Otin pakoputken käyrät irti puhdistusta ja kiilotusta varten, mutta mutterit olivat pinnapultteihin ryytyneet kiinni joten koko pinnapultit pyörivät lohkosta irti. Availin kierteet ja ajattelin pistää samat pinnapultit paikalleen. Ajattelin voidella pinnapultit kuparitahnalla jotta ne joskus tarpeen vaatiessa lohkosta irtoisivatkin. Luin netistä että kuparitahnaa ei saa käyttää teräksen ja alumiinin väliin koska kuparitahna on jalompaa kuin alumiini ja saa sähkökemiallista korroosiota aikaan. Onko kokemuksia vai onko asia ihan huuhaata jolla ei ole näissä asioissa merkitystä![]()
En ota kantaa tuohon reaktioon sen enempää kuin että käsittääkseni reaktio tarvitsee vielä vettä tahi ilmaa. Kumpaakaan tuskin rasvatun kierteen ja sylinteriryhmän jengan välistä paljoa löytyy.
Jos kuparitahna epäilyttää niin samaan tarkoitukseen on myös alumiinitahnaa. Tätä käyttämällä ei ainakaan tule liitokseen mitään metallia jota siellä ei olisi jo ennestään.
Älä laita, noi eri metallit tekee sähköparin ja epäjalompi (muistaakseni) häviää. Ei tartte merkittävästi mitään välittäjä- tai muitakaan aineita lisäksi.
Sähköpari = kemiallinen virtalähde= laite, jossa kemiallista
energiaa muutetaan energiaksi.
En tiedä miten nopeasti tommosessa kohdassa reaktio tapahtuu. Jos jollain on kokemusta niin se tietystii jyrää.
Sytytä miehelle nuotio, hänellä on lämmin koko illan.
Sytytä mies, hänellä on lämmin lopun ikäänsä.
Alumiinitahnaa vaan tai vieläkin parempaa taitaa olla jokin keraaminen tahna.Alumiinitahnassa taitaa olla tuo lämmön kesto luokkaa 1100 astetta ja kuparitahnassa 800 asteen luokkaa,muistaakseni....
Alumiini sulaa jossakin 600 asteen tietämillä, joten lämmönkesto sinällään riittää kummassakin...(-PH- @ Loka. 26 2008,18:41) kirjoitti
Miullapa on jotain kromitahnaa, joka kestää muistaakseni vielä jonkin verran enemmän lämpöä *
kromitahna
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kuparitahnaahan suositellaan laitettavaksi esim. jarrusatuloiden liukupintoihin estämään kiinnipalamista/jumiutumista, tosin nuo satulathan ovat jotain valuseosterästä..kaipa ne sitten kestävät paremmin.(itäpyöräilijä @ Loka. 26 2008,18:20) kirjoitti
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Mull on sinkkitahnaa...![]()
Säälin saa lahjaksi, kateus pitää ansaita!
Oon vahvasähkärin töissä ja meillä on ainakin ehdoton kielto et kuparia ei saa yhdistää suoraan alumiiniin tai teräkseen koska ne reagoi keskenään ja en nyt muista kumpi syö toisen...tais olla et alumiini alkaa kärsiin(korjatkaa jos oon vääräs) mut toi on ainaki varma tieto et niitä ei saa yhdistää...tosin nyt on kyse sähkötöistä jne mut tuskin se homma muuttuu kauheesti tossakaan![]()
drive fast, race hard or die yound...it´s your choice
Kupari syö alumiinin.(TGS^ @ Loka. 26 2008,22:57) kirjoitti
Superbike #7
Ihme juttu kun pakosarjoihin myydään vartavasten tarkoitutettuja muttereita jotka on tehty kuparista![]()
1290SAR, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
Kupari syövyttää alumiinin: jos koneessa on pelkät vedet ja jäähdytysjärjestelmässä vaikkapa kupariputken pätkä, saattaa lohkossa olla melko pian neulanpistoja muistuttavia reikiä..(TGS^ @ Loka. 26 2008,22:57) kirjoitti
Kuparitahna ei todennäköisesti samaa tee, koska liitos ei saa happea, eikä nestettä (paitsi ehkä säilytyksen aikana). Onhan noita menestyksellisesti käytetty esimerkiksi tulpankierteissä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Laippa ja pultit on terästä eli ei haittaa nuo kuparimutterit... Ne kun ei pääse kosketuksiin alumiinin kanssa.(antti @ Loka. 27 2008,08:44) kirjoitti
Kawasaki GPX 750R -89
Kawasaki ZZR 1100 -95
Niin + paljonko siinä "kuparitahnassa" oikeasti on kuparia.
Tuossa viikonloppuna laittelin kotiloon Bilsteinejä alle ja mätin klassista Copaslippiä pultteihin että ne aukeaisi vielä uudelleen.
No tuubin kyljessä hehkuteltiin kovasti molybdeenistä vaikka kuparinväristä tahna edelleen olikin.
Suoraan alumiiniin olen kyllä laitellut CRC "alumiini"tahnaa tai jotain keraami-molybdeeni anti seizure sprayta - tosin molempia lähinnä siksi kun niitä on sattunut olemaan.
Tiesuolan seassa prätkillä rillaavat britit tuntuvat panevan sitä Copaslippiä suunnilleen leivän päällekkin ja mitään erityisempiä varoitteluja en ole kuullut.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
se alumiinin hapettuminenhan sen teräspultin jumittaa. ehkä pahettuma on epäjalompaa kuin alumiini ja coppaslippi syö vaan sen? siinä kuparitahnassa voi olla muitakin aineita jotka estää korroosiota.
edit: toisaalta eikös perämoottorien sinkit ruostu ensiksi, joten ehkä se sinkkitahna olis parasta?
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Rasva nyt aina palaa sieltä pois mutta nää on parhaita tuotteita irrotettavien kierreliitosten osalta korkeissa lämpötiloissa.
Ainut et toi nugleeri rasva jossa on nikkeliä on melkosen karkeeta et en ihan m10 pienempiin edes käyttäis.
http://www.bostik-us.com/product....ryId=30
SUZUKI B-KING
Eikös se pitäisi eristää myös sähköisesti jotta galvaaninen korroosio estyisi?(Bluesman @ Loka. 27 2008,09:02) kirjoitti
1290SAR, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
Ei noissa ns. kuparirasvoissa ole kuparia kuin väriksi. Ainakaan mitä käyttöturva tiedotteista lukee. Lyijystä enenpi varoitellaan.
Mutta oli mitä oli niin ammattikäytössä en ole koskaan huomannut mitään ongelmia vaan ongelmat olleet enenpi rasvan puutteesta johtuvia. Ja vaikka mitä laittaisi väliin niin ajan kanssa kaikki juuttuu,varsinkin pakosarjan mutterit/pultit.
(jaket @ Loka. 27 2008,09:32) kirjoitti
Sinkki ei ruostu![]()
Säälin saa lahjaksi, kateus pitää ansaita!
Muistuipas toisesta yhteydestä mieleen tämä ketju. Tää tuntuu kestävän pakoputken kierteissä eikä pitäisi reagoida alumiinikannen kanssa. Kuumankesto 1200 astetta, mulla ei ainakaan pultit jumita.
Keraaminen rasva
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Ja muistetaan että niissä alumiinilohkoon kierrettävissä öljy yms. propuissa on usein kuparinen tiivisteprikka.
Ja niissä kevytmetallisissa jarrusatuloissa niitä vasta onkin...
Ihan tehtaan jäljiltä.
Joten riski syöpymisestä ei taida perus mp käytössä olla suuren suuri.
Prikan kuparipitoisuus liene suurempi kuin tahnan.
Juu, lähinnä vaan meinasin, että tuon töhnän kuumankesto tuntuu olevan huippuluokkaa, ei tosiaan pultit jumita. En siitä kupari/alumiinireaktiosta niin huolissani ole minäkään.
Nuo tiivisteprikat on myös joskus amuliinia, joskus on muovisiakin nähty, lähinnä kotiloiden öljypropuissa. Mulla oli Suzukissa jarruletkujen alkuperäiset tiivisteprikat alumiinia, nyt tuli punosletkujen mukana kupariset. En edes tullut ajatelleeksi mitään syöpymistä, laitoin vaan paikalleen joka väliin.
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.