Oliko muuten millainen tuo homma tehdä? Lueskelin että pitäisi vaa'an kanssa mitata laakerikuormat ja kaikkea muuta. Vaatiiko jotain erikoistyökaluja vai onnistuuko muuten? Ei ole homma ajankohtainen vielä, mutta ihan mielenkiinnosta. Laakerin vaihto on vissiin jo paljon isompi homma(?)(Tonppa Tuunaaja @ Touko. 31 2010,22:01) kirjoitti
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.
Moro,(Pete2 @ Kesä. 29 2010,16:50) kirjoitti
Ei tuossa tarvitse sinällään mitään erikois työkaluja... Mulla on yleismallinen nivelletty haka avain, millä saa tuon laakerin mutterin auki. Sitten vaan koko paketti ulos ja vassua väliin(reilusti) ja putki laakereineen takaisin. Kiristys 25Nm. Mulla ei ollut momentti avaimeen käypää haka avainta, joten kokeilin kuinka tiukka suurinpiirtein on 25Nm yhtä pitkällä varrella, kuin haka avaimessa ja pistin suurin piirtein siihen... Hyvin on toiminut... Tuon päällis mutterin minä olen kyllä aina vetänyt sitten ihan kiinni asti, kun alempi mutteri sen tiukkuuden sanelee... en tarvinnut myöskään uutta lukko prikkaa, kun sen orkkiksen sai taivuteltua siististi takaisin... Rauhassa kun tekee ja maalaisjärjellä, niin kyllä tuon tekee itse...
-Tonppa-
Aprilia Dorsoduro 750
Asentelin MRA Vario -pleksin CBF:ään. Stormilta olisi saanut mutta olisi kestänyt monta viikkoa joten tilasin Louis'lta Saksasta.
Ensimmäiset testit ja huomiot:
Itse pleksi on pitempi kuin vakio, mutta enemmän taivutettu yläosasta, joten yläreuna jää ehkä aavistuksen alemmas kuin vakiossa. Sivuille on tehty vekit ja reunoja on käännetty vakiota enemmän. Yläosassa on säädettävä erillinen spoileri
Jos spoilerin säätää alimpaan asentoon (jolloin se ei tule pleksiä korkeammalle ja on pleksin suuntainen) meteli hieman vaimenee. Ilmavirta suuntautuu kypärään. Pyörteilyä esiintyy ehkä(?) vähemmän kuin vakiossa, mutta kuitenkin melko paljon.
Jos spoilerin nostaa ylemmäs ja kääntää pieneen kulmaan, pyörteily vähenee ja ääni lisääntyy vain vähän. Testasin hetkellisesti 150 nopeudessa ja minusta oli pyörteiden puolesta paljon parempi ajaa kuin vakiopleksi.
Meteliä on ehkä vähän vähemmän kuin vakiossa, mutta edelleen niin paljon että tulpat vaatii satasen nopeudessa.
Olen 182 pitkä ja penkki on keskiasennossa. Pleksin laitoin kiinni ylempii reikiin.
Hep hep....
Nostetaas tätä vähän ylöspäin, niin voidaan jatkaa tänne tuota jutustelua CBF 1000 mallista. Ei tarvitse varmaan kahta ketjua olla kyseiselle mallille... Voikohan näitä muuten joku yhdistää samaksi ketjuksi???
Anyway, huolettomia kilometrejä on mullakin siunaantunut semmonen 50 tuhatta ko. mallilla. Ei havaittu vielä mitään ihmeellistä.
Juuri tänään tein tuon 48tkm huollon "pikkasen" myöhässä, mutta ei kai se niin tarkkaa ole. Tein itse, kun takuukin loppui juuri. Eipä ollut tarvetta venttiilin välyksiäkään alkaa säätää, hyvin olivat kohdallaan. Ja alkuperäisellä ketju-ratas paketilla mennään edelleen, vaikka 50 tkm pyörähti jo mittariin... Varmaan tosin tuo Pro-Oiler on auttanut asiaa(suosittelen).
Eli kaiken kaikkiaan luotettava matka-kumppani ja näppärä kahvila-cruiseri ainakin omasta mielestä. Välillä tässä miettinyt, että josko alkais vaihtamaan pyörää jo, mutta mihin? Samanlaiseen uudempaan.... *
No, miksi sitä hyvää ja sisäänajettua toisaalta vaihtamaan... Jos katsois paljonko tämä oikein kestää *
Suositellen kaikille mukavuutta ja helppokäyttöisyyttä arvostaville,
-Tonppa-
Aprilia Dorsoduro 750
Hyvä pyörä minustakin on. Ihmettelen vähän noita kommenteja maalipinnasta. Minun 2006:ssa ei ole mitään havaittavissa. Tosin olen vähän kyllästynyt tuohon vihertävään sävyyn, mutta senhän voi aina vaihtaa. Värinöitäkin olen vähän löytänyt mutta ne alkaa vasta 150:n vauhdissa, joten ei tuota suurta ongelmaa. Toistaiseksi en ole löytänyt parempaa yleispyörää, joten lienee ihan turha vaihtaa vain vaihtelun vuoksi. Tehoa piisaa, mukava matkalla vaikka kaksin ja kääntyy myös mutkateilläkin kivasti. Tosin osasyynä on varmaan myös nuo Öhlinsin jouset.
Avainsana on musta pyörä(Pete2 @ Heinä. 18 2010,11:29) kirjoitti
![]()
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Moi
Nyt tarvittais vähän neuvoa. Mulla on Leovincen pöntöt ja on sellainen ongelma, että noisekillerit ei lähde kirveelläkään irti. Vaikka on irroitettu ne pikku ruuvit huilun päästä. Kävin yhdellä pajalla ja ei niitä sielläkään saatu irti. Kaverilla on Leovince ja ne irtoo kun ottaa kärkipihdeillä kiinni ja vetää vaan ulos.
Honda CB1000RA
Yamaha FJR1300A
Honda CB1000R
Honda CBF 1000
Oli myös minulla aika tiukassa. Väsäsin lattaraudasta työkalun (kynsi toisessa päässä ja t-pala toisessa). Sen kun työnsin huilun sisään ja napautin vasaralla t-palaseen niin johan lensi huilu autotallin lattialle.(Riku77 @ Heinä. 22 2010,00:17) kirjoitti
Ei paljon kovene äänet, mutta kuitenkin sen verran että laitoin takaisin niin on mukavampi ajella matka-ajoa.
Komppaan tätä. Musta maali ottaa itseensä jo vihaisesta katseesta, saati sitten tankkilaukun hinkkauksesta. Samoin oli keskieurooppalaiset hyönteiset menneet maalipintaan asti, hiovalla vahalla onneksi selvisin tästä.(oili @ Heinä. 18 2010,14:35) kirjoitti
hooondaaa
Mitä olette 24tkm huollosta maksaneet? Nyt jonossa, pari viikkoa saa odotella näin sesonkina "ison huollon aikaa". 24tkm huollossa on venttiilinvälyksien tarkistus, tulpat ja öljyt.
K1200GT & 701Enduro
moi, mulla maksoi 24tkm huolto 260 egeä, mutta tulppia ei vaihdettu, kun mulla oli vähän aikaa sitten vaihdetut iridiumit. Mutta siis kaikki muu mukaan luettuna venojen tarkastus kuului hintaan... Mutta tämä onkin täällä savon maalla... Ja siis valtuutettu Honda huolto kyseessä. Nyt tänä vuonna kun takuu loppui, tein tuon 48tkm huollon itse. Eipä ollut vieläkään tarvetta säätää venojen välyksiä. Eli myös uudet tulpat ja öljyt, suodatin ja kytkin ja jarru nesteet... Kustannus itse tehtynä noin 110 euroa... -Tonppa-(hondapena @ Elo. 06 2010,16:37) kirjoitti
Aprilia Dorsoduro 750
Espoossa valtuutetussa huollossa makso muutama viikko sitten 522,13 euroa kun venat jouduttiin myös säätämään... Melko kallista...(hondapena @ Elo. 06 2010,16:37) kirjoitti
![]()
Mopovapaa vuosi
Exät YaRRu R6R ratavinkulelu Orkku FZ1-S Mutkaporkkana CBF1000S CBF600S FZ6S Intruder 600
(Anu2009 @ Elo. 08 2010,06:41) kirjoitti
*Tekniikan Maailman kestotestissä 2/2007 kehuttiin maltillisia huoltohintoja. Hinnat oli
1tkm 117e
6tkm 17e
12tkm 170e
18tkm 78e
24tkm 280e
30tkm 17e
36tkm 167e
Ja asian sivusta.. pientä kulutusta näemmä kehutaan myös, testin aikana pienimmillään 4,05l/100km .
K1200GT & 701Enduro
Oho! Mulla pienin kulutus tankillisella on ollut tasan litran enemmän. Liekö tuollainen TM-talousajo enää edes kivaa?(hondapena @ Elo. 08 2010,11:31) kirjoitti
hooondaaa
Olisiko tuo 6t huolto kaikista halvin mitä on ?No huomenna kyllä tulee siihen hieman lisähintaa, koska kyllä ne öljyt vaihdetaan samalla. Castrolit taitaa kyllä joutaa pois, sillä ainakin kytkin tuntuu joskus meluavan kuumana. Onkos öljymerkille ehdotuksia?
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
No jaa-a... Mistä lie nuo TM:n hinnat? Inflaatio ei kyllä selitä kolmessa vuodessa tommosta nousua(hondapena @ Elo. 08 2010,11:31) kirjoitti
Mulla on tossa toi kuittikin ja niin siinä seisoo. 18tkm oli n.220 euroo ja 12tkm vähän halvempi. Kolmenkympin huollon teki kaveri kun ei siinä oo ko tarkistuksia, ja sitte vielä öljyt ja suodin vaihettiin ekstraa. Soitin tosta 24tkm huollosta kahteen paikkaan ja hinta-arvio oli saman suuntainen, pari-kolme kymppii eroo joten vein sinne missä huolettu aiemminkin (se kalliimpi) ja missä tehtiin parit takuukorjaukset samalla seisottamisella. Sen verta tiiän että JOS venoja ei ois tarvinnu säätää niin se olis ollu apaut satasen halvempi. Mutta kun säätötarvetta oli (mulla on siitä jonkinlainen kaaviokin tossa?) niin pitihän ne sitte säätää...
Kulutuksesta, kyllä mulla menee 5,5-6,9 litraa satkulla. Mutta mulla on matka-ajot jääny aika vähiin tänä vuonna, enemmin on tultu mutkailtua ja kaasukäsi ollu hieman raskaampi. Tai no, oikeastaan kaikki 28 tkm mitä on tullu tänä kesänä ajettua on ollu mutkaa
Mopovapaa vuosi
Exät YaRRu R6R ratavinkulelu Orkku FZ1-S Mutkaporkkana CBF1000S CBF600S FZ6S Intruder 600
Venttiilin tarkistuksessa pitää purkaa katteet, tankki ja puolat johtimineen ennenkuin pääsee availemaan venttiilikoppaa ja mittaamaan välyksiä. Sitten jos välykset ovat yli rajojen pitää vielä purkaa lisää eli irroittamaan nokka-akselit jotta voi vaihtaa sopivan kokoiset säätöpalat. Tästä tuo ero johtuu.
Kulutus on minulla ollut 5,4-6,2 riippuen paljonko on ollut matka-ajoa ja mikä on ollut kuorma.
6t huolto maksoi 98€, kun vaihdettiin samalla Hondan omat kurat koneeseen.
Heh, tiedän... Aika iso homma oli tuo pelkkä tarkistus näin niinkuin maallikolle ainakin, joka ei ole vastaavaa ennen tehnyt. No, sain homman tehtyä ja taas olen pikkasen "viisaampi"(tosin asennus kaljojen viemät aivosolut tasoittavat tilanteen vai...(Pete2 @ Elo. 09 2010,09:06) kirjoitti
)
Anyway, piti sitten minunkin lopulta nuo ketjut ja rattaat taipua vaihtamaan tuohon bifferiin. Alkuperäiset kesti 52 tuhatta km, mikä nyt on varmaan aika paljon tuon Pro-Oilerin ansiota... Kyllä tuo oileri varmaan on jo itsensä maksanut takaisin, mutta tärkeintähän on ettei ajokauden aikana tarvitse miettiä ketjujen rasvausta ollenkaan. Kerran kesässä kun täyttää vähän lisää evästä pulloon, niin tommonen 15-20 tuhatta kesässä menee heittämällä... On se vaan kiva peli, ja tulee olemaan mulla seuraavissakin pyörissä, ellei nyt sitten keppivetoiseen satu eksymään(tai remmi vetoiseen)...
Toisaalta tekis mieli kyllä alkaa vaihtamaan pyörää, kun alkaa rakentelu ideat loppumaan, mutta mihinkä sitä sitten vaihtaisi? Ei oikein vastaavaa pyörää markkinoilla ole... Tai ainakin ajo-asennon osalta tuo nykyinen on todella hyvä, jos nyt ei sitten mihinkään enduroon/supermotoon ole siirtymässä. On kuitenkin ainakin meikäläiselle puoli harrastusta rakennella pyörästä oman maun mukainen. Tehtaalta tullessaan kaikki on kuitenkin vaan aihioita... Sinällään kyllä ihan tehtaan jäljiltä passeli peli, mutta lähinnä nuo ulkonäkö muutokset ja ehkä jotain pientä käytännöllisyyttä lisää ja alustaakin jos vähän parantelis ja jos nyt tehoja vähän lisää ja ääniä ja.... Tuttu tarina varmaan jokaiselle...
Tässä tähän asti tapahtunutta meikäläisen osalta, siis normaalien huoltojen ohella:
- hugger(originaali Honda)
- keskituki
- pleksi muokattu touring mallista(Givi)
- alakate sarja(Ermax)
- mittaristovalot valkoisiksi
- etulokarin jatke(oma tekele)
- syylärin ritilä(oma tekele)
- "mini"-kilpiteline(muokattu orkkiksesta)
- tupla valot(bi-xenon projektorit asennenttu molempien umpioiden sisään)
- super bright led parkit(orkkiksien paikalla)
- Leo Vinssin sliparit
- virran ulosotto pelkääjän penkin alla
- paikkasetti ja mini-kompura modattu kuskin penkin alle
- Garmin Zumo 220 kiinteällä virralla
- kaksi suuntainen 1,5km kantava hälytin iskutunnistimella
- SW-motech peräteline+laukku
- tangon korotus raiserit 25mm
- kahva-lämppärit
- angel eyes valot
- Pro-Oiler
- eteen Hyperpro jäykemmät jouset ja 20W öljyt
- taakse Hyperpro vieteri
Onkos muilla millaisia rakennelmia? Vai onko tyydytty sinällään ihan hyvään vakioon?
-Tonppa-
Aprilia Dorsoduro 750
Gsus Tonppa että ootki kerinny![]()
Mä vaan ajelen
![]()
Mopovapaa vuosi
Olenko ymmärtänyt oikein, että tuo keskituki on ollut lisävaruste? Minun 09:ssä se kyllä oli vakiona.
Minun muutoslista:
Öhlins takajousi jäykemmällä vieterillä
Öhlins etujouset
Pro-Oiler
Alakate (bellypan), JMV
Vaihde/voltti -näyttö, Acumen, lisäkatkaisijalla
Matalampi ohjaustanko
Garmin Zumo 660 Techmount telineellä
Tuplavalot a la "Doppellicht", Michi Motorsport
Leo-Vince sliparit
Etulokarin jatke
Peileihin kuolleen kulman lisäpeilit, Motonet
10 mm jatkettu sivutuki.
Kappa sivulaukut ja perälaukku
SW-Motech laukkujen kiinnitysraudat.
Ensi talven suunnitelmissa olisi värittää koko pyörä ihan uuden väriseksi (olen kyllästynyt tuohon "highland green" -väriin). Liian tylsä. Oiskohan punavalkoinen mitään? Näin yhden Hondan olikohan cb1300 ja oli aika kivan näköinen.
Osassa vuosimalleista on ollut vain lisävarusteena.(oili @ Elo. 10 2010,08:50) kirjoitti
Jepjep,(Pete2 @ Elo. 10 2010,09:25) kirjoitti
Tosiaan, osassa vuosimalleista tuo keskituki on lisävaruste ja ainakin käsittääkseni ABS-malleissa se on vakiona, mutta mulla ei abseja ole eikä siten keskitukeakaan ollut joten jouduin sen sikamaiseen 150 egen hintaan hankkimaan, kun pyörän ostin. No sai tuosta sentään vähän alennusta...
BTW, laita Pete ihmeessä jotain kuvaa/lisätietoa noista tuplavaloista. Vaikka privana, jos et halua julkisuutta. Kiinnostaa tuo sinun ratkaisu nimittäin, kun itse aikoinaan pähkäilin ko. ongelman kanssa ja sitten luulin löytäneeni "ainoan" ratkaisun....
Niin ja tuohon väri-jutskaan... Olen vähän samoilla linjoilla Pete... Se joku puna-valkoinen CB1300 minkä näin oli sitten *todella tyylikäs... Valkoisessa tankissa se punainen Honda-logo kera sen pienen kaaren ja sit vielä runko oli orkkiksesta poiketen maalattu punaiseksi... Vanteet tietenkin vanhaan 80-90 luvun tyylliin valkoiset, mutta punaisilla vanne-teipeillä... Sit vielä valkoinen under-tray siihen muuten valkoiseen perään... Jotain ton tyylistä lähtisin itse hakemaan jos/ja kun väriä alkaa vaihtamaan... Mutta nämä nyt on maku-asioita, eikä pidä alkaa kiistelemään...
-Tonppa-
Aprilia Dorsoduro 750
Tuo "tuplavaloviritys" on sellainen köyhän miehen tekele, jolla ei ole tarkoituksena niinkään lisätä valotehoa vaan pelkästään vähän lisätä "valopintaa" (paremmin näkyy) ja ehkä vähän ulkonäköäkin kun toinen toinen valo ei ole pimeänä. Valoihin tulee tulitikkuaskin kokoinen lisälaite jossa kaukovalon tehon voi pudottaa niin pieneksi ettei se häikäise vastaantulijaa (0-100%). Puolikkailla pitkä toimii himmennettynä ja pitkillä himmennys putoaa pois. Minulla se hehkuu hyvin pienellä ja ei varmasti ärsytä ketään. Doppellicht
Idea lähti vähän tuosta liikkeelle:klik(Tonppa Tuunaaja @ Elo. 10 2010,21:45) kirjoitti
Pitää vain kypsytellä miten se saisi muokattua CBF:lle sopivaksi. Onko laittaa linkkiä siitä jonka näit vai oliko se ihan elävänä havaittu?
Moro,(Pete2 @ Elo. 11 2010,10:20) kirjoitti
En nyt enää löydä sitä kuvaa mistään äkkiä minkä näin, mutta pikaisella haulla löysin muutamia ehkä suuntaa antavia kuvia tuohon värin vaihtoon, mistä itse lähtisin miettimään... Nämähän lopulta jokainen ratkaisee itse omien mieltymystensä mukaan, mutta ainakin jotain vähän hautumaan... Nämä tosin on naku pyöristä ja tuo katteen maalaus on sitten eri juttu, siihen ei oikein malli kuvia löytynyt ja varmaan pitäis jotain kuvan käsittelyä harrastella, että vähän näkis lopputulosta... Kieltämättä mielenkiintoisen idean heitit.. Ehkä itsekin vois talven aikana harkita jotain värin vaihto jutskaa, kunhan vaan ei keväällä tulis kahta samanlaista kuvaa sitten täällä esille *
Mutta siis, ensin kuva punaisella rungolla, sitten vähän valkoista vannetta, ja sitten vielä pari eri kuvaa ideoita herättämään, eli kuva1 ja kuva2.
Itse lähtisin varmaan noista vähän miettimään ja tietysti pitäen mielessä sen lähettämäsi ensimmäisen kuvan...
Ei oikein nopeasti muuta tullut mieleen, mutta onhan tässä vielä koko tuleva talvi aikaa *
-Tonppa-
Aprilia Dorsoduro 750
Toi on hyvä !(Tonppa Tuunaaja @ Elo. 11 2010,22:44) kirjoitti
Minulta jää kyllä tuo runko maalaamatta. Pyörähän pitäisi purkaa ihan palasiksi ennenkuin sen saisi maalarille.
Tuo vannejuttu on minuakin mietityttänyt. Valkoinen on yksi mahdollisuus, mutta tuleekohan siitä liian äitelä. Mustaa olen vähän harkinnut vaikka sopivan värisillä (punainen?) reunateipeillä. Tietysti riippuu paljon siitä mikä on vallitseva pääväri.
Joo, olet kyllä ihan oikeassa. Kyllä se rungon maalaus vaatii sitten purkamisen atomeiksi...(Pete2 @ Elo. 12 2010,10:20) kirjoitti
Mielestäni edelleen ne valkoiset vanteet on tyylikkäät, mutta jos haluat pysyä kiinni yhtään käytännöllisyydessä, niin varmaan musta on paljon parempi valinta(ei näy se ketju rasva niin pahasti)... Ja tosiaan sitten vaan joko punaiset tai valkoiset vanneteipit, niin sehän on siinä!
-Tonppa-
Aprilia Dorsoduro 750
Huolto jonotettu ja teetetty, kaikki arvot kohdillaan ja matka jatkuu *(Anu2009 @ Elo. 08 2010,06:41) kirjoitti
24tkm huolto ilman venttiilien säätelyä tai muuta lisätyötä, 411 euroa. Bikeworld Tampere. Ei onneksi yhtä kallista kuin Anulla Helsingissä, mutta enemmän kuin Tekniikan Maailman testissä. Kait ihan ok hinta *![]()
K1200GT & 701Enduro