Sivu: 2 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 99:sta
  1. #31
    Koekäytän takki akkulaturilla paraikaa. Tuo penkinlämmittimen mukana tullut termostaatti taitaa toimia ihan hyvin. Ensiksi minulla oli sen ympärillä kaksi lenkki siten, että vastus meni neljä kertaa tavallaan siinä kiinni. Kun vastus lämpiää tarpeeksi, niin virta katkeaa. Siitä kuuluu ihan selvä napsahdus. Laitoin sitten vain yhden lenkin sen ympärille ja takki tuntuu mielestäni lämpöisemmältä. En huomannut mitään kuumia pisteitä tai mitään epämiellyttävää. Ainoastaa tuo termostaatin kohta tuntuu vähän lämpöisemmältä, kun siinä on vastusta enemmän.

    Luulen, että tuo on ihan hyvä noin ilman mitään säätimiä. Ajossa varmaan viilentää sen verran koko ajan, että vastus on koko ajan päällä viileämmillä ilmoilla. Täytyy tosiaan testata käytännössä vielä ja katsoa kuinka paljon vastusta olisi hyvä vetää termostaattia vasten.
    Dixi et animam levavi
  2. #32
    Lainaa (Oltsu @ Loka. 02 2008,05:10) kirjoitti
    Mielenkiinnolla odottelen kokemuksia.
    saiskohan joku Pelle Peloton vikerrettyä vastaavan prototyypin hanskoihin kun tuntuu sormet ensin jäätyvän pakkasella vaikka kahvalämppärit polttaakin melkein rakot kämmeniin.
    vai pellepeloton... Viitsisiköhän tähän vastata yhtään mitään...



    Toivottavasti kuva näkyy... Ainekset:
    * 1,5 m vastuslankaa 10,1 ohm/m 0,38mm
    * 1,5 m silikoniletkua, sisähalkaisija 0,5 mm, ulkohalkaisija 1,0 mm
    * Kärsivällisyyttä pujottaa yllämainituista toinen toisen sisälle. Paljon. Pahus, kun en löytänyt mistään sopivaa päällystettyä vastuslankaa.
    * 1 kpl ohut puuvillahansikas tms.
    * ompelulankaa.

    Vielä puuttuu liittimet ja oikeastaan nyt on vasta yksi hansikas puolivalmiina. Johto kiertää jokaisen sormen ja pari lisämutkaa kämmenselässä. Kämmen on kokonaan vapaa, eli ei haittaa ajamista. Tehoa on P = U^2 / R = 12V*12V/15,15ohm = 9,5 W. Käytännössä enemmän, koska latausjännite moottorin käydessä on suurempi kuin 12 volttia. Varmasti aivan riittävästi hansikkaan sisälle. Käytännössä tarvitaan pwm tehonsäädin.

    Ensi talveksi ihan riittävästi puuhastelua.



  3. #33
    Onko tuo vastus yksijohtiminen? Varmaan kannattaa ainakin liitoskohta piuhoille kiinnittää jotenkin hyvin, ettei pääse vemppaamaan vastusta poikki. Mistähän saisi suojattua monijohtimista vastuskaapelia?
    Dixi et animam levavi
  4. #34
    Ennakkoluulotonta ja kiinnostavaa puuhastelua
    <p>2002-2014</p>
  5. #35
    Lainaa (ek@ @ Loka. 02 2008,20:41) kirjoitti
    Onko tuo vastus yksijohtiminen? Varmaan kannattaa ainakin liitoskohta piuhoille kiinnittää jotenkin hyvin, ettei pääse vemppaamaan vastusta poikki. Mistähän saisi suojattua monijohtimista vastuskaapelia?
    Tottakai yksijohtiminen. Toisaalta niitä voi laittaa kaksi rinnakkain ja toisesta päästä yhteen.

    Liittimen ajattelin täyttää silikonimassalla johtojen juottamisen jälkeen.
  6. #36
    Tarkoitin, että onko siinä vain yksi karva johdossa. Tuossa Bilteman penkinlämppärin piuhassa on varmaan muovikuoren alla useampi karva johdossa, kun on ihan mukavan taipuisaa. En katkaissut mitään, joten en tiedä varmaksi. Tuo termostaattikin on vakiona paikoillaan.

    Testasin tuossa huoneenlämmössä takkia. Kun vastus menee termostaatin sivussa neljä kertaa, niin se on suurinpiirtein saman ajan päällä ja pois - n. luokkaa 2-3 minuuttia. Ajossa toivottavasti tuo muuttuu viimassa siten, että päälläoloaika kasvaa suhteessa pois päältä -aikaan.

    Olisi tosi nastaa, jos ei tarvitsisi mitään ylimääräisiä säätöbokseja. Sen kun vaan tökkäisee piuhan kiinni ja nauttii kesästä.
    Dixi et animam levavi
  7. #37
    Lainaa (ek@ @ Loka. 02 2008,21:32) kirjoitti
    Tarkoitin, että onko siinä vain yksi karva johdossa...
    Sori, Invalid understanding error.

    Joo, johto on yksisäikeistä, eli kannattaa panostaa suuriin taivutussäteisiin ja yrittää huolehtia, ettei johto joudu kovaan mekaaniseen rasitukseen.
  8. #38
    Jaksaiskohan itekkin ruveta väsäämään..

    Ne pian ihmettelee piilteemassa miksi motoristeja lappaa sisään ostelemaan AUTON istuinlämmittimiä *



    edittiä:

    Mitäs jos rakentais tuon piilteeman lämmittimen pyörän satulan sisään...
    Olis persiinlämmitin siinäkin.
    ( ei , tää ei ollu vitsi , harkitsen oikeesti )
    Tiiä sit oisko sille oikeesti tarvetta , kun tosiaan ennemmin noi käsivarret ja sormet sitä lämpöä tarttis.



    En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.

    Kawasaki GTR 1400
    Yamaha FZ1-S => myyty
    Yamaha FZ6-S => myyty
    Honda CL70 => myyty
  9. #39
    Kawasaki 550 -83 Limited Edition
    Grumpy Old Fart

    "Si vis pacem, para bellum"
  10. #40
    Lainaa (ek@ @ Loka. 02 2008,21:32) kirjoitti
    Olisi tosi nastaa, jos ei tarvitsisi mitään ylimääräisiä säätöbokseja. Sen kun vaan tökkäisee piuhan kiinni ja nauttii kesästä.
    Joo, olisi kiva kun ois kesä aina. Ihan niin kuin se Radio Cityn aikoinaan hoilaama, miksei aina vois olla perjantai... perjantai.... perjantai...

    Ai niin, asiaan.

    Valitettavasti maailma on sähkötekniikan osalta paha, ja on oikeastaan vain 2 konstia säätää sitä langan tehoa. Toinen niistä on sellainen PTC-tyyppinen vastuslanka, jonka optimoiminen on hankalaa tuossa käytössäsi. Se ei vaatisi mitään boxia. Sit on se toinen konsti, jolla säädetään sen vastuslangan syöttöjännitteen tai virran tehollisarvoa. Se vaatii boxin, koska sen elektroniikka 45 W tehoille ei ole ihan pieni. Semmoista boxia, joka säätäisi sinulle juuri halutun lämpötilan, on vaativampaa rakentaa. Sen lisäksi sellainen on epäluotettava.

    Ammatikseni, kun noita teholähteitä olen tehnyt, voisi sanoa lonkalta, että kunnolla säädettävä 45 W säädin on tupakka-askin kokoinen. Ja sit vielä, kun sen säätimen tekee, siitä saattaa saada kotikonstein sellaisen häiriöpommin, että vieressä olevat autot ei kuule radiota.

    Kaikista helpommin saat sen tehoa säädettyä sillä lailla, että siihen laittaa releillä sarjaan kytkettäviä vastuksia. 2:lla releellä ja kahdella tehovastuksella saa yhteensä 4 asentoa. Esim. 0-teho, 25 %, 50 % ja täysiteho. Tämä on ehdottomasti se helpoin ja varmin tie ratkaisuun.

    Voin auttaa sua laskemaan sen tehon rajoittamiseen tarvittavat komponentit, jos haluat.

    -M



    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  11. #41
    Noinhan se varmaan menee. Odotan kuitenkin jonkinmoista efektiä tuosta ajoviiman vaikutuksesta termostaatin toimintaan. Kun ei tuo nyt huoneenlämmössäkään miksikään saunaksi muutu, niin tuskin tulee liian kuumaksi ulkonakaan.

    Toisaalta miksei voisi tuommoinenkin toimia:
    Säädettävä regulaattori
    Tuossa lukee, että "Guaranteed output current up to 5A". Tuommoisen kun laittaisi metallikotelon kylkeen, jotta vähän jäähdyttäisikin, ja potikka siihen, niin pitäisihän tuonkin toimia. Maksimi virta tuolla takilla on kuitenkin 12V:n nimellijännitteellä 3,75A. Eihän tuossa ole kuin vastus, pari konkkaa ja potikka tuon regulaattorin lisäksi.
    Dixi et animam levavi
  12. #42
    Näyttäisi tuo Klanin uudempi takki olevan 50W teholtaan, joten aika lähellä ollaan tälläkin virityksellä:
    Giali

    Tuossa on parempi hyötysuhde, koska tulee päälle enemmän toppausta. No ei mun tarkoitus olekaan missään lumimyrskyssä ajella. Kunhan on jotain apuja näppärästi saatavilla.
    Dixi et animam levavi
  13. #43
    Tuon erillisen lämpöliivin +puoli on se, että saat lämmönlähteen lähelle ihoa vaikka lisäisitkin vaatekerroksia . Eli aluspaita, lämpöliivi ja sitten tarpeen mukaan kerrospukeutumista fleesellä tai vastaavalla.
    On tuo lisälämpö ainakin meikäläiselle antanut monta hyvää ajopäivää lisää keväin syksyin.
  14. #44
    Kyllä. Mullahan on tuo Klanin vanhempi takki. Voin sen heittää päälle jos huvittaa. Ei tämä ole mistään pois, vaan mukava lisä tarvittaessa ja hätävara. Tänään varmaankin voisi käydä vähän testaamassa.
    Dixi et animam levavi
  15. #45
    Jos sitten mäkin kun kerran muutkin.....
    Jyskin tarjouskorista ostin auton istuinlämmittimen ja se päreiksi. Tämän vastusjohdon ja yhden gollegepaidan vein sitten systerille joka kiinnitti sen piuhan puoliksi eteen ja taakse ja peitti koko komeuden hihoista leikatuilla paloilla.
    VOT ja lämpöliivi oli valmis !
    Nooh, en vielä oo kokeillu miten tou toimii, mutta ns "kylmä" tyypit oli mukavat.
    Koitan viikonloppuna testailla ja kerron sitten toimivuudesta lisää.
  16. #46
    Glas Olsonilla on muuten paristoilla lämpiäviä sukkia. Vielä en noitakaan ole kokeillut, mutta vaikuttais hyvältä idealta.
  17. #47
    Jovvain...



    On nimeltään tämä: thuliliivi. Joskus -00 / -01 Kaaresuvannon Nesteell ku tankattiin huhtikuun alakupäivinä ja ol vähä pakkaskeliä nii kassal myyjä kysy et. "eiköse ole khylymä ajela" ?......mie vastasi et: "ei se ole ku miul on thuliliivi" ...ni se totes et: "ai siul onse thuliliivi"

    Et hyvä tuo on. MUTTA, miepä en sitä rikkonu ja käytän semmosenaan. Selkäpuolelle vaan kiepautan lähtiessään ja toimii !, toimii vielä -12´C pakkasill asti (K100RT) mut jos pitää pitkiä taukoja nii sit tietysti tulee kylymä !

    Tos kuvasta päätellen selkäpuoli jää kylmäksi missä tota lämpöä eniten tarvittas, eli ei tuo yksi lanka riitä lampöä tuottamaan ainakaan Kilppari-ajoon.....

    ps. 33 w riittää....väliin pitää oikein takki auki tuuletella....
  18. #48
    Lainaa (kulkijan varjo @ Loka. 03 2008,10:05) kirjoitti
    Glas Olsonilla on muuten paristoilla lämpiäviä sukkia. Vielä en noitakaan ole kokeillut, mutta vaikuttais hyvältä idealta.
    Liekö HD mies käynyt tuolta hakemasta!
    Monster 1100S in red
    Vespa Primavera -68
    Helkama Major -69

    ex
    -Kawasaki KX 125
    -MS2R1000
    -MS4
  19. #49
    Nyt on käyty testailemassa. Ei tuo mitään säätöjä sen kummemmin kaipaa. Ei tule kuuma näillä keleillä, mutta toisaalta tuntee kyllä lämmittävän vaikutuksen. Vettä satoi aina välillä, alla oli pelkkä tekninen alusasu, mutta hyvin tarkesi. Jos nyt arvioisi, että about 5 astetta kylmemmillä keleillä voi huoletta ajella samoilla varusteilla.

    Jos virittelisi tuohon vielä toisen penkin vastukset, niin sitten kelpaisi tosi kylmillä keleillä ajella. Laittaisi vaan kaksiosaisen kytkimen, jossa toisessa asennossa on vain toinen ja toisessa molemmat vastukset päällä.

    Termostaatin ympärille jätän yhden lenkin vastusta, jotta vähän säätää pienemmälle lämpötilan noustessa vaikka kaupungissa kruisailun ajaksi. Ajoviima kyllä taitaa jäähdyttää siten, etten huomannut mitään eroa, että oliko tuo termostaatti ihan yksinään, tai kiersikö vastus sitä vasten.

    Tuo kuvio vastukselle on ihan jees. Ehkä vatsan kohdalta tuntuu lämpimimmältä, koska takki painaa sitä tiukemmin kehoon. Olkapäille kannattaa panostaa. Selkä ei tuntunut yhtään kylmältä, vaikka tuossa ei mene kuin ristiselässä tuo vastus.
    Dixi et animam levavi
  20. #50
    Olisiko se kuitenkin seuraavaksi tuo jakkara, mihin sitä lämpöä tarvittaisiin. Kyllä sielläkin tuo Biltema-istuinlämmitin pelittäisi, meinaan siis oikein kunnolla istuimeen verhoiltuna. Täytynee ottaa yksi ulosotto lisää ja talven aikaan viritellä vastukset penkkiin.
  21. #51
    Tuolta muuten saa lämmitettäviä Gerbing asusteta kohtuu edukkaasti. Tilasin sieltä juuri välitakin $89 + lämmön säätimen. Hanskoista ei valitettavasti löytynyt kokoa.
    http://www.heatedclothingoutlet.com/index.shtml

    Gerbingiltä löytyisi myös lithiumakkukäyttöiset lämmitettävät hanskat, ei tarvitse pelata piuhojen kanssa, hinta vaan on kova $200
    http://www.gerbing.com/Products/gloves.html

    Tässä olisi myös aika näppäriä lämmitettäviä hanskoja ja ovat ohuehkoja joten ei pitäisi haitata ajamista, hinta vaan hieman hirvittää $170 lapasista...
    http://www.warmnsafe.com/orderform_u...ted_gloves.php
  22. #52
    Sit kun rakentelette noita lämppäreitä ympäriinsä , niin muistakaas ettei mopon sähköjärjestelmä ihan mitä tahansa ole rakennettu kestämään.

    Tietty poikkeuksena joku "kultasiipi" tai muu iso matkapyörä.
    Niissä kait jo valmiiksi tehokkaampia/vahvempia virityksiä.

    Joku noin 40wattii kuulostaa tietty pieneltä , mut kun innostuu virittelemään navia , kännylaturia , takinlämmitintä , kahvahiillostimet , persiinpoltin... * niin johan alkaa laturi laulaan ja piuhat hehkuun...

    Siltikin... ehkä itsekkin sen lämmittimen.. *



    edittivä : niin ja ne sähköset varpaanhiostimet kans



    En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.

    Kawasaki GTR 1400
    Yamaha FZ1-S => myyty
    Yamaha FZ6-S => myyty
    Honda CL70 => myyty
  23. #53
    Lainaa (mchuurre @ Loka. 03 2008,11:42) kirjoitti
    ps. 33 w riittää....väliin pitää oikein takki auki tuuletella....
    Mutta sinullahan on siinä LT:ssä lämmitettävät lauteet, kelpaa siinä pakkasissa ajella
  24. #54
    Lainaa (Ropaaja @ Loka. 03 2008,21:33) kirjoitti
    Sit kun rakentelette noita lämppäreitä ympäriinsä , niin muistakaas ettei mopon sähköjärjestelmä ihan mitä tahansa ole rakennettu kestämään.
    Juuh, on aika kypsä tilanne, kun on keskellä korpea yrittää työntää isoa motukkaa käymään takarengas lukossa...

    Kurkistin tuossa oman pyörän laturin speksin ja näytti olevan 12V, 35A (420W). Ajovalot vievät 2x60W, mittaristo + ECU ehkä jotakin alle 50W(?), joten tuhlattavaksi jää sellaiset 150W, jos haluaa jättää jotain reserviin eikä laulattaa laturia täysillä. Milläköhän rpm:llä noi laturit muuten tuuppaavat täydet tehot?
    - Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.

    - Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
  25. #55
    Niih, eli pitää muistaa että laturin tärkeimmät kohteet on pyörän oman sähköjärjestelmän ylläpito.

    Elikkästä just ECU , mittaristo , valot , ruisku ym. sekä ladata akku.

    Tää nyt osin mutua mutta , oletan että mopon sähköjen suunnittelijat ei ole pääsulaketta ja johdotuksien kestoja suunnitellessaan ottaneet paljoakaan huomioon lisärakentelua.

    Muutenhan niissä olisi jo valmiiksi sähkönulosotto.

    Lisäksi laturin ilmoitettu wattimäärä on maximiteho jonka se pystyy tuottamaan , eikä ole tarkoitus että se olisi jatkuva tilanne.

    Vertaa esim poppikoneet , ei oo tarkotus että volumet ois kaakossa jatkuvasti *

    ps. ja se, että rakentelija laittais akulta hirmu upeet ja vahvat johdot ulostulolle, ei auta niihin laturin ja akun välisiin johtoihin jos kuormitus on liian suuri... *


    Rakentelu ja tuunaus on ihan kivaa , mutta järki päässä pitää suunnitella ja tehdä.




    edit: kijjoitushärö



    En aina muista, etteivät muut ajattele yhtä nopeasti kuin minä.

    Kawasaki GTR 1400
    Yamaha FZ1-S => myyty
    Yamaha FZ6-S => myyty
    Honda CL70 => myyty
  26. #56
    Lainaa (Ropaaja @ Loka. 04 2008,13:15) kirjoitti
    Muutenhan niissä olisi jo valmiiksi sähkönulosotto.










    edit: kijjoitushärö
    Niinhän niissä onkin, parhaissa kaksi
  27. #57


    Ostin minäkin sitten eilen Motonetistä auton istuinlämmittimen, 15 euroa.
    Purin päällikankaan leikkaamalla sen tukevilla saksilla neulotun sauman vierestä,
    ja jäljelle jäi toisistaan irronneet kangas/vaahtomuovikerrokset ja tuo kuvassa
    näkyvä liimakankaaseen kiinnitetty vastus+termostaatti.

    En vaivautunut sen enempää: leikkasin keskelle pään mentävän aukon,
    heitin niskaan aluspaidan päälle ja sitten välipaita vastuksen päälle,
    ehta Tre Kronor villapaita (ohut). Sen jälkeen ajoin 240km tihkusateessa
    ja +6 asteen lämpötilassa. Ei paleltanut, termostaatti tuntui tarjoavan juuri
    sopivasti lämpöä. Ihan loistava viritys. Pitää myös raajat lämpiminä paremmin,
    koska kehon oma säätely huolehtii verenkierron avulla siitä,
    kunhan sähkövastus pitää yläkropan lämpimänä.

    Tuollainen yläselän ja rinnan lämpimänä pitävä vastus on itselleni just hyvä
    ja riittävä, yhdistettynä sopivaan kerrospukeutumiseen, lämpimiin hanskoihin
    (mallia lumilautailija) ja kunnon ajokenkiin.

    -- sjm
  28. #58
    Lainaa (The Legend @ Loka. 04 2008,10:17) kirjoitti
    Lainaa (Ropaaja @ Loka. 03 2008,21:33) kirjoitti
    Sit kun rakentelette noita lämppäreitä ympäriinsä , niin muistakaas ettei mopon sähköjärjestelmä ihan mitä tahansa ole rakennettu kestämään.
    Juuh, on aika kypsä tilanne, kun on keskellä korpea yrittää työntää isoa motukkaa käymään takarengas lukossa...

    Kurkistin tuossa oman pyörän laturin speksin ja näytti olevan 12V, 35A (420W). Ajovalot vievät 2x60W, mittaristo + ECU ehkä jotakin alle 50W(?), joten tuhlattavaksi jää sellaiset 150W, jos haluaa jättää jotain reserviin eikä laulattaa laturia täysillä. Milläköhän rpm:llä noi laturit muuten tuuppaavat täydet tehot?
    Vaihtovirta-laturi tyrkkää käytännössä jo heti tyhjäkäynnin jälkeen aikalailla sen mitä siltä kysytään.
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  29. #59
    Lainaa (okvp @ Loka. 03 2008,18:35) kirjoitti
    Tuolta muuten saa lämmitettäviä Gerbing asusteta kohtuu edukkaasti. Tilasin sieltä juuri välitakin $89 + lämmön säätimen. Hanskoista ei valitettavasti löytynyt kokoa.
    http://www.heatedclothingoutlet.com/index.shtml

    Gerbingiltä löytyisi myös lithiumakkukäyttöiset lämmitettävät hanskat, ei tarvitse pelata piuhojen kanssa, hinta vaan on kova $200
    http://www.gerbing.com/Products/gloves.html

    Tässä olisi myös aika näppäriä lämmitettäviä hanskoja ja ovat ohuehkoja joten ei pitäisi haitata ajamista, hinta vaan hieman hirvittää $170 lapasista...
    http://www.warmnsafe.com/orderform_u...ted_gloves.php
    Hinta vähän pompsahtaa kun tilaa suomeen.

    Shipping Costs
    UPS-WE - $176.43Finland (change address)
    Country ZIP/Postal Code
    Subtotal: $99.00
    Shipping Charge: + $176.43
    Order Total: $275.43
    <p>=D</p>
  30.  
  31. #60
    Lainaa (sjm @ Loka. 17 2008,17:35) kirjoitti
    Pitää myös raajat lämpiminä paremmin,
    koska kehon oma säätely huolehtii verenkierron avulla siitä,
    kunhan sähkövastus pitää yläkropan lämpimänä.

    Tuollainen yläselän ja rinnan lämpimänä pitävä vastus on itselleni just hyvä
    ja riittävä, yhdistettynä sopivaan kerrospukeutumiseen, lämpimiin hanskoihin
    (mallia lumilautailija) ja kunnon ajokenkiin.
    Samanlaiset tuntemukset, kun saa sopivan lämmön keskivartaloon niin tuostahan tuo kulkeutuu sormiin ja varpaisiin.
Sivu: 2 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen