Oon tässä hommaamassa Ctekkiä. Onkos noilla jotain olennaista eroa tolla 800 ja 3600 mallilla. Ilmeisesti tuo 800 on ihan riittävän pätevä, mutta mitäs lisäominaisuuksia tossa 3600 mallissa on?
Don´t call me stupid, i´m insane!!
Aprillia Tuono V4 1100RR -2015
Ylläpitolaturi 800:ssa latausvirta 0,8A ja 3600:ssa 3,6A. Itelläni on toi 800 just tuon pienemmän latausvirran takia, käytän vain ylläpitolaturina.Ollu tämän talven kiinni pyörässä kaiken aikaa viimeisestä ajokerrasta lähtien.
Olis kiva ajatus antaa laturin hoitaa hommat "ihan ite" koko talven ajan.(GSXman1400 @ Loka. 13 2008,10:08) kirjoitti
Ja teoriassa tuo CTEK sen tekee.
Mutta nekin ovat halpoja teknisiä härpättimiä joihin tulee vikoja. Miksi ottaa riski? Eikö ole varmempi latailla pari kertaa talvessa esim. 12 tuntia kerrallaan.
Akku on varmasti ihan yhtä tyytyväinen näin toimittaessa.
CTEKin suosiosta on suuri osa mainostoimiston ansiota. En väitä etteikö se myös olisi hyvä laturi.
Oma, eka CTEKini temppuili vuosi sitten heti ekana iltana. "nak-nak-nak..." noin puolen sekunnin välein.
Virrat pois, uusi yritys parin tunnin päästä, kaikki näyti hyvältä.
Onneksi menin myöhemmin illalla tsekkaamaan, pihalle asti kuului surina. Laturi sirraa ihan hulluna ja lähes hehkuu punaisena.
Takuuvaihto, seuraava yksilö on kyllä toiminut.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Harvoin latailtessa akussa on enemmän lyijysulfaattia, joka voi kiteytyä, ns "sulfatoituminen", eli pilaa akun.(Goofy S @ Tammi. 29 2009,23:53) kirjoitti
Ylläpitolaturilla; vähemmän lyijysulfaattia, pienempi "sulfatoituminen", pidempi elinikä.
Akku pitää enemmän ylläpitolaturista.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Itsellä on 2kpl näitä 3600-malleja, joista toista en ole vielä edes kokeillut. Mutta tuo toinen on jo kolmatta talvea käytössä ja juurikin tyyliin laita syksyllä mopoon kiinni, unohda koko juttu talveksi ja ota keväällä irti. Toimii!(Goofy S @ Tammi. 29 2009,23:53) kirjoitti
Tuo toinen 3600 on saatu vaihtokaupan ohessa kaverilta, joka on modannut sen autoon sopivaksi. Eli sen power-johto on vaihdettu Defan panssarijohdoksi => asennus auton konehuoneeseen ja sähköt Defan sisätilahaaroittimelta. Kuulemma toimii, mutta itse en tosiaan ole tuota koko laturia vielä edes testannut![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Pitää hämmentää hieman lisää, kun keskustelu tuntuu olevan jo aika mielekästä: Olenko toiminut väärin, kun mulla on omien 5 mp:n akkuja talvisäilytyksessä "viinakellarissani" (ab.+6C kovimmilla -30C pakkasilla) ja siellä aina noin parin päivän välein (maistiaisilla käydessäni *) olen aina vaihtanut tuollaisen CTEK älylaturin akusta toiseen ("kierrättänyt" siis) ??
Eukko kyselee, et mitä siellä on niin mielenkiintoista? *...niin olen sanonut, et pitää kierrättää akkulaturia.... (en tiedä, uskooko se mua...) *
Edit: jos on kirotusvireihtä tässä, ni kävin justisa vaihtmasa laturia eri akuun....
kaikki sähköinen toiminta kuluttaa akkua. joten ylläpitolaturi vain pudottaa akun ikää.
kunhan akkua ei päästä liian tyhjäksi, pitkä säilytys ei haittaa sitä mitenkään. mitä viileämpi sen parempi, tietysti voi olla parempi olla plussan puolella.
itsellä on yhdessä pyörässä akku joka on 97 vuoden TL ensiasennusakku ja se on ihan hyvässä kunnossa. Ladattu talvella kerran, ehkä toinen lataus ennen kevätstarttia.
suurin ongelmahan ihmisillä on se, että ne ei voi ladata akkua, esim ennen kevät starttia kannattaa ladata se ennen sitä starttiyritystä, vaan ei, eka sahataan vajaalla akulla ja kastellaan tulpat. sitten ladataan akku ja pyörä ei lähde kun on tulpat kastuneet.
saman ihmiset sitten lopulta hermostuu ja ostaa ylläpitolaturin, ladataan sitten koko ajan jos kerran ladataan. Jenkkipösilöthän näitä ostelee koko ajan ja lataa pyöriään kesäisinkin, eli aina kiinni kun kun vaan mahdollista. ja kehuvat palstalla kuinka mahtavasti toimii.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Sit 1 vihje.
Tee, kuten haluat.
Interinetissä tulee sen kiljoona juupas eipäs vastausta.
Se toimii, vaikka antaisit olla kokoaika latauksessa.
Mutta, itselläni on CTEK ja tein seuraavasti:
-Otin akun navan irti.
-Latasin täyteen.
-Mopo on lämpimässä.
-annan olla.
Tämä perustuu seuraaviin kokemuksiin:
1. kaveri piti 3 vuotta mopoaan (Yamaha XJ 900) navat kii akussa koko talvisäilytysajan ilman välilatausta, kolmantena keväänä akku oli tyhjä.
2. kaveri piti mopoaan (H_D) kellarissani akun napa (+), irti, ja akku oli keväällä startatessa täys.
<p>Vanha patu..</p>
3600 sessa on nappeja jos on kiinni akussa niin muistaakseni muistaa asetuksen. Eli sähkökatko ei haittaa.
Itse olen tosin noin kerran kuukaudessa törkännyt kiinni ja n. puolessa tunnissa on akku täyttynyt.
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Akun itsepurkautuminen on myös sähköistä toimintaa. Ja se mahdollistaa sulfatoitumisen.(jaket @ Tammi. 30 2009,20:02) kirjoitti
Ylläpitojännite taasen estää itsepurkautumisen. Joten ylläpitolaturi vain lisää akun ikää.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
sulfatoituminen tapahtuu tietääkseni vain jos kennon jännite tippuu liian alas. latingissa oleva akku ei sulfatoidu.
akku kannattaa olla irti, niin ei purkaudu ja lisäksi pinnaltaan puhdas. lika johtaa sähköä ja purkaa akkua.
paras akkujuttu oli kaverilla, sillä oli veneen akku alkuperäinen, 8 vuotta vanha muistaakseni. se ei irrottanut sitä koskaan talveksi, eikä ladannut talvella koskaan. Aina keväällä lähti käyntiin. akku oli ulkona veneessä talvet. (en sano, että näin kannattaa tehdä, kunhan vaan kerroin huvikseni).
tietysti veneessä on pääkytkin, joten periaatteessa akku on irti.
tarkoitan vaan sitä tolla jenkkijutulla, että jätkät sotkee akkujuttuihin jotain mystiikkaa. vaikka ei siihen sitä kuulu. Aja pyörällä. lataa talvella ehkä kerran tai ehkä ennen kevätkäynnistystä. jos akku on loppu niin osta uusi akku. ja jatka samaa rataa. Akun tyhjenemiseen liittyy vaan niin paljon negatiivia tuntemuksia, joita ihmiset ei pysty käsittelemään. se pelko ettei käynnisty ja se turhautuminen on niin syvää. itsellä se on lähinnä toteamus, varaus ei riitä, akku taitaa olla huono.lataan, jos toimii, niin jatkan ajamista. jos ei auta, niin ostan uuden akun.
itse mittaan joskus talvella akkua yleismittarilla, jos on pysynyt yli 12 voltin, niin annan olla. jos tippunut, niin lataan halvimmalla mahdollisella alrightin akkulaturilla.
käyttö kuluttaa akkua, esim taksit joutuvat vaihtamaan akun jopa vuoden välein, kaiketi viimeistään parin vuoden jälkeen.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Sulfatoitumista tapahtuu kaikissa tilanteissa joissa akun varausaste on alle 100%, eli käytännössä katsoen aina.(jaket @ Tammi. 31 2009,12:18) kirjoitti
Kun akku on 100% latingissa, anodi ja katodilevyn pinta on puhdasta lyijyä (tai mitä sekoitusta nyt sitten sattuukaan olemaan).
Kun akku purkautuu (joko normaalin käytön tai itsepurkautumisen johdosta), niin silloin levyjen pinnalle muodostuu lyijysulfaattia (se on ihan normaali prosessi jolla akku tuottaa virtaa, ks esim http://en.wikipedia.org/wiki/Lead_ac...ectrochemistry ).
Mitä enemmän akku purkautuu, sietä enemmän levyjen pinnalla on lyijysulfaattia.
Lyijysulfaatti on aluksi amorfista/pienikiteistä ainetta, joka akkua ladatessa pystyy jälleen "palautumaan".
Mutta ajan myötä lyijysulfaattii kiteytyy isommiksi kiteiksi/kiteet muodostavat isompia rakeita, eli se ei enään ole amorfista ainetta.
Tämä taas aiheuttaa sen että lyijysulfaatti ei enää "palaudu" vaan jää pysyvästi levyjen pinnalle.
Ks esim http://en.wikipedia.org/wiki/Sulfation
Tuosta on myöskin hyvänä esimerkkinä se että jonkun vanhan auton 50Ah akun todellinen kapasiteetti on esim 10Ah, koska 80% mahdollisesti muodostuvasta lyijysulfaatista on jo ehtinyt kiteytyä levyjen pinnalle, koska ko akku on ollut käytännössä koko käyttöaikansa alle 100% latingissa, jolloin levyjen pinnalla on aina ollut lyijysulfaattia/ se on ihan normaalia. Ko akku kyllä ottaa hyvin virtaa vastaan sen lyhyen ajan, ja sillä pystyy starttaamaan moottoria lyhyen ajan, mutta sitten se taas onkin hengetön.
Jännitemittari näyttää sille ihan normaaleja arvoja, eli väittää että akku on 100% latingissa (jännitteen perusteella).
Mutta akkuhappomittari jolla mitataan elektrolyytin ominaispainoa paljastaa sen että akku onkin vain 20% latautunut, eli kertoo sen että akku on viittävaille kuollut.
Eli jos haluat tarkistaa akun todellisen kunnon niin käytä akkuhappomittaria. Tosin se ei ole kovin helposti mahdollista muissa kuin perinteisissä "avoimissa" lyijyakuissa.
Ylläpitolataus ei vastaa elektromekaaniselta rasitukseltaan edes yhtä starttikertaa. Joten siinä suhteessa ylläpitolatauksen ja taksikäytössä puhkikuluneen akun vertaaminen on täysin turhaa.
Päivastoin, ylläpitolataus pitää akun mahdollisimman stabiilissa tilanteessa, eli akku ei juurikaan pääse rasittumaan edes itsepurkauksesta.
Joko sie usot...? *![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Onko kyseessä pienimoottorinen baut runkonopeudella liikkuva (matka)vene...?(jaket @ Tammi. 31 2009,12:18) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Akkufirmassa töissä??(scuuba @ Tammi. 31 2009,13:37) kirjoitti
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Laturin piuhojen nyppimisen vois jättää pois , muten siinä ei oo mielestäni mikään pielessä....(Finnpaso @ Tammi. 31 2009,17:26) kirjoitti
![]()
Jos kaikki akut on samaa tyyppiä, ts niiden nimellisjännite on sama, niin hyppylangoilla kaikki rinnan, niin ei tarvi enää nyppiä laturia akusta toiseen.(Finnpaso @ Tammi. 31 2009,17:26) kirjoitti
Mut toisaalta se vois olla huono juttu...? *![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Yep, se ON huono juttu - akkujenkin kannalta(scuuba @ Tammi. 31 2009,21:43) kirjoitti
Se että niissä on identtiset napajännittteet ei vielä kerro ovatko ne myös sisäisesti identtisiä esim. sisävastukseltaan. Nyt kun paukautat tuollaisen suurivastuksisen pienivastuksisen kanssa rinnan ja laturin siihen, ohjautuu merkittävä osuus siitä latausvirrasta tuon pienivastuksisen läpi (joka sittemmin ottaa siitä nokkiinsa ja keittää), toisen jäädessä enempi vain makoilemaan piiriin ryhjänpanttina. Akkuja ei siis koskaan ladata rinnan kytkettyinä! Ainoa oikea tapa ladata useampaa akkua kerralla on kytkeä ne sarjaan. Toki tämä tarkoittaa sitten myös että sen laturin rulee olla sellainen että se tuosta suorituu. Esim. kaksi 12V akkua sarjassa ja laturin tuleekin jo olla mallia 24V
Niin ja tuo sarjalatauskaan ei poista sitä että tällöin akkujen tulee olla samantyyppisiä ja saman Ah omaavia
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Eikös tuo laturin näkemä vastus muutu myöskin akun latausasteen mukaan?(HiTec @ Helmi. 01 2009,10:26) kirjoitti
Eli silloin kun akku on tyhjä, vastus on pieni, ja akku ottaa paljon virtaa vastaan.
Ja kun akku on täynä, niin vastus on suuri, ja akku ottaa vain vähän virtaa vastaan.
Eli ei se ole pelkästään kiinni siitä nimellisestä sisävastusksesta?
Ja tuossa tilanteessahan laturi ylläpitää ainoastaan ylläpitojännitettä, ja varsinainen virta sitten jakautuu akkujen kesken sen mukaan kumpi on tyhjempi/täydempi. Ja loppujen lopuksi akut on balanssissa laturin näkemän yksittäisen akun kokonaisvastuksen mukaan. Sen takia sama nimellisjännite riittää.
Eri asia on tietty jos laturi on tavallinen tyhmä laturi. Ts se ei tiputa jännitettä missään vaiheessa ylläpitolataukseen, vaan keittää latausjännitteellä tappiin asti sen akun jossa on pienempi sisävastus, ja sen jälkeen sen akun jossa on suurempi sisävastus.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ei se yleistettynä ihan noinkaan ole.. Just tässä liikkeelle lähdössä Hiacella, jossa 2 akkua rinnan kytkettyinä. Ja onhan noita muitakin vehkeitä kuin autoja, joissa käytetään kahden akun rinnan kytkentää ja jotka ladataan ilman akkujen irrotusta(HiTec @ Helmi. 01 2009,10:26) kirjoitti
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
lähes kaikissa maastureissa on kaksi akkua rinnan.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Akkuja ei siis koskaan ladata rinnan kytkettyinä! Ainoa oikea tapa ladata useampaa akkua kerralla on kytkeä ne sarjaan.
Esim. kaksi 12V akkua sarjassa ja laturin tuleekin jo olla mallia 24VNiin ja tuo sarjalatauskaan ei poista sitä että tällöin akkujen tulee olla samantyyppisiä ja saman Ah omaavia
[/QUOTE]
Kyllä akkuja voi ladata rinnan kytkettynä kunhan jännite on sama ja tyypiltään samoja. AGM ja avonainen käy myös yhteen.
Erilaisia akkuja ei koskaan ladata sarjassa.
Kun kahdesta 12v akusta tehdään yksi 24v akku pitää molempien olla samaa valmistuserääkin, sama koko ei riitä.
Kahden akun ajoneuvot yleistyvät koko ajan, veneissä on kauan ollut kaksi tai useampia akkuja rinnan, 60 ah käynnistysakku ja 230 ah paikallaan oloa varten kaverina ja hyvin toimii.(jaket @ Helmi. 01 2009,16:14) kirjoitti
Optimatea myy Bikeworld ja se maksoi ennen joulua 50e. Sitäkin voi pitää jatkuvasti mopon akussa kiinni.(Tympeysmies @ Loka. 08 2008,18:13) kirjoitti
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
No niin, yhteenvetona tähän asti; et taidan jatkaa viinakellarissani käyntiä ja jos muistan sieltä lähtiessä, niin vaihdan automaattilaturin seuraavaan akkuun...se taitaa sittenkin olla varmin vaihtoehto...
![]()
Ja CTEK XS800 39,90e motonetistä http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=45-5515(ttuttu @ Helmi. 01 2009,18:06) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
10e lisää ja samasta paikasta irtoaa 3600:kin(scuuba @ Helmi. 01 2009,21:39) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08