Olis mielenkiintoista tietää onko täällä muita tällaisia, vasta vanhemmalla iällä (so. n. 45->) moottoripyöräilyn aloittaneita ja millaisilla pyörillä ajatte. Itse oon 50+ ja pyörä oli ekax Kawan GPZ500S, mutta onnistuin ajamaan sen pusikkoon, joten vaihdoin hieman kesympään eli Kawan ER500:een.
Kuvia löytyy osoitteesta http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/283x...ntsa-kawa.html
Kyllästyin toissa kesänä takapenkkiläisen rooliin ja päätin että sit ens kesänä... Ja niinhän siinä sitten kävi, että menin toissa syksynä ottamaan pari ajotuntia ja vielä kertaukseen viime kevänä 3 x 1½ tunnin harjoitusta. Ajokortti kun salli moottoripyörällä ajon, niin ei tarvinnut koko koulua käydä.
Viime kesän ajelinkin sitte ihan itte *, ja tykkäsin kovasti. Ekax vähä hirvitti lähteä tonne liikenteeseen, mutta kyllä se siitä lähti. Nyt odottelen innolla kauden alkua, tosin hieman pelonsekaisin tuntein, mutta kuitenkin.
Kawasaki GPZ 500S -> Kawasaki ER-5 -> Ducati Monster 620D -> Ducati ST4 -> Ducati Multistrada 1000ds -> Ducati Monster 1100evo
Morjesta!(Kawantsa @ Tammi. 12 2008,11:28) kirjoitti
Itsekkin aloittelin moottoripyöräilyn nippanappa alle 50:nen.
Eka pyörä oli Kawa EN 500 custom.
Aikaisempaa kokemusta oli poikavuosilta vain mopoista.
Hyvin on pyyhkinyt, nyt jo menossa neljäs pyörä. Voi olla, että vaihdot on EHKEN olleet turhia. Mutta tämähän on vain elämää.
Valintasi tuosta pyörästä on mainio. Ja mitä tuohon "IKÄÄN" tulee, niin anna vain palaa......
Niin...kauniinmalle sukupuolelle on ns. ikätesti jolla voi testata okohan tässä jo liian "vanha".
Käytännössä se menee sitärataa, että sokeripala vain suuhun
ja odotetaan sulaako.....jos sulaa olet tyttönen..
Ikäeroa meillä näyttäs olevan n. vuoden verran ja minäkin tunnen itseni vielä poikaviikariksi....
Tulevaisuus edessä-tukka takana................
45 noin mittarissa kun aloittelin ja 700 kuutioinen intruder
oli eka pyörä nyttemmin Kawa GTR 1000 ja eurooppaa kierretty
ristiin rastiin. Mamma on aina matkannu mukana ja kivaa on ollu. Ens kesännä Gardajärvi on maalina eli nyt tää on jo odottamista, niin tämmösen harrastuksen voi alkaa koska vaan se on ittestä kii![]()
![]()
![]()
Hei tänks Boxeri, sehän suli. Voin siis edelleen roikottaa avainketjua ja käyttää niittivöitä ym hilavitkuttimia.(Boxeri @ Tammi. 12 2008,11:57) kirjoitti
Siteeraan vielä poikaani hänen kuulleessaan prätkäostoksestani: Mutsi, sä oot uskomaton
Jee jee *
Kawasaki GPZ 500S -> Kawasaki ER-5 -> Ducati Monster 620D -> Ducati ST4 -> Ducati Multistrada 1000ds -> Ducati Monster 1100evo
Vierivä kivi ei sammaloidu.
Yleensä jälkeenpäin harmittavat vaan ne asiat, jotka jäivät tekemättä.
Siispä, jos kutiaa, pitää rapsuttaa.
Jos ajattaa, pitää ajaa.
Treenihommissakin sanotaan, että pitäisi kuunnella enemmän roppaa ja mennä sen ehdoilla.
Kyllä. Antaa palaa vaan niin kauan kun se sokeri tosiaankin sulaa. Himmataan sitten kiikkustuolissa.
Kävin muuten edelliskesänä Gardalla ja ihan hieno paikkahan se on.
POhjoispäässä on ihan mukava paikka / nähtävyys, jossa vesi on tullut jesuiittojen ajaoista asti, kallion uumenista. Kannattaa pistäytyä.
Ajoimme myös Gardan ympäri (majoituimme pohjispäässä, ihan OK) joka on noin 150 kilsaa ja paloimme kunnolla, aurinkon avustuksella. Se on mukava päivän retki pyörällä.
Siitä vaan ja matkaan.
![]()
![]()
![]()
Nätti pyörä toi GPZ eikä kuskikaan hullumpi oo(Kawantsa @ Tammi. 12 2008,11:28) kirjoitti
Mä olin tasaraha 50 kun ostin ekan oman, pyörät on ollu Yamaha FZS1000->Honda CBR11100->Suzuki GSX-R1000. Customit ja cruisailu ei ole kiinnostanut ikinä. Potta päähän, visiiri kiinni, niin on poikanen poikasten joukossa.
Läheltä-pitejä on ollut, mutta pahempaa ei ole sattunut, vaikka bläkkäri kaatui kerran stadissa hiljaisella nopeudella. Kesäretkillä on oltu Norjassa, Alpeilla ja viime kesänä Kroatiassa. Ens kesänä olis tarkoitus ajella Sveitsin kautta Rivieralle.
On tosi hauskaa kun oppii koko ajan uutta, valmiiksi kuskiksi ei taida tulla koskaan. Samalla tavalla mäkin aloittelin, pari tuntia autokoulusta, sitten vuokrapyöriä parina kesänä jotta sai tuntumaa mikä se oma pyörä oikein olisi.
45v ja -07 kesäkuussa Honda 1100XX alle. Hullun tuuria ehkä,
mutta 8500km ongelmitta takana.
Kai tässä ollaan samanlaisia aloittelijoita kaikki vaikka ajovuosia on takana enemmän kuin edessä.Olisko 1966 ollut kun ensimmäiset kilometrit ajettiin eikä tässä sen paremmaksi ole tullut.Joka kesä on muutama happipaikka mutta ei ole onneksi vielä kolissut kertaakaan niin että olis sattunut mitään sellaista että vakuutusyhtiölle olisi tarvinnut selittää.Hyvää tuuria on vielä riitänyt.Kai se on vähän asenteesta kiinni.Terve pelko pitää polulla kun riskit alkaa nousta liian suuriksi.Ja mukavaa on ollut.Onneksi silloin poikavuosina ei ollut tarjolla tuollaisia pyöriä kun nyt on.
Kyllä meitä vanhoja on mukana harrastuksessa aika paljon. Eikä kukaan välitä koska olet aloittanut.Mukaan vaan,ajamalla tämän oppii.. Hieno harrastus ja turhat rahat voi hakata tähän.
Itse 43 v ja suht noviisi (1. kausi takana ja 27 vuotta taukoa viime pärrästä...) edelleen samalla teini-iän innolla roikotan koipia customin lepuuttajilla ja yritän keksiä millä mopoon sais lisää asennetta...
Rock meininki![]()
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Itselläni oli teini-ikäisenä Vespa SS, mutta nehän ovat ihan oma lukunsa, joten moottoripyöräilijänä olen aloittelija. Toki kokeilin 70-luvulla isojakin pyöriä, ja siitä se kipinä kait jäikin (ihme että myös henki). Viime vuoden kesällä - jolloin itselläni oli mittarissa 52 - kävi kuume niin kovaksi, että oli pakko marssia pyöräkauppaan. Ajattelin, että kunhan kokeilen jotakin mopoa, niin huomaan ettei tämä niin hauskaa olekaan, ja voin unohtaa koko jutun. Itselleni sopivaksi pyöräksi valitsin Kawa ER5:n. Perustelu: kuulemma helppo ja hauska ajaa, kuitenkin tehoa sen verran ettei sillä heti jää autojen jalkoihin. Ja niinhän siinä sitten kävi, että kaupat tehtiin välittömästi. Enkä ole katunut. Nyt on takana noin 7000 km, ja paria tiukkaa paikkaa lukuunottamatta hyvin on mennyt: kerran meinasin ajaa kotilon perään, ja kerran heitti jänörukka henkensä mun etufillarin alle (silloin meni ajofiilikset vähäksi aikaa). Mutta nyt odotan innolla taas uutta ajokautta. Kun pitää tolkun päässä, niin kyllä sitä pärjää. Jos ei muuta, niin pidä mielessä ainakin kaksi asiaa: mopo pysäytetään etujarrulla, ja vastaohjaus on hallittava. Eikun hyviä kilometrejä.
Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa. Ja kun hieman ikää on karttunut niin suhtautuu omiin kykyihin ja taitoihin paljonkin realistisemmin.(Kawantsa @ Tammi. 12 2008,11:28) kirjoitti
Tuo on vain kumma kuinka harva uskaltaa/kehtaa pyytää apua aloitukseen. Eihän mopollaajo mitään salatiedettä ole, mutta pienellä opastuksella pääsee hommasta huomattavasti helpommin hajulle kuin ominpäin värkätessä.
![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Niin ja *tästä* on tosiaan apua. Rohkeesti vaan tulostaen ja ajatuksella lukemaan. Vielä on aikaa sisäistää tuo kirjoitettu tieto ja kevväällä koetetaan pitää se kumipuoli alaspäin...
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
En tiedä sopiiko tällaisen "koltiaisen" tähän ketjuun kirjoitellakaan(Kawa LTD @ Tammi. 12 2008,16:05) kirjoitti
... Mutta omalta osaltani voin myös suositella osallistumista tuon MP69 :n järjestämälle Motoristi Survival -kurssille.
Keväällä on taas useampikin koulutuspäivä, jolloin tarkastellaan/harjoitellaan ajoasentoa, pyörän käsittelyä hidasajosta jarrutuksiin ja väistöihin ja huomiota kiinnitetään myös ajolinjoihin tiellä... Ite olin ko kurssilla viimekeväänä ja saattaapi olla , että menen tänäkin vuonna poisteleen ruosteita.
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Joka kevät, kun ottaa pyörän esille ja starttaa ekan kerran
pitkästä aikaa .. siis ajoa varten .. niin hieman on "uutuuden
viehätystä" .. jännittää(?) hieman. Ekan 100m aikana tulee
kokeiltua jarrut .. etittyä ajoasentoa ja ekaan risteykseen
varovaisesti .. vilkku päälle ja taas kymmenen kertaa pois ..
samat maneerit alkaa taas ..
Sitä se sitten lähtee .. hissukseen vaan .. kyllä sitä vielä ehtii ..
koko kesä vasta tulollaan ..
![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Tähän ketjuun ilmoittaudun minäkin. Keväällä alkaa kolmas ajokausi. Nuorempana mopolla ajelua ja haaveissa moottoripyörä. Nyt sitten hankin maxiskootterin, jotta pääsen siirtymään paikasta toiseen. Voisin kyllä joskus harkita myös automaattivaihteisen moottoripyörän hankkimista, jalkavaihdetta kun en voi käyttää. Täytyy kyllä sanoa, että nämä ovat olleet parhaita kesiä. Toivottavasti tuleva kesä on lämmin ja vähäsateinen, niin on mukava ajella mutkapätkiä.
Aikuinen nainen nexusti
No joo, kyllä sitä vähän vasta-alkajalle tuntee itsensä joka kevät noin parisen viikkoa. Itsellä oli tuollainen vajaan kymmenen vuoden tauko, joten ei näistä näköjään eroon pääse. "Tauon" jälkeen lähtee nyt taas neljäs kausi menemään. Ja ukkoiässä ollaan, mutta niin on kai jo pyörätkin. *
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Itte aloitin 35:na. En siis ehtinyt kuin 20 vuotta haaveilla moottoripyörästä
Kävin yhden ajotunnin ajamassa autokoulussa (lähinnä nähdäkseni onko minusta ajamaan mp:llä) (vaimon vaatimus) () ja koska kaikki meni ok, ostin erkan.
![]()
Pääseehän sitä nuorellakin iällä mopoa kokeilemaan. Mutta sen verran kallista tuo mopon ylläpito että on lähinnä varakkaan vanhemmiston harrastus.(Kawantsa @ Tammi. 12 2008,11:28) kirjoitti
Kuvissa hämmästytti että kuskin pitää maalata naarmuja piiloon jo aamulla? *![]()
Minä aloitin motoilun vuosi sitten (44 v). Pyöräksi valitsin Triumph American. Silläkin ehtii, mutta ei lähde niin helposti lapasesta kuin joku muskeliluoti. Eikä tässä iässä ole edes tarvetta näyttää kenellekään. Hyvin on mennyt, tosin kerran olen käynyt kyljelläni. Ajokelejä odotellessa!
Durty Nelly's Boys
Taukoa oli 33 vuotta ja sitten tuli sorruttua tällaisiin isompiin muttei välttämättä pahempiin vehkeisiin. Ensi kesänä olisi tarkoitus vetää
vähän yli parissa viikossa päälle 5000 km eteläisemmässä Euroopassa. Kyllä se alku totta puhuen hirvitti, eikä pelin korkeuden ja painon kanssa paikallaollessa ja siirrellessä vieläkään oikein ole
tullut sinuiksi. Jotenkin kummasti vaan perusasiat olivat tuolla alitajunnassa ja kaasaripelin räplääminen tuntuu vuosien jälkeen
tutulta. Harjoitella vaan pitää. Voisihan sitä tietysti juoda reippaasti
viinaa tai muuten tärkeillä maailmalla, mutta tämä nyt vaan sattuu
tuntumaan asiallisemmalta, eikä vähiten kiitos pääosin loistavan porukan.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Muistakaa yx pikku homma, keväällä, eli parinviikonkuluttua, kaikki kelataan alusta. Lähdetään ajaan yksin, koitetaan jarrut täysillä, pienet väistöt ja katsotaan edessä olevaa kuvitteellista keppiä joka antaa sen pisteen johon ollaan matkalla ja sitten seuraavaan kanttauspisteeseen. Ja lippaamatta.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Hei hulinaa! Oma isäukko osti v. -73 cb 350 Hondan itselleen viisikymppislahjaksi, sillä tuli ajettua kolme vuotta ilman korttia kunnes laillisessa iässä ostin tuutti-Hondan. Muutama vuosi väliä ja taas Honda 750 vm.-80 ja sillä välimerelle. Sitten tuli Yamaha Fz 750, cbr 1000f ja nyt alkaa kuudes kesä XX:llä. Parin kuukauden kuluttua on tarkoitus mennä Alpit itä-länsisuunnassa ja takaisin itään rantoja myöten ja Gardan kautta kotiin. Mitähän sitä tulee ostettua omaksi viisikymppiseksi joka täyttyy ens syksynä? Viime keväänä kauden aloitti Tre-Hki-etappi, se kävi ruosteenpoistosta, sitten mentiinkin yötä vasten Rostockista Gardalle yhteen menoon, hauskaa oli. Liv ty raid!
Do you have premonitions of déjà vu?
42 tulee keväällä täyteen. Lasken itseni aloittelijaksi, kun ei ole 22 vuoteen ollut mopoa alla.
CB 125 Twin '80 -> ... -> VT 750 C Shadow '06 -> XVS 1300A Midnight Star '08
Itse olin 37-vuotias, kun hankin ensimmäisen pyörän kawasaki EN-500. Sillä ajelin pari kesää ennenkuin se sit pöllittiin ja ajettiin romuksi Porvoossa.....
Sitten pari vuotta taukoa ja viime kesän ajelin kimppapyörällä vuorotellen miesystäväni kanssa.... Ja nyt sit tallissa odottaa lumien sulamista kaunotar 800 Intruder....
Hyvin on ajelut menneet. Vain kerran kaadoin sen EN:n paikallaan Porvoonjoen rannassa...Eikä ollut kun "muutama" motoristi katselemassa kauniina kesäiltana "pikkasen" hävetti. Kahvit äkkiä naamariin ja karkuun![]()
Pari kertaa kävin silloin ensimmäisenä kesänä radalla ajamassa sekä ennakoivan ajon -kurssilla. Suosittelen kaikille, jopa kokeneillekkin kuskeille
Itse menisin kyllä kurssille uudelleen, jos vain täällä kaakonkulmalla sellainen järjestettäisiin.....
vaikeuksien kautta takaisin baanalle
Kyllä meitä iäkkäämpiä noviiseja löytyy, viimekesänä hankittiin minun 50 v kunniaks Honda CBF 600 jolla ajelin noin 1000 km ja yksi paikallaan kaato tuli tehtyä ja sen seurauksena hankittiin lujaa kaatumaraudat mutta jotenkin pyörä vaan tuntu liian painavalle ja kun ei tuota kokemustakaan vielä ollut niin elokuussa hommattiin mulle sit kevyempi pyörä Kawa ER5 ja johan ajaminen taas maittoi. Viime keväänä kävin mp-teoria tunnit ja muutaman ajotunnin ja nyt on varattu paikat EAK kussille joten kesää ja uusia kokemuksia odotellaan innolla.
Mitään aikaisempaa ajokokemusta kaksipyöräisella polkupyörää lukuunottamatta ei ollut
Kawa ER5, Honda CBF 600 S, Suzuki SFV650 Gladius, Kawa Vulcan 650
Eikö vaikka ookki ihanaa ku kevät etenee ja kohta pääsee taas pyörän päälle. Huomenna ois tarkoitus mennä tallille ja kokeilla hörähtääkö erkki käyntiin talviuniltaan tai siis jos osaan ton akun laittaa ensin paikoilleen. *(Minja @ Maalis. 05 2008,12:14) kirjoitti
![]()
Olen itsekin ajatellut, jotta jotain oppia pitäis nyt keväällä saada näin muutaman kuukauden hiljaiselon jälkeen. Missähän näitä EAK-kursseja järjestetään täällä pk-seudulla? Mihin sinä Minja olet ilmoittautunut?
Kawasaki GPZ 500S -> Kawasaki ER-5 -> Ducati Monster 620D -> Ducati ST4 -> Ducati Multistrada 1000ds -> Ducati Monster 1100evo
Kesäkuussa -98 tuli hankittua lopultakin eka "oikea" moottoripyörä CB750K -80, kahden kimppaan tosin taloudellisista syistä... Ikää oli tuolloin 40+ . Muutaman ajokauden jälkeen vuonna 2002 tuli alle ihka oma Sevenfifty -92, jolla ajellaan vieläkin. Rouva hankki pyörän pari vuotta myöhemmin, tällä hetkellä Suzuki GS500E -89 ja ajajan mittarissa parin kuukauden päästä puolivuosisata ( vaikka ei päältä näy).
Olemme kumpikin käyneet näissä EAK -tilaisuuksissa oppia hakemassa eikä rahat ole menneet hukkaan. Kun oppii ne tietyt tärkeät perusasiat, voi harjoittelua suorittaa myös omin päin. Ammattilaisen ohjauksessa kannattaa käydä silti, aina taidoista löytyy "viilattavaa" tai suoritustasoa voi kiristää entisestään ( esim. jarrutuksen tehokkuudessa tai väistön nopeudessa ). Omaan aikatauluun yritän tänä keväänä mahduttaa HRoF:n Alastaron ruosteenpoistokurssin, edellisestä tapahtumasta on hyvät kokemukset. Ja ylipäätään radalle pitää ehtiä vaikka "pappapyörällä" ajankin; heikkotehoisella pyörällä tulee kiinnitettyä helpommin huomiota pääasiaan eli kaarreajoon eikä pelkkään luukuttamiseen suorilla
Ikä vaikuttaa itsellä lähinnä kahteen asiaan: ei tarvitse hakea "katu-uskottavuutta" ja pyörän ajoasento ratkaisee kropan viihtyvyyttä. Siksi ei seuraavaksi tule hankittua sitä unelmien pyörää vaan sellainen malli, jolla voi ihan oikeasti ajaa![]()
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Noviisi...
Mittarissa kuskilla hyppysellisen päälle 40. Eka pyörän (kawa 500 gpz)hankin vasta viime syksynä. Rouvalta tinkasin pyöränostolupaa vain n. 20 vuotta. Ensimmäisen positiivisen (tai sellaiseksi tulkittavan) vastauksen jälkeen saman tien kauppaan. Ensimmäisen koeajon muistan aina. Jyees!Olin myyty saman tien, vaikka oli muutaman aste vain plussalla ja vettä vihmo. farkut jalassa, tavallinen nahkatakki, mutta kuitenkin
Sitten ajelinkin syyskuun alusta ihan lokakuun lopulle joka päivä.Kaikilla keleillä ihan oppimisen vuoksi. Kuivalla, sateella sumussa, pikkuisella pakkasella, myrskyllä. Sitten kaiken aikaa jarrutusharjoittelua, työntöohjausta, ym...
Olen etsinyt ja lukenut kaiken mahdollisen kirjallisuuden (suomeksi) turvallisesta ajosta, mitä olen löytänyt. Suosittelen kaikille sellaisia opuksia, kuin "Ajamisen nautinto, Moottoripyöräilyn riskienhallinta ja Ajo hanskassa". EAK-kurssi kiinnostais ,jos löytyisi sopiva Oulun seudulta.
Aika paljon ajelin kyytiläisen kanssa ja tuntui tuo mopeti vähän pieneltä semmoiseen. Samoin moottoritiellä. Niinpä sitten vaihdoin talvella FJ 1200:een. Pitäis olla MUKAVA pyörä
Kauhee ajokutina ollut päällä semmosen pari kuukautta. Jospa se helpottais tuossa huhtikuun puolella.
Että semmosta... Meinas tulla oikein novelli![]()
![]()
"Parempi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla."
Siis kuskilla...
Aloitin ajamisen 46v. Pyöränä Kawa zzr600, jonka luotettavuus ei oikein ollut hyvä. Pyörä vaihtui Yamaha YZF600R:ään ensimmäisenä kesänä.
Ajatuksena oli että opettelen salat oikein alusta alkaen. Liityin kerhoon jossa oli ennakoivan ajon koulutusta sekä ratakoulutusta.
Nyt kun alkaa kolmas ajokauteni takana on kilometrejä n. 55000, 2 ennakoivan ajon kurssia, ratapäiviä 12. Paljon on vielä asioita joita täytyy opetella, mutta hitaasti kiiruhtaen vanhallakin iällä aloittanut oppii erittäin hienon harrastuksen salat.
![]()
![]()
![]()
Täällä ikää 41 vuotta ja eka oma pyörä ostettu -> Suzuki GSX 750F '03. Koltiaisena oli mopo + muuta ajokokemusta lainatuista pyöristä. "Ajo hanskassa" opusta lukien ja ennakoivaa ajotapaa harrastaen koitan välttyä ongelmilta. Lumet saisi minun puolesta jo häippästä, jotta pääsee harjoittelemaan ja tutustumaan pyörään kunnolla. *
Suzuki GSX 1250 FA ABS -11