Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 49:sta
  1. #1
    Olen lähdössä 12v tyttären kans ekaa kertaa mp-reissulle ja kairäisin kokemuksia/neuvoja.Pakkaaminen oma lajinsa ja siitä en sen enempää mut ajatus on mennä lautal Rostockiin ja siit mopol pari vkoa mahd etelään ja alppien lähelt.. Mietin lähinnä budjettia ja etappin välejä--onx kokemuksia mitä murkku jaksaa istua kyydis?Omani toki väittää istuvan just niin kaun kuin tarvis on...Olen alustavsti miettiny n 3000km /14vrk. Must sinä on jo lepoa ja ihmetelyä mukana jonkin verran. Mielipiteitä kiitos!!!Jos jotain hyviä reittiehdotuksia tulee niin todella nam...

    Tänks hyvistä vinkeistä. Olin itsekin mietinyt mm kypäräpuhelimia, asiallisia ajovarusteita tytölle ja navigaattoria mukaan. Nyt eikun suunnittelua jatkamaan. Ajankohta oli muuten kesäkuun puoliväli..



  2. #2
    Oikeesti en kaipaa mitään isällistä neuvoavaan Vaan oik vinkkejä missä voi jläkikasvun kanssa yöpyö säädyllisesti ja isukki voi ehkä ottaa sen ilta-oluen....
  3. #3
    Kommentoin tuota aikaa ja kilsoja, vaikuttaa sopivan leppoiselta, ei jatkuvaa ajamista vaan riittävästi aikaa myös oleiluun. Viime kesänä 3300 km 9 päivässä (ilman kyytiläistä) oli mulle sopiva kun ei tarvinnut huolehtia kuin omasta ja ajokaverin jaksamisesta. PS. Tuolla matkailun puolella taitaa olla muutamia kokemuksia reiteistä, kurkkaa sieltä.
    CBF600SA
    "There are too many people and too few human beings."
  4. #4
    Reilu 200 km per päivä kuulostaa sopivan leppoisalta. Jos vaan on kartat / navigaattorit kunnossa, voi osan matkasta tehdä jopa pikkuteitä pitkin, mikä onkin monesti paljon antoisampaa kuin autobaanalla tahkoaminen.

    Et maininnut, mihin aikaan olette menossa? Poislukien heinäkuun loppupuolelta elokuun loppuun osuva lomasesonki (K-Euroopassa pitävät lomansa vasta meidän loppukesämme aikaan), yleensä löytyy gasthauseja ja B+B majoituksia ihan jopa ilman ennakkovarauksia. Ja ainakin Autoliitosta löytyy myös kirjoja, missä tämmöisiä on listattu vino pino. Halvimmat, mitä itse olen löytänyt, on viime vuosina olleet n.25-30 euroa per yö, mutta ne on sitten todella "basic". Ja jos sitä lähtee etsimään paikkaa ihan ilman mitään etukäteistietoja, 50-80e on yleensä ollut realistisempi budjetti. Suurkaupungeissa ja hotelleissa vielä ainakin tuplat tuohon päälle. Ruokakin on melkein Suomen hinnoissa.

    Hyvä taktiikka (ainakin itselleni) on ollut herätä reissussakin todella aikaisin, ja olla matkassa jo n. 7-8 maissa. Ja vastaavasti alkaa etsimään seuraavaa yösijaa jo joskus 3-4 pintaan. Silloin ne eivät ole yleensä ehtineet vielä täyttyä, ja jos lähistöllä on jotain nähtävyyksiä, niihinkin saattaa vielä ehtiä tutustumaan siten, että pyörä+kamat saavat olla majapaikassa. Tai sitten ehtii viettää iltapäivää ihan rauhassa. Ja jos nähtävyydet vaatii enempi aikaa, sitten on parempi toki viettää siellä ainakin pari yötä.

    Omia suosikkejani Etelä-Saksassa on Schwartzwaldin alue (Baden-Baden), Rein-joen putoukset Schaffhausenissa Sveitsin rajalla, Bodenseen alue, tai Fussen Itävallan rajan tuntumassa. Tai jos kärsii ajaa muutaman pidemmän autobahn-päivän, Lago Maggiore ja Lago di Como pohjoisimmassa Italiassa ovat äärimmäisen upeita paikkoja, samalla "joutuu" ylittämään Alpit, mikä ei hyvällä kelillä ole ihan paha rasti sekään, joskin hidasta. Huonolla kelillä voi vuoret halkaista joutuisasti esim. San Gottardon tunnelin kautta.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  5. #5
    Realistinen budjetti on 100-120e/vrk/henki. Uskokaa pois vaan!
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  6. #6
    Hyvää aikaa suunnitella matkaa ja eri etappeja!
    Toteutin itse kesällä 2007 ekan reissun silloin 12-v. tyttären kanssa. Reissu oli huomattavasti lyhyempi, alunperin tavoitteena oli Norja ja kunnon mutkatiet, mutta tyttären kyytiin tulo muutti suunnitelmia hieman. Pääperiaatteina itselläni oli seuraavat faktat jotka huomioin matkaa suunnitellessa:

    1. Oma tytär oli istunut prätkän päällä ennen reissua yhteensä n.400 km. Hän oli itse sitä mieltä että jaksaa kyllä istua mutta halusin pelata varman päälle ja päätin pitää päivämatkat ekalla reissulla max. 200 km. Homma toimi loistavasti, kaikki olivat tyytyväisiä.

    2. Pelasin majoitusten kanssa varman päälle, varasin majapaikat etukäteen Suomesta käsin. Ei ole kiva seikkailla väsyneenä illalla 12-vuotiaan kanssa majapaikkaa etsimässä. On nälkä, väsyttää ja mahdollisesti olette molemmat märkiä.

    3. Tarkoitus on saada tytär innostumaan prätkämatkailusta eikä tappaa orastavaa kiinnostusta rautaperseajolla, eikö niin? *Riittävästi taukoja, ehdottomasti kerran tunnissa. Mieluummin liian tiuhaan molempien mielestä ettei p**se puudu yhtään ja tauon jälkeen on jo polte päästä uudelleen prätkän päälle ja kohti mutkateitä.

    4. Kyydissä on maailman tärkein henkilö!! Tyttären varusteitten tulee olla [/U]vähintään[U] yhtä hyvät kuin sinulla! Aja erityisen ennakoiden ja huomioi muut tielläliikkujat. Sinulla on tuhannen taalan paikka antaa asenneopetusta lapsellesi liikenteessä liikkumisesta. Splittaa fiksusti, siitä tykkää tytärkin kun huomaa miten kivasti kaupunkien ruuhkista pääsee eroon. Voitte samalla ihmetellä yhdessä sitä, miten hienosti eri maissa motoristi huomioidaan liikenteessä.

    5. Ole tarkkana ettei tyttö nukahda *
    Löysää vauhtia välillä jos tulee yhtään epävarma olo matkustajan vireystilasta. Erityisesti ruokailun jälkeen voi ruveta väsyttämään. Ehdota jätskitaukoa, se on hyvä veto.

    6. Suunnittele reitin varrelle n. puoliväliin jokin vetonaula VAIN tytärtä varten. Sellainen mistä hän erityisesti pitää. Huvipuisto tms. Kysy häneltä, anna vaihtoehtoja, etsi netistä jo etukäteen. Näin hänelle tulee selkeä ajatus siitä, että reissussa on jotain ihan extraspesiaalia vain häntä varten suunniteltuna, ja on jotain mitä odottaa.

    7. Sopikaa ja harjoitelkaa jo keväällä lyhyemmillä matkoilla merkit joilla tytär ilmoittaa asiansa. Meillä pitäydyttiin mahdollisimman yksinkertaisissa merkeissä: kaksi lyöntiä selkään tarkoittaa pysähdy heti kun voit. Yksi lyönti oikeaan hartiaan tarkoittaa että oikealla on jotain mielenkiintoista, sama vasemmalle puolelle. Itse sitten läpsin vasemmalla kädellä tytön jalkaa ja huidoin epämääräisesti siihen suuntaan missä jotain mielenkiintoista näkyi...

    8. Anna tytön tehdä valintoja reitistä ja kohteista. Ensin teet itse esivalinnan ja sen jälkeen annat hänen tehdä lopullisen päätöksen vaikka joka toinen kerta. Näin olette tasaveroisia kumppaneita ja molemmat opitte toisiltanne.

    Tavoitteeseen päästiin! * Riittävän lyhyet päivämatkat, riittävästi uintitaukoja, jäätelötaukoja, tytön suosikkijuomaa tauoilla, ajoissa majapaikkaan niin jää aikaa syömiseen ja ihmettelyyn.

    Lopputulos: Tänä kesänä tehtiin toinen yhteinen reissu, matkaa kertyi n. 3300-3400 km. Siitä kaatosateessa kahden päivän aikana n. 700 km. Kuski litimärkänä kun tixtexit pettivät haaroista... Tyttö istui takana tyytyväisenä kaiken aikaa, kuivana ja lämpimässä.

    Ensi kesän reissun suunnitellaan. Tyttö (täyttää 14 keväällä)haluaa itse Norjaan vuonoja katselemaan ja mutkateille. Kallista, mutta elämä on. Ja kaiken lisäksi täytyy sanoa että en olisi osannut kuvitella miten hauska matkakaveri oma tytär on, ei ensimmäistäkään narinaa tai kitinää siitä että on tylsää, väsyttää, palelee, haluan kotiin...

    Kilometrejä tulee pikkuhiljaa lisää ja ensi kesänä lähdetään jo *matkaan ilman majoituksen etukäteen varaamista, näin on sovittu tyttären kanssa yhteisesti. Tästä tulee vaan samperin kallis harrastus, tytär kun on ruvennut haaveilemaan omasta kevarista... *

    Vielä yksi juttu: tämän vuoden reissulle hommasin meille kypäräpuhelimet, aika ehdoton juttu kun voi tarkistaa onko se matkalainen hereillä vai ei... ja kyllä sitä juttua riitti muutenkin *
  7. #7
    Olen tehnyt kummankin tyttäreni kanssa n. 2 viikkoa kestäneen euroopan-reissun, heidän ollessaan murkkuikäisiä. Molemmat matkat sujuivat kaikin puolin hyvin. Vanhemman kanssa kävimme Genovassa, vietimme muutaman päivän Garda-järven rannalla, ja muutaman päivän Itävallassa. Nuoremman kanssa keskityimme Itävaltaan, Insbruckista länteen Bregenziin, ajaen pieniä mutkateitä.

    Päivämatkat pysyivät alle 400 km pituisina, ja liikkeelle pyrittiin lähtemään mahdollisimman aikaisin. Majoitusta kannattaa alkaa etsimään siinä klo. 13-14:00 aikoihin, niin jää vielä mukavasti aikaa katsella paikkoja ja viettää iltaa rentoutuneena. Kaksi päivää ajoa ja yksi päivä lepoa on hyvä motto, lomalla kun kuitenkin ollaan.

    Matkatavarat mahtuivat meillä taka- ja tankkilaukkuun, sekä pieniin selkäreppuihin. Takalaukun päällä oli teltta ja makuupussit, joita käytettiin 3-4 yöpymiseen kummallakin reissulla. Itävallassa majatalomajoitus on suositeltava, edullisesta hinnasta, helpon saatavuuden ja mukavuutensa puolesta, naisten kanssa kun kuitenkin reissussa ollaan .

    Matkasuunnitelma vanhemman tyttären kanssa rajoittui välimeressä uimiseen, nuoremman kanssa Neuschwansteinin linnassa vierailuun. Tärkeintähän ei ole kilometrien keräily vaan mukava yhdessäolo, josta molemmat nauttii.

    Matkan kustannukset laskisin n. 150-200€/vrk ettei mene vesi-leipä, ja pakolliseksi sateella camppärille linjalle, ja matkan ajankohdaksi kesäkuun alkua.
  8. #8
    Lainaa (Makaroonimopo @ Marras. 10 2008,09:29) kirjoitti
    ...
    Itse asiassa nuo ohjeet sopivat lähes muutoksitta myös puolison kanssa matkailuun

    Ensimmäinen ulkomaanreissu prätkällä tehtiin tänä kesänä Norjan Lofooteille. Nyt voikin pikkuhiljaa alkaa suunnitella ensi kesän matkoja. Eurooppa saattaisi olla suuntana, ja muiden kokemuksista olisi mukava lukea. Viikon reissu alkaa olla omalle lompakolle suurin piirtein maksimi, ellei äkkirikastumista tule siihen mennessä...
    GSX-F750 -> FZ1-S -> RSV1000R Factory -> R1 -> XVS1100 Classic -> FJR
  9. #9
    Lainaa (pecha @ Marras. 10 2008,08:44) kirjoitti
    Hyvä taktiikka (ainakin itselleni) on ollut herätä reissussakin todella aikaisin, ja olla matkassa jo n. 7-8 maissa. Ja vastaavasti alkaa etsimään seuraavaa yösijaa jo joskus 3-4 pintaan. Silloin ne eivät ole yleensä ehtineet vielä täyttyä, ja jos lähistöllä on jotain nähtävyyksiä, niihinkin saattaa vielä ehtiä tutustumaan siten, että pyörä+kamat saavat olla majapaikassa. Tai sitten ehtii viettää iltapäivää ihan rauhassa. Ja jos nähtävyydet vaatii enempi aikaa, sitten on parempi toki viettää siellä ainakin pari yötä.
    Tässäpä tuli se suuri viisaus, joka säästää hermoa ja kukkaroa. Voi rauhassa katsastaa sopivan(hintaisen ja laatuisen) majoituksen. Jos ajohaluja vielä kyseiselle päivälle löytyy, niin voi tehdä pientä keikkaa lähimaastoon, useasti löytyy monenlaista katseltavaa ja ihmeteltävää joka muuten jäisi pimentoon. Aikaisella matkaanlähdöllä myös välttää isommissa paikoissa aamuruuhkat jossa usein tärvääntyy turhaa aikaa.

    Uskon, että matkasta jää teille molemmille hienoja muistoja vuosiksi eteenpäin.
  10. #10
    Kypäräpuhelimet on ehdoton kapistus. Välittyy paremmin tieto nukutaanko takapenkillä, onko vilu tai nälkä, mikä torni tuolla vasemmalla on?
  11. #11
    Tämä kirjanen toimi erinomaisesti viime kesän reissulla:
    Links & Rechts der Autobahn 2008
    Yli 400 sivulla 4500 vinkkiä edullisista majapaikoista moottoriteiden läheisyydessä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Hollannissa, Belgiassa, Ranskassa, Espanjassa, Portugalissa, Italiassa, Itävallassa, Sveitsissä, Sloveniassa, Slovakiassa, Tsekissä, Kroatiassa, Unkarissa, Puolassa ja Baltian maissa. Tarkat kartat, hinnat, puhelinnumerot, ajo-ohjeet, huoltamot jne. Saksankielinen.
    Hinta jäsenille: 10,90 €
    Normaalihinta: 15,90 €
    >Autoliiton kauppa<
    Kirjaa myydään myös useimmilla huoltoasemilla ainakin Saksassa alle kympillä.
    Busa K8
  12. #12
    Noista oppaista on varmaan hyötyä, jos haluaa majoittua johonkin isompaan paikkaan jossa on valinnanvaraa ja on tosiaan perillä hyvissä ajoin. Jos sen sijaan ajaa vaikka Itävallassa melkein auringonlaskuun asti, niin vuoriston pikkukylistä löytyy se pieni Gasthaus miltei keskeltä ei_mitään ja hintataso on sitten suorastaan älyttömän halpa (mulla ainakin Slovakian ulkopuolella keskisen Euroopan halvin majapaikka).

    Ja joka tapauksessa majapaikkoja on Euroopassa niin tiheästi, että oppaat ja navigaattoreiden hotellioppaat tuntuu ihan turhilta.



    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  13. #13
    Lainaa (Nomad @ Marras. 10 2008,12:41) kirjoitti
    Kypäräpuhelimet on ehdoton kapistus. Välittyy paremmin tieto nukutaanko takapenkillä, onko vilu tai nälkä, mikä torni tuolla vasemmalla on?
    Ja navigaattori!
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  14. #14
    Sitten noista aikatauluista että parhaiten polttaa päreensä sattumalla johonkin suurkaupunkiin klo 16 ruuhkaan. Munchenin kehätie oli viime kesänä ihan tukossa, vaikka koetin kiertää kaukana keskustasta Nurnbergin suunnalta Itävallan suuntaan, muistaaksen viitoissa luki "Salzburg". Stau, stau, stau ja liki 30C hellettä heinäkuussa ...

    Alkumatkasta arastelin pientareen puolelta jonojen ohittamista, mutta kyllä se tyyli minunkiin matkan edetessä tarttui ;-)
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  15. #15
    Ei Alppeja kannata pelkästään "ylittää", Alpit itsessään on upea ja uskomaton matkakohde ja aina muutaman yöpymisen ja ajoretken väärti. Siellä on parhaat tiet prätkäilyyn ja nautiskeluun kaksipyöräisellä ajamisesta.

    Kotimaassa ajelun jälkeen Alpeilla motoillessa saa aivan uusia ulottuvuuksia siihen miksi on hauskaa ajaa prätkällä.. Alpeilta on sitten lyhyt matka/nopea pistäytyä virkistäytymässä vaikkapa Italian suurilla järvillä, tai Välimeren rannallakin.
  16. #16
    Lainaa (Halti @ Marras. 10 2008,13:09) kirjoitti
    Ja joka tapauksessa majapaikkoja on Euroopassa niin tiheästi, että oppaat ja navigaattoreiden hotellioppaat tuntuu ihan turhilta.
    Noviiseille tuosta oppaasta oli kyllä iloa moottoritiesiirtymillä auringon alkaessa laskea . Ei tarvinnut turvautua siihen huoltoaseman vieressä olevaan rekkakuskien majapaikkaan, vaan vähän etäämmältä löytyi pieniä, idyllisiä majoituksia.
    Busa K8
  17. #17
    Ihan oikeasti eniten ongelmaa illan hämärtyessä mulle on ollut majapaikkojen löytäminen "lennossa" Baltian maissa. Mainoskyltit on usein pieniä kylttejä ilman minkäänlaista valaistusta. Jos illalla ajelee Virossa niin Liettuan rajalta aina Pärnuun ja edelleeen jatko Tallinnaan tuntuu olevan yhtä pimeätä korpea ilman isompaa asutusta ja varsinkaan majapaikkoja. Auringon vielä paistaessa taas kohtuuhelposti löytyy jotain yösijaa jo ennen Pärnuakin.

    Jostain syystä pohjois-Puola ja Baltian maat on mulle reissusta palatessa alueita, joissa ajelen kotiin päin niin pitkälle kuin valoa vaan riittää, kun tietää, että viimeistään Tallinnassa menee yöpymiseksi kumminkin!
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  18. #18
    Hiukan offia...
    Tuossa Haltin reissukuvia katsellen voi taas todeta, ettei siihen reissaamiseen tarvita sitä
    "matkapyörää" tai kakslitraista-gaysohvaa.
    Tokihan se niilläkin on hauskaa, mutta usein tarina kääntyy niin, että "En mää voi mihinkään Siwaa edemmäs
    lähteä, kun mulla on vaa toi mopo..."

    Voi tyrä, tulis jo kesä, että pääsis ttuun täältä räntäsateesta!!
    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  19. #19
    Lainaa (S.Haltia @ Marras. 10 2008,11:54) kirjoitti
    Viikon reissu alkaa olla omalle lompakolle suurin piirtein maksimi, ellei äkkirikastumista tule siihen mennessä...
    Yksi viikko tekee kyllä hieman tiukkaa, pitää kumminkin ottaa vähän kelivaraakin huomioon. Päivässä ajaa Tukholmasta Saksanmaalle, mutta menee pikkusen jo työnteon puolelle. Leppoisasti ajellen viikossa kiertää vaikkapa Tukholmasta Tallinnan kautta takaisin.
  20. #20
    Lainaa kirjoitti
    Tuossa Haltin reissukuvia katsellen voi taas todeta, ettei siihen reissaamiseen tarvita sitä
    "matkapyörää" tai kakslitraista-gaysohvaa.
    DL650 oli ihan oivallinen kulkupeli menneenä kesänä ja viime vuonna kiersin Eurooppaa tosiaan CB500:lla, ja erittäin mukavat muistot jäi siitäkin! Vähän pyrki koipia kramppaamaan pitkillä siirtymillä, mutta oli luotettava ja alpeille silläkin vaan kiipesin. (Kuvia en tosin siitä reissusta ole ainakaan toistaiseksi sivuille laittanut).
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  21. #21
    Lainaa (julles @ Marras. 11 2008,09:11) kirjoitti
    *Leppoisasti ajellen viikossa kiertää vaikkapa Tukholmasta Tallinnan kautta takaisin.
    Anteeksi off-topic (poikkeuksellisesti .. * )

    mutta tuli mieleeni tästä, että _kukaan_ ei _koskaan_ mainitse ajelleensa Ruotsissa. (muuta kuin läpi ja tosi kovaa)
    Eikö siellä ole ollenkaan kivoja mutkateitä? Onhan Suomessakin, onhan?
    (no ei tietenkään verrata Norjaan hei... tai Alppeihin nyt, kiitos.. mut... eikö ees vaihtelun vuoks ja jos rahaa/aikaa ei ole pitemmälle ? Vai ollaanko vaan ruåtsalaisia vastaan kaikki yhdessä kuten kaikki kunnon suomalaiset? )


    Edit: sanotaan tähän aiheeseenkin jotain.
    Hieno juttu ja varmasti ikimuistoinen kokemus lapselle päästä isän kanssa pyöräreissuun! Täytyy katsoa jos ensi kesänä uskaltaisin omia teinejäni edes lyhyesti kyydittää...




    ...
  22. #22
    Lainaa (pxu @ Marras. 11 2008,09:37) kirjoitti
    Lainaa (julles @ Marras. 11 2008,09:11) kirjoitti
    *Leppoisasti ajellen viikossa kiertää vaikkapa Tukholmasta Tallinnan kautta takaisin.
    Anteeksi off-topic (poikkeuksellisesti .. * )

    mutta tuli mieleeni tästä, että _kukaan_ ei _koskaan_ mainitse ajelleensa Ruotsissa. (muuta kuin läpi ja tosi kovaa)
    Eikö siellä ole ollenkaan kivoja mutkateitä? Onhan Suomessakin, onhan?
    (no ei tietenkään verrata Norjaan hei... tai Alppeihin nyt, kiitos.. mut... eikö ees vaihtelun vuoks ja jos rahaa/aikaa ei ole pitemmälle ? Vai ollaanko vaan ruåtsalaisia vastaan kaikki yhdessä kuten kaikki kunnon suomalaiset? )
    On ajettu. Kehottaisin kääntämään katseet pohjoisempaan Ruåtsiin. Ruåtsissa on jo Vaasan korkeudella Lapin maisemat ja mitä kauemmaksi pohjoiseen menee, sitä lappimaisempaa siellä on. Ihan kiva reissu (eikä niin aikaa viepä) on ajella vaikka Kapellskäristä Ruotsin Lapin kautta Tornioon tai vaikka Kirunaan ja sieltä Kilpisjärvelle. Been there done both!
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  23. #23
    Lainaa (ttuttu @ Marras. 11 2008,09:43) kirjoitti
    Lainaa (pxu @ Marras. 11 2008,09:37) kirjoitti
    ...mutta tuli mieleeni tästä, että _kukaan_ ei _koskaan_ mainitse ajelleensa Ruotsissa. (muuta kuin läpi ja tosi kovaa)
    Eikö siellä ole ollenkaan kivoja mutkateitä? Onhan Suomessakin, onhan?
    On ajettu. Kehottaisin kääntämään katseet pohjoisempaan Ruåtsiin.
    Kiitti vinkistä, mutta surffasin hiukka ja kai siellä etelässäkin on jotain näkemistä, ainakin ruåtsalaisillakin on mopoja siellä.
    Skånessa ei ehkä pärjää pakkoruåtsilla mutta voi siellä olla jotain mutkateitä, ainakin ne puhui "slalomåkningista" ja "otroligt vackra vägar"
    Löysin tämmöisen linkin: *"Vill du upptäcka det skånska landskapet med motorcykel? Välkommen till..." *www.mctur.nu

    Ankeetsi OT. * *mut ehkä tää tavallaan vois olla vaihtoehtoja tarjoavaa tietoa ensireissua suunnitteleville *seli* *
    ...
  24. #24
    Lainaa (julles @ Marras. 11 2008,09:11) kirjoitti
    Yksi viikko tekee kyllä hieman tiukkaa, pitää kumminkin ottaa vähän kelivaraakin huomioon. *Päivässä ajaa Tukholmasta Saksanmaalle, mutta menee pikkusen jo työnteon puolelle. *Leppoisasti ajellen viikossa kiertää vaikkapa Tukholmasta Tallinnan kautta takaisin.
    Kiitos, juuri tällaiset kokemusperäiset tiedot ovat arvokkaita. Peli- ja kelivaraa pitää tietenkin olla, enkä aio mitään päivämatkaennätyksiä ruveta tekemään. Lomallahan siellä ollaan
    GSX-F750 -> FZ1-S -> RSV1000R Factory -> R1 -> XVS1100 Classic -> FJR
  25. #25
    Lainaa (Jake68 @ Marras. 10 2008,05:38) kirjoitti
    Mietin lähinnä budjettia ja etappin välejä--
    Budjeteissa on aikamoisia eroja, kuten tästäkin ketjusta on voinut lukea eikä toisten budjetteihin ei välttämättä kannata kauhean paljon luottaa.

    Laivamatkat ja bensat on aika helppo laskea etukäteen. Majoitus haukkaa ison osan ja siihen pystyy itse myös valinnoilla vaikuttamaan. Päivittäiset syömiset, juomiset ja nähtävyydet voi laskeskella kotimaan hintatason mukaan.

    "Peruspaketti" onkin sitten siinä, mutta on ainakin henkisesti hyvä varautua myös siihen, että tulee jotain ylimääräistä laskua esim. mopon kanssa. Ja jos viitsii vielä pitää jonkinlaista kirjanpitoa, niin löytyy sitten seuraaviakin kertoja varten jotain arviota helpommin.
  26. #26
    Lainaa (nipo @ Marras. 11 2008,10:57) kirjoitti
    Lainaa (Jake68 @ Marras. 10 2008,05:38) kirjoitti
    Mietin lähinnä budjettia ja etappin välejä--
    Budjeteissa on aikamoisia eroja, kuten tästäkin ketjusta on voinut lukea eikä toisten budjetteihin ei välttämättä kannata kauhean paljon luottaa.

    Laivamatkat ja bensat on aika helppo laskea etukäteen. Majoitus haukkaa ison osan ja siihen pystyy itse myös valinnoilla vaikuttamaan. Päivittäiset syömiset, juomiset ja nähtävyydet voi laskeskella kotimaan hintatason mukaan.

    "Peruspaketti" onkin sitten siinä, mutta on ainakin henkisesti hyvä varautua myös siihen, että tulee jotain ylimääräistä laskua esim. mopon kanssa. Ja jos viitsii vielä pitää jonkinlaista kirjanpitoa, niin löytyy sitten seuraaviakin kertoja varten jotain arviota helpommin.
    Juu, meilläkin on tähän asti ollut majoitukset vain ja ainoastaan hotelleissa, jolloin hintaa tulee lyhyemmällekin reissulle. Pitänee katsastaa muitakin vaihtoehtoja, jos esim. viikko on aivan liian lyhyt aika pyörähtää euroopassa. Muistinkin juuri, että emännällähän asuu täti tms. Saksassa, siellähän saattaisi voida majoittua vaikka pari yötä.
    GSX-F750 -> FZ1-S -> RSV1000R Factory -> R1 -> XVS1100 Classic -> FJR
  27. #27
    Lainaa (ttuttu @ Marras. 11 2008,09:43) kirjoitti
    mutta tuli mieleeni tästä, että _kukaan_ ei _koskaan_ mainitse ajelleensa Ruotsissa. (muuta kuin läpi ja tosi kovaa)
    Eikö siellä ole ollenkaan kivoja mutkateitä? Onhan Suomessakin, onhan?
    mitä kauemmaksi pohjoiseen menee, sitä lappimaisempaa siellä on. Ihan kiva reissu (eikä niin aikaa viepä) on ajella vaikka Kapellskäristä Ruotsin Lapin kautta Tornioon tai vaikka Kirunaan ja sieltä Kilpisjärvelle. Been there done both!
    Pohjois-Ruåtsi nyt ei silleen ole mikään erityinen mutkatiepaikka, pikemminkin päin vastoin. Mutta on sikäkäisellä maisemalla oma viehätyksensä, vapaana virtaavia jokia sopivasti koskilla höystettynä ja sitten siellä on sitä tilaa ja avaruutta niin maan perusteellisesti.
    Ruåtsissa kannattaisi käydä katsastamassa Taalainmaan seutua, löytyy siitä Åren alapuolelta Norjan rajan tältä puolen, se oli mielestäni mukavaa hyväkuntoista ja suht. vaihtelevaa tiestöä ja mukavia maisemia ynnä aika paljon erilaisia yöpymisvaihtoehtoja. Jos ne mutkat ja mäet ei piisaa, niin läheltä Norjan puolelta sitten löytyy lisää.
  28. #28
    Lainaa (julles @ Marras. 11 2008,12:27) kirjoitti
    Lainaa (ttuttu @ Marras. 11 2008,09:43) kirjoitti
    mutta tuli mieleeni tästä, että _kukaan_ ei _koskaan_ mainitse ajelleensa Ruotsissa. (muuta kuin läpi ja tosi kovaa)
    Eikö siellä ole ollenkaan kivoja mutkateitä? Onhan Suomessakin, onhan?
    mitä kauemmaksi pohjoiseen menee, sitä lappimaisempaa siellä on. Ihan kiva reissu (eikä niin aikaa viepä) on ajella vaikka Kapellskäristä Ruotsin Lapin kautta Tornioon tai vaikka Kirunaan ja sieltä Kilpisjärvelle. Been there done both! *
    Pohjois-Ruåtsi nyt ei silleen ole mikään erityinen mutkatiepaikka, pikemminkin päin vastoin. Mutta on sikäkäisellä maisemalla oma viehätyksensä, vapaana virtaavia jokia sopivasti koskilla höystettynä ja sitten siellä on sitä tilaa ja avaruutta niin maan perusteellisesti.
    Ruåtsissa kannattaisi käydä katsastamassa Taalainmaan seutua, löytyy siitä Åren alapuolelta Norjan rajan tältä puolen, se oli mielestäni mukavaa hyväkuntoista ja suht. vaihtelevaa tiestöä ja mukavia maisemia ynnä aika paljon erilaisia yöpymisvaihtoehtoja. *Jos ne mutkat ja mäet ei piisaa, niin läheltä Norjan puolelta sitten löytyy lisää.
    Olet Julles oikeassa - kovinkaan mutkaisia ne tiet eivät ole. Itse tunnustaudun tourinkihenkiseksi eli tykkään Maisemista. Tykästyin kovasti pohjoisemman Ruåtsin ja Norjan maisemiin. Siellä pitää varautua vilpoisiinkin säihin jopa keskellä kesää, mutta maisemat palkitsevat mahdolliset kärsimykset.
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
  29. #29
    Lainaa (ttuttu @ Marras. 10 2008,09:23) kirjoitti
    Realistinen budjetti on 100-120e/vrk/henki. Uskokaa pois vaan!
    Toisilla on rahaa
    Toissa kesänä meillä ole kahden henkilön matkabudjettina 120€ vuorokausi ja rahaa jäi poltettavaksi lähes jokaiselta päivältä.
    70€ kahdelta maksoi kallein hotelli Hollannissa ja silloin ei ollut väliä missä nukkuu.
    Halvin taisi olla ruotsissa 16 € kahdelta
    Ruoka on todellakin halvempaa keskisessä euroopassa. Saksassa erittäin halpaa, kypällä syö lähes paikassa kuin paikassa hyvin juomien kera. Kun et ala juopottelemaan.
    Hamburissa suosittelen käymään. Ja siellä Domissa joka on huvipuistoalue keskellä kaupunkia. Jokainen vehje maksaa erikseen, mutta kyytikin on kylmää verrattuna vaikkapa lintsin pyörittäjiin, nämä todella tietävät mihin laitteista on
    Minä en ajelisi moottoriteillä jää eurooppa näkemättä. Hyvillä tauotuksilla matka päivistä saa varmasti mukavan / riittävän pitkiä. Ajoissa liikkeelle ja matkalle nähtävyyksiä. Sortsit päällimmäisiksi jottei tarvitse ajokamoissa helteillä hillua.
    Suosittelen myös varautumaan sateeseen! Sillä mikään ei ole niin varmaa kuin sade.
    Kamat me vedettiin vaijerilukolla pyörään kiinni ja rauhassa saivat olla, niin parkkihalleissa kuin taivas allakin.
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  30.  
  31. #30
    Lainaa (rammus @ Marras. 11 2008,14:26) kirjoitti
    Lainaa (ttuttu @ Marras. 10 2008,09:23) kirjoitti
    Realistinen budjetti on 100-120e/vrk/henki. Uskokaa pois vaan!
    Toisilla on rahaa *
    Toissa kesänä meillä ole kahden henkilön matkabudjettina 120€ vuorokausi ja rahaa jäi poltettavaksi lähes jokaiselta päivältä.
    70€ kahdelta maksoi kallein hotelli Hollannissa ja silloin ei ollut väliä missä nukkuu.
    Halvin taisi olla ruotsissa 16 € kahdelta
    Rahaa saakin olla "liikaa"! Olettepa onnistuneetkin löytämään edullisia majoituksia - kaikki eivät ole noin onnekkaita. Siksipä pitääkin varautua aina "pahimpaan" eli kalliimpaan ratkaisuun. Aina sen rahan säästymisen kestää, mutta sen loppuminen....
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

    "Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen