Melkein alarajassa on paisuntasäiliö ja ajattelin, että pitempää lenkkiä silmälläpitäen varmaan olisi hyvä vähän täydentää. Nyt on vain niin, että homman pitäisi hoitua jo tänään, eikä ole kuin huoltamot auki.
Nesteen jäähdytinnesteissä ei mainita, ovatko soveliaita alumiinimoottoreille. Markkinanimet olivat "Jäähdytinneste" ja "Jäähdytinneste Super", joka oli punaista.
Shellin GlycoShell Longlifessä taas sanotaan, ettei saa sekoittaa muihin jäähdytysnesteisiin.
Mitä siis lisään tähän hätään, ei ole tietoa mitä nestettä siellä on tällä hetkellä, joten mitä sinne uskaltaa kaataa ja jos tuota GlycoShelliä laittaa, niin miten siinä sitten voi käydä? Neste saostuu? Seossuhde on ohjekirjan mukaan 50/50, ja tällaista tavaraa ainakin Shellin hyllystä löytyy, mutta siinä ei mainita halaistua sanaa alumiinikoneista.
Vesi käy ihan hyvin, kunhan ei pääse jäätymään.
- Jännittää sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi-
- Honda CBR XX -99
Paisuntasäiliö saakin olla alarajalla kylmänä, ei haittaa mitään kunhan syyläri vaan on täynnä. Ja jos glykolia haluaa lisätä, niin saman väristä kuin vanha, niin ei hirveästi voi osua pieleen. Tämä siis mopojen tapauksessa, jossain automerkeissä oli muistaakseni ihan omat nesteensä joita sekoittaessa saattaa maailma kaatua.
1835
Näin itsekin pähkäilin, mutta ei ole vielä mitään kokemusta noista mopon jäähdyttimistä muuta kuin tuo nestepinnan ihmettely. Ohjekirjassa nyt sanottiin vaan, että alumiinimoottorille tarkoitettua jäähdytinnestettä, jonka seossuhde 50/50.(Ghostrider @ Syys. 28 2008,14:55) kirjoitti
Tämä pakkasnesteen värijuttu kävi hämmentämään ja tutkin vähän asiaa. Ainakin -04 Hondassani pitäisi wirallisen korjaamomanuaalin mukaan käyttää etyleeniglykolipohjaista, silikaattivapaata jäähdytinnestettä 50/50 suhteella. Mistään väreistä tai muista ominaisuuksista ei sanota mitään.(Le Motard @ Syys. 28 2008,15:04) kirjoitti
Kaupassa myydään vaikka mitä nesteitä, mutta hyvin harvassa putelissa lukee, että onko siinä näitä pirullisia silikaatteja vai ei. Moni brändi väittää olevansa alumiinimoottoriin sopivaa. Etiketistä ei kuitenkaan useinkaan käy ilmi mitä ainetta niissä etyleeniglykolin lisäksi on, eikä varsinkaan mitä ainetta niissä ei ole.
Lopulta speksit täyttävää ainetta löytyi nimellä Zero Long Life. Se on kuitenkin väriltään punaista, kun taas koneessa oleva alkuperäinen neste on sinistä.
Sanotaan että erivärisiä aineita ei pitäisi sekoittaa keskenään. Nyt kuitenkin alan olla vakuuttunut, että värikoodit ovat nykyään vähän mitä sattuu. Niihin ei voi luottaa 100%. (Juttua aiheesta). Värikoodien alkuperäinen ajatus oli erottaa toisistaan IAT ja OAT lisäaineistetut jäähdytinnesteet, joita ei saa hyytelöitymisvaaran vuoksi sekoittaa keskenään. Minulle on kerrottu että näitä voi kuitenkin sekoittaa esim. 1/10 suhteella ilman mitään vaaraa, joten nesteen lisäyksessä ei asiasta tarvitsisi olla huolissaan, en tiedä?.
Alkuperäisten nesteiden aika on täynnä (4v) ja vaihto edessä keväällä, joten valutan vanhat liemet kokonaan pois ja korvaan Zero Long Lifella. Sitten ainakin tiedän tarkalleen mitä siellä koneessa on.
CBR600RR
H-D XL883R
ex. Kawa ER-5, CB600F, CB1300F, BMW R65
Melkolailla voi sanoa että nykyisin kaikki jäähdytysnesteet sopii alumiinimoottoreille. Lohkot ja kannet on kuitenkin ollu alumiinia jo varsin pitkään auto ja mp puolella. Mutta tuo punainen käy kyllä ihan hyvin kunhan huuhtelet jäähdytysjärjestelmän huolellisesti ennen noiden laittoa koneeseen. Itekkin vaihtanu nuo vihreät nesteet punaisiin. Kalliimpaahan tuo on mutta kuitenkaan kyse ei ole kuin parista litrasta niin ei paljoa merkitystä ole.
Eli tilanteissa joissa tarvii nestettä lisätä niin aina samanväristä nestettä koneeseen niin tuskin tulee ongelmia niinkuin Ghotrider tuolla jo totesi.
Ja paisuntasäiliössähän nestepinta on aikalailla lähellä minimiä kylmässä koneessa.
Monessa purkissa kyllä sanotaan että ovat alumiinimoottorille sopivia, mutta noista silikaateista todetaan Hondan manuaalissa näin:(jta @ Syys. 28 2008,19:32) kirjoitti
"Using coolant with silicate inhibitors may cause premature wear of water pump seals or blockage of radiator passages". *
IAT-jäähdytinnesteet ovat näitä silikaatteja sisältäviä. Voi tosin olla niin, että jos ostaa vähän parempaa jäähdytinnestettä niin ongelmia ei tule, oli se sitten minkä väristä vaan. Tuo varoitus voi olla vähän samaa luokkaa kuin ohjekirjojen "muista pestä ajoneuvo jokaisen käyttökerran jälkeen ruostevaurioiden ehkäisemiseksi"-neuvot.
* "Viiliön käyttäminen silikoni-ehkäisimien kanssa voi aiheuttaa varhaiskypsää vesipumppuhylkeen pukeutumista ja säteilevien käytävien palikoitumista".
CBR600RR
H-D XL883R
ex. Kawa ER-5, CB600F, CB1300F, BMW R65
Shell Advance Coolant jos sinisenväristä litkua haluaa. Löytyy hyvinvarustelluilta huoltoasemilta ja mm. Tokimotolta.
Kronoby Racing Team
Nostetaanpas vähän kun asia on ajankohtainen.
Jäähdytintä käytin irti ja tyhjensin järjestelmän ja putkiston. Katsoin, että vihertävää tavaraa siellä oli ja ostin paikallisesta halpa-talosta vastaavaa tavaraa, korroosio-inhiboitua alumiinimoottorille sopivaa etyleeniglykolia, tiivisteenä. Tais olla jotain "CRYSTAL" ja lumihiutaleenkuvia. Paketissa luvataan -36 astetta kestoa 50/50 suhteella, joten varmaan Hondani kestää halkeamatta talvellakin *
Meneekö pahasti metsään, jos täytän tuon järjestelmän ilman huuhtelemista, vai tuleeko sitten jo jäähdytin ja vesipumppuremonttia? Huuhteleminen näin talvisaikaan suht rasittava projekti ja sitten pitää purkaa koko laaki taas jotta saa putket tyhjennettyä. Pääkysymyksenä siis, että jos tuolla on jotain huonompaa/parempaa ainetta ollut, niin ovatko mitkä reaktiot mahdollisia?
Tuo ostamasi tavara on sitä perinteistä jäähdytysnestettä mitä siellä on näemmä ollutkin, koska kerroit tavaran olleen vihreää. Ellei se vanha neste näytä erittäin paskaiselta, ei sun nyt välttämättä tarvitse sitä huuhtoa...tosin huuhtominen nyt ei ole mikään amerikantemppu. Koska ostit tiivistettä, heitänkin nyt vastakysymyksen, lantraatko sen akkuveteen (=tislattuun) vai vesijohtoveteen. Itse olen käyttänyt tislattua aina.
Kohta joku tulee itkemään ettei sillä ole mitään väliä. Nää on näitä elämän vaikeita päätöksiä.
Ja mitä sun pitää purkaa: alin vesiletku alemmasta päästään irti, syylärin kaulasta vettä sisään ja se tulee alavesiletkusta ulos, en oo itse kovin montaa litraa tarvinnut läträtä kunnes vesi on ollut kirkasta ulos tullessaan.
Oon myös kerran huuhtomatta täyttänyt uudestaan.
Kronoby Racing Team
Taidan käyttää ihan vesijohtovettä, tämänikäiselle laitteelle tuskin on mitään hyötyä käyttää tislattua kun ei tosiaan tiedä, mitkä liemet siellä on olleet.
Joo, ei se kova temppu ole se huuhtominen, paria klemmaria tosin täytyy käyttää auki ja alavesiletkun alapää on sen verran tiukasti kiinni, että sitä en jaksa väkivallalla ruveta repimään, mutta yläpää lähtee sen enempiä ihmettelemättä.
Tarkemmin ajatellen olisi kannattanut ostaa suoraan semmonen 5 litran valmiiksi sekoitettu pönikkä, kuin ruveta lotraamaan noiden tiivisteiden kanssa.
![]()
![]()
* * *
![]()
Nim. 35 vuotta auto-alalla.
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Tuon jo olen arvannutkin.![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
nestepinta pitää tarkastaa koneen ollessa lämmin, koska neste laajenee lämmetessään...sit voi lisätä, jos tarvii...jos se on alarajassa niin tuskin sinne montaa desiä menee, joten sama laittaa vettä...ainakin silloin ku pyörä on lämpimässä säilytyksessä...lisäyksen jälkeen on hyvä käyttää konetta, että se lisätty vesi sekoittuu sinne entisen nesteen sekaan...
tislattu vesi on akkuvettä...jota lisätään akkuun tarvittaessa....jäähdytysjärjästelmässä kannattaa käyttää ainakin jonkin verran jäähdytin-nestettä veden seassa, ettei seisoessaan rupea ruostumaan niin helposti tms...
-minä ihan ite!-
-Yamaha FZ6s -07-
^ DargoNi: Kylmänä se syyläri täytetään, niinkuin itsekin sanoit, laajenee lämmetessään jolloin tilavuus pienenee jäähtyessään = kylmänä vajaa.
Syyläri täytetään kylmänä täyteen, jonka jälkeen korkki kiinni ja annetaan pyörän käydä minuutti-pari, kaasua muutaman kerran avaten, tällöin (vesipumpun pyöriessä) systeemi ilmaa itse itsensä. Tämän jälkeen koneet seis, korkki auki, odota että kone jäähtyy, mikäli on lämmennytkään ja kaada syyläri täyteen mikäli on vajonnut. Vajoaminen kertoo ainoastaan siitä että systeemi on ilmannut itsensä koska vesipumppu on pyörinyt ja pakottanut nesteen liikkeelle.
Tämän jälkeen voi täyttää paisarin, syylärin korkki kiinni. Ylempään merkkiin täytetään paisarikin kylmänä tai puoliväliin vähintään. Siinä paisarissa on niin paljon tilaa että ylämerkin jälkeen mahtuu vielä laajenemaan!
Sanoinkin että tislattu vesi on kauppanimeltään akkuvettä. Sitä käytän ainakin itse kattilakiven ym. muodostumisen estämiseen. Siis 50 % tislattua vettä, 50 % jäähd. nestettä.
Kohta joku kommentoi ettei ole mitään väliä käyttääkö vesijohtovettä tai akkuvettä. Faktisesti sillä on väliä, mutta käyttäkää mitä käytätte.
Kronoby Racing Team
Akkuvesi Biltemassa 3,99 euroa / 4 litraa, joten ei ole syytä olla käyttämättä.
ZZ-R1100 1991
juuh...kyl mie tiesin...(Juhana N @ Maalis. 01 2009,16:05) kirjoitti
en vaan lukenu kaikkia kirjotuksia ennenkuin ite kirjotin....
itellä sitäpaitsi öljy/ilma jäähdytteinen...
-minä ihan ite!-
-Yamaha FZ6s -07-
Aivan oikein.(Juhana N @ Maalis. 01 2009,16:05) kirjoitti
![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Minä kommentoin sen verran, että onhan sillä väliä mitä sinne kaataa, tämän säikeen laitoin pystyyn sitä varten. Toisaalta voi olla, että laiskuus iskee, eikä jaksa sitä akkuvettä lähteä mistään hakemaan, ei edes lähihuoltikselta(Juhana N @ Maalis. 01 2009,16:05) kirjoitti
Paljonko tuon vesijohtoveden mukana sinne sitten menee kaikkia hyödyllisiä koneelle tarpeettomia mineraaleja, en tiedä. Kuitenkin tuo täyttömäärä on niin pieni, että samahan se on tehdä se kunnolla kunhan muistaa jollain kauppareissulla kopata akkuvettä pönikän mukaan jostain huoltikselta.
Kalkiton vesi on luonnollisesti vähemmän harmia aiheuttava mutta akkuveden idea (jäähdytysjärjestelmässä) on siinä, että ei muodostu sähkökemiallista korroosioita aiheuttavia prosesseja mahdollisten eri metallien välille. Jäähdytysneste tosin sisältää aineet tuonkin ehkäisemiseksi, mutta vaikutus kestää vain sen pari vuotta.
------------------
Sitten jäähdytysjärjestelmää täyttäessä pitää muistaa puristella ja rassata vesiletkuja, muuten niihin jää herkästi ilmataskuja. Ne poistuvat kuplat näkee selvästi jäähdyttäjän täyttöaukon kautta. Korkkia voi usein pitää auki moottorin käydessäkin ennen kuin neste on lämmennyt. Pyörän huoltomanuaalista löytyy tarvittavat proseduurit.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Akkuvesi paikallisesta romukaupasta ~6 euroa tonkka. Tämän jälkeen tallin nurkasta löytynyt Shellin jämätonkka, jossa riittävästi nestettä jäljellä 0 euroa(tvan @ Maalis. 01 2009,16:19) kirjoitti
Paisuntasäiliö piti imaista tyhjäksi, kun halusin senkin huuhdella, ei siis toivomani mukaan välttynyt tuolta tässä hommassa. Ylä- ja alaletkuihin jäi todella paljon tavaraa, joten piti käyttää ne kertaalleen irti, onneksi ovat esillä vielä.
--- --- ---
Kiitoksia paljon neuvoja antaneille
Käyttääköhän muuten nuo valmistajat tislattua vettä blandaamiseen(Le Motard @ Helmi. 27 2009,17:15) kirjoitti
![]()
R1
Juuri näin. Kalkki ei juuri ole ongelma koska eihän se suljettu jäähdytyssysteemi mikään höyrykattila ole josta vesi kokoajan haihtuisi pois. Akkuvesi on vieläpä halpaa.(Halti @ Maalis. 02 2009,13:32) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Onhan se hyvä käyttää sitä akkuvettä, parasta. Tuskin hanavesi suuria ongelmia siellä aiheuttaa, pihassa seisoo Baylineri vm.89 ja jäähdytys on suoralla merivesi kierrolla. Se moottori rupee näyttämään sisältä surkeelta, mut on siellä jo ahvenet uineet 20vuotta!