Ohjekirjan pitäisi kertoa oikea jarruneste ja myös jarrunestesäiliön kannessa saattaa lukea DOT3 tai DOT4 mutta jokaisesta moottoripyörän osia myyvästä liikkeestä pitäisi löytyä oikeanlaista jarrunestettä.
Myös netistä löytyy varmasti esim. storm-motor, duell tai all-right.
Itse olen kyllä käyttänyt myös ihan samaa jarrunestettä kuin autossakin mitä löytyy melkein jokaisesta varaosia myyvistä tai kauppakeskuksista. Toimii varmasti normaaliajelussa.
Rata-ajossa saattaa tarvita korkeammalla kiehumispisteellä olevaa nestettä.
Suzuki GSX-R750 -88 -> Suzuki GSX750F -92 -> Suzuki GSX-R1100 -93 -> Suzuki TL1000R -99 -> Aprilia RSV1000R -04 -> Triumph 1050 Speed Triple -06 + Suzuki GSX-R1000 -03 (kilvetön ratalelu)-> Suzuki GSX 1300R Hayabusa -06 -> Suzuki GSX1100F -93
Jos hintaero noilla dot4 ja dot5 purkeilla on vajaa euro, niin kannattaako kikkailla? Dot5 aina moottoripyörään kun vaan on saatavilla. Ei oo vissiin hinnasta kiinni.
Isona minäkin alan juoda viinaa ja käymään vieraissa.
Leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä.
Muista, jos käytät dot 4 ja 5 nesteitä sekaisin ei ole hyvä se kun tuppaa ruostuttamaan jarruosia (niin ainakin on lukenut esim. motonetin jarrunesteoppaassa)
Suzuki GSX 600 F -95
Joo. Itse olen käyttänyt aina dot5 nestettä. Ei niitä huoltojakaan ihan niin extempore pidä ruveta tekeen että täytyy paikalliselta seolta lähtee hakeen osia ja nesteitä.
Mutta jos tienpäällä sattuu joku haveri niin sitten se on pärjättävä sillä mitä nyt löytyy.
Isona minäkin alan juoda viinaa ja käymään vieraissa.
Leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä.
Autowiki kertoo seuraavasti:
DOT 3- ja 4-nesteitä voidaan sekoittaa keskenään, mutta DOT 5:sta ei saa koskaan sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa. DOT 5 on silikoonipohjainen, eikä sen sekaan pitäisi kondensoitua vettä samalla tavalla kuin DOT 3- ja 4-nesteisiin, jotka ovat hygroskooppisia eli ne imevät itseensä vettä.
"Suddenly, everything else, looks like prey, Hayabusa"
Lisäksi on olemassa myös DOT 5.1 jota voi sekoittaa DOT 3 ja 4 kanssa, muttei DOT 5 kanssa.
DOT4 pelittää hyvin normikäyttäjällä ja taitaa olla tehtaan suositus (ainakin uudemmissa). Jos haluat hifistellä, ajat paljon rataa jne. niin kokeile 5.1:stä (korkeampi kiehumispiste). Pääasia, että vaihtaa nesteet säännöllisesti, kuin se, että ajaa samoilla "pronesteillä" kymmenen vuotta.
Toi vois olla ihan passelia ...
Suzuki Gs 125 -84
GSF 600S -97
GSF 1200S -97
GSX 1400 -06
Omalla luvalla jo vuodesta 1977.