauta mitään ois kerennyt tekemään, vaikka vauhtia oli 60 alueella juuri se sallittu. Melskoista venäläistä rulettia tämä iltaisin ajelu syyspimiällä.
Vaan harva se taitaa olla joutunut hirven kanssa tekemisiin lentokoneen lähtökiidon aikana. Lentsikat on sellaista paperia, että hirvi menee peräsimiin saakka, kun vauhtia on satku. Siinä meinaa ihan oikeasti paskoa housuun, kun ei ole sitten mitään mahdollisuutta väistää tai pysäyttää. Hirvestä tulisi laakista pihvileikkeitä, kun potkuri osuisi siihen...
-M
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
[QUOTE](Geeäsäxähvä @ Loka. 07 2008,23:30) kirjoitti
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=92657
Monessa äkkitilanteessa ne ABSit vaan on tosi kivat, jos menee vaikka kalsongit niin totaalisesti vaihtoon, että tulee tehtyä moka, eli vain kouraistua kumpaakin jarrua henkensä hädässä (niin kuin aika useasti käy vaikka olisi miten kokenut) niin eipä mene jo ensinnäkin nurin sen takia. Aikamoinen ammattikuski saa muutenkin olla jos kaikilla keleillä ja alustoilla päihittää absit jokaisessa hätäjarrutuksessa. Sellaisia kuskeja on lähinnä ihmisten fantasioissa.(marsumus @ Loka. 07 2008,22:50) kirjoitti
Hyvä jarrutustekniikka on silti syytä osata, mutta juuri tuo yllätyselementti on se, mihin on pirun vaikea valmistautua, ja mitä varten on tosi vaikea harjoitella. Jonkun vuoden päästä absit löytyvät vakiona kaikista katupyöristä.
Hyvä, että selvittiin ilman osumia. Nuo on kyllä kenkkuja tilanteita, ja nyt on se aika vuodesta kun niitä eniten tapahtuu.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Hyvä, että pystyitte aloittamaan apsi-jeesustelun myös tänne.(Eagle-no2 @ Loka. 07 2008,22:40) kirjoitti
![]()
636 -> 998
Vähän OT, mutta eipä oo tullut mieleen, että lentokentälläkin voisi noin käydä. Varsinkin korpikentillä ihan mahdollista, ne kun on yleensä enemmän tai vähemmän keskellä metsää. Aika paperia nuo vehkeet tosiaan on.(Masa @ Loka. 07 2008,23:56) kirjoitti
Ajelin eilen sitä sunnuntaiajelun loppupätkää toiseen suuntaan, siis reittiä Hyrylä-Karkkila.
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Vanhemmat ABS keskusteluversiot kykenivät viisastelemaan ainoastaan niissä tilanteissa, joissa ABSiton mopo oli mennyt jarrutuksessa nurin.(Eki- @ Loka. 08 2008,12:52) kirjoitti
Jatkuvan tuotekehityksen seurauksena voimme nauttia uusimman generaation ABS keskusteluista jotka kykenevät parantamaan myös suoritusta, jossa ABSitonkin kuljettaja selvisi naarmuitta.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Mites absillisella pyörällä sitten suoritetaan tällainen motoristin pelastava kaataminen:
Linkki Keskisuomalaisen artikkeliin
Tuossa uutisessahan ei kylläkään mainita, millä tavalla kaataminen homman pelasti. Ehkä kuski sukelsi hirven mahan ali sen sijaan, että olisi törmännyt suoraan elukkaan(?)
Siis makasiko se raatona siinä tienpinnassa kun oli ehtinyt jo harmaantumaankin?(Geeäsäxähvä @ Loka. 07 2008,21:19) kirjoitti
Ei ny, varovasti saa ajella ainakin iltahämärissä. Hyvä kun ehdit väistämään. Täytyy itsekkin taas harjoitella vähän väistöjä.
Moision Mopoilija
Kawasaki Z750 -09
Kawasaki ZX-6R -05
No onhan se nurinajo sentään verrattomasti pätevämpi konsti jarruttamiseen tai väistämiseen nähden.(Nuutti @ Loka. 26 2008,09:41) kirjoitti
Ettei vaan olis ihan pienenpientä lapinlisää jossain vaiheessa päässyt livahtamaan mukaan tarinaan, ja media sitten on nielaissut tuon.
No, en ollut paikanpäällä, niin parempi kun ei väitä mitään. Veikkaan tosin, ettei ollut keskisuomalaisen toimittajakaan katsomassa, miten ´kaatoi hallitusti´.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Onkos Herra1150 koskaan mitannut asiaa, kuinka on mahdotonta alkaa väistämään tielle poukkoilevaa eläintä, verrattuna siihen että liitää pinnassa sorkan tasolla tahallaan kaadettuna....? Sitä ei kerkeä tekemään, kuin vastaohjauksen ja painaa jarrun pohjaan edessä, kun tuollainen tilanne tulee. Lukuisasti näkee ja tilastoihin on painunut merkintä, ettei ole kerjennyt tekemään mitään.(hra1150 @ Loka. 26 2008,10:54) kirjoitti
Harvinainen se kaatamistilanne on, verrattuna niihin tilanteiden lukumäärään, jolloin kumi ei saa mennä lukkoon. Sen takia mp:iin on tullut absit, kun tämmöinen pakkokaataminen on niin harvinaista.
-M
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Kyllä se ihan hengissä ja hyvissä voimissa oli. Pomppi vauhkona kun autot ja minä mopolla piiritettiin se. Selvisi naarmuitta takaisin metsään. Semmosessa iltahämärässä kaikki vaan näyttää enemmän tai vähemmän harmaalta.(muoviluoti @ Loka. 26 2008,10:37) kirjoitti
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Nuo hirvieläimet ovat todella näkymättömiä, eli varokaa ja katselkaa teidenvarsia varsinkin illalla/aamulla hämärän aikaan. Itse jokunen viikko takaperin vajaa kilometri ennen kotipihaa sain pyörän pysähtymaan ehkä pari metriä ennen törmäystä keskellä tietä paikallaan seisovaa hirveä. Elukka köpötteli tieltä pois ja katseltiin toisiamme silmiin hetken aikaa. Tuolloinkin tarkkailin koko ajan tiensivuja ja pitkät päällä ajelin hissukseen, vauhtia noin 50 km/h. Itse metsästän ja kuvittelisin osaavani hirven huomata vähintään keskivertokuskin tasolla. No tälle syksylle olen jo kaksi patakuntoon saanut, että on niistä jotain iloakin :-)
Ei maistu hyvälle. Kyseessä on kettu.(scuuba @ Loka. 30 2008,23:17) kirjoitti