Tulokset 1:stä 17:een 17:sta
  1. #1
    Tuli tuossa mieleen, että miten mahtaisi onnistua metanolin käyttö prätkässä, kun ainakin ruiskukartaa päivittämällä annostusta voisi lisätä suht helposti? Nopeen laskun mukaan kakkua pitäisi antaa 2x normaaliin nähden, mutta ilmeisesti myös sytkää pitäisi siirtää muutamia asteita myöhäisemmälle? Entä, kestäisiköhän ruiskupumppu yms. osat metanolia/nitrometanolia?
    - Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.

    - Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
  2. #2
    Nitrometaania voi käsittääkseni syötää ihan noin vain, ilman mitään. Metanolin seokset sitten kyllä muuttuu, ihan kuten on huomattu pienoismoottoreiden käytössä.

    Lisäksi se metanoli on syövyttävää. Kaikki esim. messinkiset osat alkaa hapettumaan ja luovuttaa sellaista vihreää töhnää, joka sitten tukkii paikat. Se messinki menee metanolista saman näköiseksi, kuin kupari hapettuessaan tulee vihreää patinaa täyteen.

    En menisi muuten takuuseen siitäkään, että paskapellistä valmistetut tankit kestäisi metanolia liottaa pitkiä aikoja.

    Kaiken kaikkiaan olisi ihan arvokas kokeilu säätää fillari metanolille. Tehoa tulisi paljon lisää ja ei olisi nakutusvaraa, vaikka puristuksia nostaisi...

    -M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  3. #3
    Joo, on näköjään heikko happo ja syövyttää mm alumiinia. Ja Wikin mukaan metanolia voidaan valmistaa synteettisesti vedystä + hiilidioksidista katalysoimalla sitä kuparin ja sinkin avulla. Lyhyessä ajassa metanoli tuskin kuitenkaan saa kovin kummoista aikaan, jos heti käytön jälkeen vaihtais bensat tankkiin. Tarttis vaan olla jokin AVK:lta ostettu halpa testipeli, jossa sitä ilkeis koittaa.

    Nitrometanoli voikin olla pahempi juttu.
    - Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.

    - Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
  4. #4
    Eikö kakkua pitäisi antaa lähemmäs kolminkertainen annos, kun metanolissa on vajaa kolmannes bensan energiasta?

    Edit: Puristussuhdetta kai pitää nostaa aika reilusti, jos pienemmillä määrillä meinaa saada samat tehot?

    Mää edelleenkään tiedä, mutta ihmettelen.



    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  5. #5
    Lainaa (Akiva @ Loka. 06 2008,12:46) kirjoitti
    Eikö kakkua pitäisi antaa lähemmäs kolminkertainen annos, kun metanolissa on vajaa kolmannes bensan energiasta?

    Edit: Puristussuhdetta kai pitää nostaa aika reilusti, jos pienemmillä määrillä meinaa saada samat tehot?
    Haarukoin ton 2 x kakun tarpeen sillä, että metanolin (CH3OH) molekyylimassasta puolet koostuu hapen atomipainosta, jolloin kakkuakin pitäisi antaa ymmärryksen mukaan 2 x bensaan verrattuna?
    - Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.

    - Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
  6. #6
    b foorumilla on yksi kiihdytyspyörä metanolila toimivaksi muutettu. cbr1000f
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  7. #7
    Lainaa (The Legend @ Loka. 06 2008,13:50) kirjoitti
    Lainaa (Akiva @ Loka. 06 2008,12:46) kirjoitti
    Eikö kakkua pitäisi antaa lähemmäs kolminkertainen annos, kun metanolissa on vajaa kolmannes bensan energiasta?

    Edit: Puristussuhdetta kai pitää nostaa aika reilusti, jos pienemmillä määrillä meinaa saada samat tehot?
    Haarukoin ton 2 x kakun tarpeen sillä, että metanolin (CH3OH) molekyylimassasta puolet koostuu hapen atomipainosta, jolloin kakkuakin pitäisi antaa ymmärryksen mukaan 2 x bensaan verrattuna?
    Olet oikeassa, taulukkokirjasta katsottuna Metanolin lämpöarvo on tasan puolet Bensan lämpöarvosta. Siis aikalailla 2 krt enemän soppaa kuluisi, jos matka taittuisi metanolilla. No joo, palamistapahtuma parantuisi ja voisi käyttää suurempaa puristussuhdetta, jolloin mosan hyötysuhde parantuisi. Tän takia oikeasti sitä ei menisi kuitenkaan ihan 2 krt enemän.

    Nitrometaania (nestemäinen hapetin) sitä saapi ostaa ihan litratavarana. Maksaa muistaakseni jotain 30 egua / litra (kaukainen muistikuva ajalta, kun tein vielä polttislennokeita). Tätä kuluukin sitten ihan hemmetisti, kun alkaa kutkuttelemaan hevosia...

    -M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  8. #8
    Lainaa (jaket @ Loka. 06 2008,13:53) kirjoitti
    b foorumilla on yksi kiihdytyspyörä metanolila toimivaksi muutettu. cbr1000f
    Mitä hakua käytit, kun ei tahdo löytyä ja selaamallakaan ottaa silmään?



    - Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.

    - Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
  9. #9
  10. #10
    Lainaa (Masa @ Loka. 06 2008,23:32) kirjoitti
    Olet oikeassa, taulukkokirjasta katsottuna Metanolin lämpöarvo on tasan puolet Bensan lämpöarvosta. Siis aikalailla 2 krt enemän soppaa kuluisi, jos matka taittuisi metanolilla. No joo, palamistapahtuma parantuisi ja voisi käyttää suurempaa puristussuhdetta, jolloin mosan hyötysuhde parantuisi. Tän takia oikeasti sitä ei menisi kuitenkaan ihan 2 krt enemän.

    Nitrometaania (nestemäinen hapetin) sitä saapi ostaa ihan litratavarana. Maksaa muistaakseni jotain 30 egua / litra (kaukainen muistikuva ajalta, kun tein vielä polttislennokeita). Tätä kuluukin sitten ihan hemmetisti, kun alkaa kutkuttelemaan hevosia...

    -M
    Olisikohan muuten sittenkin niin, että metanolia pitää syöttää enemmän kuin tuo 2x, koska osa hapesta tulee polttoaineen mukana? Ite palamisprosessihan on toi:

    2 CH3OH + 3 O2 -> 2 CO2 + 4 H2O

    Jolloin voidaan ajatella, että on kuin imusarjan reikä olisi kasvanut 25% ja polttoaineen tarve oliskin 2.5 kertainen => MJouleissa laskettuna 35MJ -> 44MJ -> 25% enemmän tehoa!

    Juu, kunnon nitrometaanillahan sitten vain taivas olisikin rajana, mutta silloin pelkkä ruiskukartan päivitys ei enää riitä ja hapettuminen kiihtyy merkittävästi.
    - Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.

    - Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
  11. #11
    Lainaa (jarrarit @ Loka. 07 2008,09:32) kirjoitti
    Ilmeisesti tarkoittaa tuota.
    No onhan aika vehje, mutta muotoilija tais ottaa jossain kohtaa ilmeisesti loparit?...
    - Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.

    - Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
  12. #12
    Metanolia on tullut aikoinaan CR125 crossissa käytettyä. Metanolissa on itseään reippaasti happea, joten seoksen säätö ei ole niin tarkkaa kuin bensiinillä. Mikunin pääsuutin porattiin rennolla otteella 2 millin poralla ja hyvin lauloi eikä se kummemmaksi muuttunut edes 2,5 mm reiällä. Sen sijaan liian pienellä suuttimella kone nakutti ja rottasi männön paskaksi...

    Tehoa sillä saa irti vain reilulla puristussuhteen nostolla, joten CR:ssä laskettiin ja täytettiin kantta sekä alatiivisteet vaihdettiin ohuempaan ja voin sanoa että kyllä lauloi!

    Ongelmiakin oli. Kylmällä (<10 astetta) ei kirveelläkään käyntiin. Ongelmaan on ainut ratkaisu lisätä bensiiniä noin 20 % ja sillä seoksella käytönnössä ajettiin aina. Toinen ongelma oli kaasuttimen jäätyminen viileällä ja kostealla kelillä. Kolmas ongelma oli kumitiivisteet, jotka tuppasi kesän jälkeen olemaan aika heikossa hapessa.

    Bensiinin saannista kannattaa huolehtia, sillä sitä tosiaankin menee se 2-2,5 kertainen määrä. Esim. Mikunin kohokammio tuppari tyhjenemään maarata-ajossa toiseen kierrokseen mennessä, joten taas isompaa reikää poralla...
  13. #13
    Lainaa (compact_d @ Loka. 07 2008,22:17) kirjoitti
    Metanolia on tullut aikoinaan CR125 crossissa käytettyä. Metanolissa on itseään reippaasti happea, joten seoksen säätö ei ole niin tarkkaa kuin bensiinillä. Mikunin pääsuutin porattiin rennolla otteella 2 millin poralla ja hyvin lauloi eikä se kummemmaksi muuttunut edes 2,5 mm reiällä. Sen sijaan liian pienellä suuttimella kone nakutti ja rottasi männön paskaksi...

    Tehoa sillä saa irti vain reilulla puristussuhteen nostolla, joten CR:ssä laskettiin ja täytettiin kantta sekä alatiivisteet vaihdettiin ohuempaan ja voin sanoa että kyllä lauloi!

    Ongelmiakin oli. Kylmällä (<10 astetta) ei kirveelläkään käyntiin. Ongelmaan on ainut ratkaisu lisätä bensiiniä noin 20 % ja sillä seoksella käytönnössä ajettiin aina. Toinen ongelma oli kaasuttimen jäätyminen viileällä ja kostealla kelillä. Kolmas ongelma oli kumitiivisteet, jotka tuppasi kesän jälkeen olemaan aika heikossa hapessa.

    Bensiinin saannista kannattaa huolehtia, sillä sitä tosiaankin menee se 2-2,5 kertainen määrä. Esim. Mikunin kohokammio tuppari tyhjenemään maarata-ajossa toiseen kierrokseen mennessä, joten taas isompaa reikää poralla...
    Huomasitko muuten mitään pahempaa syöpymistä messinki- / alumiiniosien kanssa?

    Ite kokeiltiin kerran F-ryhmäläiseen 50/50-seosta ja jo sekin toi selkeän parannuksen etenkin kierrosherkkyyteen, alkoi peli laulaa. Mäntähän siitä meni sitten halki, mutta johtui ilmeisesti juuri liian pienistä suuttimista. Ei uskottu laskinta.
    - Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.

    - Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
  14. #14
    Mitenkä toi bensa/metku seos pysyy sekasin vai erottuuko ne toisisistaan jos seisoo tankissa pitempään. onko tietoa.
  15. #15
    Lainaa (The Legend @ Loka. 08 2008,09:39) kirjoitti
    Lainaa (compact_d @ Loka. 07 2008,22:17) kirjoitti
    Metanolia on tullut aikoinaan CR125 crossissa käytettyä. Metanolissa on itseään reippaasti happea, joten seoksen säätö ei ole niin tarkkaa kuin bensiinillä. Mikunin pääsuutin porattiin rennolla otteella 2 millin poralla ja hyvin lauloi eikä se kummemmaksi muuttunut edes 2,5 mm reiällä. Sen sijaan liian pienellä suuttimella kone nakutti ja rottasi männön paskaksi...

    Tehoa sillä saa irti vain reilulla puristussuhteen nostolla, joten CR:ssä laskettiin ja täytettiin kantta sekä alatiivisteet vaihdettiin ohuempaan ja voin sanoa että kyllä lauloi!

    Ongelmiakin oli. Kylmällä (<10 astetta) ei kirveelläkään käyntiin. Ongelmaan on ainut ratkaisu lisätä bensiiniä noin 20 % ja sillä seoksella käytönnössä ajettiin aina. Toinen ongelma oli kaasuttimen jäätyminen viileällä ja kostealla kelillä. Kolmas ongelma oli kumitiivisteet, jotka tuppasi kesän jälkeen olemaan aika heikossa hapessa.

    Bensiinin saannista kannattaa huolehtia, sillä sitä tosiaankin menee se 2-2,5 kertainen määrä. Esim. Mikunin kohokammio tuppari tyhjenemään maarata-ajossa toiseen kierrokseen mennessä, joten taas isompaa reikää poralla...
    Huomasitko muuten mitään pahempaa syöpymistä messinki- / alumiiniosien kanssa?

    Ite kokeiltiin kerran F-ryhmäläiseen 50/50-seosta ja jo sekin toi selkeän parannuksen etenkin kierrosherkkyyteen, alkoi peli laulaa. Mäntähän siitä meni sitten halki, mutta johtui ilmeisesti juuri liian pienistä suuttimista. Ei uskottu laskinta.
    Ei havaintoa alumiinin- tai messingin syöpymisestä - ainoastaa tuo kuminen kurkku meni 'haperoksi' vuoden käytön jälkeen.
  16. #16
    Lainaa (kpa @ Loka. 09 2008,14:10) kirjoitti
    Mitenkä toi bensa/metku seos pysyy sekasin vai erottuuko ne toisisistaan jos seisoo tankissa pitempään. onko tietoa.
    Bensiini ja metanoli-seos piti pintansa, mutta normaali 2T-öljy erottui muutamassa minuutissa bensiini/metanoli-seoksesta. Ratkaisu löytyi öljystä, jossa on risiiniöljyä seassa, jolloin erottumiseen meni tunnin verran eli ajossa ei mitään väliä. Hyviä öljyjä oli Castrol A747 tai Teboilin mikä lie BIO 2T-öljy. Bensiini/Metanoli-seoksessa on sekin hyöty että jos syttyy tulipalo, niin liekki näkyy, kun puhdas metanoli palaa näkymättömällä liekillä...
  17.  
  18. #17
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (The Legend @ Loka. 07 2008,09:28) kirjoitti
    Lainaa (jaket @ Loka. 06 2008,13:53) kirjoitti
    b foorumilla on yksi kiihdytyspyörä metanolila toimivaksi muutettu. cbr1000f
    Mitä hakua käytit, kun ei tahdo löytyä ja selaamallakaan ottaa silmään?
    Tossa topic riisinpolttajasta: Klik
    Superbike #7