Sivu: 3 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 113:sta
  1. #61
    Testin jatkumoa:

    Opti-Cleaner tuntuu toimivan vallan mainiosti. Nyt on kokeiltu hiukan erilaisia käyttömenetelmiä. Parhaimmaksi on havaittu se, että ruikataan ihan pieni määrä tavaraa linssille, sen verran että sen saa sormella levitettyä nätisti koko linssin alueelle niin ettei jää "lätäkköä" mihinkään. Tämä siis molemmille linsseille ja molemmille puolille. Annetaan kuivahtaa tavaran määrästä riippuen sen aikaa että nestettä ei enää ole vaan linssien pintaan on kuivunut harmahtava kalvo. Sitten kalvo kiilloitetaan paperilla tai kankaalla. Pehmeä puuvillakangas tuntuu toimivan itselleni parhaiten. Talouspaperilla en tykkää jynssätä linssejä ja jotkut kuitukankaat sun muut "liukkaat" kankaat tuntuvat vähän heikoilta kiilloitukseen. Vanhasta t-paidasta repäisty palanen puuvillakangasta on sopivan pehmeä jotta linssit kiilloittuvat parhaiten.
    Toisinaan näyttää linssien pintaan jäävän vähän öljyinen pinta, huomaa kun katselee valoa vasten kulmassa, mutta nämäkin kiilloittuvat nätisti kun vähän hinkkaa lisää.
    Ajossa rillit tosiaan pysyvät hyvin irti huurusta. Ainakin paremmin kuin fairylla Liikennevaloissa ja paikoillaan seistessä saattaa vielä yrittää kevyesti huuruun, mutta jo ihan minimaalinen nopeus visiiri raollaan riittää poistamaan huurteen alta aika yksikön. Visiiri kiinni pystyy ajamaan sateessakin ihan kaupunkinopeuksia ilman että lasit huurtuvat. Nuo hetkittäiset seisahtumiset tietysti vähän huurruttavat, mutta taas vaan vähän nopeutta ja lasit on auki.
    Yksi käsittely tuntuu itsellä kestävän sen aikaa kunnes lasit likaantuvat normaalissa käytössä. Kolme päivää vanha käsittely ei tuntunut eroavan tuoreesta käsittelystä huurteen kantilta juuri mitenkään. Ja Opti-Cleaner tosiaan puhdistaa linssit myös samalla, joten ihan hyvää tavaraa.
    Lian hylkimisestä en tiedä, en ole ainakaan huomannut mitään eroa likaantumisen kantilta käsittelemättömiin linsseihin. Aikalailla yhtä helposti ja nopeasti likaantuvat kuin ilmankin käsittelyä.
    Sadettakin käsittely tuntuu kestävän jonkinverran. Täysi monsuunisade varmasti pesee käsittely irti, mutta sateessa kävely ovelta pyörälle ja sinä aikana kastuneet rillit pysyvät edelleen ihan hyvin huurteettomina.
    Kaikenkaikkiaan ainakin toimivaa tavaraa. 50ml pumppupullo pysyy ajotakin taskussa kokoajan ja tien päälläkin voi helposti heittää uuden käsittelyn laseihin tupakka/kahvitauon aikana. Koko käsittelyyn menee aikaa 5-10min riippuen kuinka paljon tavaraa heittää linsseille ja kuinka kauan se kuivuu sekä kiillottuu. ja pyöreään 3:n euron hintaan tavara on ainakin halpaa. Itse olen nyt rillit käsitellyt neljä viisi kertaa sekä kypärän visiirin sisä- ja ulkopuolelta kahteen otteeseen enkä ole huomannut edes että pullon sisältö olisi vähentynyt. Aktiivikäytössä voisin hyvinkin veikkailla yhden pullon kestävän parikin kuukautta helposti.

    Lainaa (TomiF @ Loka. 22 2008,01:02) kirjoitti
    Tarviikin kokeilla tuota Opti-cleaneria. Jouduin vihdosta viimein taipumaan ja hommasin lasit ja tuntuvat olevan helposti huurustuvaa mallia ainakin kun vertaa parin kaverin linsseihin. Muuten tuntuvat toimivan mopoilussa varsin hyvin pienillä muutoksilla sankoihin.
    Kyllä minä ainakin kehtaan jo näillä tiedoilla suositella tätä Opti-Cleaneria. Käy ihmeessä paikalliselta optikolta kysäsemässä, eiköhän melkein optikolla kuin optikolla ole vastaavaa tavaraa. Näitäkin varmasti löytyy eri optikkoketjuilta eri merkkistä vastaavaa tavaraa. Nyt en suorilta käsin muista minkä ketjun liike oli kyseessä, mutta arvelisin jotta Instrumentarium taisi olla... Eiköhän jostain liikkeestä löydy. Jos käyt ostamassa niin ilmoittele ihmeessä meillekin mistä liikkeestä missä kaupungissa ostit ja millä hinnalla

    Seuraavaksi otetaan käyttöön sitten tämä uimalasien huurteenestoaine. Testipenkki on seuraavat 6päivää vapaalla töistä ja varmasti tulee kilometrejä mittariin joten päästään kokeilemaan reilulla kädellä aineita tien päällä.
    Talvipyöränä - Honda CLR 125 Cityfly halapa ja heleppo kärpäsenkikkare mutta sitäkin hauskempi.
    Se mikä huippunopeudessa menetetään otetaan takaisin mutkissa ja asenteessa
  2. #62
    Noniin. Ensikokemukset uimalasien huurteenestoaineesta...
    Pullo on Speedon "valmistama" ja kooltaan varmaan joku 10-20ml. Samanlainen pullo kuin Opti-Cleaner eli ponneaineeton pumppusuihkepullo. Hintaa tällä aineella oli 8euroa paikallisessa Inter-Sportissa. Eli ainakin opitkon kamaan verrattuna melkein nelinkertainen hinnaltaan. Tosin pieni pullo mahtuu paremmin taskuun eikä vie niin paljoa tilaa...

    Käyttöohje eroaa hieman tuosta optikon tavarasta. Samalla tavalla ruikataan tavaraa linssiin, mutta tämän ohjeet neuvovat kallistelemaan laseja jotta tavara leviää koko linssin matkalle, eli ei sörkitä sormilla. Tämän jälkeen lasit huuhdellaan ja annetaan kuivua.
    Yksinkertaista teoriassa, käytännössä vähän erilaista.
    Tavaraa saa ruikata aika reippahasti. Kun Opti-Cleanerissa riitti "puolikas" ruiskaus per linssin puoli, tätä tavaraa saa melkein ruikata koko painalluksen per puoli jotta tavara leviää kallistelemalla koko linssin alueelle. Tämän jälkeen tuli minua epäilyttävä vaihe, eli huuhdellaan linssit... Siis aivan täydellistä tavaran tuhlaamista. Ensin ruikitaan ainetta reilusti pintaan ja sitten se huuhdellaan pois. Noh, ohjeet on ohjeet. Tämän jälkeen annetaan kuivua. 5-10min odottelua ja linssit on kuivat. Pinnassa näkyy öljyistä jämää hiukan, joten otan riskin ja kevyesti kiillotan öljyiset "sateenkaaret" pois.
    Hönkäystesti osoitti että huurretta saa muodostumaan, mutta se poistuu nopeasti. Tosin, saman reaktion sain Opti-Cleanerilla, joten samoissa mennään.
    Ajossa koettua. Valoissa ja paikoillaan seisottuna visiiri kiinni lasit saa huuruun. Huurre poistuu nopeasti pienessäkin nopeudessa heti kun saa hiukan ajoviimaa kypärän sisään. Visiiri alareunasta pari milliä raollaan avittaa jo valoissa seisomista, ei huurru pienen seisoskelun aikana. Pidempään huokaillessa edessä arpovaa kotilokuskia lasitkin huurtuvat kevyesti vaikka visiiri on raollaan. Raotettu visiiri kylläkin poistaa tämänkin pienen huurteen silmänräpäyksessä kun ruikkaa sen kotilokuskin ohi naapurikaistan kautta.
    Pienessäkin nopeudessa ei oikeastaan ole väliä onko viisiri raollaan vai kiinni. Ihan hyvin pysyy linssit "auki". Jossain keskustaruuhkassa tai muussa seistessä varmasti huurtuvat linssit oli sitten visiiri kiinni, raollaan tai kokonaan auki.

    Tähänmennessä päivän kokemuksella voin todeta että tavara kyllä toimii. Mutta en voi olla vertaamatta edelliseen toimivaan tuotteeseen, Opti-Cleaneriin. En ole ainakaan vielä huomannut mitään eroa kummankaan puolesta kumpi estäisi huurretta tai nopeuttaisi huurteen poistumista paremmin kuin toinen.
    Mitä nyt nopeasti mieleen tulee näistä kahdesta, niin tätä Speedon tavaraa voi olla hiukan hankalampi käyttää tien päällä. Nesteen kun joutuu huuhtelemaan linsseistä pois. Opti-Cleanerin senkuin annetaan kuivua ja kiilloitetaan. Toisaalta Speedo ei jättänyt mitään harmaata kalvoa linsseihin, muutaman pienen öljyisen raidan vaan, mutta nekin poistuivat helposti. Opti-Cleaneria saattaa joutua hinkkaamaan hetkenkin ennenkuin se linssit ovat kokonaan kirkkaat.

    Katsotaan nyt. Testi jatkuu. Tässä nyt ensimaistiaisia. Tähänmennessä voin vain todeta jotta toimivaa tavaraa.

    Tulevina päivinä keskitetään huomio tavaran kestävyyteen, likaa hylkiviin ominaisuuksiin ja aineen "laittamiseen" laseihin sekä toivottavasti hiukan ominaisuuksia vaihtelevassa säässä.
    Talvipyöränä - Honda CLR 125 Cityfly halapa ja heleppo kärpäsenkikkare mutta sitäkin hauskempi.
    Se mikä huippunopeudessa menetetään otetaan takaisin mutkissa ja asenteessa
  3. #63
    Nonniin. Aika taas päivitellä tätäkin hiukan.

    Speedon uimalasien huurteenestoaine sai kunnon roadtestin tuossa menneenä viikonloppuna PK-ajelun muodossa. Iso käsi ja kiitos tästä Masalle, aivan mahtavia reittejä ja maisemia *
    Aamusella ennen reissuunlähtöä heitin käsittelyn taas laseihin. Ruikkaus tavaraa linssiin, kääntelyä jotta tavara leviää nätisti, huuhtelu, odottelu että kuivaa. Taas jäi pieniä "rantuja" öljyistä jämää rilleihin jotka hiukan vääristivät näkökenttää joten rätti kauniiseen käpälään ja hellä kiillotus ja matkaan veli hopea *

    Alkuosa matkasta meni ihan nätisti. Normaalit tapahtumat. Valoissa seistessä visiiri kiinni huurtui kevyesti, avautui heti kun sai vähän vauhtia.
    Matkan aikana huomasin mielenkiintoisen seikan. Siellä pitkin poikin ajellessa huomasin jotta visiiri kiinni ajaessa jopa ihan 80km/h vauhdeissakin lasit vetelivät huuruun visiiri kiinni. Max 10min sai ajeltua kunnon vauhdeissa ja rillit oli huurussa niin että näköä haittasi. Puolen minuutin mittainen raotus visiirille, nenä jäähän ja lasit taas auki. Visiiri kiinni ja sama toistui. Vaikka kaikki HJC:n potan tuuletusräppänät olivat täysin auki ei sekään auttanut. Kypärähuppu oli päässä samoin kuin ennenkin eikä näin pahoja ongelmia ole ollut ennen. Tiedä häntä oliko tälläkertaa jotain vikaa käsittelyssä vai mitä mutta turhauttavaa silti.

    Muutamia hyviä puolia aineessa kyllä on. Se tuntuu toimivan. Ei ehkä yhtään sen paremmin kuin optikon tavarakaan mutta ei kyllä huonomminkaan. Tuota yhtä ongelmaa lukuunottamatta. Tavara on helppo käyttää, mutta "pikalisäys" tien päällä tuskin onnistuu kun aine pitää huuhtoa pois laseista. Normaalissa kaupunkipyörittelyssä en ole huomannut että aineen teho olisi merkittävästi huonontunut kolmessakaan päivässä.
    Tavaran riittoisuudesta on paha mennä sanomaan. Pullo on pieni ja tavaraa pitää ruikkia enemmän kuin optikon tavaraa jos ohjeita noudattaa. Ja huuhtelun jälkeen pintaan jäävät öljyiset jämät harmittavat ja ovat toisinaan hiukan hankalia kiilloittaa pois. Ainakin käytön helppouden puolesta pisteet optikon tavaralle.

    Testiä jatketaan vielä Speedon osalta. Seuraavaksi vuorossa Rain-X Anti Fog tavara johon löytyi jopa britanniankieliset käyttöohjeet kun intternetin ihmeellisestä maailmasta hiukan kaiveli. Niistä sai sentään selkoa vähän enemmän kuin nahkahousumaan murteesta * Kiitokset silti tästä "Sponsoroidusta" tuotteesta Tympeysmiehelle.

    Ja pienenä vinkkinä vielä, älkää ihmiset yrittäkö ajaa ~350km lenkkiä seitsemässä tunnissa "isojen poikien ja tyttöjen" perässä piikillä. Koko reissu kaasu pohjassa ilman kaasukäden lepuuttajaa ja nyt on lauantaista lähtien vihoitellut ranne oikein huolella * Noh, huomenna leguriin jos ei tuo tuosta parane itsekseen huomiseen mennessä. Todennäköisesti tulehtunut tai 'rasitusvamma' * Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää...
    Talvipyöränä - Honda CLR 125 Cityfly halapa ja heleppo kärpäsenkikkare mutta sitäkin hauskempi.
    Se mikä huippunopeudessa menetetään otetaan takaisin mutkissa ja asenteessa
  4. #64
    Mimmosia ne ratakuskien käyttämät ns kuonokopat sitten on. Sadekelin kisoissa niitä näkee kuskien naamoja vasten. Noi aineiden kanssa läträilyt kuulostavat vähän turhalta puuhastelulta.

    Toisaalta ratakisoissa ei ole juurikaan meitä näkövammasia käsikopelolla ajelemassa.

    Kohta ne lakiviisaat keksii semmosen EU direktiivin, jolla kielletään rillipäiltä kokonaan moottoripyöräily näillä leveysasteilla liikenteen riskitekijöinä.
  5. #65
    Lainaa (raisio.offroad @ Loka. 28 2008,01:19) kirjoitti
    Mimmosia ne ratakuskien käyttämät ns kuonokopat sitten on. Sadekelin kisoissa niitä näkee kuskien naamoja vasten. Noi aineiden kanssa läträilyt kuulostavat vähän turhalta puuhastelulta.

    Toisaalta ratakisoissa ei ole juurikaan meitä näkövammasia käsikopelolla ajelemassa.

    Kohta ne lakiviisaat keksii semmosen EU direktiivin, jolla kielletään rillipäiltä kokonaan moottoripyöräily näillä leveysasteilla liikenteen riskitekijöinä.
    Tommosista en ole kuullutkaan. Täytyypä ottaa selvää * Ainakin ilmeisesti kelkkailijoille myydään jotain ihan hengityssuojaimia, näistä ainakin meinasin ottaa selvää talviajoja varten.
    Onhan tämmönen "aineilla läträily" ylimääräistä vaivaa, mutta itse en ainakaan viitsisi keväällä ja syksyllä huidella joku tiukka maski naamalla jos viiden minuutin hommalla sillointällöin hieman estää rillien huurtumista. Tuleepahan ainakin putsattua lasit samalla...

    Eihän sitä koskaan tiedä mitä lainsäätäjät keksii seuraavaksi, mutta veikkaisin jotta todennäköisempänä pitäisin jotta pyörät kielletään kokonaan ennemmin kuin meidät jotka tarttee laseja ajaakseen pyörän selästä...
    Talvipyöränä - Honda CLR 125 Cityfly halapa ja heleppo kärpäsenkikkare mutta sitäkin hauskempi.
    Se mikä huippunopeudessa menetetään otetaan takaisin mutkissa ja asenteessa
  6. #66
    No tosta "läträämisestä"... nyt kun luin noita aineiden vaikutuksia, niin aika lähelle pääsee ihan normi ohjeiden mukaisella hyvällä lasien puhdistuksella. No jotain litkuahan siihen tietenkin sitten suositetaan. Ongelma on kyllä kiusallinen. Itsellänikin on hajataittoa ja sitä on hankala piilarilla hyvin korjata. Piilari pakkaa vähän pyörimään silmällä. Välillä näkee tosi hyvin, kun linssi on oikein kohdallaan, mutta kun se on varttikierroksen pielessä, niin jep jep... missä tie.



  7. #67
    Mä olen nyt huomannut tässä kun olen testaillut muutamaa ainetta jo että tähänmennessä ainakin tuo optikon tavara ja tämänhetkinen testiaine uimalasien huurteenestolitku molemmat kyllä ehkäisee huurtumista huomattavasti ihan pelkästään puhtaisiin laseihin verrattuna. Mikään aine ei varmasti estä kokonaan huurtumista, mutta apua näistä molemmista tuntuu olevan.

    Tietysti jokaisella meistä on varmasti erilaisia kypäriä ja niiden erilaisia ilmanvaihtosysteemejä ja erilaisia kypärähuppuja ja erilaisia silmälaseja ja tietysti erilaisia naaman muotoja jotka kaikki vaikuttaa jokaisen omien lasien huurtumiseen tai huurtumattomuuteen. Ja isoin tekijä on tietysti oma kokemus häiritseekö mahdollinen huurtuminen vai ei.
    Itseäni ärsyttää ja haittaa omien rillien huurtuminen siihen malliin että jotain piti tehdä. Ja tästä nyt sitten muodostuikin vahingossa oikein kunnon testi mitkä aineet toimivat milläkin tavoin minun tapauksessani. Ehkä mahdollisesti joku muukin saattaa saada tästä apua jos sattuu samanlaista vaivaa olevan. Ja mikäs tässä on testaillessa, ei tämä nyt hirveästi vaivannäköä tarvitse tämmönen pieni homma. Vähän tarkkailee mitä tapahtuu milläkin ja välillä muistaa tänne kirjoitella kokemuksia ja mielipiteitä.

    Onhan tuolla aikasemmin tosiaan todettu jotta piilarit ei ainakaan huurru. Noh, kaikille ei vaan piilarit sovi, kuten juuri hajataittoisille. Vaihtoehto kakkosena tietysti silmäkirurgia, femtolasik sun muut, mutta niihin nyt aika harvalla on varaa kaiken muun tarpeellisen lisäksi.
    Enkä nyt mitenkään tahdo ketään loukata, päinvastoin. Hyvä vaan että erilaisia vaihtoehtoja ja kokemuksia ja mielipiteitä tulee esille. Enkä väitä missän nimessä jotta omat kokemukseni ja mielipiteeni olisivat ne ainoat ja oikeat, tarjoan vain omia näkemyksiäni ja kokemuksiani sekä suht puolueetonta vertailutulosta erilaisten "litkujen" ja vehkeiden eroista. Hupiahan tämä pääasiallisesti minullekin on mutta jos tästä nyt joku vahingossa saa apua omaan vastaavaan ongelmaansa niin hyvä niin.

    Saataisiinhan tästäkin varmasti samanlainen väittely aikaiseksi kuin Delvac vs mopoöljyt, mutta se tässä ei ole tarkoituksena. Kunhan katsellaan, kerätään ja spekuloidaan sekä testataan kaiken maailman mahdollisia keinoja vähentää ja/tai estää huurtumista silmälaseissa * Itse yritän ainakin pitää mahdollisimman avoimen ajatusmaailman kaikkia ehdotuksia kohtaan. Joskaan meikäläisen lompakko ei riitä kokeilemaan kaikkia mahdollisia ehdotuksia, niin ainakin useimmat yritän kokeilla läpi ja "raportoida" tänne kokemukset. Vapaa-aika hyötykäyttöön vai miten se oli *

    Piilareista en vielä tiedä pystynkö/viitsinkö kokeilla laisinkaan. Vaikka ne nyt periaatteessa eivät juurikaan kuulu kategoriaan huurteen esto, niin kyllähän ne ongelman varmastikkin poistaisivat. Mutta eiköhän se ole jo itsestään selvää kaikille "näkövammaisille" jotta ei ne piilarit huurru. Jokainen itse sitten kokeilkoot toimiiko piilarit itsellä tai tykkääkö niitä käyttää. Voihan se olla että itsekin tulee kokeiltua jossain vaiheessa. Katsotaan nyt.
    Talvipyöränä - Honda CLR 125 Cityfly halapa ja heleppo kärpäsenkikkare mutta sitäkin hauskempi.
    Se mikä huippunopeudessa menetetään otetaan takaisin mutkissa ja asenteessa
  8. #68
    Kertakäyttö Moldex-hengityssuojain umpeenteipattuna oli jonkun kerran kypärän alla ja tuntui toimivalta.Ajaessakin sai aseteltua rakoa leuan alle ja alle +5 astetta liikennevaloissa visiiri kiinni tuhista minkä lystää.
    xlh 883,fxdbi
  9. #69
    Pukeutuminen kostealla ja kylmällä kelillä

    Osa 3, kypärä

    A) Laita Moldex-hengityssuojain päähän ja teippaa se kiinni poskiin.
    B) Aseta korvatulpat korviin.
    C) Pue windstopper-kauluri.
    D) Pue kypärähuppu.
    E) Laita kypärä päähän.
    F) Sovita silmälasit paikalleen.
    G) Vastaa kännykkään (ensin kohdat E ja F päinvastaisessä järjestyksessä. Älä välitä vaikka vastapuoli ei ymmärräkään mitään Moldexin läpi molotetusta muminasta, sanot vaan kaikkeen: "Joo ei").
    H) Sulje puhelin ja unohda se eteisen pöydälle. Laita silmälasit takaisin, ei...siis ensin kypärä päähän.
    I) Laita silmälasit paikalleen.
    J) Venaa kolme minuuttia. Jos maailma ei tässä ajassa mustene, saat riittävästi happea ja voit jatkaa muiden kamppeiden kiskomista päälle.
    K) Revi ajohanskat pois kädestä ja sulje kypärän leukahihna.
    L) Sammuta suupieleen unohtuneen röökin aiheuttama tulipalo kypärän pehmusteissa vaikkapa lasillisella vettä (oikein ripeät hyppäävät moottoripyörän selkään ja antavat viiman sammuttaa tulipalon).
    M) Lähde baariin vetämään pää täyteen. Oikeastaan et tänään halunnutkaan ajella. Sitä paitsi olet jo niin hengästynytkin, että mikään fairy tai opticleaner ei enää riitä pitämään goggeleita auki. Toista kohdat A - K päinvastaisessa järjestyksessä.

    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  10. #70
    Lainaa (NOx @ Loka. 28 2008,15:08) kirjoitti
    Pukeutuminen kostealla ja kylmällä kelillä
    Tää oli kyl paha * Piristy päivä kummasti *

    Tosin meikäläinen ei käytä hengityssuojainta enkä korvatulppia, huppuna toimii Scottin Windstopper max jossa on sekä tuo lämpökauluri että huppu samassa. Mut muuten kuulostaa hyvinkin tutulta varsinkin jos tulee vähänkin väsyneenä tai muuten aivokuolleena lähdettyä liikenteeseen *
    Talvipyöränä - Honda CLR 125 Cityfly halapa ja heleppo kärpäsenkikkare mutta sitäkin hauskempi.
    Se mikä huippunopeudessa menetetään otetaan takaisin mutkissa ja asenteessa
  11. #71
    Ei sitä Moldexia tarvii naamaan teipata.Pelkkä hengitysaukko riittää.
    xlh 883,fxdbi
  12. #72
    Lainaa (Wolfie @ Loka. 28 2008,16:53) kirjoitti
    Lainaa (NOx @ Loka. 28 2008,15:08) kirjoitti
    Pukeutuminen kostealla ja kylmällä kelillä
    Tää oli kyl paha * Piristy päivä kummasti *
    Samaa mieltä. Silkkaa mp-realityä! Kuin suoraan elävästä elämästä

    Ja wolfien kannattaisi kyllä jo värkätä gradu aiheesta


    -hh-
  13. #73
    Lainaa (harmaahukka @ Loka. 29 2008,09:50) kirjoitti
    Ja wolfien kannattaisi kyllä jo värkätä gradu aiheesta


    -hh-
    Ja mähän en enää mitään kouluja käy, vaikka tästä nyt silti aika gradu/lehtiartikkelitasoinen julkaisu on suunnitteilla *

    Eli tarkoituksena olis nyt vääntää omat "kotisivut" johon ämpätään tämäkin tutkimus sitten kuvien kera ja kaikessa kokonaisuudessan. Se on sitten taas eri asia koska tämä sivusto tulee olemaan valmis *

    Mutta asiaan. Alkaa olla loppupuolella tämä Speedon kanssa kokeilu. Lauantain ajelusta en tiedä mikä ihme iski matkan varrella kun niin kovasti iski huuruun rillejä. Kävin eilen kokeilemassa reilun 150km lenkin yhteenputkeen sadetta väistellen eikä mitään ongelmaa ollut. Huomasin ainoastaan jotta visiirin alareunaan alkoi kertymään vesihelmiä ja visiirikin on käsitelty pariin otteeseen Speedolla.
    Toimivaa tavaraa tämä on. Yksi käsittely tuntuu meikäläisellä kestävän rilleissä 2-3pvä ja visiirin sisäpinnassa 4-6pvä. Huurteen muodostumista estää hyvin, muttei tietenkään kokonaan. Ei varmaan mikään litku estä kokonaan. Huurteen muodostumisen jälkeen huurre poistuu hyvinkin nopeasti pienessäkin ajoviimassa. Kaupunkiköröttelyssä kestää vallan mainiosti säässä kuin säässä huidella visiiri pari milliä raollaan ja matalissa nopeuksissa ilman pysähtymisiä kestää ajella visiiri kiinnikin.
    Litkun käyttö on ihan helppoa. Edellämainitun ohjeen mukaisesti käytettynä käsittely on ihan helppoa. Tosin vedellä joutuu läträämään, mutta kotioloissahan se ei haittaa mitään. Optikon tavaraan verrattuna tätä ei välttämättä tarvitse "kiilloittaa" ollenkaan, riippuu jääkö vesipesun jälkeen pintaan itseään häiritsevää öljyistä jämää vai ei. Optikon tavaraa sai toisinaan hinkata "puhtaaksi" hiukan enemmänkin.

    Loppujen lopuksi Speedosta jäi ihan hyvä kuva. Toimivaa tavaraa, joskin vähän kalliimpaa kuin optikon litku ja pienemmässä pullossa. Riittoisuudesta näin lyhyillä testeillä on paha lähteä sanomaan, mutta uskaltaisin väittää että Speedon tavara loppuu kesken ennen optikon litkua vaikka optikon litkua käyttäisi päivittäin. Sen verran "hukkaan" ainakin meikäläisellä tuota Speedoa tuntuu menevän. Jotenkin vaan hämmästyttää ohjeiden mukainen käyttö että litkua "levitetään" lasin pintaan kallistelemalla rillejä. Tavaraa saa oikeasti olla aika hyvän kokoinen lammikko jotta se leviäisi nätisti. Ja sitten ylijäämä huuhdotaan pois. Noh, kukin tyylillään *
    Vertailukohteena jos käytetään tuota Opti-Cleaneria niin itse ehkä taipuisin optikon tavaran puoleen. Ehkä osittain hankalampaa tavaraa käyttää kun joutuu hinkkaamaan laseja, mutta käsittelyn voi tehdä missä vaan eikä laseja tarvitse pestä. Plus halvempi hinta. Speedo maksoi 8e/pullo n 20-30ml ja Opti-Cleaner taisi olla 2.6e/pullo 50ml. Joten aikalailla halvempaakin tuo Opti-Cleaner.
    Tosin Speedolla käsittely tuntui kestävän hiukan pidempään ajossa ja elämässä kuin optikon tavara.
    Paremmuusjärjestykseen en nyt taida näitä kahta lähteä laittamaan sen enempiä. Kukin päätelkööt itse näistä kumpaa haluaa käyttää. Makuasia. Makuasioista pitää aina kiistellä, mutta minä en lähde kiveen kirjoittamaan kumpi on parempaa *

    Seuraavaksi lähdetään sitten testaamaan Tympeysmiehen sponsoroimaa Rain-X litkua. Hinnasta paha lähteä sanomaan, mutta yritän kaivaa jos jostainpäin Suomenmaata tuommostakin litkua löytyisi pullotavarana. Intarwebistä sitä tuntuu löytyvän ainakin briteistä ja jenkkilästä.
    Tämä tuote taas eroaa edellisistä vähän ohjeiden mukaan. Litkua kipataan kankaanpalalle tai paperille, tällä kostealla pyyhkeellä pyyhitään lasia, annetaan kuivahtaa hetki ja toistetaan tarvittaessa. Ohje ei tainnut puhua "kiilloittamisesta" mitään. Katsotaan nyt. Ensimmäiset käyttökokemukset ja ajofiilikset saatte varmaan illalla, käyn vetämässä koeajolenkin työmatkalla tuossa iltasella *
    Talvipyöränä - Honda CLR 125 Cityfly halapa ja heleppo kärpäsenkikkare mutta sitäkin hauskempi.
    Se mikä huippunopeudessa menetetään otetaan takaisin mutkissa ja asenteessa
  14. #74
    Lainaa (Wolfie @ Loka. 29 2008,14:58) kirjoitti
    Seuraavaksi lähdetään sitten testaamaan Tympeysmiehen sponsoroimaa Rain-X litkua. Hinnasta paha lähteä sanomaan, mutta yritän kaivaa jos jostainpäin Suomenmaata tuommostakin litkua löytyisi pullotavarana. Intarwebistä sitä tuntuu löytyvän ainakin briteistä ja jenkkilästä.
    Tämä tuote taas eroaa edellisistä vähän ohjeiden mukaan. Litkua kipataan kankaanpalalle tai paperille, tällä kostealla pyyhkeellä pyyhitään lasia, annetaan kuivahtaa hetki ja toistetaan tarvittaessa. Ohje ei tainnut puhua "kiilloittamisesta" mitään.
    Louisilta sen kävin hakemassa, 7,50 juroa maksoi siellä.
    Louisin sivuilla on taas vaihteeksi jotain häikkää joten ei kykene linkkiä tekemään, mutta tuotenumero on paperikatalogin mukaan 10004190, mainittakoon viitteenomaisesti.

    Itsekään en oikein germaanisia ohjeita ymmärtänyt, mutta jollakin rätinkulmalla sitä levittelin visiirin sisäpintaan missä sitä itse käytin C2:n ryytyneen huurtumiseneston hätäkorvikkeena.

    Toimi visiirissä hyvin siihen asti kun joutui visiiriä jostain syystä avaamaan sateessa, jolloin suora kosketus veden kanssa tuntui olevan käsittelylle liikaa.
    Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
  15. #75
    Ok. Danke schön Tympeysmies. Täytyy kurkkailla tuolta Louisilta sitten jossain välissä.

    Sen verran vielä mainittakoon niille jotka Rain-X:ää etsivät netistä, Rain-X:llä tuntuu olevan tavaraa vähän joka lähtöön. Tuulilasin kirkastajaa sun muuta. Tämä aine jota testissä on, on Rain-X:n Anti Fog tavaraa. Musta pullo.

    Tuossa juuri testailin laittaa kamaa laseille ja visiiriinkin. Aine haisee todella helposti palavalta, ja liekin kuva purkissa onkin. Tavara on siis todennäköisesti jotain petroolipohjaista liuotinlitkua. Ei kannata imppailla

    Käsittely oli helppo. Tosiaan tavaraa vähän rättiin, kunnon hinkkaus kostealla rätillä laseille/visiirille, hetken odotus (30sek) ja tavara on kuivaa. Rilleihin jätti ainakin semmoisen öljyisen jämän, valoa vasten erotti hienoja hienoja öljyisiä värejä Ei muuta kuin puhdas rätinkulma käteen ja hellä kiilloitus. Ei tarvinnut paljoa puhdasta rättiä näyttää jämille niin johan näki läpi ja kunnolla. Jämät kiilloittuivat pois melkein itsekseen. Ei tarvinnut hinkata juuri yhtään mitään, riitti kun hieman rätillä pyyhkäisi yli. On ainakin tähänastisista litkuista melkein helpointa käyttää.
    Ja jos tuo maksaa sen 7.5e/pullo, pullossa on 100ml tavaraa niin aika samoissa lukemissa liikutaan optikon litkun kanssa.

    Tänään ensimmäiset koeajot tavaran kanssa. Päivityksiä käyttökokemuksiin luvassa yön aikana.
    Talvipyöränä - Honda CLR 125 Cityfly halapa ja heleppo kärpäsenkikkare mutta sitäkin hauskempi.
    Se mikä huippunopeudessa menetetään otetaan takaisin mutkissa ja asenteessa
  16. #76
    Lainaa (NOx @ Loka. 28 2008,15:08) kirjoitti
    Pukeutuminen kostealla ja kylmällä kelillä

    Osa 3, kypärä

    A) Laita Moldex-hengityssuojain päähän ja teippaa se kiinni poskiin.
    B) Aseta korvatulpat korviin.
    C) Pue windstopper-kauluri.
    D) Pue kypärähuppu.
    E) Laita kypärä päähän.
    F) Sovita silmälasit paikalleen.
    G) Vastaa kännykkään (ensin kohdat E ja F päinvastaisessä järjestyksessä. Älä välitä vaikka vastapuoli ei ymmärräkään mitään Moldexin läpi molotetusta muminasta, sanot vaan kaikkeen: "Joo ei").
    H) Sulje puhelin ja unohda se eteisen pöydälle. Laita silmälasit takaisin, ei...siis ensin kypärä päähän.
    I) Laita silmälasit paikalleen.
    J) Venaa kolme minuuttia. Jos maailma ei tässä ajassa mustene, saat riittävästi happea ja voit jatkaa muiden kamppeiden kiskomista päälle.
    K) Revi ajohanskat pois kädestä ja sulje kypärän leukahihna.
    L) Sammuta suupieleen unohtuneen röökin aiheuttama tulipalo kypärän pehmusteissa vaikkapa lasillisella vettä (oikein ripeät hyppäävät moottoripyörän selkään ja antavat viiman sammuttaa tulipalon).
    M) Lähde baariin vetämään pää täyteen. Oikeastaan et tänään halunnutkaan ajella. Sitä paitsi olet jo niin hengästynytkin, että mikään fairy tai opticleaner ei enää riitä pitämään goggeleita auki. Toista kohdat A - K päinvastaisessa järjestyksessä.

    Ei tarvi teippailla kertakäyttösuojaimia...

    Mä ratkaisin tän homman yksinkertaisella 5-vaiheisella työkalulla jota meillä duunissa ylistetään suuresti.

    1. Määritä ongelma: Linssit huurtuu.
    2. Määritä mistä ongelma johtuu: Hengitysilma nousee rilleille.
    3. Suunnittele korjaava toimenpide: Estetään hengitysilman johtuminen rilleille.
    4. Suorita korjaava toimenpide: Sellaiset bauttiarallaa 6-8mm kumiletkut sieraimiin ja snorkkeli suuhun.
    5. Seuranta: Saadut kokemukset ja tuliko ongelmaan ratkaisu.


    Työryhmän mietintöjä ja ensimmäisiä kokemuksia korjaavista toimenpiteistä:

    Letkut:
    -Eivät ole tiiviit, korjaaviksi toimenpiteiksi ehdotettiin lisäeristystä sieraimiin. Pumpuli ja polyuretaani ovat tällä hetkellä selvityksen alla. Pumpuli menettää eristyskykynsä kastuessaan, eli kutistuu ja polyuretaanin ongelma on se että asennusvaiheessa täytyy olla 12h hengittämättä ettei mene hiilivetyjä keuhkoihin vaahdon kuivuessa (ponneaine buteeni).
    -Kypärän ulkopuolella olevat letkut läpättävät ilkeästi kypärän takaosaan yli 60km/h vauhdissa. Letkut tulee teipata jesarilla kypärän takaosaan.

    Snorkkeli:
    -Jos varuste on suunnitellussa asennossa, sateen sattuessa vesi tulee suuhun, tämä korostuu varsinkin liikennevaloissa ja ruuhkassa ajaessa. Selkeä hukkumisvaara. Työryhmä päättikin vaihtaa snorkkelin asennon 90 astetta taaksepäin.
    -Snorkkelin sojottaessa taaksepäin työryhmä määräsi snorkkelin heti, letkukokemuksista viisastuneena teippaamaan senkin kiinni kypärään.
    -Ongelmina snorkkelikäännöstä kirjattiin muunmuassa seuraavaa;
    tupakkimiehen aamurykäisy löytyy takamatkustajan pleksistä. Iso purkka on myös selvä turvallisuusriski. Kunnon yskäisy ja putki on tukossa, selvä tukehtumisvaara. Ohjeena onkin että vain yksi tyynyllinen purkkaa ja sekin ksylitolia. Se on helppo raapaista matkustajan kypärästä pois.

    Nyt odotetaan kokemuksia. Ongelmahan on ratkaistu... *
    En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.

    Ray Of Darkness
  17. #77
    Hienoa että jaksat tehdä testiä, jokainen lasien kanssa tuskaileva hyötyy.

    Mutta tuosta melkoisen kattavasta tököttilistasta puuttuu eräs ilmainen ja aina saatavilla oleva huurteenestoaine. Nimittäin sylki. Inhaa räkiä linssiin mutta tuossa toisessa harrastuksessa eli sukeltamisessa se on välttämättömyys. Jos sen unohtaa maski on kuin huurukaappi, sieltä ei paljoa ulos näy.

    Elikkä sylkeä reilusti linssiin kahtapuolta, hierotaan sormila ja dipataan lasit veteen niin että irtolima poistuu. Huurun esto perustuu syljessä oleviin proteiineihin.

    En ole kokeillu laseihin mopoillessa kun tuo huurtuminen ei ole iso ongelma, kakkuloissa on lasiset linssit ja tuulikaappi on avattavaa mallia. Mutta lasiset linssit on vaaralliset eikä missään tapauksessa suositeltavia.
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
  18. #78
    Lainaa (TiJuKo @ Loka. 29 2008,21:05) kirjoitti
    Ei tarvi teippailla kertakäyttösuojaimia...

    Mä ratkaisin tän homman yksinkertaisella 5-vaiheisella työkalulla jota meillä duunissa ylistetään suuresti.

    1. Määritä ongelma: Linssit huurtuu.
    2. Määritä mistä ongelma johtuu: Hengitysilma nousee rilleille.
    3. Suunnittele korjaava toimenpide: Estetään hengitysilman johtuminen rilleille.
    4. Suorita korjaava toimenpide: Sellaiset bauttiarallaa 6-8mm kumiletkut sieraimiin ja snorkkeli suuhun.
    5. Seuranta: Saadut kokemukset ja tuliko ongelmaan ratkaisu.


    Työryhmän mietintöjä ja ensimmäisiä kokemuksia korjaavista toimenpiteistä:

    Letkut:
    -Eivät ole tiiviit, korjaaviksi toimenpiteiksi ehdotettiin lisäeristystä sieraimiin. Pumpuli ja polyuretaani ovat tällä hetkellä selvityksen alla. Pumpuli menettää eristyskykynsä kastuessaan, eli kutistuu ja polyuretaanin ongelma on se että asennusvaiheessa täytyy olla 12h hengittämättä ettei mene hiilivetyjä keuhkoihin vaahdon kuivuessa (ponneaine buteeni).
    -Kypärän ulkopuolella olevat letkut läpättävät ilkeästi kypärän takaosaan yli 60km/h vauhdissa. Letkut tulee teipata jesarilla kypärän takaosaan.

    Snorkkeli:
    -Jos varuste on suunnitellussa asennossa, sateen sattuessa vesi tulee suuhun, tämä korostuu varsinkin liikennevaloissa ja ruuhkassa ajaessa. Selkeä hukkumisvaara. Työryhmä päättikin vaihtaa snorkkelin asennon 90 astetta taaksepäin.
    -Snorkkelin sojottaessa taaksepäin työryhmä määräsi snorkkelin heti, letkukokemuksista viisastuneena teippaamaan senkin kiinni kypärään.
    -Ongelmina snorkkelikäännöstä kirjattiin muunmuassa seuraavaa;
    tupakkimiehen aamurykäisy löytyy takamatkustajan pleksistä. Iso purkka on myös selvä turvallisuusriski. Kunnon yskäisy ja putki on tukossa, selvä tukehtumisvaara. Ohjeena onkin että vain yksi tyynyllinen purkkaa ja sekin ksylitolia. Se on helppo raapaista matkustajan kypärästä pois.

    Nyt odotetaan kokemuksia. Ongelmahan on ratkaistu... *
    * total reps *
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  19. #79
    Lainaa (Wolfie @ Loka. 16 2008,19:21) kirjoitti
    Seuraavaksi varmaankin kokeillaan sitten optikon omaa tavaraa, Opti-Cleaneria. Pullon kyljestä luettuna:
    "Huurteenestoaine silmä- ja suojalaseille, kiikareille, linsseille jne. Soveltuu erinomaisesti sekä muovi- että lasilinsseille sekä erikoiskäsitellyille linssipinnoille.
    Ei käytettäväksi piilolinsseille.
    Ei saa suihkuttaa silmiin.
    Hyväntuoksuinen ympäristöystävällinen, myrkytön tuote."
    No hyvä, että noitakin on päivitetty, vielä pari vuotta sitten en löytänyt käsitellyille linsseille huurteenestoainetta.
    Honda VF1000F2 -85
    Honda VF1100S -85
    Aprilia RST Futura -01
  20. #80
    Lainaa (amaunu @ Loka. 29 2008,21:21) kirjoitti
    Hienoa että jaksat tehdä testiä, jokainen lasien kanssa tuskaileva hyötyy.
    Kiitos kiitos. Kyllähän tässä omien päivien iloksi jaksaa tämmöstä testailla, tämä kun ei niin hirveästi vaivaa vaadi. Taloudellisestikin valuuttaakin on palanut tähänmennessä noin 15-20e "ylimääräistä". Bensoja en laske kuluihin kun sitä nyt palaa muutenkin, oli testi päällä tai ei * Ja sehän tässä testissä olikin pääasiallinen pointti jotta meikäläinen nyt "uhrautuu" kokeilemaan näitä kaikkia ja raportoimaan oman puolueettoman kokemuksen tänne niin joku muukin saattaa siitä hyötyä. Eihän sitä tiedä kuinka monta meitä näönkorjaimia käyttäviä motoristeja löytyy jotka sietävät paremmin tai vähän vähemmän paremmin huurtuvia linssejä päivästä toiseen ilman tietoakaan paremmasta saatikka muita mun kaltaisia jotka etsivät toimivaa apuvälinettä tähän ongelmaan

    Lainaa (amaunu @ Loka. 29 2008,21:21) kirjoitti
    Mutta tuosta melkoisen kattavasta tököttilistasta puuttuu eräs ilmainen ja aina saatavilla oleva huurteenestoaine. Nimittäin sylki. Inhaa räkiä linssiin mutta tuossa toisessa harrastuksessa eli sukeltamisessa se on välttämättömyys. Jos sen unohtaa maski on kuin huurukaappi, sieltä ei paljoa ulos näy.

    Elikkä sylkeä reilusti linssiin kahtapuolta, hierotaan sormila ja dipataan lasit veteen niin että irtolima poistuu. Huurun esto perustuu syljessä oleviin proteiineihin.

    En ole kokeillu laseihin mopoillessa kun tuo huurtuminen ei ole iso ongelma, kakkuloissa on lasiset linssit ja tuulikaappi on avattavaa mallia. Mutta lasiset linssit on vaaralliset eikä missään tapauksessa suositeltavia.
    Herranjumala, miten on nyt päässyt näinkin vanha jippo listalta. Otetaanhan ehdottomasti tämäkin mukaan testiin. Kiitos muistutuksesta *
    Lasisia linssejä en minäkään kenellekään suosittele näönkorjaimissa. Muoviset painavat vähemmän eivätkä todennäköisesti hajoa niin helposti kuin lasiset eivätkä muodosta niin isoa vaaraa silmille vaikka hajoaisivatkin syystä tai toisesta nenällä kökötellessään.


    Ja sitten ensikosketus ajossa Rain-X:ään. Ihan ok litkua. Sateessa tuli ajeltua pikainen lenkki töihinpäin vaihtelevissa nopeuksissa ja seuraavankaltaisia havaintoja tuli kirjattua muistiin:
    Alle 40km/h vauhdissa visiiri täysin kiinni sekä visiiri että rillit yrittivät kerätä pientä huurua pintaan. Orastava huurre poistui samantien jokaisen sisäänvetohengityksen aikana. Korkeammissa vauhdeissa ei havaittu näkyvää huurteen muodostumista. Paikalla seistessä visiiri kiinni muodostui nopeasti reilu huurrekerrostuma mutta sekin poistui heti kun ajoviimaa sai aikaiseksi jonkunverran.
    Visiiri kaupunkiasennossa pari milliä raollaan ei havaittu minkäänlaista huurtumista edes paikallaan seistessä.
    Nyt oli siis sekä rillit käsitelty molemminpuolin että visiiri käsitelty molemmin puolin tällä tökötillä. Tosin visiirin ulkopuolta paljoa ole järkeä käsitelläkään, mutta tulipahan huvikseen kokeiltua. Kaippa tuo on jo tämän työmatkan jälkeen poistunut tuo käsittely visiirin ulkopinnasta kiitos kevyesti kosteahkon ajokelin.
    Nyt seurataan kuinka pitkään tökötti toimii tällä yhdellä käsittelyllä ja toivotaan hiukan vaihtelevia kelejä ettei tule pelkää sadekelin testiä.
    Talvipyöränä - Honda CLR 125 Cityfly halapa ja heleppo kärpäsenkikkare mutta sitäkin hauskempi.
    Se mikä huippunopeudessa menetetään otetaan takaisin mutkissa ja asenteessa
  21. #81
    Noniin. Vähän päivitystä tuosta Rain-X Anti Fogista.
    Ei voi muuta sanoa kuin että tähänmennessä ehkä helpoin tavara käyttää. Kevyt ruikkaus tavaraa pullosta liinalle/paperille, hinkkaus laseille aineistetulla liinalla, 5sek odotusta jotta tavara kuivahtaa, puhtaalla liinalla/paperilla kiilloitus. Raakakäsittely jättää helposti huomattavat öljyiset jämät linssien pintaan jotka eivät nyt suorastaan haittaa näkemistä, mutta itse ainakin tykkään kiilloittaa nämä pois.
    Rain-X vaan sitten todellakin haisee. Petroolipohjaista tavaraa tai ylipäätään jotain liuotinpohjaista herkästi syttyvää litkua tämä on ja siltä se myös haiseekin. Tosin halvat perjantainousut saa kun imppailee samalla kunnolla höyryjä pullosta *

    Käytössä havaittua. Kyllähän aine toimii. Käsiteltynä on ollut nyt rillit molemminpuolin sekä potan visiiri molemminpuolin. Parin päivän työmatkojen perusteella voin väittää jotta ollaan vähintäänkin samalla linjalla edellisen kahden tuotteen kanssa. Tosin tämän aineen kanssa huomasin, että ainakin eilisessä sateessa pystyi ajelemaan aika pitkään todella matalissa (alle 40km/h) nopeuksissa visiiri täysin kiinni eikä mikään paikka vetänyt huomattavasti huuruun. Sateesta litku ei tosiaan näytä tykkäävän, visiirin ulkopinnasta tavara huuhtoutui samantien pois ja muutaman pisaran jotka onnistuin saamaan visiirin sisäpuolellekin tekivät tepposia käsittelylle. Myöskin omat rillit kun sain sateessa hiukan kasteltua ja annoin kuivua omaan tahtiinsa niin havaitsin jotta käsittely rilleissä oli osittain poistunut ja valunut veden mukana milloin minnekin ja linssit näyttivät todella sotkuisilta. Plus että kun tämän kaiken onnistuin kokemaan töissä juuri ennen kotiinlähtöä niin kotimatkalla huomasin "puolittain" käsitellyistä linsseistä jotta huurtuivathan ne ja todella helposti * Noh, muistuipa mieleen millaista se oli ilman aineita.

    Mitä ilmeisemmin Rain-X käsittely muodostaa todella hellän ja ohuen kalvon käsitellylle pinnalle. Ainakaan käsittely ei vedestä tykkään yhtään. Mutta toimivaa tavaraa ainakin ensikosketuksen perusteella. Estää huurteen muodostumista hyvin ja nopeuttaa todella hyvin huurteen poistumista jos sitä saa aikaiseksi.
    Katsotaan nyt kun saataisiin vähän erilaisia kelejä ja pääsisi vähän pidempääkin matkaa taas kokeilemaan jotta kuinka aine käyttäytyy.
    Talvipyöränä - Honda CLR 125 Cityfly halapa ja heleppo kärpäsenkikkare mutta sitäkin hauskempi.
    Se mikä huippunopeudessa menetetään otetaan takaisin mutkissa ja asenteessa
  22. #82
    Mulla oli Wolfie sillä samaisella viime lauantain reitillä ekaa kertaa piilarit päässä. Mulla on silmissä voimakas hajataitto, eikä niinkään taittovirhettä. Nykyään saa voimakkaallekin hajataitolle piilarit.

    Testin tulokset:

    1. Ei huuru!
    2. Näkee laajalle, ei sankojen rajoja
    3. Eivät kepitä kunnon kakkulaoita tarkkuudessa
    4. Tuntuu inhottaville ensialkuun
    5. Ei voi painella silmää matkalla, koska lissit saattaa lentää hevon kuuseen.
    6. Silmät kuivuu voimakkaasti tai ainakin tuntuu sille.

    Huomenna uusi testi.

    -M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  23. #83
    Nomuthei Masa, kerrohan sää sit tänne sitämukaa ku alat tottumaan noihin piilareihin et miltä ne tuntuu. Ja huvikseen vaikka vertaile vielä välillä et käyt vetäsemässä lenkin rillien kanssa ni saadaan sitten tuo piilarivaihtoehtokin tähän mukaan

    Sit kun saatais vielä joku lepakkosokea suostuteltua menemään laserkirurgiaan ja raportoimaan sitten vielä eroja ni avot, olis sekin osa-alue katettuna Jos on vapaaehtoisia niin ei muuta kuin ilmoittautumaan.
    Talvipyöränä - Honda CLR 125 Cityfly halapa ja heleppo kärpäsenkikkare mutta sitäkin hauskempi.
    Se mikä huippunopeudessa menetetään otetaan takaisin mutkissa ja asenteessa
  24. #84
    Lainaa (Masa @ Loka. 31 2008,21:50) kirjoitti
    4. Tuntuu inhottaville ensialkuun
    5. Ei voi painella silmää matkalla, koska lissit saattaa lentää hevon kuuseen.
    6. Silmät kuivuu voimakkaasti tai ainakin tuntuu sille.
    Piilareihin tottuu kuitenkin äkkiä.
    Tosin, jos ne tuntee, niin sitten on jotain "vialla", eli joku pieni juttu silmän ja piilarin välissä. Pölyhiukkanen tai jotain.
    Eli piilari pois, huuhtelu, ja uus yritys.
    Kuivumisen tunne lienee kans tottumattomuutta?

    Miks silmää pitäis painella? Kyllä mä ainakin hieron silmiä luomen läpi piilarit päässä samoin, kun ilman piilareita. Yleensä silloin silmä on kiinni, ja piilari pysyy. Se on sen mallinen, että hakee kyllä paikkansa.
    <a href="http://www.youtube.com/watch?v=0eDMHyfezxM&feature=related" target="_blank">One of these mornings
    Won't be very long
    You will look for me
    And I'll be gone</a>
  25. #85
    Lainaa (Terhi @ Marras. 03 2008,08:59) kirjoitti
    Piilareihin tottuu kuitenkin äkkiä.
    Tosin, jos ne tuntee, niin sitten on jotain "vialla", eli joku pieni juttu silmän ja piilarin välissä. Pölyhiukkanen tai jotain.
    Eli piilari pois, huuhtelu, ja uus yritys.
    Kuivumisen tunne lienee kans tottumattomuutta?

    Miks silmää pitäis painella? Kyllä mä ainakin hieron silmiä luomen läpi piilarit päässä samoin, kun ilman piilareita. Yleensä silloin silmä on kiinni, ja piilari pysyy. Se on sen mallinen, että hakee kyllä paikkansa.
    Mul on nyt ollu eläissäni 3-kertaa koko päivän piilarit päässä. Ne ei kyllä ole ns. työvalineet, vaan sopii esim. prätkäilyyn ja ulkoiluun oikein hyvin.

    Mulle kerrottiin optikolla, että piilareita saa vain 0,5 diopterin välein, joten hyvää tarkkuutta näkemiseen niillä ei saavuteta, kuin sattumalla juuri siihen tehdyn diopterin kohdalle. Itselläni oikeassa silmässä menee juuri siihen +/- 0,25 dioperin kohdalle, jolloin näkeminen ei ole niin tarkkaa, kuin oikeilla kakkuloilla.

    Mulla taitaa siis olla vielä paljon totuttelua edessä ...

    -M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  26. #86
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Osallistumpa tähän keskusteluun yhdellä kokemuksellani piilareista.

    Lähdin pyörälenkille joka sattumalta päätyikin vanhempien pihaan. Kun kerran tuli sinne mentyä, niin kävin saunassa, syötiin jutusteltiin jne ja kellokin oli sen verran etten viitsinyt lähteä ajelemaan takaisin kotiin. Yöksi tietysti piilarit pois (aamulla muuten aika sumea olo jos piilarit jää päähän. Pari kertaa tullut kokeiltua) eikä mulla ollut laseja mukana. Asia tuli mieleen vasta kun piti aamulla hypätä prätkän päälle ja lähteä ajelemaan kohti kotia.

    Ei muuten ole hauskaa ajella "umpisokeana" mutkateitä tai kehä 1:stä. Pelotti niin perhanasti ja ajelinkin todella varovasti rajoitusten mukaan. Kehä 1:llä vähän ennen Otaniemeä havaitsin että joku punanen heiluu keskellä tietä. Lievästi kaasua pois... n. 50m päässä heiluvasta tajusin: POLIISI!!! Liinat kiinni ja tien sivuun. Puhallutus oli kyseessä eikä siinä sen kummempaa, mutta poliisitäti oli melko vihainen kun luuli että yritän ajaa sen yli/ohi.

    Pollisi - Mitä helvettiä! etkö nähnyt minua?!?!
    Mä - Joo, toki...
    P - No jarrutellaan sitten aiemmin perhana. Ei kai ole hakuja päällä? Puhalla tohon.
    M - Ei ainakaan tietääkseni. *Puuh*
    P - Joo, nollaa näyttää. Annas korttia tänne.
    M - Toki, kas tässä. (mielessä: älä vaan käännä... ei rillejä ja korttiin merkitty käyttöpakko)

    Poliisi kyseli tiedot koneelta ja toivotti hyvää matkaa. Ei katsonut kortin kääntöpuolelle.

    Tämän reissun jälkeen en ole edes harkinnut piilareita ajaessa. Rillit kestää kuitenkin aika rajua käyttöä ennen kun ne menee täysin käyttökelvottomiksi. Muutenkin suunnitelmat tuppaa muuttumaan lennossa, niin piilareitten kanssa pitäis olla aina joko varapari tai rillit mukana.

    Muutenkin olen kokenut että vaikka nykyiset linssit huurtuvat huomattavasti vähemmän kuin aiemmat. En tiedä onko nykyisten linssien korkeataitteisuus+kovatpinnoitekäsittelyllä vaikutusta asiaan. Ainakin muistelisin että heijastamattomuus ja huurteen estokäsittelyn piti kuulua pakettiin.
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  27. #87
    En käytä mitään muuta konstia kuin visiirin raotusta. Mikä niissä
    pokissa eniten ..tuttaa on niiden hajoaminen sisään työnnettä-
    essä. Kolmet tavalliset ja yhdet aurinkolasit vahvuuksilla on tämän
    vuoden saldo. Uudessa Raid 2:ssa on syvennys niille, joten tule-
    vaisuus näytää, miten käy. Kun en asiaan ole erityisemmin pereh-
    tynyt, niin voiko laserleikkauksella vaikuttaa nk. ikänäköön. Onko
    tietoa?
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
  28. #88
    Lainaa (samppunella @ Marras. 08 2008,22:12) kirjoitti
    Mikä niissä pokissa eniten ..tuttaa on niiden hajoaminen sisään työnnettä-
    essä. Kolmet tavalliset ja yhdet aurinkolasit vahvuuksilla on tämän
    vuoden saldo. Uudessa Raid 2:ssa on syvennys niille, joten tule-
    vaisuus näytää, miten käy.
    => Shoei Multitec (tms.)

    Ei tarvitse tapella enää, kun on avattava påtta...

    -M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  29. #89
    Nonniin. Heitellääns vähän päivitystä tännekin.
    Eli nyt on testailtu aika kiitettävästi tuota Rain-X Anti Fogia.
    Mitä litkusta jäi mieleen. Helppoa se on käyttää ja nopeaa. Puolikkaan tupakan (eli 2-3min teille non-smokereille) aikana käsittelee rillit pariinkin kertaan, irroittaa visiirin ja käsittelee sen molemmin puolin pariin otteeseen ja pistää takasinkin. Aine tosiaan kuivahtaa ihan muutamassa sekunnissa levittämisen jälkeen ja on todella nopea kiilloittaa.
    Tosin tästä saattaa johtua myös se negatiivinen kokemuskin. Tavara ei nimittäin kovinkaan kauaa kestä. Muutamaan otteeseen olen nyt kokeillut erinäisissä kylmemmissä olosuhteissa ja käsittely ei tunnu visiirissä kestävän edes yhden vuorokauden ajeluita. Rilleissä kestää jonkinaikaa, mutta ei mahdottomia niissäkään. Aamusella töistä päästessäni huitelin parit käsittelyt rilleille ja visiirille, aamupäivä meni nätisti ajellessa. Kävin kotosalla vetäsemässä tirsat ja lähdin yöllä ajelemaan ja voi herranjumala kun meinas alkaa sapettamaan kesken reissun. Ensin visiiri alkoi kehittämään huurretta pintaansa ja joutui ajelemaan visiiri raollaan. Tunnin päästä rillit keksi kokeilla samaa vaikka visiiri oli raollaan ja avot kun oli kivaa huidella säkkipimeässä yössä rillit nenänpäässä umpihuurussa kurkkien sitten rillien yli puolihuurteisen visiirin läpi pimeää tietä ilman näönkorjausta. Onneksi olin jo tutuilla teillä siinävaiheessa niin ei ollut isompia ongelmia. Seuraavana iltana sitten kokeilin uudestaan. Tälläkertaa vetäsin tuoreen käsittelyn ennen yöajoja. Vähän pidemmän reissun heittelin josta kuviakin löytyy tuolta muualta topicista. Ja sama toistui yön aikana jälleen. Visiiristä käsittely heikkeni ensin ja hengittely huurrutti visiirin nopeasti. Vähän aikaa tämän jälkeen rillit vetelivät huuruun myös.
    Sama ongelma esiintyi ensimmäisen kerran PK-ajelulla viime kuun puolella, tosin silloin ongelma rajoittui visiiriin, mutta kuitenkin.
    Ilmeisesti ongelma juontaa juurensa siihen, että Rain-X:n litku ei pahemmin tykkää vedestä. Ja hengitellessä kypärän suljetussa ilmatilassa hengityksestä tiivistyy vettä visiiriin ja tämä poistaa käsittelyn tuomat hyödyt hyvin nopeasti.

    Käyttökokemuksista vielä sen verran. Pullossa on normaalin "ketsuppipullon" korkkisysteemi. Eli saranoitu korkki. Korkin kun avaa voi pullon kääntää vielä aivan huoletta ylösalaisin eikä tavaraa tule ulos. Korkin sisällä nääs on pieni kalvo jossa on X:n muotoinen leikkaus. Pullon sisällä oleva neste painaa kalvoa eikä tavaraa valu ulos. Pullon kyljistä joutuu painamaan painetta pulloon ennenkuin kalvo antautuu vähäsen ja tavaraa tuleekin sitten yleensä reippahasti ja ainakin ensimmäisillä kerroilla roiskahtaa nätisti joka suuntaan. Ei kannata tunkea naamaansa kovinkaan lähelle pullon suuta tässä vaiheessa

    Loppujenlopuksi hiukan harmilliset mielikuvat jäi tästä litkusta. Aine on helppoa käyttää ja nopeaa ja onnistuu tien päälläkin helposti, mutta harmillisen heikko kestävyys käsittelyllä. Heikoin suorituskyky oikeastaan tähänmennessä toimivista aineista.
    Rilleissä saattaisi toimiakkin ihan hyvin, mutta visiiriin tuota en laittaisi enää. Plus että aine tosiaan on jotain bentseeni/liuotinpohjaista tököttiä ja haiseekin siltä raakana, joten en tiedä kuinka se reagoi pidemmän käytön aikana muoviseen visiiriin tai muovisiin linsseihin. Tuskin mitenkään, mutta jäi silti mietityttämään.
    Jotenkuten toimivaa, helppoa, mutta en suosittele. Optikon litkukin on halvempaa ja toimivampaa, Speedon tavara kalliimpaa mutta varmastikkin riittoisampaa.
    Jos joku tätä nyt tahtoo ostaa niin ainakin Louisilta sitä saa 7.50e/pullo hintaan.

    Seuraavaksi kai sitten kokeillaan tähänastisista halvinta ja yleisimmin saatavilla olevaa tavaraa. Kiitos amaunulle ehdotuksesta *
    Eli testissä seuraavaksi sylki. Vanha kunnon sukeltajienkin jippo. Kaikki tämän varmastikkin tietävät, mutta kerrataan nyt vielä. Reipas sylkäisy rilleille molemmin puolin linssejä, hierotaan vähän sormin jotta sylki levittyy nätisti, huuhdellaan pikaisesti ja annetaan kuivua. Mahdolliset jämät pyyhkäistään sitten pois.
    Ainakin sukeltajilla toimii, kokeillaan miten toimii kun ei ole 100% kosteutta linssien toisella puolella vastassa vaan ajoviima. On ainakin halpaa tavaraa eikä lopu kovin äkkiä kesken.
    Talvipyöränä - Honda CLR 125 Cityfly halapa ja heleppo kärpäsenkikkare mutta sitäkin hauskempi.
    Se mikä huippunopeudessa menetetään otetaan takaisin mutkissa ja asenteessa
  30.  
  31. #90
    Njahas. Päivitystä pukkaa.
    Eli nyt on jonkinverran ajeltu tällä luonnon omalla huurteenestoaineella eli syljellä. Ja vaikka kikka toimii sukeltajilla niin joko meikäläisen sylki ei toimi tai sitten kikka ei toimi mopoilijoilla *
    Ajokokemuksesta sen verran jotta hiljaisissa nopeuksissa ei tunnu tekevän mitään hyvää huurtumiselle. Ihan samantien vetää sumuun rillit ja visiirin. Yli 40-50km/h vauhdissa pysyy auki visiiri raollaan, mutta uskoisin jotta se johtuu ajoviimasta eikä "käsittelystä"... Valoissa seistessä on pakko aina avata visiiri kokonaan auki, mutten ei meinaa nähdä mitään kun lähtee liikkeelle.
    Alle 60km/h vauhdissa ei pysty kauaa pitämään viisiriä kiinni ainakaan mun potalla. Huurtuu aikalailla nopeasti. Ja huurre poistuu vasta kun visiirin raottaa tai aukaisee. Matalissa mateluvauhdeissa ja kaupungin nopeusrajoitusten mukaan ajellessa ei meinaa riittää edes viisiri raollaan ajaminen, yrittää kokoajan huurtua rillit...
    Halpaa tavaraa, mutta ikävä kyllä ei taida toimia *

    Tänään aamulla paikallisella Shellillä käydessä tarttui kouraan Shellin oma huurteenestolitku. 6.50e hintaan sai 130ml pumppusuihkepullon. Tätä täytyy kokeilla.
    Pullon kyljestä kopioituna:
    "Shellin huurteenestoaine on tehokas kaikissa ikkunoissa sekä autossa että kotona. Huurteenestoaine parantaa näkyvyyttä ja ehkäisee huurteen syntyä erityisesti talvella.
    Käyttöohjeet: Suihkuta ja pyyhi ikkuna kuivalla, puhtaalla liinalla."
    Purkin kyljessä on varoitusmerkit "Ärsyttävää" ja "Helposti syttyvää" eli ei juoda eikä imppailla *
    Hinnaltaan kalliimpaa kuin optikon tavara ja halvempaa kuin Speedon. Käyttö hyvinkin samantapaista kuin optikon litkulla näköjään. Tätä testataan siis seuraavaksi kun ei tuo sylki nyt oikein kummoisesti toimi...

    Myöskin suunnitelmissa on ostella kohtapuoliin pakkauusi visiiri pottaan ja samalla siihen tunkea jonkinlainen kiinteä huurteenestolätkä. Pinlockia kun ei näköjään ainakaan valmiina tunnu saavan HJC:n pottaan jostain ihmeen syystä. Saatan ihan huvin vuoksi sitten testailla uudestaan jokaisen litkun tämän jälkeen kun ei ainakaan pitäisi visiirin enää huurtua ja saadaan samalla vähän vertailutulosta kuinka paljon Pinlock/vastaava avittaa silmälasien huurtumattomuutta.
    Talvipyöränä - Honda CLR 125 Cityfly halapa ja heleppo kärpäsenkikkare mutta sitäkin hauskempi.
    Se mikä huippunopeudessa menetetään otetaan takaisin mutkissa ja asenteessa
Sivu: 3 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen