Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
  1. #1
    (Pahoittelen pitkää tekstiä)Oma historiani moottorivempaimien saralla on lähinnä cruisailua amerikanraudoilla(siis autoilla). Mutta enää kun en pohjanmaalla asu(vaan Espoossa) on ongelmaksi koitunut autotallien puute. Autotallia ei tunnu löytävän tarpeeksi läheltä omaa asuntoa, puhumattakaan siitä, että niihin mahtuis fury tai vastaava rauta edes puskurit irroitettuna. Kovasti kaipaan ajofiilistä, mutta jenkkien harrastus ei enää onnistu. Ehkä sitten jos olisi rahaa ostaa sellainen jota ei tarvitse ronkkia. Mutta kun ei ole sitä pätäkkää.

    Onkin tässä tullut pohdittua, että moottoripyörässä voisi olla ajatusta. Sitä mahtuisi korjailemaan näissä Hesan talleissa. Toisaalta myös uuden pyörän osto olisi mahdollista, eikä niitä juurikaan tarvitsisi korjailla. Uusi pyörä kun on vielä jokseenkin ostettavissa verrattuna täysrempattuihin jenkkeihin joiden hinta kapuaa yli maksukykyni. No jokatapauksessa, maantie kutsuu niin että jotain on pian tapahduttava.

    Moottoripyöristä kiinnostuin juuri customeista. Valintani on varmaankin Yamaha xvs, joko uusi 950cc tai 1300cc. Näitä valintoja voitte vapaasti kritisoida. Riittäähän noista keskustelemista. Esim. Ilma vai vesijäähy, kartaani vai hihna jne. Onhan noita mietitty, mutta en pane pahakseni jos jollakin on hyviä näkökulmia noistakin aiheista, tai muista pyörään liittyvistä jutuista. Itse lähinnä mietin enää sitä, että ovatko pyörät liian ronskeja, eli liian painavia tai tehokkaita ensipyöräksi. Toisaalta en haluaisi joutua siihen tilanteeseen, että heti pitää vaihtaa isompaan.

    No se pyöristä. Eniten kaipaisin neuvoja tai kokemuksia siitä, miten turvallista helsingin seudulla on pyörää säilyttää? Ajatuksenani olisi, että pyörä viettäisi yönsä taloyhtiön parkkipaikalla pressun alla. Tämän parempaa en keksi. Vähäsen epäilyttää että tuleeko asiasta murheenkryyni, niin monenlaista porukkaa täällä espoossakin kulkee. Jos jollakin on tähän hyviä ideoita niin kertokaa ihmeessä. Kiinnostaisi myös kuulla miten muut ovat tämän säilytys asian hoitaneet ja että minkälaisella menestyksellä?

    Vakuutukset myös mietityttää. Minulla ei ole mitään tieto siitä, onko vakuutusyhtiöissä eroja. Onko teillä motoristeillä jotain vakuutusyhtiötä jonka olette huomanneet ymmärtävän motoristia paremmin kuin muut? Olen meinaan kuullut jos jonkinlaista juttua näistä vakuutusyhtiöiden byrokratian koukeroista. Täällä foorumillakin on juttuja siitä, kuinka vakuutusyhtiötä ei aina välillä kiinnosta pätkääkään mitä motoristeille kuuluu.

    On tässä tosiaan vielä harkintaa paljon. Tuommoinen kaksipyöräinen tuntuu niin herkältä säilyttää maailmassa jossa kuka tahansa voi saada päähänsä tuupata se kumoon parkkipaikalla ja olen erityisen helppo ärsyyntymään totaalisesti jos jotain nättiä ja muillekuuluvaa pilataan hetken mielijohteesta. Eri asia oli jenkkien kanssa jossa pelti on niin paksua, että sitä voi vaikka potkia ilman että kuhmuja ilmenee.
  2. #2
    Customeista en mitään tiedä, mutta vakuutusmaksuissa on yleisesti härskejä eroja (toisessa vakuutukset 800€/vuosi, toisessa 2500€/vuosi). Vakuutusmaksuista löytyy eri forumeilta ketjuja, kannattaa tutkia.
  3. #3
    Vak. yhtiöitä kannattaa kilpailuttaa siinä vaiheessa kun tiedät jo minkä pyörän haluat. Pyöräkohtaisia erojakin voi olla hinnoissa eri yhtiöissä. Soittorumbaa pystyyn vain. On vaikea sanoa mitään yleispätevää mistään yhtiöstä koska joku kumoaa sen kuitenkin. Sen kuitenkin tiedän, että Pohjola nosti hintojaan tässä loppukesästä, prkl.

    Se, että säilyykö pyörä rauhassa pihalla on fifty-sixty. Jotkut pitävät pyöriään ja ovat saaneet olla rauhassa, toiset pitävät silläkin uhalla että pyörä on yritetty varastaa monet kerrat, tuupattu kumoon käsin ja autolla jne. En halua maalata mitään kauhukuvia, riippuu paljon alueesta.
    Kronoby Racing Team
  4. #4
    Customit yleensä tuolta vakuutusmaksujen halvemmasta päästä koska hinta määräytyy osittain teho/paino suhteen mukaan. Vakuutukset kannattaa yleensä kilpailuttaa kokonaisuutena. Eli samalla tarkistaa kodin yms. vakuutukset.

    Molemmat keskiyön tähdet luultavasti sopivat. Se on sitten miehestä kiinni milloin pyörä tuntuu vajaatehoiselta. Itse ajelen noita molempia pienemmällä pyörällä vaimon kanssa kahdestaan eikä mitään syytä vaihtaa. Toisaalta joku nauttii isommasta. Ja vaikea ajatella että customissa pyörän koko hirveästi haittaa jos itse et ole aivan pieni. Painopiste on alhaalla, joten liikutteleminen yleensä onnistuu.

    Espoon alueellisista eroista mp:n turvallisuuden kannalta olisin itsekin kiinnostunut. Talveksihan sitten kerhojen yms. kautta voi löytyä tallipaikkoja.
  5. #5
    Luulisin ettei kustomit ole niin prosoivia kuin kyytyt ilkivallalle varsinkin uudemmat (mutua).. Suosittelen ketjuvetoista motoa, kun et ole mikään yök! rasvaa hemmo varmaankaan

    Ketjuveto on tosimoto niinkuin V8 se ainoo oikee moottori autossa


    Tuosta ilkivallanestosta näin tässä taannoin täällä hesan ulkopuolella (landella) sellaisenkin, jotta kustomiin oli ripustettu sellaiset taistelukepit varmaan siinä uskossa, että pelottaa jotakin

    Ehkä se pressu on parempi kuitenkin..
    Tonninen on jo liikaa mutta vähempi on liian vähän..
  6. #6
    Se on tosiaankin aivan tuurista kiinni, että miten ne laitteet saa olla siellä parkkipaikalla. Itselläni on ollut toistaiseksi sitä hyvää tuuria, ja sekä auto, että pyörä on saaneet olla täysin rauhassa. Kotterossa ollut muutamaan otteeseen ovetkin lukitsematta päiviä. *
    Pyörää aina välillä käy joku ihailemassa, mutta kylmätyyppejä en ole vielä havainnut, että kukaan olisi käynyt ottamassa.

    Jos pyörän katoaminen askaruttaa, osta jokin pitkä ketjulukko, jonka saat kiinni johonkin, niin pyörän vieminen on hankalempaa. Myös jarrulevyyn tuleva, tjms voi olla ihan tehokas.

    Vakuutusyhtiöiden kiinnostus motoristia kohtaan tuntuu riippuvan myös siitä kuuluisasta tuurista. Toiset saavat hyvää palvelua, ja homma toimii, ja toiset taas eivät.

    Kannattaa ottaa tarjouksia eri yhtiöistä.
    Erot voivat tosiaankin olla huikeita.
    Esim tämänhetkiseen pyörääni sain loppujenlopuksi vakuutuksen lähes 1000 euroa halvemmalla, kuin mitä moni vakuutusyhtiön sivuilla oleva laskuri ilmoitti.



    Nyksä. Speed Triple 2013
    EX: GSX-R 1000 K6
    EX: R6R 06
  7. #7
    En olisi huolissaan pyörään kohdistuvasta ilkivallasta. Huppu pyörän päällä tekee siitä tylsän ja suurin osa idiooteista jättää sen rauhaan. Huppu suojaa pyörää myös tehokkaasti LINNUILTA joiden milestä stongalla on kiva istua ja paskoa.

    Kaikki naapurisi eivät välttämättä tykkää pyöräsi äänestä tai siitä että säilytät sitä ilmaiseksi jollain hukkapaikalla, mitä kukaan muu ei voi hyödyntää mitenkään. Näille kateellisille paskiaisille ei voi mitään. Järkeä on kuitenkin syytä käyttää aina virkajan ulkopuolella.

    Omassa pihapiirissä naapurin pari vuotias tyttö ja yksi koira ovat ihastuneet Hondaani totaallisesti. Molemmat ovat polttaneet ja sotkeneet itsensä pyörään useamman kerran, mutta pyörää ei kukaan yrittänyt vahingoittaa. Pitäisi vissiin vaihtaa kiiltävä vakio putki johonkin pelottavanpaan hormiin.
    Vauhti korjaa virheet ja Sjöberg hakee jarrutteluun sortuneet pakkohoitoon
  8. #8
    Höh! Jos on amerikanrautoja aiemmin harrastanut niin valintahan on selvä. Ei mikään noista, vaan HD .
    Aina saapi olla "rakentelemassa"... .

    Mut asiaan, hesassa varmasti löytyy tallipaikkoja kohtuu hinnalla.
    Jonkun moottoripyöräporukan tallilla varmasti löytyy säilytyksen lisäksi tilaa ropaamisellekin. Just tähän aikaan varmaan noita talvisäilytyspaikkojen ilmoja alkaa tällekin foorumille tulla.
    Mukava ku pukama...eiku mukana

    Mei tö iiköls SKRIIM!

    The Mocamaster

    Koska kortti ja leipä
  9. #9
    Onpas asiallinen foorumi... hienoa.

    Lainaa kirjoitti
    Höh! Jos on amerikanrautoja aiemmin harrastanut niin valintahan on selvä. Ei mikään noista, vaan HD *.
    Aina saapi olla "rakentelemassa"... .
    Juu, heh. Harrikka olisi kova sana. Ehkäpä sellaisen kanssa oppisi nopeasti moottoripyörän korjaamisen perusteet. Tai näin olen ainakin käsittänyt.

    Lainaa kirjoitti
    Ketjuveto on tosimoto niinkuin V8 se ainoo oikee moottori autossa
    Ensimmäinen jonka olen kuullut ehdottavan ketjuvetoa. Monet muut tuntuvat olevan tätä "hi-tek" kansaa jolle ei kelpaa kuin uusi ja sileä. Täytyy kyllä myöntää, että ketjuista lähtee originaali soundi ja luulisi öljyisen takavanteen kuuluvan customeihin. Varmaan juuri tämän tyylipuolen takia haluaisin myös ilmajäähyn vaikka sekin tuntuu muutamassa suhteessa olevan vesijäähyä kehnompi. Ihmettelen vain sitä kun monet sanovat ketjujen vaativan niin paljon huoltoa. No pitäähän niitä rasvailla ja kiristellä. Sitten kaiketi kun kuluvat niin menevät rattaiden kanssa vaihtoon. Eli aika simppeliä luulisin. Saisipahan samalla simppeliä tallitekemistä jonka voisi tehdä vaikka kännissä(amerikan raudoissa on paljon sellaista tekemistä ) Tässä mielessä harkinta on kääntynyt käytettyyn ajopeliin. Olisi enemmän värkkäiltävää.

    Otin myös vakuutuksista selvää ja vähän vertailutin. Enpä tosiaan olisi uskonut että eroja löytyy noinkin paljon.

    Ja vielä tuosta ilkivalta hommasta. Luulenpa että tämä on minulle se vaikein paikka. Olen tuossa taloyhtiön parkissa olevaa kuvankaunista ja uutuuttaan kiiltävää kyykkypyörää kattellut. Hyvin on rauhassa saanut olla, vaikka polkupyöriä on samassa parkissa väännelty kaksinkerroin. Epäilen että motoristejä vähäsen pelätään, eikä moottoripyöriin uskalleta koskea yhtä helpolla kuin polkupyöriin. Toisaalta olen sitten pihan kakaroiden nähnyt päristelevän pyörän selässä. Kerta se olisi ensimmäinenkin kun mopo makaa kyljet naarmuilla naapurin kultaakin kalliimman kakaran polvilumpion päällä. Tähän ehkä auttaisi se pressu. Näin mopon päällä ei istuttaisi.

    Olenkin tässä pohtinut että meneekö minulta hermot kun jotain niinkin herkkää kuin moottoripyörä viettäisi yönsä yksin parkissa. Olen koittanut keksiä jos jonkinlaista ideaa tähän. Kaverini oli tehnyt webbikamerasta valvontakameran joka kuvasi parkkia ja tallensi kuvan tietokoneen kovalevylle. Tämmöinen järjestelmä hyvän vakuutuksen kanssa tekisi moottoripyörästä kuolemattoman. Mutta ehkä se paras ratkaisu olisi hommata se talli. Aionkin nyt ottaa vähäsen selvää motoristi toiminnasta ja siitä että löytyykö esim. motoristikerhoista talvisäilytyksen lisäksi yleistä tallitilaa vuokrattavaksi. Asuinalueellani Espoon Kilossa en ole edes nähnyt tallien ovia missään. Varmaan turha niitä edes etsiä. Uskon että jos sellaisen löydän niin se maksaa varmasti liikaa.
  10. #10
    Lainaa (Jänismasher @ Loka. 10 2008,09:42) kirjoitti
    Toisaalta myös uuden pyörän osto olisi mahdollista, eikä niitä juurikaan tarvitsisi korjailla.
    Ei tarvitse korjata, mutta jotain pientä kivaa tulet kuitenkin tekemään sille.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  11. #11
    Ja jos ostat uudehkon(laitetaan vaikka max parikytä vuotta vanhan ), HD:n niin ei siinäkään korjailtavaa ole. Rakentelu sitte eri asia...
    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

    H-D Road King Custom 2004
  12. #12
    Lainaa (Jänismasher @ Loka. 11 2008,14:19) kirjoitti
    Otin myös vakuutuksista selvää ja vähän vertailutin. Enpä tosiaan olisi uskonut että eroja löytyy noinkin paljon.

    Ja vielä tuosta ilkivalta hommasta. Luulenpa että tämä on minulle se vaikein paikka. Olen tuossa taloyhtiön parkissa olevaa kuvankaunista ja uutuuttaan kiiltävää kyykkypyörää kattellut. Hyvin on rauhassa saanut olla, vaikka polkupyöriä on samassa parkissa väännelty kaksinkerroin. Epäilen että motoristejä vähäsen pelätään, eikä moottoripyöriin uskalleta koskea yhtä helpolla kuin polkupyöriin. Toisaalta olen sitten pihan kakaroiden nähnyt päristelevän pyörän selässä. Kerta se olisi ensimmäinenkin kun mopo makaa kyljet naarmuilla naapurin kultaakin kalliimman kakaran polvilumpion päällä. Tähän ehkä auttaisi se pressu. Näin mopon päällä ei istuttaisi.

    Olenkin tässä pohtinut että meneekö minulta hermot kun jotain niinkin herkkää kuin moottoripyörä viettäisi yönsä yksin parkissa. Olen koittanut keksiä jos jonkinlaista ideaa tähän. Kaverini oli tehnyt webbikamerasta valvontakameran joka kuvasi parkkia ja tallensi kuvan tietokoneen kovalevylle. Tämmöinen järjestelmä hyvän vakuutuksen kanssa tekisi moottoripyörästä kuolemattoman. Mutta ehkä se paras ratkaisu olisi hommata se talli. Aionkin nyt ottaa vähäsen selvää motoristi toiminnasta ja siitä että löytyykö esim. motoristikerhoista talvisäilytyksen lisäksi yleistä tallitilaa vuokrattavaksi. Asuinalueellani Espoon Kilossa en ole edes nähnyt tallien ovia missään. Varmaan turha niitä edes etsiä. Uskon että jos sellaisen löydän niin se maksaa varmasti liikaa.
    Vakuutuksista sen verran, että itse olen kilpailuttanut aika ahkerasti, mutta kannattaa hinnan lisäksi ottaa myös huomioon, miten homma oikeasti pelaa esim. korvausten kanssa. Vakuutusyhtiön kanssa tappeleminen ei varmaan kenestäkään ole hauskaa. Kysehän on pääasiassa siitä, kauanko vuodesta pyörällä ajaa. Esimerkiksi täydellä seisonta-ajalla varustettu vakuutus voi maksaa toista tonnia vuodessa, mutta kappas, ajankin vain kuukauden kaksi, joten se tulee halvemmaksi kuin ympärivuotinen seisonta-ajaton, joka maksaa hieman alta tonnin. Turva on aika suosittu motoristien keskuudessa. Vakuutuksiin perehtyminen vie oman aikansa, joten älä hermostu

    Pihapiirin lapset eivät kyllä saa pyörää istumalla kumoon, kyllä siihen vaaditaan ihan tahallinen teko. Varsinkaan isoa, painavaa customia. Kylmätyypittelyyn auttaa hälytin; kun tanko on selvästi lukittu, ja kojetaulussa vilkkuu punainen valo, rapisevat satulaannousemisaikomukset selvästi. Veikkaan, että pyöränkaatajat ovat yhtä yleisiä suurimmassa osassa maata, kuin auton naarmuttajatkin. Pyörässä on vaan se huono puoli, että vanhempia ei saa enää vastaavaan kuntoon millään rahalla, ja se vakuutuskorvaussummakin on mielipahaan verrattuna laiha lohtu.

    Pyörän koosta sen verran, että osta samantien se isompi, nyt kun kerran custom on kyseessä. Turvallisuus on ajotyylistä kiinni, ei pyörän tehoista. Vertaa vaikka huviksesi kyykkypyörien lukemia customeihin, mielesi rauhoittuu varmasti
  13. #13
    Vakuutuksissa kannattaa ottaa huomioon Bonusten kertyminen. Itse kun kilpailutin vakuutuksia Turva oli ainut joka kerrytti bonuksia 10%/vuosi muut olivat 5%/vuosi, Nollista kun lähdetään tulee iso ero parissa vuodessa vaikka alussa turva olisi hieman kalliimpi. jos on jo valmiiksi täydet bonukset kannattaa tietysti ottaa halvin vakuutus.
    Kawasaki ER-5 --> Suzuki GSX 750 + BMW R1100GS
  14. #14
    oletko koittanut saada talliongelmaan apua esim. joltain paikalliselta jenkkiautokerholta?

    Ajatuksena pyöriin siirtyminen toki kannatettava mutta pieni varoituksen sana. Monet kokeilee mutta huomaa melko pian että ei se ollutkaan itelle sopiva juttu, syystä tahi toisesta. Tässä ei ole mitään pahaa, eihän sitä voi kokeilematta tietää. Mutta ennenkuin latoo kymmeniätuhansia kiinni harrastukseen kannattaa pohtia että josko ottas kuitenkin ekaks pyöräks jonku parin tonnin harmaavarpusen. Jos harrasteesta innostuu pahemmin niin sitten voi ostella hienomman ja kalliimman, jos taaseen luopuu niin taloudelliset menetykset ei ole niin suuria.

    Ekaksi pyöräksi suosittelisin myös jotain pienempää ja ennenkaikkea kevyempää, kustomien perisynti on suuri paino joka hankaloittaa käsittelyä etenkin hiljaisissa vauhdeissa.

    Edelleen pyörän (ja ajovarusteiden) valinnassa kannattaa ottaa huomioon kaatumistilanteet. 100 % varmuudella tulet kaatumaan, ennemmin tai myöhemmin.

    Kokemuksen karttuessa voi pyörämaku muuttua.

    Jos olet ns. lahjakorttilainen eli sulla on A vaikka et ole prätkää eläissäsi ajanut, niin vakavasti suosittelen vähintäänkin ajamista käsitelevään kirjallisuuteen tutustumista, autokoulun kurssi toki parempi. Auton ja mp:n ajamisessa ei ole mitään yhteistä.

    Kun sulla on korjauskokemusta niin hiukan vanhempaakaan pyörää ei kannata pelätä. Eikä esim. 20-vuotta vanhat HD:t ole jatkuvasti rikki. Osien pienempi koko verrattuna autoon helpottaa myös harrastamista.

    Ketju on tietysti yleisin toisiovälityksen muoto, mutta vaatii säännöllistä voitelua, silloin tällöin joutuu kiristelemään ja joskus uusimaan. Hihna kestää kulutusta montakertaa pidempään kuin ketju mutta on myös vastaavsti kalliimpi. Äkillisen katkeamisen riski on olemassa vaikkakin poikkimenneitä hihnoja taitaa loppujen lopuksi olla hyvin vähän vaikka juttuja välillä liikkuukin. Kardaani on huolettomin, ei vaadi periaatteessa muuta kuin öljynvaihdot. Kasvanut paino ei haittaa muita kuin räärää -henkilöitä.

    Jos ei puhuta kovin korkeatehoisista pyöristä, niin käyttäjän kannalta jäähdytystavalla ei kovin suurta merkitystä. Nestejäähdytteisessä pitää tsekkailla välillä että nestettä riittävästi eikä vuotoja ja että talvisäilytyksen aikana seassa myös pakkasnestettä. Ilmajäähdytteinen puolestaan voi periaatteessa kuumentua helpommin, mutta eipä Suomessa ole semmoisia lämpötiloja tai ruuhkia että niin kävisi.

    Vakuutuksissa on eroja yhtiöstä toiseen. Yleistäen mitä mummomaisempi pyörä sen halvempaa.

    Peite on hyvä => poissa silmistä, vähentää kiusantekijöiden välkkyjä ideoita. Joku extralukitus (levyjarrulukko tms.) haittaa piripäiden luvattomia käyttöönottoja. Ammattivarkaiden varalle vakuutus. Vaikka se oma pyörä onkin semmoinen ihana hanimussukka, niin ei siihen auta rakastua. Se on vaan rautaa (tai joissain tapauksissa muovia)





    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  15. #15
    itsekin olisi kysymys näin aloittelijana vaikka ei varsinaisesti koskekaan customeja, nimittäin mp:n renkaista. Pitäisi etsiä pyörään uusi takarengas talven aikana, ja on löytynyt kaikenmerkkistä rengasta (osa minulle tähän asti aivan tuntemattomia) vaihtelevin hinnoin, joten on vähän vaikea päättää kun ei viitsisi mitään ylihintaistakaan ostaa , kaveri sanoi että kunhan valitsee jonkun tunnetun valmistajan renkaan niin ei voi mennä vikaan..
    neuvoja?
    Honda CBF600SA -07

    " I know i don`t know the right way " -Poets of the fall
  16. #16
    Lainaa kirjoitti
    kaveri sanoi että kunhan valitsee jonkun tunnetun valmistajan renkaan niin ei voi mennä vikaan..
    Viisas neuvo, ylivuotista halpaa tai halpisrengasta ei kannata hommata jos haluaa turvallisuutta ja käyttövarmuutta, autossa vielä liukkaamman ja halvemman vaihtoehdon sietääkin helpommin kuin mopossa...

    Täytyy kytätä tarjouksia ja hyödyntää kavereiden tai muun yhteyden kautta saatavia alennuksia.
    <p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
  17. #17
    Kannattaa tutustua noihin tehtyihin rengastesteihin. "Oikeanlaisen" renkaan valinta on hyvin pitkälti kiinni omasta ajotyylistä ja toiveista. Mitä pehmeämpi rengas, sen paremmin pitää ja nopeammin kuluu. Ja päinvastoin. Kovat touringrenkaat kestää isältä pojalle, muttei vastaavasti pito ole pehmeämpien veroinen. Myös märkäpidoissa on todella suuria eroja vaikka olisiki merkkirenkaita.
    Suzuki GS 750 -80
    Kawasaki ZXR 750 -91
    Kawasaki ZZR 1100 C -92
    Honda CBR 900 RR -96
    Kawasaki ZZR 1100 D -94
    Kawasaki ZX-12 R -00
  18. #18
    Lainaa kirjoitti
    oletko koittanut saada talliongelmaan apua esim. joltain paikalliselta jenkkiautokerholta?

    Ajatuksena pyöriin siirtyminen toki kannatettava mutta pieni varoituksen sana. Monet kokeilee mutta huomaa melko pian että ei se ollutkaan itelle sopiva juttu, syystä tahi toisesta. Tässä ei ole mitään pahaa, eihän sitä voi kokeilematta tietää. Mutta ennenkuin latoo kymmeniätuhansia kiinni harrastukseen kannattaa pohtia että josko ottas kuitenkin ekaks pyöräks jonku parin tonnin harmaavarpusen. Jos harrasteesta innostuu pahemmin niin sitten voi ostella hienomman ja kalliimman, jos taaseen luopuu niin taloudelliset menetykset ei ole niin suuria.

    Ekaksi pyöräksi suosittelisin myös jotain pienempää ja ennenkaikkea kevyempää, kustomien perisynti on suuri paino joka hankaloittaa käsittelyä etenkin hiljaisissa vauhdeissa.
    Ehtaa asiaa taitaa olla. Kiitokset siitä TIJ ja kiitokset taas myös muillekkin vastanneille. Jenkkien vaihto moottoripyöriin johtuu myös monesta muusta syystä kuin talli ongelmasta. Tarkoituksena olisi osittain vieroittaa itseni jenkeistä. Sekä moottoripyörät että jenkit ovat täysin harrastettavissa pk-seudulla. Mutta kummastakaan harrastuksesta ei helpolla selviä. Jenkeissä tuo oma autotalli on ehdoton ykkönen. Saa rauhassa miettiä tyhmällä päällä yksinkertaisia ongelmia. No se talli ehkä löytyisi, mutta muutto pk-seudulle jätti isin perinnön, eli autotallin kaikkine tarvikkeineen tuonne isoveljenluo pohjanmaalle. Jos 10 000€ jenkin hintaan lisätään kaikki ne työkalut jolla auto hengissä pidetään tulee laskusta todella iso. Lisäksi vakuutukset ja minimi se 25l/100km. Ja ne perkuleen tuumaiset lenkit ja hylsyavaimet joita ei sitten muuhun tarttekkaan. Kallista kuin piru jos täytyy aloittaa homma alusta. Ehkä auton hinnassa voisi säästää ja aloittaa halvasta, mutta kun takana on jo aspen suoralla kuutosella ja dartti mopar police special edition -v8:lla niin ei sitä enää takaisinpäin jaksa mennä.

    Moottoripyörät ovat tässä ihan eri viivalla. Koneen saa levälleen vaikka keittiön pöydällä, kun taas jenkistä nousee isolohko vasta sellaisella sellaisella pukilla jolla saa vaikka kolme customia ilmaan. Siis täysin eri puuhaa.


    Tosin eipä ole tietoa motoristien tilien tyhjyydestä ja syistä joista se mahdollisesti voisi johtua. Myöskään ei ole tietoa kaikista moottoripyöräilyn negatiivisista puolista. Voihan siinä niinkin käydä että innostuslakkaa syystä tai toisesta. Mutta tämän tilanteen on toisaalta käynyt läpi jokainen motoristi. On siis kokeiltava, että tietää saako tästä harrastuksen. Riski on otettava jotta tuon tiedon saa. Eri asia sitten miten suuresta riskistä on kyse. Tarkoitan tällä että onko pyörä käytetty ja halpa vai kallis uusi.

    Sitä moottoripyörääkin olen metsästellyt. Aikaisempi kokemus on vain mopoista. Läpi kesien ja talvien on joka päivä tullut ajettua 4,5km kouluun. Ainakin palleissa on pakkaskestävyyttä jos tuota ajoviimaa miettii. GSX750 on ollut alla ja siitä tykkäsin kovasti, mutta silläkään en juuri kokeiluja enempää ajanut. Elikkä jotain helppoa harjoitteluun pitäisi löytää. Nuo Jammun keskiyöntähdet ovat kyllä mielestäni kuin taivaasta pudonneita. Mutta jos saan vielä järjen pidettyä kaalissa niin hommaan varmaan tuommoisen GSX:än.

    Mutta tosiaan, nyt kun tässä on unelmoitu niin on tullut se valheellinen kuva päähän. Elikkä joka kesähän on yhtä auringonpaistetta. Ajoviimaa ei ole olemassa. Moottoripyörä ei koskaan kaadu ja homma on turvallista kuin lintujen ruokinta.
    Eli nyt tarvitaan niitä unelmien rikkojia joilla on ehtaa ikävää faktaa siitä kuinka kurjaa on olla motoristi. Ihan niinku tasapainoksi ;)
  19. #19
    No tuohon harrastuksen hintaan voisi kommentoida sen verran, että se riippunee omasta persoonasta. Jos helposti sitoutuu johonkin hommaan täysillä ja mopoilu on se oma juttu, niin veikkaisin, että aika suuren tilipussin saa tähänkin harrastukseen upotettua. Sama melkein missä vain.. kitarat, purjeveneet, matkailu jne.
    Sinänsä se oletus, että moottoripyörän pito voi kokonaisuutena olla halvempaa kuin jenkin, niin varmasti on ihan oikea. Ei tämän välttämättä tarvitse sikana maksaa ja sillä 10 k€ saa jo hyvän käytetyn pyörän, jossa ei ole läheskään niin paljon pakollista kuin vastaavassa autoprojektissa - ja polttoainetta kuluu vähemmän. Loppujen lopuksi taitaa olla kuitenkin siitä kiinni, mikä itsestä tuntuu hyvältä ja mitä haluu hankkia. Pyörät ja niiden laittaminen on varmasti suuri osa harrastusta, mutta siinä vaiheessa se rahanmeno määrittyy, kun tajuaa miten paljon itse ajamisesta tykkää ja millä kalustolla.
    It's better to stay silent and look a fool, rather than speak and remove all doubt
  20. #20
    En tiedä pääkaupunkiseudun ilkivallasta mitään, joten sitä en kommentoi, enkä itse pyörä valintaakaan, koska customit eivät kuulu omaan tietämykseen. Mutta customien vakuutuksista voin sanoa sen verran mitä tiedän isältäni kuulleena. Ukolla joku n. tonninen täristin, missä liikenne ja täyskasko täysillä bonuksilla, yhteensä vuodessa alle 450e. Itsellä 600 kyykky, liikenne ja osakasko vajaan 600e. Eli vakuutuksissa pääset "halvalla" ja todellakin kannattaa kilpailuttaa, itselläni vaihtelivat hinnat tuon alle 600e ja n. 900e välillä.
  21.  
  22. #21
    Tossa on sulle se perforaatiosustomi:

    http://www.oikeus.fi/44669.htm

    ostat siitä haliavalla poies ja perehdyt harrastuksen likaisiin yksityiskohtiin myöhemmin.