Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
Kyllä Delvaccia näytti olevan ainakin Autoasi-ketjun myymälöissä. Niinkuin muitakin Mobil-tuotteita.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Linkissä hyvä teksti missä kerrotaan erot mineraali. ja täyssyntteettisten välillä....lisänä vielä tietoa esteriöljyistä.(kake10 @ Marras. 07 2008,19:40) kirjoitti
http://www.roadmachine.fi/miksi.html
Itse en aja RedLinen öljyillä, mutta esteriöljyillä kuitenkin
Teksti on ihan kuin jostain ostoskanavalta.(R1100RT @ Marras. 30 2008,10:25) kirjoitti
Ihan tasan amerikkalaista markkinointihypetystä. Ja suurelta osin soopaa.
Mulle käy Delvac ja vaikka mikä muukin mineraaliöljy BMW:n ohjekirjan esittämän laatuluokan ja viskositeetin mukaan.
Toi Motox 20W-50 menee samaan hintaan Delvacin kanssa 5 litran pöntölläkin. 3.10/litra. Luokka SG, ihan BMW vaatimusten mukainen R1100GS pyörässä
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-9506
Sitä olen myös käyttänyt.
Shellin x100 20W-50 on kyllä vielä hieman halvempaa, 4 litran pönttö 10.74 AD-Varaosamaailmassa. Sitä on nyt moottorissa.
Pekka
![]()
![]()
Pekka
Olen eri mieltä. Kaverin Toyota-merkkihuoltoon tuli konevikainen Yaris, aj. 70 tkm. Ei ollut tehty ö-vaihtoja, öljy oli muuttunut lähes vaseliininomaiseksi tavaraksi, kone leikkas kiinni ja sitä rataa. Taitaa muuten nämä longlife-öljyillä pyörivät vekottimet toimia hiukan laimeammilla kierrosalueilla ja litratehoilla kuin pyörät. Itse kyllä suodattimen vaihdon skippaan joka toisessa vaihdossa, esim. öljyt 5 tkm ja suodatin 10 tkm välein.(kake10 @ Marras. 07 2008,19:48) kirjoitti
E. Ja onhan Delvacissa ihan virallinen märkäkytkinluokitus, joten so not. Joku kyseli P-Hgin paikoista: AD-varaosamaailma Ogelissa myy Mobilia.
Kronoby Racing Team
Niin, se täyttää minimivaatimuksen. Jospa laadukkaampi öljy suojelisi hieman paremmin moottoria....onko se käynyt mielessä?(Pekkavee @ Marras. 30 2008,15:21) kirjoitti
Suojelisi moottoria. *(R1100RT @ Marras. 30 2008,15:55) kirjoitti
![]()
![]()
Mitä se tarkoittaa?
Onko tässä jo henkimaailman asiat mukana. Enkeli suojelee lapsen tietä jne.
Kyllä tuolla valmistajan määrittelemällä laatuluokalla moottori toimii hyvin ja kestää hyvin. Pyörälläni on ajettu nyt 110.000 km ko. öljyillä ja moottori on erinomaisessa kunnossa, ei kuluta öljyä, ei savuta ja kaikki tehot on todellakin tallella.
En ole kuullut, että R1100 pyörässä esim. sylinterit kuluisivat ( pinnoitetut ), laakerit hajoaisivat tai jotain muuta sellaista.
Varmaan ajelen sillä vielä toiset 100.000 km luottavaisin mielin saman laatuluokan ( halvoilla ) öljyillä.
Pekka
![]()
![]()
Pekka
^^ Tuota, mikä on sitä laadukkaampaa öljyä, missä/kuka on testannut sen paremman laadun ja millä menetelmillä. Mp-öljyjä myydään Suomessa sillä, ettei edusteta kuin yhtä-kahta merkkiä per myyjäliike ja ylistetään niitä ja vielä parempi jos ko. merkki sponssaa MotoGP- tai SBK-tallia, menekki on taattu. API SG on vaatimuksena ollut omissa pyörissä kautta linjan, lisäksi on kerrottu vain viskositeetti. API-luokituksesta on turha halajata mitään parempaa, uudemmat SJ ja SL-luokat puhuvat tästä polttoainetaloudellisuudesta viittaa näihin kitkaa pienentäviin lisäaineisiin, joita ei märkäkytkimellä varustettuihin laitteisiin parane laittaa.
Ei tämä ole Delvacin puolustamista, ajan itse Castrolilla koska sitä pyörässä on käytetty jo ennen kuin se tuli minulle ja sitä nyt olen itsekin käyttänyt. En tiedä onko hyvää vai huonoa.
PS. Castrolin tuotetiedot ovat todellista kuluttajan aliarvioimista. "Tri-zone technology suojaa kytkintä, vaihteistoa ja moottoria" Mitäs sitten? Hieno nimi keksitty, mitä käytännössä tarkoittaa: ei mitään uutta auringon alla.
Kronoby Racing Team
Maksatko siis nelinkertaisen hinnan Castrolista vain sen vuoksi, että sitä on ennenkin käytetty pyörässäsi?(Juhana N @ Marras. 30 2008,16:07) kirjoitti
Castrolin 20W-50 öljyn laatuluokka on SG, eli sama kuin tuon Shellin X100 öljyn. 4 litraa hintaan 10.74 AD-Varaosamaailmasta.
Mikä pyörä?
Jos R Bemari, niin rahat menevät todellakin hukkaan.
Noissa märkäkytkinpyörissä voi sitten ihmetellä olisiko Delvac parempi.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Ilman muuta kannattaa jatkaa jos hyvin on toiminut.(Pekkavee @ Marras. 30 2008,16:06) kirjoitti
Et varmaankaan ole asioihin kauheasti perehtynyt. Monessa pyörässä on melko kovat litratehot ( ei boxeripuimurit ), laakeripaineet lujia eli öljyltäkin vaaditaan jotain muuta kuin raskaankaluston vaatimuksia.
Tarjoa jollekin kilvanajajalle, kisatallille yms Delvacia kun ne boxerissa niin hyvin toimii![]()
No ymmärtääkseni tässä ei keskusteltu kilpapyörien öljyistä vaan tämmöisista tavallisista Bemareista. Korjaa, jos olen väärässä. Kiitos.(R1100RT @ Marras. 30 2008,17:01) kirjoitti
Sinulla näyttäisi olevan R1100RT
Minulla on R1100GS, Moottoriltaan ne on melkein samoja pyöriä.
Jos tarvitset siihen huolto-ohjeita niin *tuolta löytyy.
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?t=857
Ja jos tarvitset apua vaikka huoltoihin, öljynvaihtoon tai vaikka perälaakerin tai kytkinlevyn vaihtoon, niin voin auttaa, eli tehdä hommat siihen sun pyörään. Kohtuullista korvausta vastaan. Noita hommia olen tehnyt useampaan pyörään.
Muidenkin R11XX pyöriä voin huoltaa ( määräaikaishuollot ) *ja korjata ( perän laakeri, kytkinlevyn vaihto yms. ). Kohtuullista korvausta vastaan pääkaupunkiseudulla.
Neuvoja voi kysellä puhelimella muutenkin, ei maksa mitään. *:o)
Ja olisi itse asiassa aika kiva jutella muiden Bemaristien kanssa näistä asioista. Soitelkaa![]()
Terveisin
Pekka
Puh 050 5768 480
![]()
![]()
Pekka
Että kovat litratehot ja laakeripaineet, kerro toki lisää kun tietoa löytyy.(R1100RT @ Marras. 30 2008,17:01) kirjoitti
Paljonkohan vähemmän tuo Delvacci kestää laakeripainetta, kuin ihkaoikea MP-öljy ?
Ei varmaankaan kukaan radalla-ajelia uskalla käyttää Vaccia ?![]()
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
HUH, näistä Delvac-jutuista ei tule näköjään koskaan loppua, jos joku semmoisen uskaltaa aloittaa.
No ylihuomenna tiistaina on meillä HMPK kerholla Öljyilta, jossa voidaan kysellä Shellin mieheltä kantaa Delvacciiin.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Kysytte siis Shellin-mieheltä mielipidettä Mobilin Öljystä, mitähän se sanoo ?![]()
No kerron sitten mitä se sanoi(wesba @ Marras. 30 2008,23:15) kirjoitti
![]()
![]()
Teatteriahan toi öljymyynti on kuitenkin.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Kyllä täällä ollaan aina niin ehdottomia. Ei tietenkään Delvac ole kaikille se oikea ja sopiva öljy (ja miksi pitäisi edes olla). Erittäin hyvä öljy kuitenkin suuremmalle osalle ajajia. Ääriolosuhteissa synteettinen puolustaa paikkaansa (pirun kylmä, helvetin kuuma tai racing olosuhteet), mikä ei tarkoita sitä että kaikkien pitäisi aivan ihan välttämättä ajaa synteettisillä. Ja sekoittakseni pakkaa lisää, Delvac:lta löytyy myös erittäin hyvä synteettinen öljy Delvac One 1, jota itse käytän autossa (juurikin tuon kylmäkäynnistyshomman takia). Tosin sen hintakin on sitten 9e/litra.
Eläköön vapaus valita itse millä öljyillä ajaa !![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Ehdottomuus on nuoruuden voima.(hondamania @ Marras. 30 2008,23:33) kirjoitti
Silloin kaikki on joko mustaa tai valkoista.
Minäkin olin ehdoton, kun olin nuori
Luulin sillä voittavani maailman.
No nyt en ole enää niin ehdoton vaan pikemminkin suvaitsevainen.
Jota olen sisimmässäni ollut ehkä aina.
Elämä opettaa, toivottavasti meitä kaikkia
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Itselle on ainakin ihan sama millä öljyillä muut ajavat. Mutta jos vaan ihmettelen miksi valmistajat uhraavat suuria summia tuotekehitykseen jos mitään parannusta ei saada tuotteeseen.(Pekkavee @ Marras. 30 2008,23:43) kirjoitti
Yhdeltä öljy-yhtiön tekniseltä päälliköltä aikoinani kyselin tuota autoöljyn käyttämistä prätkän moottorissa. Hän totesi yhden ongelman olevan vaihteistonrattaiden...tavallinen moottoriöljy ei niiden käsittelystä kuulemma pidemmän päälle tykkää. Puimurissa nyt on pääosin kuivakytkin, joten siinä ei tähän ongelmaan törmätä.
Täyssyntteettisten etu on nimenomaan kuumansieto, harvempi kai pakkasella prätkällä kaahaa. Mineraaliöljy kun hukkaa joka kerta ominaisuuksiaan kun se käy liian kuumana. Täyssynteettinen kestää noita ylikuumennuksia huomattavasti enemmän, ilman että ominaisuudet heikkenevät.
Nämä siis alan ihmiseltä, ei ollut minun keksintöä![]()
Mikäli Shellin hlö mainostaa oman firmansa raskaan kaluston öljyjen (Rimula) sopivuutta mp-käyttöön, antaa se osviittaa. Mikäli ei, ristiretki jatkuu.
Kronoby Racing Team
Kiitos vinkistä.(Juhana N @ Joulu. 01 2008,20:37) kirjoitti
![]()
![]()
Pitääpä kysyä Rimulasta.
Siitä en ole koskaan kuullutkaan.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Jos laittaisin pienen vertauksen. Joku voi käyttää 50 euroa vaihtaakseen polkupyörästä teräksiset ruuvit kevytmetallisiin. Tällä toimenpiteellä saadaan monen kymmenen gramman kevennys polkupyörään. Useimmille meistä tuommoinen toimenpide on aivan naurettava, ehkä jollekin kilpaa ajavalle se on hyvinkin tärkeää osana isompaa kokonaisuutta.(R1100RT @ Joulu. 01 2008,20:19) kirjoitti
Voihan noita öljyjäkin jalostaa aina vain hienommiksi, ehkä niissä jopa löytyy katetta markkinointiosaston hienoille lupauksille, mutta kuinka moni meistä oikeasti tarvii jotain huippuöljyä? Ei edes Saharan laidalla 40 asteessa Gessu käynyt yhtä kuumana kuin joskus neljän ruuhkassa Helsingin keskustasta kotiin ajellessa, kun joutuu jonoissa seisomaan. Ja silloinkaan ei olla missään äärirajoilla oltu.
Kyllä se on niin, että tässä meidän talousjärjestelmässä kaupankäynti perustuu markkinointiin ja sitä hienoa synteettistä öljyä myydään motoristeille tai autoilijoille niin kuin jotain Shebaa myydään kissanomistajille. Mielikuvilla, tunteisiin vetoamalla. Kissanruoan ostajaa kyllä sumutetaan silmiin paljon vähemmän kuin öljyn ostajaa. Markkinointiosasto luo mielikuvia, jotka uppoavat ostajakuntaan kuin häkä. Raha vaihtaa omistajaa ja talouden rattaat pyörii.
Silti, jokainen ostakoon sitä, mikä itsekunkin onnelliseksi tekee.
![]()
BMW R 1200 GS Adventure
Kannatanee ostaa sitä, millä se vehje tuntuu toimivan kuin rasvattu.(oraniyan @ Joulu. 01 2008,23:35) kirjoitti
Tähän sopii esimerkiksi tosi hyvin vaikkapa Shellin erittäin hyvin toimiva ADVANCE ULTRA 4 joka tunnetusti hoitaa konetta ja vaihteistoa hellällä kädellä ja pitää kytkimen kunnossa.
Pari muuta ihan IHQa ökeliä ovat Castrol ja Panolin jotka myös on suunniteltu MP-käyttöön.
Ei ole siis pakko käyttää koneessa vain Mobilin öljyjä, joita näissä tarinoissa niin kovasti mainostetaan.
Mm. Ducati suosittelee Shelliä, koska se vaan toimii siinä parhaiten.![]()
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Kertokaas, minkähän takia merkittävä osa mp-valmistajista on tehnyt salaliiton ahneiden öljyvalmistajien kanssa, julkaisten sellaisia öljysuosituksia, että nämä pääsevät myymään meille tarpeettoman kalliita tuotteita?
Mitä hyvää tästä oikein seuraa pyörän valmistajalle?
Tiedän ainakin, mitä vähemmän hyvää siitä voi seurata, jos öljy ei hoida tehtäväänsä parhaalla mahdollisella tavalla. Aika kalliita remontteja, ja mahdollisesti vielä valmistajan piikkiin. Myös merkin maineen meneminen olisi siinä kohti aika lähellä.
Tuntuu aikas kaukaa haetulta, että lähtisivät suosittelemaan koneisiinsa yhtään mitään muuta, kuin juuri sitä, minkä itse uskovat hoitavan homman kaikista parhaiten. Heidän on aivan pakko pyrkiä varmistamaan kaikin keinoin, että koneet kestävät maksimimäärän ihan sillä suositusöljyllä, koska ovat niistä vastuussa parhaassa tapauksessa jopa takuuajan jälkeenkin.
Näin ollen taitaakin olla suorastansa aikamoinen yleisöljy, tämä. Saisikos joskus oikein jotain tutkimustietoa aiheesta?
Ja anteeksi kamalasti, kun olen tällainen skeptikko, enkä suostu luottamaan pelkkään ihmisten omaan perstuntumaan. Ainakaan siinä tapauksessa, jos niiden ja valmistajan suosituksen välillä on eroa, kuten tässä aiheessa joskus on.
Esim. oman pyöräni öljysuosituksia tämä ihmeaine ei täytä, vaikka sellaistakin on jokunen tähän ihmeaineeseen hurahtanut yrittänyt kovasti väittää, ja kehui sitä samanlaisessa pyörässä käyttävänsä.
Erikoisinta kaikessa on, ettei täysin suosituksen mukainen öljy ole mielestäni ollut ikinä kallista. Pistää miettimään, mitä ihmettä oikein voisin saavuttaa sillä, että ryhtyisin kokeilemaan jotain muuta? Suositusöljyillä kamppeet on aina toimineet ongelmitta ainakin voitelun osalta. Öljyn ostohinta on aina ollut yksi kärpäsen paska harrastukseni kokonaiskustannuksissa.
Jokainen saa tehdä itse aivan miten haluaa omien laitteidensa kanssa, ihmetyttää vain hieman, kun netissä tiedetään asioita tehdastakin paremmin. No, sehän ei toisaalta ole mitään uutta. Netissähän tiedetään aina kaikesta kaikki paremmin kuin kukaan muu.
Maltillisen kiihkotonta, ja mutu-tuntumien sijasta faktaan tukeutuvaa keskustelua arvostaen.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Kyllähän se nyt on niin että...... pyörä-, niinkuin autovalmistajatkin suosittelevat juuri sitä öljyä minkä valmistajan kanssa heillä on sopimus. Sillä minkä (merkkistä) öljyä tehdas suosittelee ei ole MITÄÄN tekemistä sen kanssa etteikö markkinoilta löytyisi jokin öljymerkki minkä jokin tietty öljy olisi koneelle "parempaa".
BMW:n kyseessäollessa he suosittelevat bmw öljyjä, koska, yllätys yllätys, heillä on sopimus jonkin öljyvalmistajan kanssa että öljyvalmistaja toimittaa bmw:lle öljyä pulloissa minkä päälle on liimattu bmw:n etiketti. Öljyvalmistaja sitten myy samaa öljyä omien jakelukanaviensa kautta muille asiakkaille jollain muulla merkillä.
Öljyn valinnassa on kaksi päätekijää, API luokitus ja viskositeetti (esim: API-SG 10W-40). Kun ne ovat moottorivalmistajan suositusten mukaiset, ei millään muulla oikeastaan ole mitään merkitystä. Tosin itse suosin kuitenkin vielä "laatumerkkejä". Huomiona API luokituksesta, eli api luokitus ei tarkoita välttämättä sitä että uudempi luokitus on parempi kuin vanha. Pääsääntöisesti moottoreissa kannattaa käyttää sen ajankohdan api luokituksen öljyä milloin moottori on suunniteltu.
Edellisestä sepustuksesta kuitenkin poikkeuksena joidenkin autovalmistajien ns. long life öljyt. Niihin en ota nyt kantaa koska en ole koskaan edes nähnyt yhdenkään "longlife" öljyn kannua että tietäisin mitä erityisiä standardeja ne noudattaa?
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
Rohkenen olla kanssasi eri mieltä. Ja en nyt puhu öljymerkeistä, vaan öljysuosituksesta (eli standardeista). Eläpä sekoita noita kahta asiaa.(Boxer @ Joulu. 02 2008,14:00) kirjoitti
Tehtaan intressissä nimenomaan on etsiä sellainen öljysuositus, joka pitää koneet iskussa maksimaalisen pitkän ajan. Kyseessähän on heidän valmistamansa tuotteet, joiden takuukorjausten määrä ja yleisesti saavutettavat km-määrät vaikuttavat paljonkin koko merkin maineeseen.
En keksi ainuttakaan järkevää syytä, miksi tehdas suosittelisi mitään muuta kuin sitä, mihin itse laitteen valmistajana todella uskoo. Mikään muu olisi täysin järjenvastaista hommaa, monestakin syystä.
Ja jos se on kerran vain salaliitto öljyfirmojen kanssa, minkä ihmeen takia eivät esim. omaan pyörääni suosittele jotain oikeasti kallista öljyä, sillähän saataisiin katteet varmasti moninkertaisiksi?
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
Luultavasti suosittelee X100. Loistava öljy sekin.(Pekkavee @ Joulu. 01 2008,21:52) kirjoitti
<p><strong> </strong></p>
Delvac valmistaa motul, shell ja nesteen öljyt. Ne vaan paketoidaan eri tavalla... Sen takia "Delvac" voi myydä tuotetta halvemmalla, kun turhat välikädet jää pois.
Mä testaan Delvacit ekaa kertaa talvisäilytyksessä, eli Honda lilluu tässä jaloliemessä talven ja sit kesällä katotaan kuis kävi. Ransuun menee kanssa tota tavaraa iha koht. Kyllä mä nyt varmaan tuun kärsii...
CBR 1000F -89
Siis Häh? Eikös tämä koko keskustelu koskenut eri öljymerkkejä, ei luokitus ja viskositettivaatimuksia?(pecha @ Joulu. 02 2008,16:43) kirjoitti
Siis TIETENKIN käytetään valmistajan suositteleman luokituksen ja viskositeetin öljyjä, valmistajan käyttöohjeessa ilmoittaman lämpötilataulukon mukaan. Mutta nythän oli käsittääkseni nimenomaan kysymys eri merkkisien öljyjen sopivuudesta/paremmuudesta/jostain muusta ominaisuudesta.
Kirjoitukseni käsitteli aihetta kun jotkut merkit suositteleevat moottoreihinsa esim: Castrol 10W-40 öljyä. Se että valmistaja suosittelee juuri Castrolia, on ihan täysin valmistajan ja oljyfirman välinen sopimus, eikä sillä ole mitään tekemistä öljyn paremmuuden ja sopivuuden kanssa.
Jo öljyjä luokittelevat standardit vaativat, että jos moottorin öljysuositus on esim API-SF 15W-50, täytyy moottoriin käydä minkä tahansa valmistajan vastaavan standardin täyttävä öljy. Jo tästä johtuen valmistajan öljymerkkisuositus on täysin huuhaata.
Miten muuten kalliin öljyn suosittelu jotenkin nostaisi katetta, luulisi että jos mopomerkki (BMW) myy halpaa öljyä kalliilla "omana öljynään", nostaa eniten katetta? Näinhän itseasiassa BMW tekee![]()
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
Ei. Tässä on pohjimmiltaan kyse juurikin siitä, kannattaako poiketa yhtään suosituksista, joita moottorin valmistaja on öljylle ilmoittanut. Merkit on sinänsä toisarvoisia, ne voit unohtaa.
Valmistajahan voi toki suositella jotain tiettyä merkkiä, mutta paljon tärkeämpää on se, että öljy täyttää luokitukset.
Edit: tässä oli kyse myös siitä, onko ensisijaisesti isoihin dieselmoottoreihin tarkoitettu öljy paras vaihtoehto moottoripyörään. Ja kannattaako niin kriittisen paikan kuin moottorin voitelun kanssa alkaa tekemään jotain kokeiluja.
And here we go again..... and again.... and again....
<p>2002-2014</p>