Tallissa makailisi ylimääräisenä konevikainen vanha Suzuki GT500. Ajattelin jos siihen laittaisi jonkun uudemman nelitahtikoneen koska tuohon kaksitahtiin on hankala saada varaosia ja muutenkin pidän vanhojen pyörien ulkonäöstä mutta en vanhasta tekniikastaOlen tutkaillut noita moottorinvaihtosäädöksiä ja tiedän että tuohon saisi siis asentaa 20% tehokkaamman, 25% iskutilavuudeltaan suuremman tai 20% painavamman moottorin.
Eli koska alkup. iskutilavuus ja tehot ovat 492cc ja 44hp niin uusi kone saisi olla 615cc ja 52,8hp. GT500 alkuperäisestä painosta ei ole tietoa mutta lienee kyllä aika painava mötikkä joten painorajoihin homma tuskin kaatuisi.
Mutta: jos nyt käy niin että löydän halvalla tuohon hieman tehokkaamman moottorin vaikka jostain 600-kuutioisesta niin voinko itse kuristaa tuota konetta esim. kaasarin säädöllä ja käyttää dynossa, jolloin veisin muutoskatsastukseen mukana dynolapun jossa todetaan että kone on kuristettu tuohon 52,8hp tehorajalle?
Tarkoitus ei ole yrittää saada tuohon mitään 150hp myllyä vaan ihan joku peruskone jolla pystyy ajamaan järjellisesti motarilla (mitä tuolla alkuperäisellä kaksitahtimyllyllä ei oikein voi tehdä![]()
Kannattaa käydä katsastus konttorilla kyselemässä, varsinkin jos meinaat katsastaa sen.
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
Konttorilta saa nykyään pääasiassa stetson-harrison-menetelmään perustuvia vastauksia...
Käytännössä homma on hoidettu niin, että vaihdetaan se kone, haetaan dynopajalta semmoinen paperi, jossa 20 % tehoraja ei ylity, ja mennään sitten sen kanssa konttorille. Todelliset tehot voivat sitten olla mitä vain.
Laillistahan tämä ei ole, mutta käytäntö on jokseenkin kaikkien viranomaisten tiedossa, eikä siitä sen enempää. Paperilla laite on laillinen. Ongelmia voi tulla, jos lippaat pyörän ja rekisteriin merkitty teho ei vastaa sitä, jonka perusteella vakuutus on myönnetty. Puskarysässä joku todella virkaintoinen poliisi voi myös koettaa tutkia asiaa, mutta hänellä ei ole käytössään toistaiseksi mitään konstia, jolla todellinen teho saataisiin selville.
Jos sitten tosiaan haluaa kuristaa konetta, sen, kuten itse koneen vaihdonkin, saa toki tehdä itse.
Hieman offtopic: tekeillä on lainmuutos, joka sallisi virittämisen pikkuisen lievemmillä säännöillä.
High Stuck Are Wit To