Jos jotakuta ei miellytä maksaa ruuhkamaksuja, niin asiaan voi yrittää vaikuttaa seuraavissa pääkaupunkiseudun kunnallisvaaleissa. Overdrivessä on linkkejä vaalikonekyselyyn, josta löytyvät ruuhkamaksuja kannattavat ehdokkaat ja ruuhkamaksuja kannattavat ehdokkaat.
Tällä on laajenmatkin vaikutukset GPS-seurannan kannalta, koska yksi tapa kerätä ruuhkamaksua on sateliittiseuranta.
Helsinki:
Espoo:
Vantaa:
Overdrive
Kyllä noi ruuhkamaksut on ihan oikea ratkaisu pääkaupunkiseudun ruuhkien poistamiseksi. Äänestä ehdokasta joka niitä kannattaa. Jos häiritsee maksut, ei muuta kuin maalle muuttamaan.![]()
<p>Teknik sano ryssä kun saranan näki</p>
Joo, lisää maksuja, veroja ja muutakin kukkarolla käyntiä ja rahat jakoon loisille. Jos ei meininki tyydytä, niin muuttakaa ulkomaille. Pääkaupunkiseutu on siis ihan tukossa liiasta liikenteestä ja aivan käsittämättömät ruuhkat koko ajan, vaikka kuinka yritetään liikennejärjestelyilla saada liikenne sujuvaksi ja vauhdikkaaksi. Kyllä tuo Suomen metropoli on siis aivan mieletön kuhiseva muurahaispesä, joka sykkii elämää kesät talvet vuorokauden ympäri. Suomessa kun on halvat ajoneuvot ja polttoaineet, niin on aivan turha ruikuttaa, jos ne rahat otetaan yleiseen jakoon sinun rahojasi enemmän tarvitseville.
Dixi et animam levavi
Taas tyypillinen vaalikonemainen kysymys; pitää vastata joko kyllä tai ei tietämättä mitään toteutustavasta.
Tukholmassahan homma on sujunut suunnitellusti, ja samaa voisi yrittää Helsingissäkin, jos:
- tullialue kattaa sen alueen, jolla on liikaa ajoneuvoja tarjolla olevaan tilaan nähden, ts Helsingin niemi jostakin Töölöntulli - Nordenskjöldinkatu -linjasta etelään (nythään polittikot arpovat Kehä III:n ja Töölönlahden välillä - ihan eri asioita)
- Saatavat tullivarat käytetään joukkoliikenteen kehittämiseen (tehokkaat runkolinjat yms) ja liityntäpysäköintilaitosten rakentamiseen tullirajan ulkopuolelle.
Suomessa on ollut hyvänä tapana apinoida Ruotisin hyvistä uudistuksista nimi ja luoda sille oma vesitetty sisältö, jolla ei ole enää juuri mitään tekemistä alkuperäisen idean kanssa.
Se, mikä ei vahvista, tappaa...
"soivat pelit": viulu -> trumpetti -> poskisolisti -> toinen ja kolmas trumpetti
Onneksi meidan congestion charge ei koske 2 pyoraisia ja autolla ei keskustaan hirveasti jaksa menna ruuhkiin istumaan joten itseani ei taalla vaikuttanut suuntaan tai toiseen. En tieda minkalaisista hinnoista siella on puhe mutta ainakin tama meidan £8 per paiva on aika suolainen jos sita pitaisi paivittain maksaa.
On tilastollinen mahdottomuus että olen aina väärässä.
Jos elää siinä lapsellisessa kuvitelmassa, että äänestämällä voi vaikuttaa, kaikin mokomin. Minä en aikuisena ihmisenä jaksa uskoa enää sen enempää näennäisdemokratiaan kuin mielikuvituskavereihinkaan, joten jätän väliin.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Etkö säkään enään usko joulupukkiin, en mäkään(harald73 @ Loka. 14 2008,12:03) kirjoitti
![]()
Joku päättää asioista jokatapauksessa. Aina.(harald73 @ Loka. 14 2008,12:03) kirjoitti
Kehä III:n sisälinjalle vaan ruuhkamaksut, vaikka joutuisin itsekin maksumieheksi. Eikä mitään GPS-seurantaa vaan rehelliset tietullipömpelit niinku vanhalla mantereellakin on.(Willi Tähti @ Loka. 14 2008,11:22) kirjoitti
![]()
siinäkohin pitää vaihtaa duunipaikkaa, ellei työnantaja suostu maksamaan niitä... ei ole mitään järkeä maksaa 400€ kuussa pelkastään siittä että pääsee kulkemaan täältä maaseudulta hesaan töihin.(cre8tor @ Loka. 14 2008,13:55) kirjoitti
Kawasaki GPX 750R -89
Kawasaki ZZR 1100 -95
Minä muutin takaisin maalle mm. päästäkseni pois Helsingin alati enemmän itsekästä suurvaltapolitiikkaa muistuttavista linjauksistaan mitä tulee esim. Malmin lentokenttään, Sipoovaltaukseen ym. aluepoliittiseen loputtomaan ylimielisyyteen (olen syntyjäni Helsinkiläinen). Työpaikkani sijaitsee Espoossa, enkä oikein voi välttyä ajamasta Helsingin kautta päästäkseni töihin. Jos minun vielä pitää maksaa ylimääräistä kolmannelle osapuolelle (H:gille) siitä että pääsen olemaan yhteiskunnallisesti hyödyllinen veronmaksaja niin protestoin, ja vahvasti. Ainoa malli jossa ehkä voisin kuvitella hyväksyväni rajatut ruuhkamaksut on se jossa moottoripyörät on maksusta vapautettu (kuten esim. Tukholmassa ja Lontoossa) ja jos saan vähentää maksut tuloverotuksen työmatkakuluissa täysimääräisinä.(Willi Tähti @ Loka. 14 2008,11:22) kirjoitti
Joku neropatti voi sanoa että "käytä julkisia". Ei käy, en halua että työmatkani suuntaan olisi 2-2,5 tuntia. Niin kauan kun Porvoosta ei ole junayhteyttä niin käytän autoa/MP:tä. Ja se joka joskus olettaa minun asennuttavan esim. RFID- tai GPS-pohjaisen seurantalaitteen ajoneuvooni, se tulee yllättymään vahvasti. Osaan olla teknisesti erittäin kansalaistottelematon jos niin haluan.
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Älyttömintä touhusta tulee, jos joutuu helsinkiläisenä maksamaan siitä, että pääsee ajamaan edes kotiin töistä, ja toiseen suuntaan. Mutta sehän sopisi näille 'väliaikaisille veroille' hyvin.
Juu, hyvin on sujunut ja hyvä uudistus on:(mocadam @ Loka. 14 2008,11:37) kirjoitti
http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article61960.ece
kirjoitti
Äkkiä se 100 vuotta menee...kirjoitti
Kuinka "kannattavaksi" se täällä saadan, näillä "ruuhkilla"?kirjoitti
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Sen verran väsyneessä mielentilassa olen nyt, etten jaksa räyhätä varsinaisesta aiheesta. Joten ohi aiheen:
mikä oli yllättävin havainto Tukholman ruuhkamaksukokeilusta?
Se oli se, että myös ympäristökuntien sisäinen liikenne väheni.
Ja vaikka asiaa ei voi tieteellisesti todistaa, niin yksi mahdollinen selitys on se, että vaikka ihmiset eivät joutuneetkaan maksamaan ruuhkamaksuja, niin he alkoivat tehostamaan ajojaan sen innoittamana. Tyyliin: "jos vien kersat tonne kerhoon, niin voisin käydä samalla Ikeassa, eikä vasta viikonloppuna".
Ja vielä aiheeseen ehkä liittyen: ne imbesillit, jotka väittävät 1,60€/l hintaisen bensan olevan kallista, eivät ole eläneet 70-luvulla...
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Kyllä autoilijoita pitäisi kannustaa, EI SAKOTTAA, että he käyttäisivät joukkoliikennevälineitä. Valtion pitäisi pikemminkin jakaa kansalaisille ilmaisia bussi- ja junalippuja. Tätä päättäjät eivät kuitenkaan halua, koska verotettavat lypsylehmät katoaisivat liikenteestä.
Suhteellisen v*ttumainen opiskella maalla asuen, kun koulullakin pitäs välillä käydä. Ja ei, polttomoottoritekniikkaa opetetaan vain yhdessä paikassa Suomessa, joten ei ole vaihtoehtoja. Siinä vaiheessa ruuhkamaksut voidaan ottaa käyttöön, kun julkisen liikenteen kapasiteetti ja nopeus vastaa ihmismäärää, ja yksityisen liikenteen nopeutta. Itse esim. pääsen kotoa kouluun myös ruuhka-aikaan nopeammin pyörällä, kuin julkista liikennettä käyttäen, vaikka asunkin junapysäkin vieressä, eli eipä noita ruuhkia ihan hirveiksi voi sanoa.(Willi Tähti @ Loka. 14 2008,11:22) kirjoitti
Ps. Pilkunviilaajille: Pyörä tarkoittaa tässä yhteydessä moottoripyörää.
Superbike #7
Ruuhkamaksut ovat minusta hieno juttu. Samalla lyhyiden matkojen joukkoliikenteen voisi muuttaa metropolialueella maksuttomaksi. Täysin turhanpäiväistä kotteron työmatkakäyttöä alueella, jossa on huippuhyvin toimiva yleinen joukkoliikenne.
Sen sijaan GPS:n käyttö tullin keräämisen tulisi estää. Se olisi liian riskaabeli päänavaus laajemmallekin ihmisten liikkeiden seurannalle ja kontrollille.
-hh-
Maksakko nää mun palkan ja omakotitalon?(cre8tor @ Loka. 14 2008,13:55) kirjoitti
Tällä koulutuksella ei yhtä hyväpalkkaista duunia maalta ihan niin vain saa..
04 Buell xb12s
Voitaneen sanoa, että joukkoliikenne toimii hyvin keskustaan ja sieltä pois, mutta poikittaisliikenteen tilanne on aika onneton. Tiedän kyllä, että tilanne on parempi kuin maaseudulle, olen asunut maalla suurimman osan elämästäni, mutta ei tätä joukkoliikennettä kyllä hyvällä tahdollakaan voi hyväksi täällä kehua.(harmaahukka @ Loka. 14 2008,15:17) kirjoitti
Superbike #7
Tästä ei enää puutukaan kuin se vanha "Verot valtion maksettaviksi" -vaatimus...(moto @ +Loka. 14 2008,15:06) kirjoitti
Millähän nuo "ilmaiset" liput kustannettaisiin; ehkä tietullimaksuilla?!![]()
Sanonpa vaan, että juupa juu. Työmatkani edestakaisin prätkällä 12 minuuttia. Keskimäärin sama bussilla 60 minuuttia. Huvittaapa käyttää julkisia, mutta auton ostoon en kyllä ole langennut.
Bussilippujen hinnat nousee ja linjat on vähentyneet sen ajan kun Stadissa olen asunut (8 vuotta), sitten kun mokomat vielä jättävät tulematta ja/tai kulkevat milloin sattuu niin kyllä julkisen liikenteen käyttäjällä on hyvä mieli.
Ehkäpä tuossa metro/raitiovaunulinjalla jos mennään niin joukkoliikenne toimii mutta muuten on kyllä aika huh huh. Saisivat edes sen länsimetron valmiiksi niin olisi jo vähän paremmin perusteita mokomille tulleille.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
"Ajoneuvovero" tuottaa valtiolle noin 1,5 miljardia euroa / vuosi. "Polttoainevero" tuottaa valtiolle vajaat 3 miljardia euroa / vuosi. Paljonko tuosta palautuu nykyisellään takaisin tieverkoston ylläpitoon/kehittämiseen tai subventoituun joukkoliikenteeseen ja kuinka paljon menee johonkin ihan muuhun? Joukkoliikenne toimii ehkä Helsingin (tai YTV:n toimialueen) sisäpuolella, mutta kun tänne pitää yhä useamman ensin päästä muualta, ja tähän ei aina apuja joukkoliikenteestä löydy. Siinä ei ilmaiset tai maksullisetkaan liput paljon ilahduta, jos pitää jossakin Sipoon rajalla maksaa ruuhkamaksua siitä että pääsee autolla paikallisjunaasemalle Pukinmäkeen.(nipo @ Loka. 14 2008,16:02) kirjoitti
Tätä ruuhkamaksuasiaa otetaan nyt nähtävästi väkisinkin esille juuri kunnallisvaalien alla koska sillä on populistien helppo poimia irtopisteitä oman agendansa mukaisesti, ilman että mitään oikeita tutkimuksia kaikista seurauksista oltaisiin tehty. "Kun ruotsissa/EU:ssakin" ei oikein riitä argumentiksi, eikä meillä täällä ole oikeita ruuhkia paitsi poikkeustapauksissa. Kyllä, olen istunut jonottamassa kehä-1:llä/turuntiellä/tuusulantiellä siinä missä muutkin, mutta en koskaan edes tuntia kerralla. Nämäkin on oireita huonosta liikennesuunnittelusta/ohjauksesta eikä liiallisesta liikenteestä. Onneksi tilanne on parantumassa (esim kehä-1:sen Vallikallion tunneli voi valmistuessaan avata ison solmun).
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Olet oikeassa. Liioittelin suotta. Mutta täältä maalta käsin katsottuna sehän on (tai oli silloin kun siellä asuin) siellä loistava - siis suhteellisesti ottaen toki.(Nitrous @ Loka. 14 2008,15:41) kirjoitti
-hh-
On juu. Töistä tullessa viimeksi eilen lämmitti 5km matkaa ja 45 minuuttia bussissa. Toimii. Onneksi tuo on vieläpä jokapäiväinen ilo kunhan talvi tulee ja mopo on jemmassa...(harmaahukka @ Loka. 14 2008,15:17) kirjoitti
![]()
Tuono V4 factory
ex Street Triple R
ex 10R
Juuri näin!(MarcusB @ Loka. 14 2008,16:29) kirjoitti
Kiitos, että selvensit asiaa puolestani MarcusB.
Hyväksyisin ruuhkamaksun jos sitä perittäisiin vain esim. arkipäivisin 07-09 ja 15-18 välisinä aikoina. Ne ajat pystyn välttelemään esim kehä 1:n poikki liikkumista, mutta aika perseilyksi menee jos joudun maksamaan ruuhkamaksua myös esim. viikonloppuisin tai ajaessani Espoosta (kotoa) töihin Haminaan. Ei pahemmin mene sellaisia linja-autovuoroja joilla olisin klo 07 Haminassa työmaalla. Vanhempienkaan luona ei oikein viitsi julkisilla käydä, kun sinne menee kaikki kolme bussivuoroa päivässä. Sitten pitäisi vielä saman illan aikana päästä takaisinkin. Autolla 40 min. matkan päässä... Julkisten kulkuneuvojen tarvitsemaa aikaa en ole edes koskaan laskenut.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Jos ovat saaneet päähänsä että tietullit tulevat, ne tulevat. Siinä mitkään äänestykset auta, samalla tavalla sitä yritettiin "äänestää" täälläkin, ja enemmistö oli vastaan. Mutta kun on valtion kassa kyseessä, siinä on turha rutista millään "äänestämisillä", yli jyrätään tavalla tai toisella. Ja toisaalta eihän tuo koske meitä mopoilijoita millään lailla.
Täällä ainakin mp-kanta kasvanut huomattavasti ruuhkamaksujen jälkeen. Ja jos talvi on yhtä leuto kuin viime talvi, ajetaan läpi vuoden. Ainoa mikä harmittaa on suola.
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
ruuhkamaksut pk-seudulle kehäkolmosta myöten yes, ja pistäisin vielä paremmaksi, koko helsingin niemi ainakin kalliota ja töölöä myöten pitäisi julistaa autottomaksi alueeksi. myös siellä asuville pitäisi liikennejärjestelyin mahdollistaa ainoastaan ajo suoraan kotiin ja kotoa suoraan alueelta pois. muuten kaikki kävelykaduiksi ja julkiselle liikenteelle, ja sekin nykyistä paremmaksi.![]()
Senior Highway Bomber
Ride Loud - Ride Proud
Kawasaki z750s -05
Pistäköön vaan tietulleja kehäkolmosen sisäpuolelle, ei haittaa. Ruuhkamaksuja sinne ei voi pistää, koska Suomessa EI OLE RUUHKIA.
"Nälkä ei lähe, se vaan siirtyy..."
"Täydellisyyteen kannattaa pyrkiä, siellä on tilaa kaikille, mutta ei vielä ketään..."