Mistä on paras ottaa virta gepsille . Pyörä on 1200 rt
Suoraan akulta olisi helppo vetää , mutta kärsiikö laittaa kun siellä on can väylää ja muita hienouksia?
No juuri sieltä se pitää vetää kun on CAN-väylä. Panet vaan sulakkeen väliin ja jos haluat, että tuohon tulee virta ainoastaan kun mopo on käynnissä, niin rele, jota ohjaat vaikka takavalolla.(martinkovice @ Huhti. 18 2007,22:25) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
1200RT:ssa takavaloa ohjataan CAN-väylällä.
Takavalossa ei ole erillistä jarruvalon hehkulankaa, vaan polttimoiden kirkkautta säädetään CANin kautta, jolloin ns. parkkitilassa jännite on huomattavasti pienempi kuin 12V, jolloin releen ohjaaminen ei oikein onnistu. Lisä kuorma takavalolla aiheuttaa myös erinäisiä virheilmoituksia
Ihan kysymyksenä vaan, eikö 1200RT:ssä ole virranulosottoa valmiiksi? Olihan jo kymmnen vuotta vanhassa R1100RT:ssäkin kaksi.
Muussa tapauksessa kun on väylä niin lisälaitteet tulee ottaa suoraan akulta ohi väylän jollei ole alkuperäinen väylään tarkoitettu lisälaite.
Kannattanee siis ottaa releen ohjaus etuvalolta? Kuorma on isompi eikä pieni vaihtelu tunnu missään?(terottaja @ Huhti. 19 2007,08:40) kirjoitti
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Kyllä yksi virtapistoke on vasemmalla katteen takalaidassa , mutta ajattelin säästää sen kännykälle tai muulle .. niitä virtapistokkeita
olis pitäny olla 2 kpl ( tilattu), mutta on tainu toinen unohtua jonnekin matkalle ...
joten johdot vaan suoraan akulle tässä tapauksessa.
Itse otin virrat sinne virtapistokkeelle menevästä kaapelista. Kaapeli poikki ja kunnon liittimellä virta naville. Suojasin liitoksen vielä kunnolla kutistesukalla. Toimii! Jossain olen nähnyt myös haaroitusliittimen, joka tulee siihen virtatökkelin kantaan, jos ei ehdottomasti halua rakentaa kuvaamaani liitosta.
-hessu s-
Tätä juuri hain kun kyselin etteikö siinä ole virranulosottoa. Helpoin tapa ottaa sinne tulevista piuhoista virta.(hessu s @ Huhti. 19 2007,17:12) kirjoitti
Onko tuo muuttunut vai? Ainakin ST1200:ssa (CAN-väylällä ohjattu takavalo) tuo onnistui mitä mainioimmin. ST ja RT ovat teknisesti about identtisiä, joten tuntuu erikoiselta.(terottaja @ Huhti. 19 2007,08:40) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
"Kirjallisuudessa" on paljon kertomuksia siitä, että, jos lisälaitetöpseliin (tai sen johtoihin) liitetty laite ei vie tarpeeksi sähköä, saattaa töpseli katkaista virran itsekseen.(hessu s @ Huhti. 19 2007,17:12) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Ainakin toistaiseksi Tompan kuorma on vallan mainiosti riittänyt ja virtaa on tullut silloin kuin pitääkin. Uskoisin, että eiköhän tuo Garminin kuorma ole osapuilleen samaa luokkaa.
-hessu-
Virtapistokkeen kannan liittimien väliin saa helposti asennettua Garminin (Quest) ohuet piuhat ilman alkuperäisten kaapeleiden katkaisua. CAN väylän kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, ehkä johtuu GPS:n pienestä tehonkulutuksesta...
Näin ainakin GS:ssä.
On se melekoinen soppa tämä känniväylä. Onneksi omassani on johdot rautaa ja oikeat sulakkeet.
Vaikka seuraavassa pyörässä on varmaan sitten se väylä.![]()
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Kunnon liittimellä... millainen se on ja mistä niitä hankitaan?(hessu s @ Huhti. 19 2007,17:12) kirjoitti
Itse olen joskus käyttänyt "varasliitintä", joka ei suuremmin innoita.
Entäs sitten tuo HAAROITUSLIITIN. Kuulostais parhaalta, mutta ei ole osunut silmiini. Muisteles missä sen näit. Ostan heti, ku vaan kerrot mistä.
![]()
Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,
Noi rosvoliittimet kannattaa pitää yli 10 metrin etäisyydellä mopoasennuksista. Itse tekisin tuon virran rosvoamisen seuraavasti:(hlpvu8 @ Huhti. 20 2007,12:43) kirjoitti
* piuha poikki
* kuori päät
* kuori liitettävän uuden johdon pää
* ujuta kutistesukan pätkä toiseen alkuperäisista johdoista valmiiksi odottamaan
* kierrä kaikkien kolmen johdon päät siististi toisiinsa
* lämmitä liitos kolvilla niin, että saat siihen imeytymään sopivasti tinaa (koeta varjella se odottamassa oleva kutistesukka kutistumasta tästä tinauksen lämmöstä)
* lopuksi se kutistesukka päälle ja kuumailmapuhaltimella suojus tiiviiksi
Tuon rosvoamisen voi tehdä niinkin, että et katkaise sitä rosvottavaa johtoa vaan ainoastaan kuorit sitä niin, että uuden johdon juottamalla liittäminen onnistuu. Tässä tapauksessa liitoksen suojaus jää sitten vain kierrettävän eristysnauhan tms. varaan, koska sen kutistesukan ujutus jäi tekemättä.
Varmaan muitakin keinoja on...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Eli Pozo kuvasi liitostapani ainoastaan sillä lisäyksellä, että käytin Bilteman kaupittelemaa jatkoliitintä, jossa itsessään on kutistemuovieriste+kuumaliima. Lämpöpuhaltimella tohottamalla liitoksesta syntyy aikuisten oikeesti niin vedenpitävä, että ei aiheuta ongelmia.
Koetin palautella missä olin sen mainitsemani liitinjohdon nähnyt, mutta dementia ei antanut armoa...
-hessu s-
R1200GS vm2005: * Otin Garmin GPS:lle virrat haarakappaleella lisälaitepistokkeelta.
Ostin ylimääräisen lisäpistokkesarjan (GS:ään 71607685121), josta sain haaraliittimen Garmin GPS:ään, ja alkuperäisen johdot jäivät koskemattomaksi. *Samasta haaroituksesta tulevat sähköt nyt myös Autocomille. * *
Hyvin on toiminut !
R1200GS
Tuleeko tohon virtapistokkeeseen jatkuva virta vai meneekö poikki kun katkaisee virrat? Olen itse miettynyt noita virta juttuja, just Autocomia ja navia varten. Tosin pyörä (GT) on vielä taipaleella tänne pohjolaan...
Olin miten oli, mutta näin on!
BMW K1200GT -07
Kawa ZX-10 -88 (ei liiku omin voimin)
Honda CBX 750 -84
BMW K1 -90
Kawa GPZ 900 -85 (lämpö murheita)
Kawa KZ 1300 -79
Suitsa GSXR 1100 -97
Aiankin RT:ssä lisävirtatökkeli on aktiivinen vain sytysvirran kanssa eli siinä mielessä soveltuu navigaattorille, autocomille yms tilpehööreille. Ei siis ole pelkoa akun purkautumisesta.
-hessu s-
Vähän noin aattelinkin. Varmastikkin samalla logiikalla on toteutettu myös GT:ssä(2007). Tulis vaan nyt se pärrä niin pääsis harrastamaan *
Olin miten oli, mutta näin on!
BMW K1200GT -07
Kawa ZX-10 -88 (ei liiku omin voimin)
Honda CBX 750 -84
BMW K1 -90
Kawa GPZ 900 -85 (lämpö murheita)
Kawa KZ 1300 -79
Suitsa GSXR 1100 -97
Se on aktiivinen jonkin ajan virran sammuttamisen jälkeen. 10 minuuttia tjsp.
<p>2002-2014</p>
Kävin mittaamassa:
GS:ssä lisävirtopistoke on aktiivinen 1 minuutin sammuttamisen jälkeen.
R1200GS
Eikö tosiaan löyvy noist käveriäämmistäkin vehkeistä moista rasiaa, kun mulla on uuvessa f 800 st:kin, vaikken etes tarvi moista.
1200RT:ssä on yksi ylimääräinen pistoke ohjaustangon alla, pistokkeessa on suojatulppa päällä.
Tuo pistoke on tarkoitettu alkuperäislisävaruste navigaattorin kytkemiseen. Siitä voi huoletta ottaa sähköt autocomille tai gps:lle.
Pistokkeesta loppuu virta hetken päästä kun pyörän on sammuttanut, samalla lailla kuin kuin DIN pistokkeestakin.
IMHO - Kestävän kehityksen ratkaisu on rakentaa pyörään "rinnakkainen" sähköjakelu. Eli akulta sulakerasian ja releiden kautta lisävarusteille. Näin jää alkuperäiset tulpat kännylatureille, akkulaturille, sähkölämmitteisille vaatteille ymv. adhoc-tarpeille. Moiseen on sitten helppo liittää jälkikäteen lisävaloja ja vaikka mitä mieleen tulevia herkkuja.
<p>2002-2014</p>
Kiitokset vihjeestäsi !(fineve @ Huhti. 20 2007,23:10) kirjoitti
Tilasin, sain (lue: Maksoin kipeesti !) ja asensin oman 2007 GeSsun lisävirtapistokkeeseen vielä yhden lisäpistokkeen juurikin tuolla haaroittimella. Kivan kivuttomasti meni ilman johtojen katkomisia ja juotoksia. Osanumero oli tosin vaihtunut, vaan BMW logolla varustettu edelleen.
Samalla asensin RXTX-tuotteelta hommatun (sekin melko kallis, kuten elämä on) välipiuhan Autocomiin.
Kaikki toimii periaatteessa hyvin; Zumo, Autocom, Nokia N70 ja erillinen MP3 soitin. Johtoja on ristiin rastiin, mutta Bluetooth toimintoja ei ole kaikkia testattu. En tosin vielä tiedä jääkö se tuolle asennuksen asteelle. Kokeilen ja kehittelen edelleen.
![]()
Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,
Juuri näin. Turha katkoa piuhoja, kun on navia varten tökkeli tehty valmiiksi.(Fazeri @ Huhti. 21 2007,19:00) kirjoitti
sama vika, pitäisi saada garminiin virtaa, tietääkö joku jos gt:ssä 2006 löytyy ylimääräistä pistoketta,vai miten asia olisi paras hoitaa?(GoKari @ Huhti. 26 2007,22:17) kirjoitti
k1200gt
K 1200 GT:ssä (>2006) on myös GPS:ää varten valmiina omat piuhat.(kongo @ Huhti. 01 2008,19:01) kirjoitti
Löytyy akun edestä oikealta alhaalta. Piuha on sen verran hyvin jemmattu, että sitä saa etsiä oikein kunnolla koska näkyvyys on rajoitettu (mm. ohjaustanko).
Kiitti paljon täytyypä etsiä. Vielä sen verran aiheesta,tai oikeastaan sen vierestä, että mistä löytyisi peltipoliisit zumoon ja lisäksi onko kukaan laittanut merikarttoja lähinnä suomen,toimiiko venekäytössä?(Rudi11 @ Huhti. 02 2008,15:38) kirjoitti
k1200gt