Minun pyörässä nuo takasvingin "välinivelen" pikkulaakerit olivat vaihtokunnossa ajokilometreillä 70000. Vikaa ei vielä ajossa huomannut, puhumattakaan että vanne olisi vastannut vielä svingiin kuten iaj:llä. Kyllä minullakin noiden pikkulaakerien kulumisen olisi kyllä tuntenut hyvin pian. Huomasin vaurion, kun purimme perän jo toisen kerran ns.isonlaakerin hajottua.
Tällä kerralla öljyt pysyivät sisällä, mutta jyrinä oli kova, ja tuntuipa jo viimeisellä Oulu - Tornio välillä, että päästäänköhän perille lainkaan, ainakaan ajamalla.
Tuo isolaakeri oli taas vaurioitunut, ja kooleistaan kuin rotansyömä.
Vetopyöräpari sensijaan oli virheetön, mutta isonvetopyörän kartiorullalaakerissa kyllä näkyi selvät kulumisen jäljet, sillä olisi kuitenkin vielä ajanut jonniinverran.
Pienenvetopyörän molemmat laakerit olivat yllättävänkin hyvässä kunnossa, kun ottaa huomioon, että ne olivat pyörineet kahden hajonneen ison laakerin romujen ja rautajauhon kanssa. Ainoastaan koolien pinnat olivat himmentyneet ja pieniä piseitä näkyi siellä täällä. Kaikki laakerit menivät kuitenkin vaihtoon, eipähän tarvi sitten arvailla sydänsyrjällään, josko ne sitten seuraavaksi hajoavat.
AXP kyseli mahdollisia syitä perävaurioihin.
Minun mielestä yksi syy voisi olla tuon isonlaakerin ja sen kanssa parina samalla akselilla olevan kartiorullalaakerin välinen liian suuri esijännitys.
Esijännitys aiheuttaa yksiriviselleurakuulalaakerille eitoivotun ja epäedullisen akselinsuuntaisen kuormituksen, joka dramaattisesti lyhentää ko. tyyppisen laakerin käyttöikää. Lisäksi samalla akselilla kuormat toiseen suuntaan ottaa vastaan kartiorullalaakeri, jolla taas ei saa olla +toleranssia periaatteessa lainkaan, vaan mieluummin päinvastoin, hiukan esijännitystä. Joten kun yksirivinen urakuulalaakeri on parhaimmillaan kantaessaan pelkkiä säteittäiskuormia (vaikka se sietää pieniä akselinsuuntaisiakin kuormia) ovat "tarpeet" esijännitykselle ristiriitaiset. Rakenne on laakeroinniltaan varsin erikoinen laakerointiasiantuntijoiden mukaan. Mutta ilmeisesti saksalainen insinööri osaa, kukaanhan ei ole niin viisas kuin insinööri, paitsi saksalainen insinööri *

Esijännityshän säädetään tuolle laakeroinnille, kun alumiininen kansi vedetään kehäpulteilla hieman kuperaksi.
Netissä olevan korjaamokäsikirjan mukaan, osio 33 sivu 18 preload toleranssi on 0,05 - 0,1 mm, siis "kannen" ja "peränkopan" väliin jää toleranssin suuruinen rako, joka pulteilla vedetään kiinni annettuun momenttiin. Minun pyörässä tuo rako oli 0,22 mm, siis yli kaksinkertainen tehtaan ohjeeseen nähden. Se kylläkin mitattiin uusilla laakereilla, mutta laakereiden valmistustoleranssit lienevät millin tuhanneosien luokkaa, joten jos mitään muuta ei muuteta ja vain prässätään uudet laakerit paikoilleen, mittausluvut lienevät vertailukelpoiset, ainakin muutamien "satasten" tarkkuudella. Ei siis ihme, että ei ole kestänyt. Ensimmäinen remppa tehtiin ns. kevyesti, vaihdettiin vain tuo rikkein iso laakeri ja stefa, säädöt oletettiin olevan kohdillaan tehtaan jäljiltä. Ja toisaalta reissussa tehtynä hätäremonttina ei perusteellisempaan työhön olisi ollut mahdollisuuttakaan ilman parin viikon jonotusta.
Luulenpa ja väitän, että myös tehtaan antama maksimi esijännitys aiheuttaa isolle laakerille liian suuren esijännityksen. Se selittäisi myös näennäisesti omia aikojaan ja selittämättömästi ennenaikaisesti rikkoontuvat perät, kun toiset taas kestävät suunnilleen niin kuin kaikkien pitäisi kestää. Kokeilimme nimittäin pyörittää perää käsin myös 0,1 mm esijännityksellä ja ilman stefoja, ettei niiden kitka aiheuta lisäkuormaa, ja se oli todella tiukka, minun kokemuksen mukaan liian tiukka. Säädimme nyt esijännityksen toleranssin alarajalle 0,05 mm:iin, jolloin perä oli normaalin herkän tuntuinen. Siinähän ei silloin ole muuta vastusta kuin neljä laakeria, hammasvälys vetopyöräparissa sallii sen pyöriä lähes vastuksettomasti. Saas näkee kestääkö nyt, en ole ehtinyt rempan jälkeen ajamaan kuin parituhatta. Absoluuttisen varmana kädellä tunnusteltuna mutuna *

sanoisin, että perän käyttölämpötila on nyt alhaisempi, tosin ilmatkin on jäähtyneet...