Minulla on Ducati 999S 2006 vuoden mallia ja en ole tullannut sitä Suomeen. Se on ollut Saksan kilvissä, mutta ei enää ja TUV on mennyt umpeen eli se pitäisi katsastaa, jos meinaisi Saksan kilpiin esim. jonkun tutun saksalaisen nimiin. Onko mahdollista rekisteröidä se jonkin Euroopan maan kilpiin ja vakuutukseen omissa nimissä vaikkei asu siellä? Vakuutuskin saisi olla mahdollisimman edullinen. Tallipaikka löytyisi Saksasta tutun luota ja sehän olisi huippukätevää pitää pyörää siellä ja käydä keväällä ja syksyllä ajelemassa. Tylsintähän Saksan reissussa on matka sinne ja paljon kalliimpaakin kuin ottaa halvat lennot.
Voisihan sen tietysti katsastaakin Saksassa, mutta pitäisi ehkä käyttää laillista vaimenninta paikallaan katsastusta varten ja pitäisi ehkä rahdata pyörä sinne. Ikävä ajaa ilman vakuutusta ja voimassaolevaa kilpeä ei saa ilman katsastusta.
Ruotsista (=Haaparannalta) löytyisi tuttuja, mutta vakuutusmaksut ovat nousseet siellä korkeammaksi kuin Suomessa. Saksastahan vakuutuksen saa parilla sadalla vuodeksi ilman kaskoa.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Menee vähän arvailun puolelle, koska kokemuksista on aikaa. Muistakseni saksassa tarvitsee olla osoite, jotta voi rekisteröidä omiin nimiin sen auton (normaalikilpiin).
Joskus kauan aikaa sitten ainakin auton rekisteröinti onnistui "kaverin" osoitteella, eli ei siellä viralisesti tarvinnut asua.
Joo Saksa ei ole osoitteen takia ongelma, tuttuja löytyy riittävästi. Siellä on vain tuo katsastus kahden vuoden välein ja vuotuinen käyttömaksu. Lisäksi saksalaiset tutut ei tietystikään riemastu kun sakkojen riski on ilmeinen. Omissa nimissä olisi tietysti paras. Mutta olisiko jokin muu maa mahdollinen?
Yksi vaihtoehto on tietysti tullata pyörä Suomeen, mutta hullulta tuntuu maksaa 3-4 tuhatta, jos sillä ei täällä ajaisi. Vakuutusmaksutkin on korkeat, mutta kai se muutama päivä silloin tällöin menisi, jos pitäisi muuten seisonnassa ja talvihan marraskuu-maaliskuu on ilmaista aikaa nykysysteemillä (?)! Saisikohan Suomesta vientikilven jotenkin?
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
tarvit saksassa osoitteen ja pankkitilin..
koska vero ja vakuutus peritään suoraan tililtä..
ja varmaan riittää jonkun tutun osoite.. ei nää niitä tarkista asutko
pysyvästi siel.. vakuutusta ottaessa voi kysyä onko säännölliset tulot mut
siihenki riittää ku sanoo jotta on kelalla töissä![]()
jokaisessa meissä asuu pieni ghostraider
zx-10r-04 ex
dr-800s-93
ktm duke 620 -96
zx10-r -08
Mulla on tili siellä vielä ja aina tarkistivat, että olen kirjoilla siellä osoitteessa missä asuin kun ostin pyöriä ja rekisteröin niitä. Nyt tietävät myös näköjään Saksan verotoimistossakin Suomen osoitteen eli väliaikainenkaan Saksan osoite ei riitä. Pitää olla angemeldet.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Jahas, tämä on sitten muuttunut. Ennen ei tuota paljoa tarkisteltu, mutta se olikin aikaa ennen euroa...(mikkoyli @ Marras. 26 2008,21:54) kirjoitti
asiasta täysin tietämättömänä kysäisisin...mikä tuossa kommervenkissa olisi asian ydin? mikx se pitäs saada jonku muun maan kilpiin jonkun toisen nimille![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
No siksi, ettei tartte maksaa siitä veroja Suomeen. Silloin ei tosin tartte Suomessa ajellakaan...
Itse asiaan, ainakin jossain kääpiövaltiossa (oiskohan ollu Andorra) on ollut mahdollista rekisteröidä ajoneuvo, vaikkei itse asu koko maassa. Pyörä kilpiin siellä, säilytys Horstlandiassa jonkun tutun nurkissa, ja kovaa ajoa lomareissuilla kaikkialla muualla Euroopassa, paitsi Suomessa.![]()
High Stuck Are Wit To
Nyt tulee mutua ja paljon. Joskus luin lehdestä, että auton saa Viron kilpiin jos on vaan firma Virossa. Sinne pystyyn jonkinlainen pöytälaatikkofirma ja prätkä sen nimiin. Näin kuulemma jotkut olivat sen lehtiartikkelin mukaan tehneet
Tämä siis kaikki mutua.
Tosikot rakentavat itse oman helvettinsä!
Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.
eikös näissä oo se pikku ongelma että Suomessa ei saa ajaa ulkomaisella autolla kukaan muu kuin auton omistaja?!? ainakin joskus aikanaan oli tämmönen systeemi, voi olla muuttunut.(suzukai @ Marras. 27 2008,00:02) kirjoitti
Tarkoitus ei siis olisikaan ajaa Suomessa metriäkään. En haluaisi hyvää pyörää kenkätä liian halvalla kun se on jäänyt itselle, mutta kun en tarvi sitä täällä. Reissuilla sillä olisi käyttöäkin ja työkaveri Saksasta tarjosi eilen tallipaikkaa. Sen vaimolla on majatalobisnes Nurburgringin lähellä Eifelissä.
Saattaapi siis olla, että lähetän pyörän rekalla tai ajan sen Ducatin liikkeeseen, josta ostin sen Saksassa. Myyjällä on sen verran hyvät suhteet TUViin, että saa leiman Termin vaimentimella. Sitten rekisteröin pyörän Saksaan ja työkaverin haltijaksi.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Porsaanreikäkö..?(zapster @ Marras. 27 2008,08:21) kirjoitti
Jos Viron kilvissä olevan auton (tai pyörän) omistaja on Virolainen osakeyhtiö, niin eihän se yhtiö voi autoa ajaa.
Toisaalta mikään ei estä suomalaista omistamasta firmaa Virossa..
Silloinhan autolla vois ajaa periaatteessa kuka vaan ja missä vaan - vai voisiko?
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Autoverolaki on semmonen laki, jossa porsaanreiät on tukittu valamalla jäähallin kokoisia betonilohkareita niihin. Toisin sanoen verotta et Suomessa asuvana Suomessa aja.
Lainsäätäjä on tosin tahallisesti jättänyt huomaamatta, että ammuttaessa veronkiertäjiä ydinohjuksilla osutaan samalla omiinkin.
High Stuck Are Wit To
laita se Saksan kv-kilpiin (ne punapäät). Sen saa max vuosi.
No eikös kaikkein helpointa olisi, jos se tuttu rekisteröisi sen sun nimiisi tai omiin nimiinsä.
Muutenhan tuon asian kanssa pelaaminen tuo turhan paljon ressiä suhteessa saatavaan iloon.
Tai sitten voipi vuokrata sopivaa pyyörää, jos sinne muutenkin lentää.....
Mullois kyllä poika Kielissä, mutta ....
Sunt pueri pueri, pueri puerilia tractant.
Vois olla helpointa mutta kaikkein parasta olis muuttaa ite täältä verotuksen ihmemaasta ja pakkasesta johonkin lämpimään. Sais ajella useemmin.
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Jep!
Suomi on hieno maa, mutta sen tarjoama hinta/laatusuhde on ihan rectumista!
T765 RäsSi
GSX-R750 K8 =ex
CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
6-Horo 2005=ex
Tämäkin kikkailu on estetty sillä, että se on aivan sama kuka sen pyörän omistaa. Jos asut vakituisesti Suomessa (kansalaisuudesta riippumatta) niin et saa ajaa ajoneuvoa, josta ei ole veroja maksettu Suomeen.(J@ck @ Marras. 27 2008,15:04) kirjoitti
Eli kuskin vakituinen asuinpaikka on se mikä ratkaisee.
Ulkomaalaisella on 3kk ajoaikaa ja turistikäyttö on vielä erikseen, mutta näin pääpiirteissään.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Firma Virossa voisi olla ratkaisu. Pyörä firman nimiin ja sitä voisi jopa käyttää Suomessakin *6kk/vuosi työsuhdepyöränä. Ongelmana on ettei firma voi olla pelkkä pöytälaatikkofirma, mutta toisaalta kuinka sellainen voisikaan omistaa pyörää.
Autoverolaki löytyy Finlexistä. Siellä on erittäin mielenkiintoinen pykälä 34 c.
Mielenkiintoinen pykälä tosiaankin... Onkohan tuota rajoitettu esim. niin, että pitää osoittaa jotenkin että sama henkilö käyttää sitä myös ulkomailla enemmän kuin Suomessa? Talvet voisi "pyöräillä" Virossa. *(ipexx @ Marras. 28 2008,18:29) kirjoitti
![]()
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Jeps, ja jos olet ulkomailla asuva, mutta työskentelet suomessa, niin saat ajaa täällä muuten, muttet saa ajaa sillä autolla työajoja tai työmatkoja. Työkaverilla oli juurikin tällainen tilanne. Ilmeisesti ko. sääntö on siksi, ettei verottomien kilometrikorvauksien arvo olisi oikea.(3JJ @ Marras. 28 2008,17:51) kirjoitti
Ipexx:
Yksi vaihtoehtohan olisi perustaa viroon firma, laskuttaa työnantajaa tehdystä työstä ja pistää autot+pyörä Virolaisen firman nimiin. Ainiin, mutta siinäkin on pari "pikku"pulmaa. Sosiaalituet ja etuudet menee, työntekijän oikeudet katoaa (irtisanomisaika yms.) ja verottaja katsoo moisen toiminnan veronkierroksi. Kuitenkin tiedossa on useita yhden miehen firmoja jotka rahansa näin kierrättää.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Jos etsii virolaisen naisen pyörän haltijaksi niin silloin voit ajella hänen kansaan Suomessa kun hän on mukana. Vaimosi/tyttöystäväsi ei varmaan silloin asiasta pidä mutta kaikkia ei voi miellyttää.(zapster @ Marras. 27 2008,08:21) kirjoitti