Mä olen havainnut Hornetillani ajellessani seuraavanlaisen ilmiön: kun mulla on ollut päällä jokin suurimmista vaihteista (4 - 6) ja olen jarruttanut melko voimakkaasti jalkajarrulla esim. antaakseni tietä jalankulkijalle, en ole saanut vaihdettua pienemmille vaihteille, kun kytkin ja jarru ovat olleet pohjassa.
Aluksi mä jouduin siirtymään tien sivuun ja sammuttamaan pyörän, kun en kerta kaikkiaan saanut vaihteita pelaamaan ennen kuin vauhti lähes pysähtyi. Siinä sitten rämpyttelin, kunnes sain ykkösen päälle.Hiljattain olen hiffannut, että jos mä vauhdin hidastuessa hellitän jarrua ja kytkinkahvaa ja annan vähän kaasua, niin jumiutumistilanne hellittää ja mä voin vaihtaa yhtä pienemmälle vaihteelle. Mutta saadakseni vaihdettua edelleen pienemmälle mä joudun toistamaan edellisen toimenpiteen.
Viime ajelulla mä huomasin, että jos jarrutan enemmänkin etu- kuin takajarrulla vastaavanlaisessa tilanteessa, vaihtaminen tuntuu onnistuvan paremmin. (Aloittelijana mä olen tähän asti ollut aivan liian varovainen etujarrun kanssa ja käytellyt lähinnä takajarrua, mutta hiljalleen alan oppia...) Mutta en ole mitenkään satavarma asiasta. Voisiko nimenomaan takajarrun käyttö aiheuttaa tuon kytkimen tahmeuden?
Onko muilla tällaisia kokemuksia? Onko tämä vaan Hornetin tai nimenomaan mun omistaman yksilön ominaisuus vai yleisempi ilmiö?
vaiha vaan ajoissa reilummasta vauhista se sopivan pieni
vaihde niin nou broplem.. ei missään pyörässä taho mennä pienemmälle
tosi hitaassa vauhdis.. mut jos vauhti jo laskenu ja iso vaihde pesässä niin pelaa kytkimellä vähän.. eli esim painat vain puolittain kytkintä.. vaihde loota kyllä sen kestää.. ja onhan toi sujuvampaa mitä esim pysähtyä/sammuttaa moottori että saa sopivan pykälän pesää... ei muuta ku onnollisia kilsoja vaan... kyl se siitä..
jokaisessa meissä asuu pieni ghostraider
zx-10r-04 ex
dr-800s-93
ktm duke 620 -96
zx10-r -08
Viragossani löytyy pienemmät vaihteet tossa tilanteessa, kun kytkin pohjassa antaa kaasua, hieman ryntäyttää (Onkohan normaalia vai kytkin jo lopussa?). Toinen keino on edelleen kytkin pohjassa jalalla työntää pyörää hieman taaksepäin. Tämä tietysti vasta kun on jo pysähtynyt
”What we've got here is a failure to communicate”
annat vähän kierroksia niin pitäis upota. Ja herran jumala käytä sitä etujarrua ei tommonen fillari sillä takajarrulla pysähdy, rohkeesti vaan.
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Kannattaa oikeesti käyttää rohkeesti vaan sitä etujarrua. Itse käytän takajarrua melkeimpä vain kun mennää kävely vauhtia tai pitää pysähtiä pehmeästi liikennevaloihin tai risteykseen hiljasessa vauhdissa. Sopivasti kun kierroksia niin vaihteiden pitäis kyllä upota hyvin.
matka tappaa vauhdin
Ducati SF 1098S -09
Honda VTR 1000 SP1 -01
ex kawasaki ZX-6R -06
Honda CBR 600f -00
Yleisempi on. Välikaasua vaan ja kytkintäkin voi vähän päästää.(rohkelina @ Elo. 23 2008,23:00) kirjoitti
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Jarruta sillä moottorilla... Ei kulu palat ja ei tapahu tommosta... Jah jah muitakin hyötyjä on vaikka millä mitalla, sitäpaitsi saat samalla nauttia korkeaviritteisen moottorin (siis kärryihin verrattuna) soundeista...
Ja jos tosiaan joutuu tilanteeseen, jossa kutonen silmässä pitää heittää jarrut pohjaan ja kytkintä, niin sillon on jo syytäkin hetkeksi pysähtyä tien varteen miettimään.
CBR 1000F -89
Etusta vaan rohkeesti. Ite käytän takasta oikeastaan vain kun kovemmasta vauhdista pitää pudottaa nopeutta hieman enemmälti. Siis etusen lisäks. Esim. 80km/h vauhdista pudottaa nopeutta risteykseen käännyttäessä...(Flippo @ Elo. 23 2008,23:44) kirjoitti
Nimenomaan. Reilusti vaan pienempää vaihdetta silmään ja moottorilla jarruttaen. Saattaa tietysti alkuun kuulostaa pahalta kun moottori huutaa, mutta ei se mitään. Se kuuluu asiaan eikä moottorille todellakaan tapahdu mitään vaurioita. Päinvastoin, konehan karstoittuu ja menee tukkoon jos ei koskaan saa kierroksia. Eri asia tietysti on jos noin satasen vauhdista lyöt ykkösen silmään eikä pyörässä ole luistokytkintä. Silloin joutuukin jäädä tien sivuun hetkeksi koska niihin mahdollisiin kamojen keräämisiin ja ambulanssin soittamisiin menee jonkin aikaa. Jos ei niihin niin ainakin siihen että pulssi palautuu edes alle sadan(chainese @ Elo. 24 2008,00:14) kirjoitti
Sanoit että sulla on hornetti. Eli jos ajelet sellaisilla teillä missä joutuu antamaan tietä jalankulkijoille niin ehkä turhaa ajella 6-vaihteella. Pienempikin saattaisi riittää...
Ainiin vielä. Etujarrun käyttöä vaan peliin. Vauhti pysähtyy pelkällä etujarrulla jo niin perkeleesti, että takajarruun ei tarvitse edes koskea. Kiitos.
Jarru on vauhdin surma...
ZX-10R -09
Kannattaa käyttää molempia jarruja reippaassa jarrutuksessa.
Jos taas rauhallisempi jarrutus niin sitten moottorijarru on erinomainen, tosin moottorijarrun kanssa kannattaa hieman varoa siten(riippuen kuinka kokenut kuski on), ettei kerralla pudota useampaa pykälää. Itellä ainakin aina cb500 ja ex xr125l lukitsivat takarenkaan heti kun pudotti kerralla kaksi pykälää. Pykälä kerrallaan alas päin niin hyvä.
Jos taas ajateltaisiin muita niin moni sivullisista tykkää kun moottori ei huuda jarrutuksen aikana.
Satasen vauhdista voi neppailla surutta ykköselle ja päästää kytkimestä. Moottori jarruttaa, eikä tarvitse sitä käsijarrua sitten niin voimakkaasti käyttää.
Mikä siinä etujarrun käytössä tuntuu ihmisiä niin pelottavan?
SuperDuke 2011.
varmaan se kun se pyörä oikeasti hidastuu siitä.(GoA @ Elo. 24 2008,09:27) kirjoitti
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Mulla on lähinnä ollut se hämärä pelko, että jos pyörä on kallistuneena hitusenkin ja jarrutan etujarrulla, tapahtuu jotain ei-toivottavaa eli pyörä muuttaa menosuuntaansa, kaatuu tms...(GoA @ Elo. 24 2008,09:27) kirjoitti
Lisäys: Moottorijarrutusta käytän siis aina kun siihen on varaa. Esim. moottoritieltä poistuttaessa kaartavaa ramppia pitkin se on mulle the jarrutustapa (mutta toki myös suoralla).
Mutta kun siis on ollut tarve pysähtyä äkillisesti, mä olen aloittanut takajarrulla, ja jos olen huomannut, ettei se riitä, olen vasta sitten ottanut etujarrun mukaan. Mutta alanpa nyt ottaa sen jokaiseen ei-moottorijarrutukseen mukaan.
eihän takajarrua tarvita muuta kuin silloin jos etupyörä on kytketty irti tien pinnasta![]()
Ongelmaa voi vähentää olemalla ajamatta tarpeettoman isolla vaihteella. Miksi lykätä kolmosta isompaa pykälää siellä missä on odotettavissa yllättäviä pysähdyksiä? Jonkun mielestä huudattamista, mutta omat korvat kyllä kestää kierroksia eikä se konekaan siitä rikki mene.(rohkelina @ Elo. 23 2008,23:00) kirjoitti
![]()
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Ymmärtäisin että ongelmasi johtuu siitä että ajat tuossa jarrutustilanteessa "liian" kauan kytkin pohjassa, jolloin vaihteistossa rattaat lakkaa kokonaan pyörimästä ja tuolloin tulee vaihtamiseen tuo tahmeus. Tuossa tuli jo hyviä vihjeitä:
- aja varsinkin taajamassa mieluummin pienellä vaihteella => ei tarvitse vaihtaa niin usein pienemmälle
- jos on hieman enemmän aikaa jarruttaa, koko ajan kelataan myös vaihteita pienempään (uljaan pakoäänen seästämänä)
Itse pyrin ajamaan kuin rekkaa eli ei rullata risteykseen kytkin pohjassa vaan koko ajan pienempää heitellen.
Ja tuosta etujarrusta tietenkin samaa mieltä muiden kanssa: opettele ihmeessä. Yksi tärkeimpiä taitoja ja säästää vielä henkesi tiukan paikan tullen.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Säästä henkesi ja harjoittele joka päivä etujarrun käyttöä niin kauan että onnistut saamaan takapyörän ilmaan. Sen jälkeen harjoittele viikottain tai päivittäin. Tämän voit tehdä ihan ajaessasi. Varmistus peilistä riittää ettei takana ole kukaan.(rohkelina @ Elo. 24 2008,09:56) kirjoitti
Se että ehkä kaadat pyöräsi harjoitellessa jotain jolla mahdollisesti säästät henkesi ei ole väärin. Siitä selviää rahalla.
Huhu huh takajarrulla liikenteessä!!! Mitä helvettiä siellä koulussa opetellaan.
Eikä tämä ole vittuilua sinulle vaan sanoma, että pyörää kuuluu opetella jarruttamaan tehokkaasti etu jarrulla. Se kun on ainoa tehokas jarru pyörässä.
Autoon verrattuna on aivan sama kun käyttäisit hieman huonoa käsijarrua ainoastaan.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Jep. Helpottaa ajamista kaikilla vehkeillä, jos käyttää moottorijarrua jokaisessa jarrutuksessa. Meno on ikäänkuin "tukevampaa" veto päällä ja lisäksi aina on sopiva vaihde silmässä vauhtiin nähden.(hondamania @ Elo. 24 2008,13:17) kirjoitti
"Mä olen havainnut Hornetillani ajellessani seuraavanlaisen ilmiön: kun mulla on ollut päällä jokin suurimmista vaihteista (4 - 6) ja olen jarruttanut melko voimakkaasti jalkajarrulla esim. antaakseni tietä jalankulkijalle, en ole saanut vaihdettua pienemmille vaihteille, kun kytkin ja jarru ovat olleet pohjassa"
kuis kireellä sun ketjut o?
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
melkein oikein. ainoa oikea ja tehokas tapa jarruttaa on käyttäen yhdessä etu ja takajarrua...ei takapyörää nostamalla..(rammus @ Elo. 24 2008,13:28) kirjoitti
näyttävää ehkä, mutei tehokasta ja varsinkaan ei tarpeellinen taito.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Itse sen verran voi kommentoida et itellä alussa oli kans ihan samaa, joka juonsi juurensa siitä, et autokoulussa painotettiin sitä, et jarrutus aloitetaan takajarrulla ja sit etujarru mukaan. Viivehän on siis ihan minimaalinen, mutta tuossa järjestyksessä. Ja samoin se, et etujarrua varoo, kun pyörä kallistuneena juontaa juurensa myös autokoulusta. Näin ainakin mulla ja mitä nyt rohkelinan kommmenttaja katsonut, niin taitaa olla sama juttu (?). Mut ajamallahan sitä oppii ja vaikka vieläkin kilometrejä takana hävettävän vähän, niin huomattavan erilaista ajaminen nyt on. Mut jossain vaiheessa kun radalle pääsis, niin oppis varmasti paljon enemmän. Mut lapsen kengissähän tässä vielä - mutta eteenpäin jatkuvasti mennen (täytyy vaan yrittää malttaa mieltänsä *(rohkelina @ Elo. 24 2008,09:56) kirjoitti
)
E: korjattu pieni lapsus tekstistä
you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
Teoriassa juu. Takasella aloittaminen vakauttaa pyörää pikkuisen takapainoisemmaksi ja antaa enemmän varoja etusen niiaukselle ja etusen taas alkaessa upota takanen ei nouse niin helposti. Tuokin riippuu mopomallin alustasta miten lötkö on mistäkin päin. Raskas ja pehmokeulainen Bandu kaipaa kipeästi takasta mukaan jarruun, mutta joku tiukkakeulainen sportti saattaa pysähtyä tahmeimmin maksimietusella takanen melkein ilmassa.(lunastar @ Elo. 24 2008,13:38) kirjoitti
Mutta noita fiksauksia kannattaa mennä ihan oikeasti testailemaan vaikka .orgin ratapäiville. Mutkajarrutus on varsinkin sen verran tarkkaa puuhaa, että radalle kannattaa keskittää opiskelu. Kaarteessakin voi toki jarruttaa, mutta siinä muut vientivoimat toimivat vähän eri tavoin kuin suorassa.
Oikeasti on syytä huristella sen verran ennakoivasti liikenteessä, että kelaa etenkin yläkierroskoneissa lootaa ahkerasti ja säätelee ajopelin nopeutta mieluummin koneella kuin jarruilla. Kun pitää stopata kunnolla, kannattaa vaikka perussääntönä ajatella että kolmannes jarrua taakse ja 2/3 eteen. Ihan parkkiksellakin voi treenata etusen jarrutehoja ja uskallusta. Syytä kuitenkin olla maltillinen, itse konttasin juuri tuollaisessa "turvallisessa testissä" - teki vallan kipeää
-hh-
Ja sen verran vielä että helpommin sen fillarin saa kumoon sillä takajarrulla, kuin etujarrulla.
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
...sanoisin vielä, että huomattavasti helpommin. Kerran piti kokeilla tuokin (joskus 100 vuotta sitten)(Jadexia @ Elo. 24 2008,14:33) kirjoitti
-hh-
Oletko koskaan kokeillut seuraavaa?(Jadexia @ Elo. 24 2008,14:33) kirjoitti
Jarruta hiekalla vaikka 80 vauhdista takapyörä lukkoon pysähtymiseeen asti. Jarruta sitten etujarruu lukkoon pysähtymiseen asti. Kummassa tapauksessa kaadut?
Jokainen pikku natiainenkin osaa jarruttaa takajarru lukossa polkupyörällä kaatumatta.
Taivas saa odottaa
Saattaisiko olla kuitenkin siitä kiinni millä pyörällä ajelee.(Tuppervaari @ Elo. 24 2008,13:37) kirjoitti
Hornetillakin aika pieni etu takajarrun käytössä kovassa jarrutuksessa. Jollain sportti kyykällä sitä et tarvi ollenkaan ku kunnolla stoppaat. Matkalehmät ja customit onkin sitten erikseen, niissä saat vetää kaikki namikat pohjaan jos meinaa pysähtyä.
Supermoto
Ja aika moni isompi natiainen osaa jarruttaa takarengas lukossa mettään.(BlackCat @ Elo. 24 2008,14:41) kirjoitti
![]()
Supermoto
Kahden jarrun yhtäaikainen hallinta vie kyllä kaiken keskittymisen muusta mopon hallinnasta, eli ihan suosiolla kannattaa opetella jättämään se takajarru suosiolla rauhaan tiukoissa jarrutuksissa/tilanteissa. Eli kun keskittyy siihen etuseen niin renkaan lukkiutuminen/kallistaminen yms. on monta kertaluokkaa helpompi hallita kun ei nysvää takajarrun kanssa mitään samalla.(Tuppervaari @ Elo. 24 2008,13:37) kirjoitti
Joku viisas joskus sanonu että takapyörän voi saada hallintaan lukon jälkeen mutta etupään vasta ojassa ilman vauhtia.
Pelisilmää tilanteet aina vaatii. Aina ei voi pelkällä etujarrulla jarruttaa, eikä myöskään takajarrulla.
"Älykäs selviää tilanteista, joihin viisas ei joudu."
zx-6r -07
Mamma Mia, That'sa spicy Ninja!