Jep jep.(ArttuH @ Marras. 09 2008,22:16) kirjoitti
Taitavat olla nuo turbon kanssa katsastetut ja vm 1991 jälkeen ensirekisteröidyt mopot aika harvassa em. syistä.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Öljynkierrosta sen verran että mulla on moottorin käydessä korkeuseroa turbonakselin ja öljynpinnan välillä 15 cm. 10mm paluuletku vielä ahdisti paluuvirtausta mutta 12mm mahdollisti öljyn paluun öljypohjaan pakopesän sijasta. Eli paluupuolelle aina mahdollisimman isoa letkua!![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Joo, toki näin. Suuremmasta putkesta ei suinkaan ole haittaa. Pienestä voi olla. Keskusteluhan lähtukin liikkeelle linkin kuvassä näkyvästä putkesta joka lienee suurempi kuin 25 mm eli epätodennäköinen öljynpoistoputkeksi.(cool´eri @ Marras. 12 2008,13:00) kirjoitti
Itselläni turbon akseli jää öljynpinnan alapuolelle, joten turbon poistoöljylle on pitänyt rakentaa pieni lisäsäiliö koneen alle josta öljy imetään imupumpulla takaisin koneeseen. Poistoputken on 10 mm putki turbolta säiliöön. Tämä on riittänyt mainiosti.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Ilmeisesti tuo riittävä paluulinjan koko riippuu aika monesta asiasta. Sanotaanko vaikka niin, että suuremmalla letkulla on pienempi todennäköisyys törmätä ongelmiin.
Aika usein kuulee väitettävän, että paluun pitäisi tulla koneeseen öljypinnan yläpuolelle niin, että öljy pääsee valumaan linjasta vapaaseen ilmaan. Mulla taas paluuletku menee likimain koko koneen alimpaan pisteeseen ja hyvin toimii silti. Mutta paluuletku onkin melko reippaan kokoista, olikohan sisämitta peräti 16mm. Luultavasti letku toimii tässä välisäiliönä, jossa turbolta enemmän tai vähemmän vaahtona tuleva öljy ehtii rauhassa laskehtia ilman liiallista vastusta. Pienemmällä letkulla saattaisi hyvinkin olla ongelmia luvassa.
Arttu
Mulla on öljynpaluu toteutettu öljypropun kautta eli alimmasta kohdasta moottoria. Mitä suurempi "nestepatsas",tässä tapauksessa siis öljyä,saadaan paluuletkuun tehtyä sitä paremmin se työntää öljyä edellään öljypohjaan. Ilman siis keinotekoista öljynpainetta.Painehan "kuolee" turbon laakereihin joten siitä ei juurikaan saada apua työntämään öljyä öljypohjaan.
Mulla ei vaahtoa muodostu kuin siinä tapauksessa että paluuletkun kiinnitys on pikkasenkin huono jommassa kummassa päässä letkua. Vaahdon kyllä huomaa heti öljyntarkastusreiästä.Jos vaahtoa esiintyy tarvii ottaa letkut auki ja laittaa Teflonteippiä tai jotain tiivisteliimaa paremmin niin silloin ei vuotoa enää esiinny eikä siis vaahtoakaan.Mielenkiintpista muuten että vaikka liitokset eivät täysin tiiviitä olisikaan niin vaahtoa kyllä muodostuu vaikka ulkopuolelle ei öljyä vuotaisikaan.Eli voiskohan siellä paluuletkussa olla jopa pienen pieni imu joka liittimien välistä vetäisi ilmaa paluuöljyn joukkoon ja siitä muodostuisi tuo kiusallinen vaahto?!
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Itsellä on projektina tuollainen kawasaki gbx 750r ja turboa siihen änkemässä, niin on herännyt sellainen kysymys että pystynkö tekemään öljyn paluun tuohon öljynlauhduttimen kiertoon? ja paineen ottamaan siitä öljyn lauhduttimelle tulevasta? tähän tietoon öljyn lauhdutin on jäämässä pois koska tulee jo pelkästään syylärin kanssa niin ahdasta että joutuu jättämään pois. turbon akseli on kyllä korkeammalla kuin öljyn pinta ja lauhduttimen kierrosta on reiät noin 8-9mm? paluu letkulle tulisi mittaa noin 12cm. mitä mieltä olette että kannattaako suosiolla laittaa tonne öljyropulle se paluu? tuli vaan tehtyä jo putkisto rosterista ja menee niin pirun läheltä öljyroppua että en tiedä uskaltaako siihen enää paluuta laittaa?? Vinkkejä kaivataan muutenkin tähän projektiin. että mitä kannattaisi tehdä koneelle muuta kuin nostaa sylinteri ryhmää puristuksien pienentämiseksi?