Suosittelen Saksan läpi ajamista motareita pitkin ja Alpeilla max 200-300 km/päivä. Saksassa ei ole läheskään niin paljon maisemia kuin vuoristossa ja motareiden ulkopuolella ei matka etene joutuisasti, koska kyliä on 3-5 km välein.
Itse maksimoisin ajan alppeja ristiinrastiin ylösalas ajellen. Gardalla voisi kans poiketa... ym.
"The world is full of Kings and Queens. Who blind your eyes, then steel your dreams. It´s Heaven and Hell!"
Netistähän löytää vaikka mitä mukavaa matka paikkaa. Lissaboniin ollaan suuntaamassa ja siellä yö maksaa kahdelta hengelta 26€ hostellissa.(ttuttu @ Marras. 11 2008,14:36) kirjoitti
Rahaa on tietenkin kiva polttaa, jos sitä on polttaa.
Itse tosin nukun mielummin hieman huonommassa paikassa ja säästän satasia. Saa sitten laittaa muuhun sitä rahaa.
Sohvasurffailulla ei maksa midn![]()
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Netistä löytää vaikka mitä kivaa, mutta sittenpä oletkin sitonut reittisi ja majapaikkasi johonkin aikatauluun. Minä reissaan aika pitkällä intuiitiolla eli saatanpa kääntyä tuonne ja/tai taidanpa jäädä tuohon zimmerfreihin/hotelliin, vaikka en olekaan ajanut vielä kuin niinjaniin vähän. Joo... rahaa palaa mutta syön kaurapuuroa sitten reissun jälkeen.(rammus @ Marras. 11 2008,15:29) kirjoitti
![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Palataan taas tuonne Jaken alkuperäiseen viestiin, tuo kesäkuun puoliväli on sellaista aikaa, että majapaikkaa löytää helposti - keskieurooppalaiset on silloin vielä tunnollisesti töissä ja lapset koulussa. Pari viikkoa ja 3000 km on ihan realismia, murkkua ei hirveesti kiinnosta istua kyydissä sateella ja siihenkin vaan on syytä varautua.(Jake68 @ Marras. 10 2008,05:38) kirjoitti
Omalta ekalta Euroopan reissulta mietteitä...
Ruotsi on melko hanurista. Ajoin menomatkalla maanteitä "rantaa pitkin" mutta ei siellä mitään kovin ihmeellistä näkemistä tai ajamista ollut. Päivässä ehti kuitenkin hyvin "sillankorvalle" ja seuraavana aamuna Tanskaan.
Liikennekulttuuri vaatii lehmän hermoja jos haluaa edes miten kuten kunnioittaa paikallisia lakeja ja asetuksia. Ihan oikeasti huomattava osa autoilijoista ajaa 80:n alueella 60-70 km/h ja joka paikassa on ohituskielto.
Takaisinpäin ajoin alkuun maanteitä (23 ja 30?) jokseenkin nelostien suuntaisesti ehkä kolmanneksen matkasta. Osalla isoista maanteistä rajoitus on 110 mutta siellä on sitten myös sitä vaijerikaide-ohituskaista-yhdistelmää. Ja aina riittää niitä alinopeuden ajajia. Nelostietä sitten välillä kun sekin oli jo eräänlaista vaihtelua.
Tukholma-Norrköping välillä tiet 55 ja 57 ovat kyllä ihan hyvä vaihtoehto nelosteille, niitä ajoin molempiin suuntiin.
Heti kun pääsee Tanskaan, liikenteen keskinopeus nousee varmaan 20 km/h.
Tosin sielläkin maantiet ovat aika mitäänsanomattomia ja usein kilometrien mitalta tikkusuoraa tietä. Kuin moottoritietä jolla ajetaan hiljempaa ja on vaikeampi ohittaa.
Saksan moottoriteitä morkataan täällä usein lähes uskonkappaleena. Kyllä ne ovat nähdäkseni sangen tehokas tapa "vaihtaa maisemaa" jos vaikka keli on huono tai muuten vaan nyt haluaa päästä vaikka kohti seuraavia tunnetusti kiinnostavia maisemia ja teitä.
Kannattaa tietenkin välttää ruuhka-aikoja, ja varoa tietöitä mikäli mahdollista (etenkin jos ei ole pokkaa splitata kilometri toisensa perään, mutta miksei olisi).
Pienemmillä teillä käy helposti niin, että pikkukyliä on 2-5 km välein loputtomasti. Välillä on aina pätkä maantietä jolla ehtii juuri kiihdyttää matkanopeuteen ja asettua mukavasti, ja sitten on taas seuraava kylä jonka läpi jurnutetaan 30:n rajoituksella. Ja ne kaikki näyttävät täsmälleen samanlaiselta. Ja paikalliset antavat pahaa silmää rikolliselle moottoripyöräjengiläiselle joka terrorisoi heidän lintukotoaan. Näitä muutama kymmenen peräkkäin samana päivänä ja autobahn tuntuu uskomattomalta juhlalta.
Näiltäkin sivuilta löytyy paljon juttua kiinnostavista alueista ja reiteistä jos missäkin Euroopassa. Jos aikaa on rajoitetusti, itse pyrkisin siirtymään tehokkaasti jonnekin missä on tunnetusti maisemaa ja mutkaa, tai mitä nyt sitten onkin haussa.
Mutta nämäkin ovat kaikki loppupeleissä niin makuasioita, missä ja miten kukakin tykkää ajaa.
Minulla meni rahaa satasen verran päivässä suunnilleen.
Parissa viikossa ajoin 9000 km ja siinäkin oli joku päivä että harmitti kun sään, pyörän huollattamisen tms. takia ei ehtinyt "ajaa kunnolla". Nähtävyyksiäkin ehti kyllä käydä katsomassa.
Pimeä tuli syyskuussa jo ikävän aikaisin ja majoitusta sai välillä iltasella etsiä ihan tosissaan maassa kuin maassa (erityisen kivaa pimeässä vesisateella).
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Me ajeltiin vuonna 2006 Saksan Rostockista Barcelonaan pikkasen kiertäen vuorokaudessa, eli noin 2500 kilsaa. Se oli rautisreissu poikien kanssa, en suosittele sitä kenellekkään.
Koko yön Ranskan maalla kestäneet sateet eivät ainakaan auttaneet asiaa, näkihän ainakin salmoiden välkkeessä tuon uuden asfatin valtaaman tien.
Se oli yhtä hel***tiä ajella sellaisia määriä vuorokauteen.
Sitten olikin takaisin tullessa aikaa ajella vaan ja katella maisemia, ni just niin.
Parhaimmillaan oli yli 800 kilsaa matkaa paivässä, ja toisena päivänä serpentiiniä toisen perään. Olis ollu iloinen jos oli ollu edes viiteen tuntiin sellainen 300 metrin suora, mutta kun ei.
Aikaa ja aikaa vaan, niin silloin reissu menee mukavasti.
Kireet aikataulut tappaa reissufiiliksen.
Viikossa ajettiin reilut 7000 kilsaa.
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Mulla oli ehkä vähän eri filosofia kuin monilla ekalla euroopan reissulla, joka tehtiin tänä kesänä.
Suuri osa kilometreistä tuli "siirtymäajona". Tukholmasta kööpenhaminaan, sieltä bremeniin jne... Käytännöksi vajaan kolmen viikon reisulla muodostui aamulla pohtia minne menis tänään, joskus katsottiin hotelli netistä valmiiksi (www.booking.com, löytyi jos jonkin laista ja tasoista ja hintaista hotellia samasta osoitteesta), joskus ei katsottu. Sitten pääsääntöisesti motareita ja/tai isompia teitä siirtyminen paikkaan ja perillä oltiin yleensä hyvissä ajoin päivällä, hotelliin, pesu ja tutustumaan kohteeseen jalan ja välissä pyörällä pyörimään lähiteille.
Ihan mukavasti tuokin systeemi toimi, kun haluttiin tutustua enemmän ajan kanssa aina yhteen paikkaan, eikä kerätä kilometrejä pelkästään. Mennen mentiin alppien alta, tullen ylitse. Tais olla muutaman päivän vaille 3 vkoa reissu, ~6tkm.
BUSANISTIT +200 MPH CLUB FINLAND
Itse pääsin etelä Ruotsissa paikallisen kaverin opastaman aikamoiselle turneelle toissa kesänä. Suomesta ei ole mistään löytynyt mitään vastaavaa. Sieltä kun löytyy satoja kilometrejä päällystettyä kärrytietäkin(pxu @ Marras. 11 2008,10:24) kirjoitti
![]()
Eteläinen Ruotsi on loistava kohde moottoripyöräilijälle.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Päivämatkan pituus riippuu paljon missä ajetaan.
Saksa on suuri maa, sitä ei oikein jaksa ylittää päivässä, tai ainakaan se ei ole kivaa. Itsellä alkaa tympiä n. 700km:n kohdalla, ja silloin on ajettu n180km/h motoria pitkin. Pari kolme päivää Saksan läpi ajoon. Ja onhan etelä-Saksassa linnoja ja kivoja pikkukaupunkeja, ainoot vanhat kaupungit jotka jäi pystyyn sodasta.
Alpeilla voi 200km kestää koko päivän.
Mä tykkään pysähdellä kivoissa paikoissa, en tienvarsien yömajoissa, vaikka ne olisi halvempia. Kiva jos on muutakin katsomista kuin hotellihuoneen seinät. En ole koskaan etukäteen varannut hotellia, aina on löytynyt tilaa, kun pysähtyy viimeistään 5:n aikaan. Lapsen kanssa ekalla reissulla voi varmaan stressiä vähentää kun on varauksia, eikä liian pitkiä matkoja. Talvellahan sitä kartan ääressä aurinko paistaa ja jaksaa vaikka mitä.
Joku mainitsi Mustametsän. Siitä ei ole pitkä matka Alsaceen, kiva paikka sekin.
Pääpiirteittäin minäkin ne matka suunnitelmat teen. Kun ottaa selville etukäteen on sitten varaa valita(ttuttu @ Marras. 11 2008,15:39) kirjoitti
Mikään ei ole mukavampaa kuin eksyä jonnekkin. Siispä jätetään se gepsi himaan, silloin kyllä suunnitelllaan minun makuuni jo aivan liikaa
Muutaman kerran kun käy ulkomailla, niin oppii jo näkemään kaupungin ulkonäöstä, että voisiko tällä suunnalla olla asiallisen hintaista. Aivan keskustasta kun etsii hotellin voi olla varma huimasta hinnasta, hostelli onkin jo aivan eri luokkaa. Toinen hyvä on taxi ne kun osaavat monesti ulkoa, missä on minkäkin hintaista.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
En valitettavasti ole itse päässyt todentamaan mutta olen kuullut vinkin että Vännernin ja Vätternin välistä kurvaamalla pitäisi löytymän kivempaa tietä. Itse koettuna esim. E22 ei sit ollu mitenkään ihq. Se ettei Ruotsia kovinkaan tunneta johtunee siitä että sitä ei pidetä matkakohteena kun kaikki on kuiteski käyny laivalta pikkusikunoissaan Tukholmassa hortoilemassa eli maa on siis nähty eli pitää mennä kauemmas eli Ruotsi speksataan paahdettavaksi nopeesti läpi.
Mitä tulee majoitukseen niin kokemukseni elokuun aivan lopulta. "Zimmer frei" -tyyppinen majoitus Itävallassa maksoi yhdeltä hengeltä 22-25 eur /yö, yksi mesta kyni 40 eur. Nämä pienissä kylissä pienten teiden varsilla, ei siis missään laskettelukeskuksissa tms. Karuja huoneita, ei välttämättä edes esim. tv:tä. Mutta kohtuusiistejä. *Kevyt aamiainen sisälty hintaan. *Ite hain nämä mestat vasta siinä viiden-kuuden nurkilla, välttämättä ei näin myöhään enää ihan joka paikasta enää olis saanu huonetta. Vastaavasti tosi läävä Mynchenin keskustassa oli 50 eur /yö. *
Jos on rahasta tiukkaa niin ei ruokailua joka kerta tarvii järjestää liinapöytään. Esim. lounas menee kivasti niin että hakee Sparista parit hedelmät, patukat ja sämpylät ja juotavaa ja menee läheiseen puistoon istuu ja pitää piknikkiä vähäx aikaa.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Juu, ei eenelonen ole koko Ruotsi, eihän kolmostiekään ole koko Suomi. Kaikenlaista löytyy, kun vain kerkiää poikkeamaan valtaväyliltä vähän sivummalle. Eenelonen on nyt vain se baana, jota myöten usein päästään nopeasti sinne, minne nyt itse kukin on menossa.(TIJ @ Marras. 11 2008,23:35) kirjoitti
Voisi olettaa, että tuommoinen Romantic Road linnoineen ja nättine kylineen olisi tytöstä kiinnostava:
http://www.romanticroad.com/
http://www.romantischestrasse.de
Dixi et animam levavi
Jos on kiire, taikka siis loma-ajasta on puute, niin kyllä Alpit ajelee ristiin rastiin viikonlomat polttavalla reissulla, oma esimerkkini löytyy vaikkapa matkakertomuksia palstalta.
*tarinaa ja kuvia pikavisiitistä Alpeille*
Tuohon reissuun kun otetaan teini-ikäinen tyttö kyytiin, niin seuraava etappi onkin sitten TV2:n Suhdekorjaamo. *(Köpi @ Marras. 12 2008,09:47) kirjoitti
![]()
No kyllä mun omat teinityttöni ovat kyselleet josko joskus voisivat moiseen reissuun osallistua...
Viikon mittaiset reissut ovat vähän "karpaasireissuja". Ei niille oikein voi ketään ottaa taakse istumaan. Valitettavasti aika on se rajallinen resurssi, mutta viikko on aikas vähän Alpeilla käyntiin. Kahdessa viikossa (ja noin 1500 eurolla) heittää jo suht mukavan Alppireissun.
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
I slightly disagree(ttuttu @ Marras. 12 2008,10:22) kirjoitti
Hiukka runsas viikko (perj. ilta - sunn. aamu) ja Alppeja tahkottu mukavasti, eikä kyytiläiselläkään olisi ollut valittamista (siis jos mukana olisi ollut).
Toki enemmän aikaa => enemmän pelivaraa säiden yms. varalle.
Jep, tuohon vähän shoppailutaukoa, niin voisi natsata hyvinkin.(ek@ @ Marras. 12 2008,09:41) kirjoitti