Mistäs kannattas tilata tiivisteet kun olisi tarkoitus säädellä venttiilit, eli venakopan tiivisteet ja o-renkaat, ja onko tietoa hinnoista?
Tuolta saisi kaikki tiivisteet hintaan noin 88 euroa, mutta kun laitoin tonne nakkilan mopoon kyselyn tiivisteistä niin ei ole tullut vastauksia ja tänään koitin soittaakin sinne mutta kuulemma ruuhkaa henkilöstövajauksen takia.
Suzuki GSX 1250FA -14
Edelliset pyörät:
Suzuki GSX1250FA -10, Suzuki GSF1250FA -08, Suzuki GSX650F -08, Suzuki GSX650F -07,Suzuki GSX750F -03, Suzuki GSX750F -02, Kawasaki LTD450
+ kevarit joskus nuorena
Ihan välttämättä et taida tiivisteitä tarvita. Venakopan tiiviste, paksu kuminen, pysynee ehjänä kunhan kopan varovasti koputtelemalla irroitat. o-renkaita en ohjeista huolimatta vaihtanut, varovasti irroittamalla lähti nätisti putket irti. Ja jos pyörität konetta renkaalta ei edes syttykoppaa tarvitse avata. Jos kuitenkin aiot säästää hermoja, niin syttykoppa auki, on nimittäin paljon mukavampi pyörittää konetta. Eli itse uusin vain syttykopan tiivisteen. P/N 11491-27A30, hinta alle kympin.
Mitään vuotoja ei noin puolen tunnin käytön aikana näkynyt.
Venttiilit on nyt säädetty ja nelosen pakovenat oli alle säätöarvojen, että hyvä oli säädellä, ettei kanna. Aika homma oli, jouduin ottamaan öljynlauhduttimen pois kun yksi venttiilikopan etummainen pultti ei lähtenyt muuten kuin että sai ekana napautettua pultin liikkeelle kyljestä.
Onkos tää nyt normaalia että tuolla sytkäkopassa on öljyä?
Kuva: http://www.saunalahti.fi/toturki/oljy.jpg
Suzuki GSX 1250FA -14
Edelliset pyörät:
Suzuki GSX1250FA -10, Suzuki GSF1250FA -08, Suzuki GSX650F -08, Suzuki GSX650F -07,Suzuki GSX750F -03, Suzuki GSX750F -02, Kawasaki LTD450
+ kevarit joskus nuorena
Samallalailla oli omassa aikoinaan, kun venat säädin.(sahkari @ Tammi. 06 2009,19:35) kirjoitti
Kawasika ZZR-1400 2006 | jyppe.jalbum.net/ZZR1400
ex-Suzuki GSX 750 F 2003
Selvää pyy kun jätin kannen auki vielä kun halusin varmistuksen kuuluuko asiaan![]()
Suzuki GSX 1250FA -14
Edelliset pyörät:
+ kevarit joskus nuorena
Kyllä sieltä jokunen tippa tuli vanhakoppasessakin. Mistäköhän johtuu, kai siellä jonkinlainen stefa kuitenkin on, muutenhan koppa uisi öljyssä?
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Kyllä käynti parani huomattavasti venasäätöjen jälkeen.
Mistäs noita katteiden kumikiinnikkeitä olette hommanneet, saako tarvikeosana jostain? Siis se jossa reikä keskellä ja esim. katteen tappi menee reiästä läpi.
Sitten olen kattellut isompaa akku ja löysin 12A tunnin akun, mutta onko joku saanut sopiin jotain 14A tunnin akkua orggis paikalle?
Suzuki GSX 1250FA -14
Edelliset pyörät:
+ kevarit joskus nuorena
Mulla olisi noita alkuperäisiä kumikiinnikkeitä tehtaan paketissa joutavana. Entiseen pyörään tilasin viime keväänä ja jäivät laittamatta. Otan huomenna vaikka parit valokuvat, jos haluat. Osanumerolla 09320-08018 löytyy esimerkiksi.(sahkari @ Tammi. 10 2009,18:09) kirjoitti
Voin lähettää sulle alle jenkkihintojen, jos kiinnostaa.
Kawasika ZZR-1400 2006 | jyppe.jalbum.net/ZZR1400
ex-Suzuki GSX 750 F 2003
Mites muilla f omistajilla, salliiko pyörän käynnistäessä ollenkaan ryyppyä? Itsellä ei salli ollenkaan ryyppyä tai jos ryyppyyn koskee niin saa melko varmasti kasteltua tulpat.
Tuossa on vaan se ongelma että kun koittaa kauan seissyttä pyörää saada käymään ja kun ei ryypyä voi käyttää niin saa sahata todella useasti että suostuu jäämään käymään.
Olen tuossa miettinyt jos kokeilisi iridium tulppia, josko siitäkään on mitään apua?
Suzuki GSX 1250FA -14
Edelliset pyörät:
+ kevarit joskus nuorena
Mikset koita " PRI " asentoa polttoainehanassa? Se on juuri tuota varten, kun pyörä on seisonut kauemmin.
Suzuki GSX 1250 FA ABS -11
Vaikka laittaa tuohon Primary asentoon jossa polttoaine tulee ilman alipaineohjausta niin silti vaikeaa toi käynnistäminen jos seissyt kauan aikaa. Ajattelin vaan jos tuohon ongelmaan olisi joku "helppo" ratkaisu.... vaikka kaverilla oli hondassa sama ongelma ja huollossakaan eivät "vikaa" saaneet pois, eli taitaa olla ominaisuus näissä kaasarivehkeissä.(Black Crome @ Tammi. 11 2009,14:43) kirjoitti
Suzuki GSX 1250FA -14
Edelliset pyörät:
+ kevarit joskus nuorena
Mun kyllä sallii ryypyn, mutta silloin ei saa YHTÄÄN kääntää kaasua. Jos erehtyy kääntää kaasua ennen kuin on käynnissä ryypyn ollessa päällä niin saa sahata kaaaauuuaan käymään. Kun ryypyllä saanut käymään, niin pikkuhiljaa antaa kaasua "härnäämällä" tai odottaa että kiekat nousee itestään. Jos kiekat nousee liikaa niin sit vaan ryyppyä pienemmälle.(sahkari @ Tammi. 11 2009,14:22) kirjoitti
Täl ei lähe kylmänä ilman ryyppyä ja jos kone on kylmä niin huikka päällä ei parane kaasuun koskea, muuten stumppaa. Ja sitten on hitonmoinen sahaaminen. Lämpimänä taas lähtee starttinapin hipaisulla ilman ryyppyä käyntiin.
Tuo käynnistyvyys on varmasti hyvin yksilökohtaista ja säädöistä + koneen kunnosta riippuvainen.
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
omassa äffässä kun oli kaasareiden säädöt päin, niin ei sietänyt ryyppyä juuri lainkaan. ihan muutaman millin sitä voi siitä vivusta avata.
nyt kun on säädetty penkissä kunnolla ei ryypyn kanssa ole ongelmia.
ryyppy auki ja starttia, mutta ei kaasua ja hyvin lähtee![]()
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Oma äffä ei lähde edes käymään kylmänä ilman ryyppyä, ostin pyörän syksyllä jolloin max 10 lämmintä, aina sai laittaa ryypyn pohjaan asti ja lähti hienosti ekalla käymään.
Kiitoksia vaan kaikille ketkä vastailivat tuohon käyntiinlähtöogelmaan, tänään kävin kokeilemassa että ryyppy täysin auki ja starttia, lähti kuin palmun alta käymään, aluksi kierrokset oli 3-4 ja souti hiukan, mutta aika pian sai pienentää ryyppyä.
Oma moka kun olen aina erehtynyt koskemaan tuohon kaasuun käynnistyksen yhteydessä, no vanhakin oppii jotain uutta![]()
Suzuki GSX 1250FA -14
Edelliset pyörät:
+ kevarit joskus nuorena
Esson baari keskustelut on yhtä yleisiä pysähdyspaikoilla kuin täälläkin, mua on kehotettu vaihtamaan pyörää kun mittariin tulee 80tkm. "Asiantuntijat" kertovat moottoripyörän olevan loppu 100tkm paikkeilla. Olen saanut usein todeta: "ai jaa, no tällä on ajettu 170tkm ja hyvin tää mun mielestä pelaa kun huoltaa säännöllisesti.
Pyörä on 750f -90
Mikään ei ole varsinaisesti rikkoutunut, mm. näiden osien vaihto on suoritettu kuluman vuoksi, osa ehkä ennen aikaisesti mutta parempi niin:
ketju + kiristin, nostajat,nokat, takahaarukan laakerit, ohjainlaakeri, takaiskari vaihdettu lähinnä mukavuuden vuoksi Öhlinsiin, neulat vaihdettu, etupään stefat. Suuttimet, syttypyörä on vaihdettu muista syistä.
Venat olen säätänyt joka toinen kesä, jolloin kilsoja on tullu n. 20tkm, säädettävää on ollut enemmän tai vähemmän.
Kävin ajamassa uudempaa vastaavaa, pyörä oli mielestäni hyvin samanlainen ajettavuudeltaan, ehkä hieman vakaampi johtuen omani kilometreistä. Teho ero ei ollut suuri mutta huomioitava, vanhassa mallissa tuntuu olevan ruutia mukavasti enemmän vaikka kilsoja on taitettu jokunen. Johtuiskohan tästä vanhojen suhteellisen kova hinta? no väliäkö sillä kunhan kulkee.
Kova hinku olisi vaihtaa isompaan ja tuoreempaan mutta tätä kun on tottunut rassaamaan niin se on jäänyt toteuttamatta. Kehuvat jonkun ajaneen Hondan mp:llä yli 400tkm ilman suurempia murheita mutta tuskin ilman säännöllistä huoltoa.
![]()
Juu mä tungen itteni samaan keskusteluun ja palaan alkuperäseen juttuun
eli mulla 600F -98 kilometrejä (27000) huolto historiasta ei ole mitään tietoa!
Varmaan huolto on suurinpiirtein sama ja myös tuo hinta...
eli olisin kiinnostunut tietämään mitä tuohon 24000 huoltoon kuuluu ja paljonkos tuo mahtaa maksaa?
ja oliskos jotain muuta tarkastettavaa mahdollisesti tuon huollon lisäksi kun tosiaan historia ei ole tiedossa..
Suzuki GSX 600 F -98
Honda cbr 1000 f -91
Seinäjoella jokiniemellä makso venojen ja kaasarien säätö 250€, kuulopuheiden perusteella jossain saa huomattavasti halvemmallakin.(zaku @ Kesä. 14 2009,17:34) kirjoitti
Itse tein viimetalven aikana kun oli aikaa seuraavat toimenpiteet 24tkm paikkeilla:
-Mainittu kaasarien ja venojen tarkistu ja säätö liikkeessä
-Öljyjen vaihto sekä moottori että etuputkien
-Suodattimet sekä polttoaine että öljy (ilmanputsarin vaihdoin edellisessä huollossa 18tkm)
-Jarrunesteiden vaihto ja letkujen kunnon tarkistus
-Takajarrupalojen vaihto
-Tulppien tarkistus
-Taka haarukan purin, putsasin ja rasvasin "linkun nivelet"
-Etu rattaan vaihto
-Kahvanlämmittimien asennus (suosittelen lämpimästi)
Öljyjen ja suodattimien vaihdon olisi saanut melkein samaan hintaan kun säädötkin, mutta kun aikaa ja intoa oli niin tulipahan *samalla tutustuttua pyörään hieman paremmin sitä rempatessa.
Eli vielä yhteenvetona kannattaa tarkistuttaa venat ja kaasarit ainakin omassa pyörässä oli säädettävää noissa kilometreissa. Ainakin öljyt, suodattimet ja jarrunesteet vaihtaisin, ja tarkistaisin yleisen kunnon mm. jarruletkut, tulpat ja jarrupalat sekä muut kulutus osat.