Onko kenelläkään kokemusta autonaveista MP käytössä? Lähinnä, että onko kukaan kiinnittänyt mopoonsa autonavin alkuperäistä telinettä (ja pysyykö navi telineessään ajossa, vaikka teline pysyisikin pyörässä). Imukuppi kiekkamittariin tms? Kokemuksia kaivataan imukupin kestävyydestä. Saahan telineitä tietysti ostettua mutta tuppaavat maksamaan navin verran nekin.
Vanhoista topiceista löysin jotain hyödyllistä tietoa, mutta niissäkään ei oikein näkynyt mikä navigaattori on kyseessä. Missä malleissa on hyvä jalusta? Akunkesto kiinnostaa myös, koska en osaa tehdä siihen laturiaan *![]()
Ominaisuuksia joita navissa olisi hyvä olla:
- Äänet kuulokkeisiin
- Mahdollisuus tallentaa ajettu reitti
- Mahdollisuus tehdä reitti tietokoneella etukäteen (vissiin kaikissa on?)
- Akkukesto ok, tomppa ainakin kuuleman mukaan ilmoittaa yläkanttiin. Muutama tunti pitäisi ainakin riittää.
- Reittipisteet, osassa ei saa enempää kun pari (kuuleman mukaan)
- Ja tietysti käyttökelpoinen teline
Kaikissa mitä liikkeissä nähnyt on näyttö ollut aika samaa tasoa, vain koossa eroa. Onko joissain näyttö joka heijastelisi vähemmän? Muuten näkyisi auringossa paremmin? Missä erityisen huono? Paikallisissa liikkeissä eivät tunnu tietävän myymistään laitteista kovinkaan paljoa (varsinkaan MP:hen kiinnitettynä :P ). Erilaisia naveja ei kovin montaa näytillä ole ja niistäkin valtaosa TomTomeja. Muut merkit, kokemuksia?
Kesälomat lähestyy ja luulempa löytäväni itseni (taas) jostain muualta kuin määränpäästä joten vinkkejä otetaan vastaan **
PS. Paperikartta ei nyt ole vaihtoehto, vaikka varmasti pidemmillä matkoilla suuri apu onkin.
*edit* Ja niin. Olkoon kiinnitystapa mikä hyvänsä, olisi suotavaa että härpäkkeen saisi irti kokonaisuudessaan jälkiä jättämättä. Tästä syystä imukuppikiinnitys oli päälimmäisenä mielessä.
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
Älä kiinnitä imukupilla! Tilaa laitteelle sopiva RAM-mount.
Mulla TomTom 730T kiinni 12R:ssä siten että jää plexin suojaan eli vaikka satais niin laite ei kastu.
F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
Tätä vähän "pelkäsinkin" ja osasin odottaa. Tietysti kunnolliseen telineeseen saisi kamerankin kiinniPyörähän on tuo sigussa mainittu gixxer. Kiinnityspaikkoja siinä ei liikaa ole kun ohjaustankoakaan ei ole. Kuviakin jos löytyy omasta virityksestä niin näkyviin vaan. Muutamia noista vanhemmista topiceista saikin bongattua. Laitteen valintaan eivät nekään auttaneet joten siksi uusi topic.
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
Tarviiko navi saada välttämättä kiinteästi kiinni pyörään? Mulla oli viime vuonna reissussa tankin päällä oleva karttatasku(magn.kiinnitteinen), jossa navi oli mukana. Sieltä vaan tulpat korviin ja hyvin pelasi.
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
Jos on pakko saada telineeseen niin sitten sijoittaisin vedenpitävyyteen. Eikä hinta jää enää kauas oikeasta moponavista. Jos sellaisen 400 eurolla (?) saa jo..
Kuulokeliitäntä on ikävän harvassa navissa, eikä reittisuunnitelu koneellakaan onnistu kovin monella (varsinkaan halvoilla) navilla.
Reitin tallennuskin on harvinaista herkkua. Vain kalliimmissa malleissa (ainaskin näin garminilla).
Joten jos aktiiviseen mopoilukäyttöön ostat navia ja vielä haluat pitää sitä telineessä (ja vedenpitävyyttä) niin osta esim zumo.. Siitä löytyy nuo kaikki. Ei tarttee leikkiä autonavien kanssa.
nim. autonavin omistaja
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Mulla ollut myös tankkilaukun karttataskussa, mutta näyttö ei ole muovitaskun läpi kovin hyvin luettavissa, eikä varsinkaan kosketusnäyttö paineltavissa. Sitten kun lisätään vielä vesisade niin että koko tasku on huurussa ettei näytöstä näe mitään ja navi ottaa kosteusvauriota.(ValeRossi @ Kesä. 29 2009,12:00) kirjoitti
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Helpoimmalla näköjään pääsisi kun latoisi tarpeeksi euroja tiskiin. Harvemmin tankkilaukkua tms mukana on, joten tämä vähän hankala toteuttaa. Tankki on ainakin osaksi muovia eikä siinä ole suoraa pintaakaan kovin paljoa.
Kännykässä on navi (N95) mutta näkyviin sitä ei saa oikein mihinkään fiksusti. Äänet saa kyllä taskusta. Tästä (hätävara)ratkaisusta luopumassa koska akku kestää aika onnettoman vähän aikaa tuollaisessa käytössä. Aina pitäisi ladata ennen lähtöä että kestää edes sen muutaman tunnin, ja sitten on puhelin mykkä. Lisäksi navi sekoaa kun tulee puhelu, viesti tms. Ahdistaa kun se päättää tiltata taskussa.
No kyllähän tuommoisen moponavin autoonkin saa, toisinpäin ilmeisesti vähän heikommin *![]()
Kiitos kuitenkin tähänastisista vastauksista.
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
En ihan kaikelta osin allekirjoita mitä tuosta tuotteesta Cramin sanoit,mulla kaikkei halvin (nuvi 200) tais olla 70€ mitä tuosta maksoin,telineen tilasin erikseen 20€,nippusiteillä kiinni(väliaikainen kiinnitys) mutta omassa pyörässä toimii tuokin kiinnitys.(jyk4 @ Kesä. 29 2009,12:03) kirjoitti
Mitä tulee noihin kartta suunnuttelu/ajetut reitit MapSource ohjelmalla toimii molemmat,ajelut voi kaikkine tietoineen siirtää
laitteesta koneelle,helppoa kun mikä,ja tuolla hinnalla ei paljoa
harmita voikka huomaamatta lentäis hevon sinne,ja sateella no
pistän sen muovipussiin ja satulan alle,enkä kyllä pahemmin sateella edes liikkeelle lähdekään.
Meillä autossa toisen merkkinen navi (kallimpi) siinnä esim. nuo suunta/kilometrimäärät ovat paljon huonommat kun tässä vehkeessä,tarkoitan kun en ääntä pysty käyttämään kannattaa
tarkistaa nuo näyttö merkit jo ostaessa,ja tässä jopa täydellinen
mittaristo ei tarvii pyörässä olla omaasiitä löytyy yhdeltä näytöltä osam,ajetet tauot ja paljon muuta,ja kaikki todella halvalla,riittääkö tämä pienehkö tietovinkki
.
Juut tuosta 200:sesta taitaa uupua kuulokeliitäntä? MP3-soitinkin on aika harvassa mallissa. Mulla tosin 300:ssa on molemmat, mutta olikin suht kallis aikoinaan. Ääniopastus on must, ei tarttee väijyä näyttöä vaan keskittyy ajamiseen ja mp3siin, ja sitten musiikki taukoaa ja tulee opasteet että kohta pitää kääntyä. Rasittavaa jos pitää koko ajan kurkkia että joko joko(jarijii @ Kesä. 29 2009,13:33) kirjoitti
Mapsourcen reittisuunnittelua en tiennytkään, pitääpä kokeilla onnistuuko se tuohon 300:een. Vähän epäilen. Kun siihen ei voi tietääkseeni tallettaa reittejä lainkaan. Kuljettua reittiäkään se ei osaa tietääkseeni tallentaa. Voi olla että 200:nen on kattavampi uudempana mallina vaikka halvempaa luokkaa onkin
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Juuri ennen kun otin kantaa kokeilin,"siirrä laitteesta" toiminto(jyk4 @ Kesä. 29 2009,13:44) kirjoitti
siirtää kaikki viimeksi kuljetut reitit,ei yksistää niitä missä
on annettu kohde,tuota suunnittelu osaa en ole koskaan
siirtänyt naviin,mutta pitäs kuuleman mukaan onnistua,reittejä olen
kyllä suunnitellut ja tallentanut tietokoneelle.
itellä on ollut magellanin hinnatalkaen-autonavi kokeilukäytössä tänä kesänä, kunnes joskus rikastun ja hankin pyörämallin tilalle.
sangen positiiviset kokemukset, imukupilla olen kiinnitänyt sen varvikelloon kiinni ja hyvin pysyy. pari kertaa on pudonnut mutta kiinnitys ei ole ollut lasin keskellä, keskelle kun laittaa niin pysyy hyvin, kai se lasi on jotenkin kupera muodoiltaan, vaikuttaisiko se kenties kiinnityksen pysyvyyteen keskellä...? toki navi on ollu narulla kiinni tangossa, eikä se siitä ole mennyt muualle kuin tangon päälle korkeintaan.. viime sunnuntaina se oli kiinni 1750km yhtäjaksoisesti, joten kai sen kiinnitys sitte on ihan suht luotettava.
mut kaikenkaikkiaan positiiviset kokemukset systeemistä.
tankkilaukkuun en alkaisi laitetta laittamaan, hankala käyttää ja lukea siitä ajon aikana. laite on ollu erittäin hyväsä paikassa käyttöä ajatellen, se on helppo lukea ja käyttää. etenkin nopeusmittarina laite on hyvässä paikassa, nopeuden lukeminen siitä on luonnollisen tuntuista ja nopeaa. ääniopastus ei kuulu kypärään ajon aikana, koska ei kuulokkeita, mutta nuolista kyllä näkee selkeästi mihin pitää kääntyä.
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Gauhian hankalia ratkaisuja. Ittellä Navigon 2100 makso jonku 89e.
Siitä imukuppikiinnikkeestä ylimmän nivelen kohdalta ruuvi irti ja telakka nippusiteillä kytkinletkuihin/stongaan kiinni. Nyt toista kesää mennään ja pitkästi käytetty. Kun näkee sen näytön hyvin, niin kuulokkeita ei tarvita. Sitäpaitsi, jos joskus on niin mukavaa ajella, että unohtaa risteyksen kohdalla vilaista, että joko käännytään, niin silloinhan se laskee nextin vaihtoehdon ja mukava matka jatkuu pidempään. Ainut miinus on se latauspiuha. Mini-usb. Ainakin omassa mallissa tuo tuppaa motarinopeuksissa olevan hieman kontaktihäiriöinen. Noh muuten hyvä vekotin.
CBR 1000F -89
Imukupilla on rykkösen varvikellossa pysynyt pari kesää tippumatta. Laturinjohto menee kätsysti sivumuovin alle piiloon. Penkin alle laitoin autosta tup.sytkän, saapi ladattua kännyäkin.
Nii just!(chainese @ Kesä. 29 2009,16:59) kirjoitti
MacGyver-malli:
Tai, koko maailman kattava:
Onhan näitä...![]()
Syteen tai saveen ja pubiin...
______________________
Honda VFR 800 VTEC
Buell XB12S (sold)
Kawasaki ZX6R (sold)
Tuo karttapallo on aika hienoMe want.
Tuommosen halvan kanssa ei harmitus ainakaan olisi kovin suuri jos laite päättääkin lentää ensimmäisessä poNpussa pois. Jos ei toimi niin sitten antaa lahjaksi vaikka pikkuveljelle...ja ostaa sen moponavin seuraavasta tilistä.
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
Fujitsu-Siemensin pikkuruinen navigaattori kulkee pienessä minigrip-pussissa kuulokkeineen. Jos tarvii opastusta, kuulokkeet korviin ja laite ajotakin sisätaskuun. Samalla voi kuunnella mp3:ia. Hyvin toimii - on löytyneet Euroopassa hotellit pimeällä ja osoitteet isoissa kaupungeissa. Herkkä peli ja akkukin kestää 3 ... 4 tuntia. Ei vaan taida saada enää Suomesta. Kunnollinen karttakirja (tai Google Maps) on reissun päällä kumminkin korvaamaton.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Köyhän miehen köyhä ratkaisu, jota sattuneesta syystä itse suosin:
Navina mulla on Tomtom One ja telineenä se originaali imukuppihärpäke. Imukuppihärpäkkeen nykäisin kahdella nippusiteellä tankoon ja itse laitteen suojasin minigrip-pussilla jonka tiivistin telineen jalkaan kuminauhoilla.
Kesti hyvin yli 3000km eikä laite kastunut
Käytän jatkossakin em.kombinaatiota sillä jos navi on tankkilaukussa ei näytöstä näe heijastusten vuoksi mitään..
Honda CB350K4
"Work Less - Ride More"
Jo jonkin aikaa on navin virkaa toimittanut mion c220 halppis.
On korttipaikkaa, kuulokeliitäntää ja kortilta käynnistämällä mp3:set ja oziexplorer toimii.
Jälkeäkin saa tallennettu GPX muodossa.
Ja reitissä voi olla n. kappaletta välietappeja.
Suurin miinus tulee siitä ettei reittiä voi suunnitella etukäteen koneella.
Suojaus hoituu otterboxin PDA laatikolla.
Halpa ja ihan toimiva ratkaisu jos jaksaa hetken askarrella.
Itse kokeilin laittaa tankkilaukun karttataskuun Navigon 7210 - mallin ja tihrutella sitä. Homma ei toiminut ollenkaan, tuli heijastuksia ja numerot ovat aika pieniä. Hyvä etten ojaan ajanut kun sitä yritin katsella.
No vahingosta viisastuneena liitin kuulokkeet siihen ja jopas vähän helpotti kun sentään ääniopastusta tuli korviin. Jonkunnäköisen telineen heijastuksia estävällä lipalla kun väsäisi, voisi toimia jotenkuten.
No ajopäiväkirjasta näki ainakin huiput
Ps ne poliisit mitään pysty ainakaan mun navigaattorista vauhteja tarkistelemaan, sen verran vaikeata(pidän itseäni keskiverto pc-käyttäjänä)oli saada ne lukemat koneelle.
Rock hard, ride free