Makkaranpaisto näin loppukesästä on hankalaa puuhaa, mutta jos omistat GSA pemarin, niin tässä sinulle oiva niksi.
1. Pese pilkkopimeässä motskaria ja suihkuttele painepesurilla vettä epähuomiossa vähän pakoputkeenkin. Veden lämpötilalla ei ole varmaan väliä, mutta itse käytin kylmää vettä.
2. Rämäytä pyörä käyntiin pimeällä pihalla, sillä välin kun kerit letkun letkeän ja painepesurin. Pakoputkesta tulee voimakkaasti vesihöyryä, älä työnnä naamaasi tai makkaroita pakoputkeen.
3. Kahden minuutin päästä pyörässäsi on tapahtunut joku kummallinen ilmiö ja putket hehkuvat punaisina parinkymmenen sentin matkalta pytyistä.
4. Teippaa makkarat pakoputkiin ja nauti kesästä.
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Hetimmiten Nostalgia antaman vinkkiä tehtaalle miten Gessua voisi vielä keventää. Ohennetaan vielä putkia lisää ja jätetään iso ja painava etuvalo kokonaan pois, näkeehän sitä putkien hehkussakin ajella. Ties vaikka antaisivat elinikäisen "heilahduskäsiklubin" jäsenyyden palkkioksi.![]()
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Aihetta sivuten: Pojankoltiaisena tuli välillä sytyteltyä röökiä mankin alkukäyrästä. Se ei tosin ihan tyhjäkäynnillä tarpeeksi lämmennyt.![]()
"The Slow And Pathetic"
Sama temppu onnistui myös Aprilian Pegasolla aika sujuvasti ja heti kun kaasua antaa putket alkavat jäähtyä kuon seos rikastuu ja pkokaasu jäähtyy.
Taivas saa odottaa
No se putkia tukottava vesi tekee tempun.
Aika saman efektin saa aikaan vaikkapa dynottaessa kun tunkee jotain soveltuvaa tuketta kohti putken jättöpäätä.
[Veikkaan että aika moni somaa hehkua esittävä dynopalvelun, putkenvalmistajan ja turbopalvelun mainoskuva on otettu juuri näin.]
Toinen pakopuolen lämpöä lisäävä juttu on myöhäinen palaminen.
Johtui se sitten liian myöhäisellä olevasta sytytysennakosta tai ylettömän laihasta seoksesta.
(Laiha seos kun palaa hitaanlaisesti ja haluaa siksi enemmän ennakkoa kuin stökiömetrinen tai tehojen kannalta haluttavam himpun rikas. Muistattehan kaasariautojen jakajien alipainesäätäjät.)
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Uudemmissa pyörissä monessa myös matalilla kiekoilla & tyhjäkäynnillä "Secondary Air Injection" systeemi päästää raitista ilmaa suoraan putsarikotelosta pakosarjaan.(Teuwo @ Marras. 14 2008,12:55) kirjoitti
Ajatuksena polttaa mahdolliset seosjäämät putken puolella. Ja maailma pelastuu ynnä EU päästönormeista mennään läpi että heilahtaa.
Veikkaan että voisi auttaa NOx määrään.
70-luvun saastejenkeissähän puristukset laskivat aika naurettaviin jotta palolämmöt ja typpioksidit saataisiin kuriin.
Toinen mahdollisuus on että autotyyliin lisäilmalla vaan blandataan kylmärikastuksen väistämättä tuottamia lisäpitoisuuksia tasolle josta katti ja päästönormit tykkää.
Olisi hyvin mielenkiintoista nähdä ehdot joilla se pakosatsin ilmansyöttö on päällä.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Omassa Trumpassa ainakin täyspieru on päällä moottorijarruissa varsinkin. Kuulee ihan korvakuulolta kun porina putkessa alkaa.(Teuwo @ Marras. 14 2008,13:35) kirjoitti
Tietty hiukka erikoista että moinen porsaanreikä on päästötesteihin yleensäkään jätetty. Siis jos ilmaa truutataan putkeen myös silloin kun mitään jämäseoksia ei ole edes tarvetta poltella. Avattaisiin röörit sattumalta vaikka juurikin testeissä käytetyillä kierroksilla pelkästään ja lantrataan testerin haistelemat kaasut sopivalle tasolle.
Hmm oiskohan mahdollista että kattia ja putkea vaan jäähdytetään raitisilmalla moottorijarrun aikana ?(Talttapää @ Marras. 14 2008,13:42) kirjoitti
Siis olettaen että jos polttoaineensyöttö katkaistaan, suht yleiseen tapaan, kokonaan moottorijarrun ajaksi.
Eihän sieltä silloin pitäisi tulla putkeen kuin korkeintaan huohotuksen mukanaan tuomaa öljysumua ja sitäkin tosi vähän jos mosa on yhtään terve.
Jossain tosi harvoissa värkeissä (MV-Agusta?) hoidettiin luistokytkimen toiminnallisuus siten että pari pyttyä sais soppaa ja ilmaa moottorijarrulla siten että ne pyöritti mottia sen verran että rengas ei yritä lukottaa.
No luoja, EU-motskarivihaaja no.1. Martin Bangeman ja Trumpan ukot yksin tietänee mitä VooDoota ja luonnonvastaisuuksia moottorikontrollilta vaaditaan jotta Euro-2, -3 tms. päästönormi täyttyisi... ;)
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Kyyyllä Trumpetin 1050 laitteissa ainakin kone saa soppaa ihan mukavasti nollakaasullakin (alalaita kuvassa):
Näkyy saavan matalilla kiekoilla jopa enemmän tavaraa kuin tuolla täyden huudon puolella.
Kaipa tuolla pehmeämpää moottorijarrua ja miellyttävämpää kaasu-off-kaasu-on käytöstä haetaan.
NOx päästöt on hyvin lämpötilariippuvaisia, ja ne syntyvät korkeissa lämpötiloissa palamisen aikana. Pakoputkeen syötettävällä ilmalla ei pitäisi olla mitään vaikutusta NOx:in syntyyn. Tai no, saadaan sillä mittauksessa näkyvät pitoisuudet pienemmäksi, kuten sanoitkin.(Teuwo @ Marras. 14 2008,13:35) kirjoitti
Tämän hetken moottoriteknologian kehityssuunta näyttäisi olevan Diesel- ja Otto-moottorin sekoitukseen. Ideana tässä on saada palotapahtuman lämpötila huomattavasti nykyistä alemmas juurikin NOx päästöjen takia. Lämpötilan tiputtaminen saadaan aikaan pakokaasun takaisinkierrätyksellä. Samalla ilmeisesti saataisiin parannettua osakaasulla ajettaessa hyötysuhdetta.
Vekkuileita muuten nuo nykyiset moottorinohjausboksit. Esim. Ruuhkassa lipuessa moottori voi käydä tiettyyn lämpötilaan asti laihalla seoksella saasteiden takia, mutta kun saavutetaan tarpeeksi korkea lämpötila, voidaan moottoria jäähdyttää seosta rikastamalla.
Superbike #7
Nyt talven tullessa kannattaa kokeilla samaa jos sattuu omistamaan moottorikelkan. Makkara folioon ja rautalangalla putkeen kiinni jonka jälkeen 10-50km kovaa ajoa. Mukavan taukopaikan osuessa kohdalle on lämmin eväs heti valmiina!
...ja konepeitto kannattaa laskea alas kun ryhtyy syömään jottei kaikki ohiajavat ole kyselemässä mikä hätänä![]()
GSR 600 -06 ---> GSX-R 1000 -05
Kyllä noi bokserin pakokäyrät hehkuu ihan ilman ilmansyöttöjä ja tukkoja putkissa. On havaittu useasti kun hämärissä pyörä käy tyhjäkäyntiä vähän aikaa.
Ohuesta rosteritangosta vois askarrella semmoset makkaranpidikkeet pakokäyriin, joihin sujauttaa cämppinkit kotoa lähtiessä. Sitten taukopaikalla saa valmista kuumaa makkaraa kevyellä hyttyskuorrutuksella jos ei laita folioon. On suunniteltu, toteutus puuttuu.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Muistaakseni kawabata on toteuttanut tuon taukomakkaran omaperäisellä tavallaan![]()
PV-pojat kasteli paperia tankissa, laittoi paperin sytytystulppaa vasten ja polkaisi käynnistyspolkimesta(Duudsoni @ Marras. 14 2008,09:42) kirjoitti
![]()
Aihetta sivuten: Middag på motorn, * ruokaa konepellin alla -kirja.
Nooh..
Entisestä R1100RS:stä suli katteet käyrän vierestä. Diilerin vastaus: korjataan, kun takuu on voimassa, sitten myöhemmin tuo on normalia kulumista.
;-)
R1200GS:n käyrien väristä päätellen punahehkua riittää pitkälle koneen alle ja Y-putken mutkissa toinen kuuma paikka.
Hieno ominaisuus laihallakäyvissä koneissa.
Risto
Keraaminen pinnoite putkeen niin lämpö poistuu äänen mukana.![]()
Aivan...(HarriS @ Marras. 14 2008,16:41) kirjoitti
![]()
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Triump Bonneville -78 työntää ilman käyriä liekkiä ulos pakoaukosta kokoajan tyhjäkännillä. Eikö se ole normaalia?
Speed Triple -12, Daytona i955 -02, Bonneville V140T -78, Aprilia Pegaso -01.
Jaahas,, kirjailijan ura lähti loistavasti käyntiin, joten nyt satsataan beemerin voimalla omaan kokkiohjelmaan TV:ssä.(nostalgia @ Marras. 14 2008,08:04) kirjoitti
![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"