Juu tuskin suurempia harmeja, paitsi suurempi tulipaloriski kun pyörässä on virtaa jatkuvasti vs. että akku olisi irti (myös laturista).(GSXman1400 @ Loka. 13 2008,10:08) kirjoitti
Eikä siitä ole suurempia hyötyjäkään, verrattuna siihen että lataisi esim kerran talven aikana ja sitten keväällä ennen ensistarttia. Edellyttää tietysti että akku on irti pyörästä. Taitaa useimmat pyörät tyhjentää akun talven aikana jos se on kiinni kytkettynä
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Itsellä kuoli aivan totaalisesti Stormin normihappoakku 1V ikäisenä, kun en ladannut talvella ollenkaan. Joten mielestäni perushappoakkua tulee latailla säännöllisesti vaikka parin kk välein.
Edes CTEK ei saanut herätettyä akkua henkiin.
Motonetistä saa suomen halvimmat CTEKit, muualla rosvoavat kauheita hintoja ko laturista.
jyk4:n kommentti on kyllä ihan asiallinen. En tiedä onko pirujen maalaamista seinälle mutta kun ottaa akun irti niin sekin pieni tulipalon mahdollisuus poistuu. Sattuuhan niitä tulipalojakin joskus, onko ne sitten huonoa tuuria vai mitä? Omista pyöristäni otan aina akun irti talven ajaksi.
Pekka
Ei se mitään pirujen maalaamista ole. Eräs puolituttu työkoneurakoitsija ei pidä edes autoaan tallissa, koska talli on hänen omakotitalon yhteydessä. Jä ihan täyspäinen kaveri muuten..(Pekka Keränen @ Loka. 13 2008,18:14) kirjoitti
Kun nuorena miehenä työskentelin eräällä postiautovarikolla, niin kaikista autoista (=kymmenistä autoista, isoista ja pienistä) irrotettiin akku joka yöksi, siis aina päivän päätteeksi. Akun irrotus tosin tapahtui päävirtakytkimestä, mutta sellanen oli asennettu jokaiseen autoon.
Ja kylläpä nuo vielä nykyäänkin taitaa kääntää päävirrat yöksi pois raskaammista vehkeistä. Joku maansiirtokone - rekka - bussikuski osannee kertoa enemmän kuin mutu-tietoa.
Tästäpä tuli vielä mieleen öljyasiaa. Siellä samaisella varikolla käytettiin kaikissa vehkeissä, Ladasta-Sisuun samaa dieselmoottoriöljyä. En muista enää oliko Delvacia, mutta raskaan kaluston dieselmottoriöljyä joka tapauksessa.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
En minä ainakaan pyöräkuormaajasta ole virtoja kääntänyt pois pääkytkimestä, vaikka on sisällä hallissa yöt. Siinä on sekin pointti, että jos palo syttyy jostain muualta, saa koneen helpommin ajettua ulos. Edellyttäen, että se on muuten mahdollista. *(J@ck @ Loka. 13 2008,18:50) kirjoitti
Ok, myönnän, suurin syy on kyllä laiskuus, ei jaksa avata "konepeltiä". *
Edit: veneilijät tykkää kääntää virrat pois, koska kalusto saattaa olla parkissa pidempäänkin. Ei sitten varmasti makaa missään laitteessa virta päällä akkua purkamassa.
Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
Hallissa olevista työkoneista ei kyllä kannata virta-avaimia poistaa. Voipi tulla vakuutusyhtiön kanssa ongelmia mahdollisen tulipalon sattuessa jos laitteita ei saa ajettua ulos. Kannattaa selvittää asia vakuutusyhtiön kanssa.
Pekka
optimaten laturi on kans yhtää hyvä tai ehkä jopa vähän parempikin mitä c-tekki
minulla on molemmat..98vm bandiitin akku orkineli yasa kesti kymmenen vuotta päristellä..![]()
Onkos tää Ctek se värkki joka pitää käynnistää nappulasta? Ja sitten sähkökatkon jälkeen pitää mennä tallille ja painaa sitä nappia että se menee päälle?
Vähän vierestä:
Viime joulukuussa ajoin mp:n (ulko)parkkipaikalle, väänsin virrat pois avaimesta ja jätin siihen. Keväällä sitten menin pyörän luokse ja väänsin avaimella virrat päälle ja käynnistin vehkeen ekalla yrityksellä. Akkuna halpis Biltema, en lataillut pitkin talvea enkä jutellut muutenkaan sille mukavia tai pitänyt sitä navoista hellästi kiinni iltaisin - eikä akku haljennut, tyhjentynyt tai muutenkaan ottanut nokkiinsa. Tänä kautena on kilsoja tullut tuhansia lisää ja vieläkin se akku toimii.
Ctekki pitää käynnistää napista, mutta sähkökatkon jälkeen lähtee taas työntämään virtaa oma-aloitteisesti, mikäli piuhat on ollu koko ajan kiinni akussa. Eli ihan sama kummasta päästä siihen tulee virtaa, se pitää valitun moden päällä.
1835
CTEK XS800:ssa ei oo ainakaan napin nappii. Piuhat kiinni ja sillä selvä, unoha siihen ja ota keväällä pois.(mnyka @ Loka. 13 2008,20:16) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kempin tasasuuntaajalla annettin aikoinaan pulssipiikkiä Taunuksen akkuun ja hyvin virkosi joksikin aikaa(jiiässä @ Loka. 12 2008,19:45) kirjoitti
..ei siitä enempää..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Kyllä tuli taas salatiedettä akunlataamisesta ;) Suizassa oli Bilteman geeli ja pari kolme kertaa talvessa iskin Ctekin kiinni vuorkaudeksi ja toimihan toi noin hienosti 2v.
En ole katsonut tarpeelliseksi pitää kokoaikaa kiinni vaikka Englannin foorumilla Aprilioitaan pitävät töpselissä joka yö.
Toiminuthan toi on toistaiseksi, mutta pidän kyllä tosta 3600sesta. Tarvittaessa lataa kaikki perheen moottoriajoneuvoissa olevat akut, on pieni ja ne johdot - ei tarvi kaivaa akkua esiin kun haluaa latailla...
Huolimatta mihin koulukuntaan kuulut niin laturi on hyvä. Lähettivät ruotsista uuden akkuun tulevan piuhan pätkän kun suomenpäässä eivät osanneet myydä vaikka kuvastossa oli kuva ja numero sille. Parasta oli tietty, että tuli utan kostnad ja tollanen palvelu kun meikäläistä lämmittää. Pysyn merkissä ;)
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Optimate ollut käytössä n. 6 vuotta. Hyvin on akut pelittäny. En pidä kaiken aikaa kytkettynä, kun on talvi. Eihän noista sähkövehkeistä aina tiedä...![]()
Jo on aikoohin eletty. Raavahat miähet syä salaattia ja nuaret naiset juo viinaa.
onko tuo C-tek nyt sitten ainut autuas geeliakuillekin kelpaava laturi jossa on tuo "pulssivirta" herättely ? mikä laitos tuo "optimate" on josta jotkut kertovat...?
2016 > Triumph 675 team member
2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
(.. DKW-RT175VS im holz schublade)
.. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
.. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
Ei mullakaan mitään nappikäynnistystä siinä värkissä ole. En nyt ulkoa muista onko se 800 vai 3600. Kyllä se ihan töpseliä tottelee.
Taitaa se sun olla "karvalakki" 800 jos ei nappulaa ole. 3600:ssa on tuo nappula josta sen saa paitsi pois päältä, mutta myös latausmoodin valittua pieni/suuri/kylmä akku. Jokainen näistä moodeista lataa akkua hiukka eri virralla, tulkitsee täyden akun eritavalla ja luonnollisesti siten myös pulssittaa ylläpidossa akkua erilailla. Itse olen tuolla 3600:lla lataillut kaikkia mahdollisia lyijyakkuja 2...100Ah, niin suljettuja kuin korkillisia, niin kiinteän kuin neste-elektrolyytin yksilöitä ja koskaan ei ole lataus epäonnistunut - ellei se akku ole jo laturiin laittaessa ollut totaalisen finito, josta siitäkin laturi kyllä infoaa nopsasti jotta unohda koko lataus ihan suosiolla(GSXman1400 @ Loka. 14 2008,09:19) kirjoitti
Edit: Josta tuli mieleen että eräs kaverini modasi tuollaisen 3600:n autoonsa s.e. auton ollessa tolpassa, Ctek huolehti että akkukin on vireessä. Ihan tylysti laturin narut poikki ja auton teräskuorista Defa-liittimineen tilalle jotta sai sen lohkarin haaroitukseen kiinni. Kuulemma jopa toimi, Ctekin ollessa 100% vesitiivis ja varustettu ihan kiinnityskorvakkeinkin joista sen sai näppärästi konehuoneeseen, sisälokarin pintaan kiinni. Itse kyllä ihmettelin moisen nykerryksen järkevyyttä vs. että olisi suosiolla käynyt kaupasta hakemassa uuden akun kotteroonsa
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
No ei siitä uudestakaan akusta ole iloa jos se on tyhjä. Ja täyteen sen saa vaan lataamalla. Ja jos ajaa kylmässä lyhyttä ajoa, niin aika heikosti auton oma systeemi ehtii akkua lataamaan/ akku kylmänä virtaa ottamaan vastaan. Ja uusikin akku on aika nopeesti finaalissa.(HiTec @ Loka. 14 2008,10:03) kirjoitti
Oha niil Defa yms muilla firmoillakin kaikennäkösii akkuvahteja eli akkulatureita jotka toimii sillon ku auto on tolpassa kiinni.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kyllä auton oma latausjärjestelmä pystyy pitämään akun täytenä lyhyessä ajossa, mutta jännittet pitää olla kunnossa. Itse ajan päivittäin noin 3 km pätkäajoa nopeus 60 kmh. Laturi 110 A. Jännitteet muuttuu lämpötilan mukaan; -5 lämpötilassa 15,2v ja +5 *15,0v ja +15 *14,9v. Tämä jännite siis aluksi ja hetken kuluttua jännitteet putoaa 14,3v. Aloin etsimään syytä miksi akku on kestänyt kauan, valmistettu joulukuussa 1995 Vartan tehtaalla Espanjassa ja toimii edelleen.(scuuba @ Loka. 14 2008,10:53) kirjoitti
Ja CTEK 3600 on ihan riittävä yleislaturi tavalliselle akunlataajalle. Itse lataan sillä A123 litiumitkin pienellä kikkailulla. Myös polttimo joskus kaveriksi niin saa hienosäädettyä vähän toimintoja.
13 vuotta oot vetäny 3km pätkäajoo päivittäin samalla akulla...?(KassuB @ Loka. 14 2008,14:20) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Optimate on samanlainen laturi, kuin c-tek jota voi valmistajan mukaan pitää akussa kiinni, vaikka koko talven. Hinta eroista en tiedä kumpi on halvempi tai kumpiko on parempi laite. Itselläni ollut tuo Optimate jo useamman vuoden. Itselläni on geeliakku ja ainakin se vielä pelittää...(pekko5 @ Loka. 14 2008,00:21) kirjoitti
Jo on aikoohin eletty. Raavahat miähet syä salaattia ja nuaret naiset juo viinaa.
Eipä meillä ainakaan mistään käännetä päävirtaa pois (kuorma-autot/trukit)(J@ck @ Loka. 13 2008,18:50) kirjoitti
Ja töis ku o niin yövytään autos niin ei siitä viitti virtoja katkasta
Tuli mieleen yksi talvi ku starttailin vanhaa kolmossarjalaista scaniaa. Noh siinähän jäi sit jotenki startti päälle.
Ei muut ku hytistä pihalle ja päävirtaa katkasemaan, mut eipä onnistunut. Oli meinaan senverta hyvin jämähtäny se päävirtakatkasija käytönpuuttesta, ettei inahtanukkaa
Vedin sit sammutusvivun ylös ja jätin sen sit siihen pyörimään ja painelin sisälle kahville
Itse aiheeseen. Ihtelläki CTEK käytös ja hyvä on.![]()
Josta edelleen tuli mieleen omat hääni reilun 11v sitten. Lähdettiin vastanaineina tuomiokirkolta kohti katajanokkaa, jossa sitten stopattiin rantsuun ihan vain aikaa polttaaksemme ja suurimmat riisit karistellaksemme. Näin hääväkikin kerkeisi hyvin kirkolta juhlapaikalle. Vaan kun piti liikkeelle lähteä, niin eipäs Volga enää inahtanutkaan - oli startti jäänyt viallisen virtalukonpohjan ansiosta päälle ja sammui vasta rantsussa, moottorin sammuttamisen yhteydessä. Diesel-auto kun oli kyseessä, niin eihän sitä ajossa huomannut(Tabuli @ Loka. 15 2008,13:48) kirjoitti
Startti siis sitä myöten entinen ja bestman soitteli meille taksin sekä ruattin voortille hinurin. Näin jäi meitin häät ainakin vieraiden mieleen
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mulla oli CTEK kiinni koko viime talven, eikä ollut haitaksi akulle tai elektroniikalle. Akku myös paikallaan ja piuhat kiinni.(GSXman1400 @ Loka. 13 2008,10:08) kirjoitti
Ja pyörä huoneenlämmössä yksiössä.![]()
Pitihän se 45€ sijoittaa tuohon XS 800:aan.. Kätevä tuo kiinteä pistoke.. Tusinakawan akkukotelossa on mukava tila sille. Kaivaa vaan pistokkeen sieltä esille ja tökkää laturiin. Ei enää akun kaivamista näkösälle lataamista varten..
Siellä se nyt tallissa "ylläpitää" tuota akkuvanhusta.. Kunnioitettava ikä alkuperäiselle akulle. 8v. tulee keväällä ja pyörässä ollut häly uudesta asti.. Ei mitään murheita ollut nyt syyskylmälläkään..
Jospa tuo ctek seisonnan aikana jatkaisi ikää edelleen..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Sähköverkon jännitepiikit voivat vaurioittaa hienoja akkulatureita, kannattaa silti vahtia niiden toimintaa.
Itse en jätä mitään akkulaturia yöksi ilman valvontaa, sen verran epäluuloinen olen. (minäkö vainoharhainen)
Akun lämpötilaa kannattaa tarkkailla latauksen aikana, varsinkin jos akku on päässyt tyhjäksi, olkoon uusi tai vanha akku, varsinkin suljettuja.
Hehe... Vainoharhansa kullakin...(KassuB @ Loka. 24 2008,12:56) kirjoitti
Nimimerkillä CTEK kolme vuotta yhtä mittaa jommassa kummassa pyöristä kiinni... Tänä aikana sähkökatkoja, pikajälleenkytkentöjä ja jännitepiikkejä on piisannut. Kotitarpeiksi. Ei tunnu kovin herkältä tuo CTEK.
<p>2002-2014</p>
Itselläni onkin parhaimmillaan yli 10 akkulaturia samaan aikaan käytössä, ja melkein kaikki erilaisia (0,8 - 30 A). Ja vielä 6 päivää viikossa ympäri vuoden.
Tieto luo tuskaa, kun ei tiedä niin ei osaa pelätä.
Kakaroina kun ladattiin peltoauton huonoja akkuja niin joku viisas sanoi että se olisi välillä hyvä purkaa kunnolla ja sitten taas ladata täyteen...pistettiin sitten näppärästi rautakanki - ja + väliin...kirjoitti
Tietää mitä siinä kävi, ei onneksi ollut ainoa akku...![]()
<p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
Sairaalan teho-osastolla töissä? *(KassuB @ Loka. 25 2008,10:07) kirjoitti
Työnä "starttivaunun" akkujen ylläpito? *
<p>2002-2014</p>
Tojotan BJ45:nen käynnistyy myöskin iha ok, kun vetäsee ESABin 360A tasasuuntaajasta sopivat ampeerit tauluun. Kattelee siit takaa kilvest ett mitkä on voltit max ja min ampeereilla, ja laskee siit sopivat ampeerit ett saa 24V aikaseks.(jiiässä @ Loka. 25 2008,10:19) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."