Moro ! Voiskos joku vihjast et miten saan ilmattuu etujarrut ku menin päästään kaikki jarrunesteet mäelle ja nyt ei lähe lainkaan imuttaa uutta suolistoon vaikka nestesäiliö on piripinnas ! Ilmaruuvit on auki ja letkut kii..ei jaksasi eläkepäiviin asti jarrukahvaa pumpat ! Nopee jelppi ois kivaa ku pitäs pääst ajaa !
Moi, ostat huomenna Motonetista tms. jarrujen ilmauskone...sitten säiliö täyteen jarrunestettä ja letku kiinni ilmaruuvviin, sitte imet sen letkuston yms. alakautta täyteen, lisäilet nestettä ja kun oot kunnolla saanu sen läpi niin sitten ilmaat ensiksi kahvan ja sitten molemmat puolet ns. perinteisesti pumppaamalla ensin paineen ja päästämällä ruuvista ilmakuplat mäelle, (ruuvvi kiinni ja taas sama juttu) pitäs kahvan kovettuu kyllä tollapelillä ...
terv Aki
Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!
Kallista pyörää hiukan vasemmalle, silleen että se pääsylinterin/jarruputken lähtö on suunnilleen vaakatasossa. Yleensä se lähtee hiukan ylöspäin ja sinne jää ilmakupla "jumiin"
Tai annat sen vaan seisoa yön yli säiliön kansi ja ilmausruuvit auki. Ruuveista letkut purkkeihin, ettei mene lattialle. Auttaa usein.
Niin kyllä se tuollakin tavoin voi onnistua. Parhaiten onnistuu, jos näet hieman vaivaa, etkä tartte ylimääräisiä hilavitkuttimia. Ota jarrusylinterit irti ( voi joutua irroittamaan myös kahvasylinterin) Ripustelet systeemin niin että jarrusylintereiden ilmausruuvit ovat ylimpänä, myös mahdollista väliputkea ylempänä. Sitten jarrupalojen väliin jokin tasainen esine, vaikka kiintoavain. Alat puristella kahvaa ja ilmaat perinteisesti. Ilmat lähtee satavarmasti, ja kaikki jos teet homman huolellisesti. Ja vielä tärkein, jätät rakennelman yöksi tekeytymään, ja aamulla varhain varovasti naputtelet jarruputkia ja ilmaat vielä kerran, r a u h a l l i s e s t i. Ja eikun paikoilleen ja ilmaa ei ole.(kaasunalle @ Touko. 19 2006,21:26) kirjoitti
Niin vielä, olisi homma helpompaa jos olisi ilmaus ruuvi kahvasylinterissä, niin kuin vaikkapa Brembossa.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
juuri näin(57pannu @ Touko. 19 2006,21:40) kirjoitti
onhan se järjen vastaista yrittää ilmaa painaa alaspäin kun se luonnostaankin itse yrittää ylös päin... itse joskus laiskuuttani "vakumoin" ilmausruuvista kun en jaksanu alkaa jarrusatuloita irroittelemaan
toimii sekin.
<p>Perheessä voi sanoa ihan mitä ajattelee eikä tarvitse pelätä, että joku ajattelee samalla tavalla.</p>
Konstit on monet. Yksi helpoimmista on, että työnnät nesteen letkustoon ilmaruuvien kautta injektioruiskulla.Paine tulee heti ilman pumppaamista.
Jarrujen ilmaamisesta tulee, vaikka päivän projekti, jos kahvasta pumppaamalla yrittää tyhjää järjestelmää ilmata.
Busa-23, GSX-R1100-86,-90 & 750-87
Aikoinaan jo sanottiin; pumppaa,pumppaa,pohja, pidä. ruuvi kiinni.
Pojat ajaa mopoilla
Ilmasin ihan kahvasta pumppaamalla aikaa kului about 30-40 minuuttia ja helkutin monta huurteista![]()
Kukkakepeille
Pakkotoisto.com
Epätoivo iskee.
Vaihdoin punosletkut pyörään mutta jarrujen ilmaus ei onnistu, ei sitten millään.
Aloittelin homman tuolla bilteman takaisku venttiili härpäkkeellä vai mikä se nyt olikaan. Aikani siinä lipsuteltua totesin ettei tällä tuntunut olevan mitään vaikutusta. Ei edes niin että tämän yhdistäisi siihen perinteiseen jossa ensin pumpataan painetta ja sitten avataan ilmausruuvia ja ruuvi suljetaan kun ilma on päässyt pois. toivotonta. Aikaisemmin olen kuitenkin onnistunut vaihtamaan nesteet tällä vekottimella. Kallistelin pyörää ja koitin saada ilma kuplia pois tuloksetta.
Sitten sain hyvän vinkin että koittaisi ihan ilman sitä venttiiliä, koska letkuissa voi olla liikaa ilmaa. No koitin tätä limupullolla ja tällä konsilla sainkin nestettä systeemin läpi. Pieniä määriä tosin. Jatkoin samaa pumppaus tekniikkaa vielä pari tuntia, mutta tuloksetta. Jätin yöksi jarru kahvan pohjaan ja putken ja limppa pullon kiinni avattuun ilmaus ruuviin. Aamulla kun tarkistin, niin kahva oli yhä tunnoton.
Mikähän avuksi?
Sellainen alkoi mietityttää että miksihöhän ilmaus ruuvin kierteiden kautta tulee nestettä suhtkoht paljon? Ymmärsin että noiden banjopulttien kautta pitäisi nesteen kulkea hyvin, oli ne missä asennossa tahansa?
Morjensta.
Itse painiskelin saman asian tiimoilla tuossa viime talvena - vaihdoin punosletkut ja en meinannut saada ilmattua kunnolla eli kahva jäi tunnottomaksi.
Syy:
banjoihin oli jäänyt ilmaa ja se ei sieltä lähtenyt liikkeelle. Joten pumpaamalla paineen kahvasta ja ilmaamalla ensin banjot (eli kun järjestelmässä on painetta niin banjon pulttia auki - kahva pohjaan - pultti kiinni) niin kauan ettei banjoista tullut enää ilmaa, alkoi systeemi taas pelittämään. (sen kuulee kyllä kun banjon ja letkun välistä tulee nestettä ja ilmaa pihalle ja kyllä - sitä nestettä roiskuu joka paikkaan). Sen jälkeen normi ilmaus ja jarrut toimi jälleen.
Kokemusta viisaampana vaihdettiin toiseen mopoon kanssa letkut ja kävin apteekista hakemassa 500ml injektioruiskun (korvien huuhtelua varten) ja pätkän kirkasta letkua jolla painoin uudet jarrunesteet tyhjään järjestelmään ilmausruuvien kautta. Kun jarrunestettä oli säiliössä asti suoritin muutaman kerran ihan perinteisen ilmausprosedyyrin (pumppapumppa - paine - ruuvi auki - pohja - ruuvi kiinni) ja järjestelmä oli ilmattu, operaatioon meni n. 10min. (vastaan n. 5 päivää kun taistelin talvella).
Kokemuksen tuomaa varmuutta *
(pumppa sitten rauhallisesti sitä kahvaa, muuten ilmakuplat siellä järjestelmässä hajoaa pieniksi kupliksi ja niitä ei sitten ilmatakkaan ihan heti sieltä pois. Saman efektin saa ravistamalla sitä jarrunestepulloa - ei muuten kannata)
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
Kävin hakemassa pari injektio ruiskua apteekista. Kyselivät kovasti että mihin käyttöön noi tulee ja selittelin jotain moottoripyöristä ja jarruista.![]()
Vaikka eihän nyt kukaan noilla 100 millin ruiskuilla itseään piikitä.![]()
No pitää tänään yrittää ruutata ne aineet sieltä ilmaus ruuvin kautta sisään.![]()
v-mäistä tossa oli että nuo ilmausruuvit vuotivat todella herkästi kierteiden välistä. Eli samaan aikaan kun olisi pitänyt saada tavaraa sisään ruiskulla, niin jo nuo ruuvit vuosivat.
Homma on kuitenkin nyt tehty, mutta kauan se kesti ja paljon se söikin miestä.
Ilmausruuvien kierteestä tapahtuvaan vuotoon auttaa teflon- eli putkiteippi. Tuttu juttu minullekin...(Yammu-setä @ Heinä. 31 2008,21:39) kirjoitti
XL1200S, eli Sportster 1200 Sport -96
FLHRI, eli Road King -97
Oon hommannut paineilmalla toimivan nesteen vaihtajan. Sillä vaihtuu autoon kuin mopoon nesteet helpolla. Ilmausruuviin tulee adapteri, joka imee vanhat nesteet pois ja uutta vaan säiliöön. Jos joku haluu tulla joskus kokeilemaan, niin mailia vaan. Hornettiin vaihdoin keväällä ja aikaa tuhraantu puolituntia![]()
Honda Hornet 600cc 2000
Minkähintaisia nuo vekottimet ovat? Ajattelin että jos meille joskus kompura tulee taloon, niin tuohan voisi olla ihan POP.
Motonetissä näyttää maksavan 44 euroa http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=75-1000
Kuten Lanat ketjun alussa kertoi, niin on ehdottoman hyvä väline jarrujen ilmauksessa.
Joskus muuten sitkeän ilman poistamisessa kannattaa jarrusylinterien männät painaa sisään ennen ilmausta.
Ei vanha vittuile, vanha neuvoo.
Mulla lähti neste vetämään sangen vaivattomasti, kun ruuvasin toisen puolen ilmausruuvin ekaks kiinni, toiselta puolelta kokonaan irti ja lurautin pätkän nestettä ilmausruuvin reiästä suoraan sisään. Sitten pumppasin niin kauan että nestettä alkoi vähän ruikkia ja ilmausruuvi paikalleen. Sen jälkeen normaalilla tavalla molemmat puolet ilmaten.
Ei menny puolta tuntia, ei lähellekään.
Itse jouduin joskus tappelemaan kx kawan etujarrun kanssa saman pulman kanssa. Täyttökansi auki, ilmaruuvi auki, paina jarru pohjaan, ja jätä pohjaan. Pistä ilmaruuvi kiinni, laske jarru hitaasti ylös. Ja eikun samaa hommaa vaan uudestaan. Pitäis ruveta pikkuhiljaa nestettä meneen putkiin. Jos ei vieläkään mene niin ota jarruletku alapäästä irti, ja pidä irti niin kauan että rupes nestettä tulemaan putkesta, eli ns. putken esitäyttöä. Jouduin itse tekemään tempun varmaankin 20 kertaa mutta lopulta jarrut sitten löytyi.
Kawan jarrunesteiden vaihto: Esitäytetty Bilteman takaiskuventtiili-letku ilmaruuviin kiinni, ruuvi snadisti raolleen, säiliön kansi auki, injektioruiskulla wanhat nesteet pois ja uutta täyteen. Sitten rauhallisesti kahvasta pumppaillen säiliön pintaa tarkkaillen milloin ilmausletkuun menevän nesteen väri kirkastuu. Lopuksi pari "perinteistä" ilmausta ja seuraavan sylinterin kimppuun. Näin kolmeen sylinteriin ei kauaa aikaa mennyt ja jarrutuntuma muuttui selvästi napakammaksi - tiedä yhtään milloin nuo nesteet on viimeksi tuohon vaihdettu![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mulla ainakin ihan normaali pumppaus, paine, auki, pohja, kiinni metodi toimi täydellisesti. Kolme tuntia sitten projektin lopetin. Vaihtoon meni palat edestä, koko (ainut) jarruletku punosletkuun ja vanhojen nesteiden tilalle dot5.1 litkut.
Järjestyksessä suurinpiirtein näin:
Kaliberi käteen, palat irti, putsaus, kuparitahnotus, uudet palat kiinni, kaliberi kiinni pyörään.
Jarruneste säiliö auki ja lääkeruiskulla tyhjäksi, ilmausruuvi pois kaliberista, vanhat nesteet ulos.
Jarruletku irti, uusi tilalle uusine banjoine, pultteine ja tiivisteineen.
Uutta jarrunestettä säiliöön ja 20-30min pumppausta jarrukahvasta hiljaiseen tahtiin ja nestettä lisäten kunnes alkoi ilmausruuvista valumaan tavaraa.
Ilmausruuvi kiinni ja vanha kunnon tapa käyttöön. Painetta, ilmaus auki, kahva pohjaan, ilmaus kiinni ja uudestaan. Ensimmäisen parin kerran jälkeen alkoi jo tuntumaan kunnolla vastetta kahvassa ja tässä vaiheessa muistin kiristää banjot kunnolla kiinni itse punosletkuun kun alkoi ihmeellisiä lätäköitä muodostumaan maahan *
Kymmenkunta kertaa toistettuna perinteinen ilmaus kunnes takuuvarmasti näkyi uutta kirkasta nestettä tulevan ilmausruuvista ulos.
Koko projektiin palojen ja letkun vaihtoineen sekä nesteen vaihtoineen ja ilmauksineen ensikertalaiselta yksin ~3h kaikessa rauhassa. Ei huono omasta mielestäni.
Ja pitihän ne jarrut sisäänajaa, 150km lenkki eikä havaittuja vuotoja missään, nestepinta ei vajunut yhtään ja kyllä se nyt pysähtyy koko pyörä. Vakiovermeet vaihtui siis EBC:n paloihin, dot5.1 litkuun ja metallipunosletkuun. Tuntuma ja voima aivan eri luokassa nyt. Varmaan tähänmennessä fiksuin ostos tuohon kulkupeliin *![]()
Talvipyöränä - Honda CLR 125 Cityfly halapa ja heleppo kärpäsenkikkare mutta sitäkin hauskempi.
Se mikä huippunopeudessa menetetään otetaan takaisin mutkissa ja asenteessa