Sivu: 3 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 170:sta
  1. #61
    Olen samaa mieltä laakereiden mitoituksesta, kyllä noiden laakereiden laskennallinen kantavuus ja kestoikä pitäisi riittää kestämään moninverroin suurempiakin kuormia, mutta silloin oletuksena on, että niihin kohdistuu sellaisia kuormia, joihin laakerin valmistaja on ne suunnitellut. Jos konstruktööri asettaa ne alttiiksi joillekin muille kuormille, se onkin sitten kokonaan toinen juttu.
    Tuo mainintani aksiaalikuormituksen vaikutuksesta yksirivisenurakuulalaakerin käyttöikään oli suora sitaatti laakerimaahantuojan teknisenpalvelun asiantuntujan kommentista.
    Mainintani ainevahvuuksista oli lähinnä ihmettelevä ja ihaileva. Ja se kansi on edelleen mielestäni uskomattoman ohutta alumiinia, kun otetaan huomioon siihen kohdistuvat kuormat.
    Eikä noita kuoria tietääkseni ole edes rikkoontunut esim. rasitusmurtumien kautta, joten siltä osin lujuuslaskenta on ollut kohdillaan.
    Se, että joustaako nuo kopat ja sen seurauksena laakeri, joka on suht iso kehäinen, olisi myös jossain tilanteessa muunkin muotoinen kuin pyöreä, sitä ei maallikko pysty millään todentamaan.
    Mutta päättelisin, että jos näin tapahtuisi, rikkontuisi ko laakeri ennenaikaisesti jokaisesta samantyyppiseen kuormitukseen joutuvasta perästä. Näinhän ei kuitenkaan tapahdu. Oliko se tuolla usassa syntynyt tuo ilmaisu: 4%:n kerho
  2. #62
    Lainaa (puh @ Loka. 23 2008,11:19) kirjoitti
    Ajaetaanko niillä missään?? *
    Ajetaan.

    Muistan hämärästi, että joku vuosi sitten tehdas teki recall:in ison Brevan takapyörän laakerista.
    Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
    minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
  3. #63
    Lainaa (ek@ @ Loka. 23 2008,12:39) kirjoitti
    Onhan tuolla monta, joilla ei ole runko-ongelmia, joten eiköhän ne ihan luotettavia pelejä ole.
    Niin, kyllä netistä löytyy monenlaista. Uskon, että nuo on kyllä lähinnä lippaamalla hajotettuja runkoja, ja kalliiden korjausten takia on tehnyt mieli purkaa harmitustaan netissä, miksi alumiinipalkkikonstruktio ei kestä semmoista. Sehän ei tosiaan pahemmin jousta iskun tullessa.

    Tietääkseni moisista ei ole tehty missään recallia, ja olisi moisesta varmaan Suomessa saakka kuulunut, ja aika pirun äkkiä.

    Mutta en halua kaapata threadia, joten se siitä.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  4. #64
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (ek@ @ Loka. 23 2008,12:39) kirjoitti
    Äkkiä googlettamalla tuli esimerkiksi tuommoinen vastaan:
    RUNKO

    Tuosta ainakin saa sen kuvan, että oli kruisaillut ja rungon katkeamisen vuoksi oli etupää levähtänyt alta.
    Muita linkkejä en viitsinyt tutkia, mutta tuohan on ihan selvä hitsausvirhe. Karviin ajettu vaan makkara päälle eikä liitoksen päät ole sulaneet lainkaan.

    Jos tuollaisella hitsausjäljellä olevia karveja tulisi duunissa vastaan, niin olisi tasan tarkkaan viimeinen karvi jonka hitsaaja tekee tässä puulaakissa. Mopojen rungot ilmeisesti kuitenkin on roboilla hitsattuja joten laadunvarmistus on pettänyt pahemman kerran.

    Tuollaisia ei yksinkertaisesti saa päästä läpi...
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  5. #65
    Jotta nyt pidettäisiin asia mittasuhteissaan, niin AIKUISTEN OIKEA ongelmanpoikanen koskee kai tilastollisesti lähinnä tuota LT:n perää. Samaa perää käyttäviä muita puimureita kait ei ole raportoitu kajahtaneeksi tilastollisesti merkittäviä määriä.

    LT:n omistajana tuo tietty viiksettää, mutta todistaa vaan, että Helmut on kustannussäästövimmassaan ja standardointihalussaan pistänyt tuon perän/laakerin LT:n kohdalla liian raskaaseen vehkeeseen. Tämä nyt ei anna aihetta kaikkien BMW:n omistajien alkaa rynnätä laakerikauppoihin tai huoltoja tukkimaan.

    Ja off topic: Moniko on oikeasti nähnyt tuon kuuluisan (ulomman) BMW:n perälaakerin? En meinannut silmiäni uskoa, kun omasta vehkeestä vaihdettu vanha lyötiin lapaseen. Sehän on aivan uskomattoman iso läpimitaltaan, kapea ja "hento".
    <p>2002-2014</p>
  6. #66
    Lainaa (C-A-D @ Loka. 23 2008,19:04) kirjoitti
    Jotta nyt pidettäisiin asia mittasuhteissaan, niin AIKUISTEN OIKEA ongelmanpoikanen koskee kai tilastollisesti lähinnä tuota LT:n perää. Samaa perää käyttäviä muita puimureita kait ei ole raportoitu kajahtaneeksi tilastollisesti merkittäviä määriä.

    LT:n omistajana tuo tietty viiksettää, mutta todistaa vaan, että Helmut on kustannussäästövimmassaan ja standardointihalussaan pistänyt tuon perän/laakerin LT:n kohdalla liian raskaaseen vehkeeseen. Tämä nyt ei anna aihetta kaikkien BMW:n omistajien alkaa rynnätä laakerikauppoihin tai huoltoja tukkimaan.

    Ja off topic: Moniko on oikeasti nähnyt tuon kuuluisan (ulomman) BMW:n perälaakerin? En meinannut silmiäni uskoa, kun omasta vehkeestä vaihdettu vanha lyötiin lapaseen. Sehän on aivan uskomattoman iso läpimitaltaan, kapea ja "hento".
    Mulla olisi kuva noista laakereista kolleekoiden pällisteltäviksi, mutta en saa sitä siirrettyä tänne kaikkien nähtäväksi.

    Arska
  7. #67
    Mä voin ladata kuvan omasta kirjahyllyn koristeesta huomenna kun kerkiää...
    <p>2002-2014</p>
  8. #68
    Lainaa (ek@ @ Loka. 23 2008,10:03) kirjoitti
    Jaa-a. Rungot menee poikki zetoreissa. Eivät kestä kiertää muttereita kiinni.

    Joka tapauksessa huonosti on tuo LT:n perä näköjään suunniteltu tuommoiseen tankkiin, paitsi taitaa olla otettu vaan köykäisemmistä pyöristä. Luulisi, että olisi jo suunniteltu uusiksi ajat sitten, kun on kerran vielä myynnissäkin.
    hieman oikaisua vaatii tää.
    kestää setorin runko muttereitten kiristyksen, mutta eivät kestä ylikiristämistä johon ilmeisesti tässä viitattiin.

    ja sattuuhan näitä, mutta siitä lähinnä onkin kysymys kuinka tehdas reagoi kömmähdyksiin.omasta kokemuksesta voisi kertoa, että kutsu tuli vikkelään kun tuo runkoasia ilmeni.
    vaikka myönnettäköön...homma vaikutti hieman mielen rauhoittelulta.tuo mahdollinen ylikiristyshän testattiin samaisen "mutterin"avausmomentilla...en oikein uskonut ja vakuuttunut asiasta.

    lt;n kohdilla toistaseksi ei ole näemmä tapahtunut mitään kerta uudemmistakin versioista noita perälaakereita porsii.

    eräs bemarin ongelmista on...heillä ei ole oikein kokonaisuuniteltua pyörää tuotannossaan.
    hieman katteita yms muutetaan ja pyörä kasataan pääosin yleisosista.
    no varaosapalvelun kannalta tietysti hyvä juttu, mutta nytten on vain käynyt niin että paikat on käyneet liian heppoisiksi koskien painavimpia malleja.



    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  9. #69
    Pistetään tännekin kuva poikineesta perästä. Lievää ylikuumenemista havaittavissa.

    Anteeksi. Minulla on ollut tasan kaksi bemaria, eka ja vimonen, saatta joistakuista ehkä tuntua suolan ripottelulta ihottumaan.

    edit , mopo on jonkun onnettoman amerikkalaisen.





    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
  10. #70
    Taitaa olla netin lainatuin kuva BMW:m perästä.
    Ei tosin ole LT:n perä ja syypää on kiinnileikannut laakeri. Yksittäistapaus, josta on turha vetää mitään johtopäätöksiä.

    Mikäs se sinun bemari oli ja mitä vikaa tuli?

    Samanlailla sitä voi vetää yleistyksiä mistä tahansa. Esimerkiksi sulla on signeerauksessa kaksi mopoa. Mites muuten tuosta sun Deauvillestä, kun 70% käyttäjistä reportoi sen olevan ruosteinen paska Linkki. Jokos sulla on ruostetta tai korroosio-ongelmia tuossa vuoden vanhassa? Aika uskomatonta, että melkein kaikki Deauvillet ruostuu ruostuu käsiin. Perän nyt vaihtaa hetkessä, mutta jos koko mopo pitää purkaa ja maalata, niin se voi jo vähän nyppiä. Onkos sulla myös tuo KTM Adventure 950 vai mitä tuo signeeraus tarkoittaa. Aika huvittavaa luettavaa, millaisi paskoja ne on on vaikka tuolta Adventure Rider-sivuilta. *

    Itsellä on ollut viisi bemaria, eikä ole ollut mitään peräongelmia ikinä. Kilometrejä niisä on ollut tosin aika vähän bemarin mittapuussa: 44tkm, 20tkm, 36tkm, 19tkm, 14tkm. Ei ole ollut muutenkaan mitään valmistusvikaa, paitsi edellisestä tosin lensi venttiilinhattu pois, kun ahtopaineet kävi kolmessa baarissa ja kyseinen osa kiilasi nokka-akselin poikki. Ajossa tuokin on tänä päivänä, vaikka rasitus on perässä moninkertainen kuin tuossa kuvan gessussa. No ehkä se RVS-käsittely on auttanut tuossakin, kun olen mainoksen uhri ja tehnyt sen kaikille mopoilleni. Megamotossa etujarrut ravisti ja jarrulevyt vaihdettiin takuuseen. Samalla vaihdettiin surullisen kuuluisa Ei Wittu Starttaa -rinkula varmuuden vuoksi.
    Dixi et animam levavi
  11. #71
    Lainaa (jappi @ Loka. 23 2008,09:37) kirjoitti
    Lainaa (kawabata @ Loka. 23 2008,01:50) kirjoitti
    se on heikkoa mikä ei kestä.

    mielestäni tuolla ylempänä jo mainittukin yksiaisaisuus on eräs perää rassaava tai rasittava tekninen ratkaisumuoto. lisäksi senkin materiaali on liian ohutta, heikkoa ja alamittaista ollakseen riittävän kestävä. kaksiaisainen on maalaisjärjelläkin ajateltuna lujempi ja lisäksi omiin silmiini sellainen on paljon paremman näköinenkin.
    Miksi autot on yksiaisaisia? Onko ne tehty kaupunkilaisjärjellä.
    niin näköjään kun mullakin on vw derbystä mennyt kahdet takapyöränlaakerit aikanaan lyhyin väliajoin ja samoin b-mallin kadetista meni silleen, että takarengas oli puolimetriä ulkona autosta ojanpuolella - onneksi. ihmettelin omituista ajettavuutta. maantieajossa nämä ovat menneet ja näistä on jo reilut parikymmentä vuotta aikaa, että miten lie nykyään. on ehkä jo lujemmat autojenkin laakeroinnit. pakkohan niiden on olla koska ovat yhdellä aisalla vain kiinni, painoa on paljon jne. kaksoiskartiorullalaakerit tarvitsisi niihinkin, niin saattaisi kestää kuten raskaanliikenteen pyörienlaakerit, n. 2-3 miljoonaa kilometriä. se taas on toinen juttu, että autonvalmistajat haluavat tehdä lyhytikäisempiä tuotteita taloudellisista syistä. sama taitaa olla ainakin muutamilla valmistajilla moottoripyörissäkin, ainakin joissakin malleissa, joista tässäkin ketjussa on kirjoiteltu.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  12. #72
    Lainaa (pozo izquierdo @ Loka. 21 2008,22:33) kirjoitti
    Lainaa (sarkka @ Loka. 21 2008,19:05) kirjoitti
    Kun tämä perän kestävyys taas puhuttaa, niin herää tietenkin itsellekin epäilyksen tunteita.

    Onko tuo perä sama esimerkiksi K1200RS-pyörissä?
    Entä laajemmalti Bemuissa, joissa on vetoakseli oikealla puolella?

    Eli oman K12RS-00:n (66tkm) perän kuntohan se heti alkaa arveluttaa, etenkin kun korjaushinnat ovat näköjään avaruusteknologiatasoa.

    Oireileeko tuo kulunut laakeri jotenkin?
    Voiko sen siis havainnoida ja korjata ennen kuin aiheutuu laajempia vammoja, kuten oli nyt siis käynyt esim. tämän ketjun aloittajan LT:ssä?
    Sama murikka sulla on kuin LT:ssä ja mene ja vaihdata se päälaakeri ammattimiehellä, niin saat taas ajella seuraavat 60 tonnia rauhassa. RS on toki kevyempi kuin LT ja laakeri voi kestää hieman pidempään, mutta ei se vaihdattaminen merkkikorjaamossakaan nyt mikään ryöstö ole. Jotain 250 - 300 euroa.
    Mikään ei ole ikuista ja kun tuo päälaakeri on kuitenkin aika kovilla, niin itse ainakin olen asennoitunut asiaan siten, että se vaihtuu aina 60 tonnin välein ja sillä siisti. Ja öljyt kympin välein...

    t. pozo

    meinasin vaihtaa omaani ihan itse.
    ajettu 60,000 ja ei mitään vikaa tunnu olevan.
    voihan olla et on jo joskus vaihdettu.
    ei tuo pelin huoltokirja kyllä semmoista kerro.
    tai ainakin raahaan perä murikan irrallisena
    huoltomiehen käsiin.mutta ihmisen tekemähän on,
    mikähän on syy et suositellaan vaihtoa
    ammattilaisella.
  13. #73
    JOOoovvain..


    Eihän tuossa kuvas mithää ihmeellistä oo, mullo aina tommone piän haiku noussu Yliperän jälkee siinä het Kilpparin kohilla jos oon yhtää kiihkemmin jutannu.....

  14. #74
    Lainaa (ural,,2 @ Loka. 24 2008,05:34) kirjoitti
    meinasin vaihtaa omaani ihan itse.
    ajettu 60,000 ja ei mitään vikaa tunnu olevan.
    voihan olla et on jo joskus vaihdettu.
    ei tuo pelin huoltokirja kyllä semmoista kerro.
    tai ainakin raahaan perä murikan irrallisena
    huoltomiehen käsiin.mutta ihmisen tekemähän on,
    mikähän on syy et suositellaan vaihtoa
    ammattilaisella.
    Tuossa perässä on esijännitys. Varmaan siihen ohjeet on, miten se tehdään, mutta jos menee väärälle kireydelle, niin varmaan ei ole kauhean hyvä. Uudemmissa perissä ei ole tuota esijännitystä ja huoltomanuaalikin sanoo, että 1mm heitto taka-akselissa on ihan normaalia, jos sitä vääntelee klo 3 ja klo 9 otteella. Vanhoissa ei kai ole mitään elintilaa tuon esijännityksen vuoksi.
    Dixi et animam levavi
  15. #75
    Jovvainkohan ...PHILIPS ?



    ...tekis perän ?
  16. #76
    Lainaa (ural,,2 @ Loka. 24 2008,06:34) kirjoitti
    Lainaa (pozo izquierdo @ Loka. 21 2008,22:33) kirjoitti
    Lainaa (sarkka @ Loka. 21 2008,19:05) kirjoitti
    Kun tämä perän kestävyys taas puhuttaa, niin herää tietenkin itsellekin epäilyksen tunteita.

    Onko tuo perä sama esimerkiksi K1200RS-pyörissä?
    Entä laajemmalti Bemuissa, joissa on vetoakseli oikealla puolella?

    Eli oman K12RS-00:n (66tkm) perän kuntohan se heti alkaa arveluttaa, etenkin kun korjaushinnat ovat näköjään avaruusteknologiatasoa.

    Oireileeko tuo kulunut laakeri jotenkin?
    Voiko sen siis havainnoida ja korjata ennen kuin aiheutuu laajempia vammoja, kuten oli nyt siis käynyt esim. tämän ketjun aloittajan LT:ssä?
    Sama murikka sulla on kuin LT:ssä ja mene ja vaihdata se päälaakeri ammattimiehellä, niin saat taas ajella seuraavat 60 tonnia rauhassa. RS on toki kevyempi kuin LT ja laakeri voi kestää hieman pidempään, mutta ei se vaihdattaminen merkkikorjaamossakaan nyt mikään ryöstö ole. Jotain 250 - 300 euroa.
    Mikään ei ole ikuista ja kun tuo päälaakeri on kuitenkin aika kovilla, niin itse ainakin olen asennoitunut asiaan siten, että se vaihtuu aina 60 tonnin välein ja sillä siisti. Ja öljyt kympin välein...

    t. pozo

    meinasin vaihtaa omaani ihan itse.
    ajettu 60,000 ja ei mitään vikaa tunnu olevan.
    voihan olla et on jo joskus vaihdettu.
    ei tuo pelin huoltokirja kyllä semmoista kerro.
    tai ainakin raahaan perä murikan irrallisena
    huoltomiehen käsiin.mutta ihmisen tekemähän on,
    mikähän on syy et suositellaan vaihtoa
    ammattilaisella.
    Ja kun vaihdat sen itse, niin ÄLÄ MURJO, HAKKAA, PAKOTA. Käytä pakastinta, niin se laakeri menee paikalleen itsestään...
    <p>2002-2014</p>
  17. #77
    Ai niin - ja tässä se kuuluisaLAAKERI
    <p>2002-2014</p>
  18. #78
    Lainaa (ek@ @ Loka. 24 2008,00:57) kirjoitti
    Taitaa olla netin lainatuin kuva BMW:m perästä.
    Ei tosin ole LT:n perä ja syypää on kiinnileikannut laakeri. Yksittäistapaus, josta on turha vetää mitään johtopäätöksiä.

    Mikäs se sinun bemari oli ja mitä vikaa tuli?

    Samanlailla sitä voi vetää yleistyksiä mistä tahansa. Esimerkiksi sulla on signeerauksessa kaksi mopoa. Mites muuten tuosta sun Deauvillestä, kun 70% käyttäjistä reportoi sen olevan ruosteinen paska Linkki. Jokos sulla on ruostetta tai korroosio-ongelmia tuossa vuoden vanhassa? Aika uskomatonta, että melkein kaikki Deauvillet ruostuu ruostuu käsiin. Perän nyt vaihtaa hetkessä, mutta jos koko mopo pitää purkaa ja maalata, niin se voi jo vähän nyppiä. Onkos sulla myös tuo KTM Adventure 950 vai mitä tuo signeeraus tarkoittaa. Aika huvittavaa luettavaa, millaisi paskoja ne on on vaikka tuolta Adventure Rider-sivuilta. *

    Itsellä on ollut viisi bemaria, eikä ole ollut mitään peräongelmia ikinä. Kilometrejä niisä on ollut tosin aika vähän bemarin mittapuussa: 44tkm, 20tkm, 36tkm, 19tkm, 14tkm. Ei ole ollut muutenkaan mitään valmistusvikaa, paitsi edellisestä tosin lensi venttiilinhattu pois, kun ahtopaineet kävi kolmessa baarissa ja kyseinen osa kiilasi nokka-akselin poikki. Ajossa tuokin on tänä päivänä, vaikka rasitus on perässä moninkertainen kuin tuossa kuvan gessussa. No ehkä se RVS-käsittely on auttanut tuossakin, kun olen mainoksen uhri ja tehnyt sen kaikille mopoilleni. Megamotossa etujarrut ravisti ja jarrulevyt vaihdettiin takuuseen. Samalla vaihdettiin surullisen kuuluisa Ei Wittu Starttaa -rinkula varmuuden vuoksi.
    Ei ole ollut mopobemaria mutta ostin ihka taannoin uuden auton jossa tuo maahantuojan selkäranka sitten näkyi, ja jtkut on saa mopojen myötä sitä maistaa. Gessua haaveilin ja kokeilin kun transalpistani päätin luopua. Silloin noi EWS viat alko orastamaan ja kun tuohon sähköriemu vs maahantuoja+piirimyyjä sontaan kyllästyin niin gessu sai jäädä. Joten seuraavaksi maailma heitti eteen tuon kotarin joka sekään mikään honda ole, transalpissa ainoa takuun alainen osa oli katkennut jalkatapin jousi.

    Kotarin jälleenmyyjä on mitä on mutta se vaikuttais olevan vielä sellainen että sille saattaisi pärjätä omatoimi korjailulla. Siinä on vikoja jotka voi välttää ajoissa vaihtamalla ehjiä osia uusiin. Ja ne ongelmat on muitten puolesta pureksittu jo moneen kertaan. Ja se oli pikkaisen miellyttävämpi alustaltaan kuin gs.

    Mitä tuohon NThen tulee, se ruostuu käsiin. pultit ja prikat in ihan sieltä. Mutta ne vaikuttaa lähinnä ulkonäköön. Hommasin sen vaimolleni ja isälleni pitkäaikaislainapyöräksi (ei paljon enää pihalla näkyny) jolla voisi joskus matkailla itsekin. Kuitenkin ajatuksena oli saada vehe mihin vaihdetaan pariin paikkaan öljyt ja joskus renkaat/jarrupalat. Loppu sitten lupsakkaa ajelua. 15 vuoden päästä ajelen sitten ruskealla villellä,, kotari on silloin tod näk entinen.

    Ei minulla ole bmw pyöriä mitään vastaan, pohdiskelin tuota peräongelmaa ihan hypoteettiselta oletukselta.
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
  19. #79
    Onkohan Suomessa kovinkaan paljon yhteistä toimintaa autoilla ja mopoilla edes? Esimerkiksi Espanjassa ne kaksi bemarikauppaa, joissa olen asioinut, niin niissä on molemmissa myynnissä sekä autoja, että mopoja. En tiedä Suomessa onko tuommoisia liikkeitä. Vaasassa taitaa Käyttöauto myydä autoja ja mopoja. En ole ikinä käynyt, mitä nyt pari mopoa ostanut puhelimitse.

    Ei minullakaan mitään merkkiä tai kenenkään näkemyksiä vastaan ole mitään. Kukin ajelkoon minkä omakseen kokee.

    Nämä uudemmat reikäperät piti olla täysin huoltovapaita autojen tyyliin, mikä tuntui jotenkin absurdilta ajatukselta. Nykyään ainakin joissain maissa tehdään ekassa 1000km sisäänajohuollossa öljynvaihto peräänkin. Ulkomaisia foorumeita kun seuraa, niin öljyissä on ollut sanomista, joten lienee aiheellista välillä vaihtaa öljyt myöhemminkin. Paria K1200S/R/GT-foorumia seuraan päivittäin, eikä niissä ainakaan ole mitää peräongelmia mitenkään mainitsemisen arvoisesti ollut.

    Tuossa C-A-D:n kuvassa on laakerissa 19 kuulaa. Muistelisin jostain lukeneeni, että 17 kuulainen on kestävämpi. En nyt osaa kaivella, mutta ihmettelin vaan silloin, kun pienempi määrä kuulia oli mukamas parempi.
    Dixi et animam levavi
  20. #80
    Alkuperäinen on 19 kuulainen FAG, jos merkkiä haluaa vaihtaa, niin vasttaava SKF onkin 17 kuulainen.
    Tuohan tarkoittaa, että SKF:ssä on kuulat harvemmassa tai ne ovat isompia, tai molempia, jolloin koolit ovat ohuemmat kuin FAGin laakerissa, koska ulkomitathan eivät muutu.
    Ja Fagissakin ne ensisilmäyksellä vaikuttavat *kovin hennoilta halkaisijaan nähden, kuten CADkin totesi.
    Eipä tullut punnittua niitä, kun vertailin eroja. Silmämäärin katsottuna näyttivät hyvin samanlaisilta, kuulat olivat hieman harvemmassa, mutta jos ei olisi laskenut, ei eroa välttämättä olisi heti silmällä huomannut.
    Hinnassa oli kyllä sellainen ero, että sen huomasi kyllä etsimättä.
    Alkuperäinen oli niin paljon halvempi, kuin erikoisliikkeen SKF.
    Vaikka yhden laakerin hinnalla ei tässä "konkurssissa" ole kyllä mitään merkitystä.
  21. #81
    Lainaa (jowin @ Loka. 25 2008,10:28) kirjoitti
    Alkuperäinen on 19 kuulainen FAG, jos merkkiä haluaa vaihtaa, niin vasttaava SKF onkin 17 kuulainen.
    Tuohan tarkoittaa, että SKF:ssä on kuulat harvemmassa tai ne ovat isompia, tai molempia, jolloin koolit ovat ohuemmat kuin FAGin laakerissa, koska ulkomitathan eivät muutu.
    Ja Fagissakin ne ensisilmäyksellä vaikuttavat *kovin hennoilta halkaisijaan nähden, kuten CADkin totesi.
    Eipä tullut punnittua niitä, kun vertailin eroja. Silmämäärin katsottuna näyttivät hyvin samanlaisilta, kuulat olivat hieman harvemmassa, mutta jos ei olisi laskenut, ei eroa välttämättä olisi heti silmällä huomannut.
    Hinnassa oli kyllä sellainen ero, että sen huomasi kyllä etsimättä.
    Alkuperäinen oli niin paljon halvempi, kuin erikoisliikkeen SKF.
    Vaikka yhden laakerin hinnalla ei tässä "konkurssissa" ole kyllä mitään merkitystä.
    Muistelen lukeneeni, että noissa 19 kuulaisissa laakereissa ongelmana oli kuulien pidätinrengas joka hajosi palasiksi.

    SKF:n laakerissa on vähemmän kuulia, jonka oletan johtuvan pidätin renkaan rakenteesta. Tällä lienee saatu kestävämpi rengas mutta ehkä hieman kantavuutta uhraten eli kuulien koko saattaa olla silti sama.

    Olen aikanaan ollut tekemisissä laakeritestausten kanssa jonkin verran ja tuolloin laakereiden kestävyyttä testattaessa samoilla mitoilla olevissa laakereissa oli yllättävän suuria eroja. Kirkkaasti muista edukseen erottui SKF. FAG jäi noilla laakereilla noin 30% alemmalle tasolle ja japanilaiset jäivät kaikki selvästi alle puoleen SKF:n eliniästä.

    t. Repa
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  22. #82
    Lainaa (jowin @ Loka. 25 2008,10:28) kirjoitti
    Alkuperäinen on 19 kuulainen FAG, jos merkkiä haluaa vaihtaa, niin vasttaava SKF onkin 17 kuulainen.
    Tuohan tarkoittaa, että SKF:ssä on kuulat harvemmassa tai ne ovat isompia, tai molempia, jolloin koolit ovat ohuemmat kuin FAGin laakerissa, koska ulkomitathan eivät muutu.
    Ja Fagissakin ne ensisilmäyksellä vaikuttavat *kovin hennoilta halkaisijaan nähden, kuten CADkin totesi.
    Eipä tullut punnittua niitä, kun vertailin eroja. Silmämäärin katsottuna näyttivät hyvin samanlaisilta, kuulat olivat hieman harvemmassa, mutta jos ei olisi laskenut, ei eroa välttämättä olisi heti silmällä huomannut.
    Hinnassa oli kyllä sellainen ero, että sen huomasi kyllä etsimättä.
    Alkuperäinen oli niin paljon halvempi, kuin erikoisliikkeen SKF.
    Vaikka yhden laakerin hinnalla ei tässä "konkurssissa" ole kyllä mitään merkitystä.
    Joo, tuo 17 / 19 -kuulaisista perälaakereista keskustelu ja spekulointi kävi kuumana jenkkifoorumeilla joskus kolmisen vuotta sitten. Yksi jos toinen oli saanut BMW-liikkeestä samalla varaosanumerolla 17-kuulaisen laakerin entisen 19-kuulaisen tilalle. Tätä pidettiinkin tehtaan yrityksenä paikata tilannetta. Vaikka laakerikoolit ovatkin hieman ohuemmat (jos sitten ovat), ovat kuulien tukisiteet 17-kuulaisissa aika paljon järeämmät kuin 19-kuulaisessa, joita aika monessa tapauksessa näytti hajonneen.

    Euroopassa ei tästä uudesta keksinnöstä kuitenkaan tiedetty mitään ja noin vuoden kestäneen 17-kuulahurmoksen jälkeen jenkkien BMW-kaupoista sai taas 19-kuulaisia BMW-varaosana. Eli ilmeisesti kysymyksessä oli joko BMW North American (tai joidenkin diilereiden) yksityisyritys koettaa pelastaa tilanne, joka aluksi näyttikin paremmalta, mutta *vähitellen kuultiin myös näiden 17-kuulaisten antaneen periksi. MUTTA: kuten edellä on jo moneen kertaan tullut todetuksi, perän kasaamisessa tuon esijännityksen säätö / shimmaus on aivan elintärkeä juttu. Jos siinä on luisteltu ei laakerin kuulamäärällä taida enää olla suurtakaan merkitystä.

    Se, että perälaakeri näyttää pettävän hieman useammin vanhemmista (-99-02) malleista on pantu myös tehtaan silloisen laakerintoimittajan syyksi, mutta kukapa tuota perimmäistä syytä tietää... Jollei sellaiseksi lueta sitä, että ilmeisesti LT:n kokonaispaino ja siitä aiheutuneet ylimääräiset rasitukset ovat sitten olleet liikaa noille tehtaan standardipalikoille.

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  23. #83
    Lainaa (pozo izquierdo @ Loka. 25 2008,14:12) kirjoitti
    Vaikka laakerikoolit ovatkin hieman ohuemmat (jos sitten ovat), ovat kuulien tukisiteet 17-kuulaisissa aika paljon järeämmät kuin 19-kuulaisessa, joita aika monessa tapauksessa näytti hajonneen.
    en jaksa uskoa, että ongelma on noissa tukisiteissä.ku ne hajoavat on jossain muualla jo tapahtunut jotain.periaatteessa tarpeettomat jos laakeriin kohdistuu vain sen suuntaiset kuormitukset kuin niihin on tarkoitettu.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  24. #84
    Minulle myös sanottiin, että tukisiteiden rikkoontuminen on periaatteessa aina seurausvaurio. Vaikka minulle ensimmäisellä kerralla sattuneessa vauriossa ei muuta vikaa näkynytkään, kuin siderautojen katkenneet niittaukset, jolloin ajattelin viallisissa niittauksissa olevan syyn vaurioon. Eikä sitä resua laakeria tullut/ollut mahdollista reissussa niin perusteellisesti tutkittuakaan. Ja se jäi sinne roskikseen, joten ei ollut, harmittavasti, tutkimusmahdollisuutta jälkeenpäinkään, vaikka mielenkiintoa olisikin ollut.
  25. #85
    Minä vaihdatin viidenkympin huollon yhteydessä laakerin huoltomiehen suosituksen innoittamana.
    Mitään vaihdontarpeeseen viittaavaa ei ollut. Öljyropun mangneetti oli aivan normaali ja öljy puhdasta.
    Vasta purettaessa ilmeni että, tefa oli joskus hieman kostunut, mutta pöly oli sitonut vuodon sinne väliin piiloon.

    Itse laakeri oli siinä kunnossa, että tuskin olisi enään tuhansia kilometrejä kestänyt.
    Laakeri on merkiltään Fag ja on 19 kuulainen. Tässä laakerissa kuulat ja kuulasiteet ovat aivan moitteettomat, mutta sisäkoolinki on pinnaltaan aivan loppu.
    Sisäkoolinkissa on viidessä kohdassa semmoisia jälkiä kuin, olisi kaasupillillä poltettu pinta pois noin puolen sentin matkalta.Toki ulkokoolinkissakin on kulumisen merkkejä, mutta ei näin pahoja.

    Perään on vaihdettu öljyt säännöllisesti huoltoohjelman mukaan käyttäen alkuun Castrollin ja nyttemmin Belreyn öljyä.
    Öljymerkeillä tähän heikkoon paikkaan ei taida olla merkitystä.

    Suosittelen laakerin vaihtoa jonkun huollon yhdeydessä näillä kilometreillä koska kustannukset ovat pienet.
    Osat noin 100eur ja työtä huoltonaiselta tai -mieheltä noin puolesta tunnista tuntiin. Edes perämurikkaa ei tarvitse irroittaa vain halkaista paikoilleen.

    Ei taida ketjuratas-pakettia ihan vielä näillä hinnoilla saada??? *
    IsoPoika
    R1200GS"ADV" -05
  26. #86
    Ootteko muuten onnellisia bemarin omistajia?
    Itse en moista kapinettta omista, mutta sen verran on tekstiä tullut esiin, että japsien recal -kutsut tuntuvat yliliioitelutuna noihin lt:n (ei recall) -peräongelmiin. *Perus takapyörän laakerien vaihto nousevan auringonmaan tekeleisiin on näpräystä verrattuna noihin BMW:n laakeriongelmiin...
    Kannattaako?

    Itsellä kardaanijapsi ja uskon edelleen, että se kardaanin perä on viimeinen osa joka ko. prätkässä menee rikki pyörän lähestyessä romutusikää.

    Vittu, mulla ei tulisi mieleenkään vaihtaa peränlaakereita ennen 100000 km!

    50000 km ja laakereiden vaihto varmuuden vuoksi... Jeps, rahalla saa näköjään paskaa.



    Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
    Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D

    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

  27. #87
    Lainaa (Heksa @ Loka. 26 2008,02:58) kirjoitti
    Ootteko muuten onnellisia bemarin omistajia?
    Itse en moista kapinettta omista, mutta sen verran on tekstiä tullut esiin, että japsien recal -kutsut tuntuvat yliliioitelutuna noihin lt:n (ei recall) -peräongelmiin. *Perus takapyörän laakerien vaihto nousevan auringonmaan tekeleisiin on näpräystä verrattuna noihin BMW:n laakeriongelmiin...
    Kannattaako?

    Itsellä kardaanijapsi ja uskon edelleen, että se kardaanin perä on viimeinen osa joka ko. prätkässä menee rikki pyörän lähestyessä romutusikää.

    Vittu, mulla ei tulisi mieleenkään vaihtaa peränlaakereita ennen 100000 km!

    50000 km ja laakereiden vaihto varmuuden vuoksi... Jeps, rahalla saa näköjään paskaa.
    harmihan on et perä on heikko.mutta itse ajelen 10,000 vuues
    et ei kovin usein edessä laakerin vaihto.
    mutta jos ajelee vaikka 30,000 vuues mikä ei kai tällä
    bmw puolella ihme vielä.
    varmaan tulee perä mieleen liian usein.

    itse pidän bmw katteita ja lämpö yms varusteita mukavina.
    eilenkin 100 km ajelin mukavaa oli.

    alkaa lämpöliivi kelit kohta mukavaa!!!
  28. #88
    Lainaa (Heksa @ Loka. 26 2008,02:58) kirjoitti
    Ootteko muuten onnellisia bemarin omistajia?
    Itse en moista kapinettta omista, mutta sen verran on tekstiä tullut esiin, että japsien recal -kutsut tuntuvat yliliioitelutuna noihin lt:n (ei recall) -peräongelmiin. *Perus takapyörän laakerien vaihto nousevan auringonmaan tekeleisiin on näpräystä verrattuna noihin BMW:n laakeriongelmiin...
    Kannattaako?

    Itsellä kardaanijapsi ja uskon edelleen, että se kardaanin perä on viimeinen osa joka ko. prätkässä menee rikki pyörän lähestyessä romutusikää.

    Vittu, mulla ei tulisi mieleenkään vaihtaa peränlaakereita ennen 100000 km!

    50000 km ja laakereiden vaihto varmuuden vuoksi... Jeps, rahalla saa näköjään paskaa.
    Mistä moinen tuohtuminen? Itse maksettu sairaushan tää Puimurismi on. Kukaan sua pakota rahojasi Bemariin upottamaan. Vai helpottiko kun usko omaan valintaan vahvistui...
    <p>2002-2014</p>
  29. #89
    Tämän osan kohdalla kiteytyy oikeastaan saksalainen jääräpäisyys (ja vähän rahanahneuskin) aika konkreettisesti. Perälaakerit on mitä ilmeisemmin haluttu pitää samoina varaosa(=lue taloudellisista) syistä kautta aikojen vaikka pyörien massat ovat aivan eri luokkaa. Perän laakerit ovat samat jos otat vaikka -84 K100:sen tai 2003 LT:n. Tämä on sitä liiketaloudellista ajattelua.

    Toisaalta näillä kilometreillä yksikään perä ei mene takuuseen eli tällä saadaan erittäin kannattavaa varaosakauppaa aikaiseksi ja kohtuullisen paljon. Niin raadollista kuin se onkin, mutta näinhän tämä liike-elämässä vaan menee. Ja jos jokunen perä meneekin takuuseen niin mitä sitten. Enemmän niistä myydyistä peristä rahaa tulee kuitenkin maailmanlaajuisesti. Money talks.

    Teknisesti laakeroinnin vahvistus ilmeisesti muttaisi aika montaa osaa perässä joka aiheuttaisi huomattavia kustannuksia suunnittelussa, tuotannossa, muoteissa, varaosapuolella, uusien osien varastointia maailmanlaajuisesti kymmenien vuosien ajan ym. Ja kaikki tämä tulisi tehdä, jotta saataisiin vähennettyä varaosakauppaa. Kuulostaako loogiselta valmistajan kannalta mietittynä?

    t. Repa

    PS. Ei ne japanilaiset tässä varaosabisneksessä huonommaksi jää. Kyllä nekin rahan haistavat.
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  30.  
  31. #90
    Ihan tässä alkaa yöunet mennä perän ääniä kuulostellessa . *Jos muistan oikein, on perän laakerin ongelmia ison veden takana, jossa LT:den lukumäärä on suuri, ollut noin 3 %:ssa pyöriä. *Tästä voisi päätellä, että 97 %:ssa ei ole ollut ongelmia lainkaan. *Varmasti Pozo amerikkalaista keskustelua paremmin seuranneena korjaa, jos muistin väärin.
    Todennäköisyys oman pyörän kohdalla voisi olla kallellaan siihen suuntaan, että hötkyilyyn ei suurempaa aihetta olisi ja että laakerin vaihto tulisi kysymykseen lähinnä tämän keskustelun aiheuttamana varmuuden maksimointina eikä tietoa siitä, olisiko laakeri omassa pyörässäni ollut lähes ikuinen, kuten edellisessä vuosimallin 1989 LT:ssä tuntui olevan, olisi enää sen jälkeen saatavissa.
    Taitaa olla joka pyörämallissa, muillakin valmistajilla, vastaavia osia, joissa luotettavuuden osalta olisi samanlaisia prosenttiosuuksia osien kestävyydestä esitettävissä.
    Niillä ajellaan, mitä on enkä LT:tä nyt aivan heti vaihtaisi pois yhden 3%:n liikkeen vuoksi, mieluummin vaihdan sen laakerin vaikka sitten turhaankin.
Sivu: 3 / 6:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen