Minua kummastuttaa se, että sinä koet, että voit oman harkintasi mukaan rikkoa liikennesääntöjä, kun kuitenkin toisaalla kritisoit muita, jotka oman harkintansa mukaan tekevät samoin.(pecha @ Touko. 20 2009,07:42) kirjoitti
Eikö tässä tapauksessa päde enää julistamasi totuus siitä, että liikenne on yhteispeliä, jota kaikkien pitää pelata samoilla säännöillä? Vai oletko jotenkin niin ylivertaisen älykäs meihin muihin verrattuna, että pystyt muita paremmin arvioimaan noudattamisen arvoiset lait?
Yhtä hyvin se pikkulapsi voi valojesi sokaisemana teleporttautua eteesi, kuin ylinopeutta ajavankin eteen. Jollain toisella tienkäyttäjällä saattaa olla valonarat silmät, esim. silmäleikkauksen tai sairauden takia, sitähän sinä et voi tietää, etkä terveillä silmilläsi pysty valojesi sokaisevuutta luotettavasti arvioimaan.
Kyllä tämä taitaa olla oikein kouluesimerkki kaksinaismoralismista. Kyllähän minä saan, mutta ette te muut...
Edit. Tulee mieleen entinen tyttöystäväni, joka piti minua aivan kriminaalina ylinopeuden takia ja oli muutenkin vannoutunut laillisuusihminen. Samainen mimmi lähti kuitenkin talvisin autoilemaan 10 cm märkä lumikerros auton katolla. Hän vieläpä kehtasi suuttua minulle, kun huomautin sen olevan todella vaarallista ja jopa lainvastaista.
Liikennesääntöjen rikkominen riippuu siitä, häikäisenkö valoillani muita vai en.
Ota huomioon, etten suinkaan tee tätä häikäistäkseni ketään, sen enempää kuin ollakseni muita kohtaan mahdollisimman mulkku tien päällä. Menettelen kuvaamallani tavalla vain ja ainoastaan sen takia, että oma kokemukseni on, että se todellakin auttaa havaitsemaan mp:n, ja se oli se tärkein asia, mikä esim. autoilijan on syytä pystyä tekemään. Muut, havaintoa seuraavat asiat tulevat vasta tämän jälkeen, ja niitä ei tapahdu ollenkaan, jos ei tapahdu koko havaintoa.
Suomessa tätä tosin tulee tehtyä jopa melko harvoin jo ensinnäkin sen takia, että näin pohjoisessa meillä on harvoin niin kirkkaat valaistusolosuhteet. Vähänkään hämärämmässä tätä ei pidä tehdä ollenkaan.
Mutta varsinkin tuolla jossain Välimeren latituudeilla, ja siitä eteläänpäin valon määrä on keskipäivällä sitä luokkaa, että siinä ei yhdet mp:n pitkät tunnu todellakaan missään. Tosin liikennekin on kovin, kovin erilaista kuin täällä meillä, on monesti pitkien lisäksi esim. äänitorvelle aika paljonkin käyttöä ihan perus"survival"-varusteena. Melko kesyä meillä täällä Suomessa on tämä liikenne monessakin mielessä, ja se on ihan hyvä asia.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Ei pidä paikkaansa.(pecha @ Touko. 20 2009,11:38) kirjoitti
Olet unohtanut kohdan 1, jonka mukaan kaukovalojen käyttö on kielletty tyydyttävästi valaistulla tiellä.kirjoitti
En uskonutkaan, että tarkoitusperäsi olisivat pahansuopia, enkä usko, että tavastasi käyttää pitkiä olisi suurtakaan haittaa muille kuin itsellesi. Se ei silti muuta tämän teon lainvastaisuutta.
Otathan sinäkin huomioon, että minä en aja ylinopeutta ajaakseni kenenkään yli, sen enempää kuin ollakseni muita kohtaan mahdollisimman mulkku tien päällä. Älä huomauta tikusta toisen silmässä, kun omassasi on malka.
Jepjep, taidanpa sitten olla yhteiskunnan vihollinen, kun näin teen. Toistakymmentä vuotta olen tätä laittomuutta harrastanut, ja vielä on ensimmäinen huomautuskin aiheesta saamatta. Joten kukaties se ei jepareiden mielestä olekaan ihan niin vakava juttu, kuin millaiseksi yrität sen vääntää.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
(pecha @ Touko. 20 2009,20:37) kirjoitti
Sano äitille, että puhaltaa niin pipi menee pois. Kuten Pectus tuossa jo totesikin, kaksinaismoralismi on aivan helvetin räikeää kohdallasi.
Triumph Daytona 675 tornado red '07 (2007 - 2009)
Triumph Thunderbird '10 (2010-2021)
- Turvaton karkulainen -
Oman kokemukseni mukaan kirkas valo häikäisee niin etten pysty arvioimaan etäisyyttä siihen, se tilanne ei lisää kenenkään turvallisuutta?
En pysty myöskään arvioimaan kunnolla kirkkaalla ilmalla. Tänään aamulla oli kunnon sumu. Ainoita tilanteita missä olen voinut ajella pitkät koko ajan päällä. No tuli silti valtatiellä sumusta vastaan ohittava auto. Onneks ajelin vaan n. 95km/h ja kerkesin hyvin penkalle. Ei se autoilija kerenny ku ehkä vähän keskiviivan päälle mun kohdalla. Autolla olis pitäny mennä nurmikon puolelle?? (Eli ei nähny edes pitkiä.)(Simbad @ Touko. 20 2009,21:20) kirjoitti
R12GS -14
DL650 -07 ABS
pv50 * -86
Ai että lain rikkomisen vakavuus korreloi suoraan kiinnijämisriskiin? Eiköhän löydy esimerkkejä patologisista kaahareista, jotka eivät ole koskaan jääneet kiinni. Eihän se siis olekaan vakavaa.(pecha @ Touko. 20 2009,20:37) kirjoitti
Minun mielestäni tavassasi käyttää pitkiä valoja päiväsaikaan ei ole mitään vakavaa, eikä se häiritse minua pätkääkään. Mielestäni liikennesääntöjen rikkominen on iloinen asia. Sinä olet meistä se, joka yrittää vääntää liikennesääntöjen rikkomisen vakavaksi.
Koko jutun pointti minulla oli nimenomaan se, että sinäkin valikoit aivan itse ne lait, joita noudatat - eivätkä kaikki lait mahdu joukkoon. Miksi me muut emme saisi toimia samoin?
sattuipa viime sunnuntaina. tampesterin suunnasta kohti pohjoista ajellessani vastaan tuli rekka jonka toinen ajovalo oli huomattavasti kirkkampi kuin toinen..ajattelin, että polttimon asennuksessa ollaan tunaroitu, mutta kun tuli lähemmäksi huomasinkin ,jotta rekan edellä ajaakin moottoripyörä.(Pectusfortuna @ Touko. 20 2009,21:52) kirjoitti
itse pyörä katosi täysin kirkkaan valopisteen taakse kauempaa katsottuna.
oli kyllä fiksu kaveri..vaihtoi lyhyille räpsäytettyäni itsekkin pitkiä.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Ei nämä kaksi asiaa nyt ole aivan vertailukelpoisia keskenään, vaikka sinulla onkin kova tarve rinnastaa ne toisiinsa.(Pectusfortuna @ Touko. 20 2009,21:52) kirjoitti
Muttei siinä mitään, jatketaan molemmat omia "laittomuuksiamme" kuten tähänkin saakka, ja kannetaan myös niistä mahdollisesti seuraavat sanktiot, kuten aikuisen ihmisen kuuluu.
Minä ainakin lupaan olla tulematta pillittämään tänne epäoikeudenmukaista kohtaloani, jos saan tuosta sakot.
miksei ole vertailukelpoisia ? jos kerran sääntöjä pitää pilkulleen noudattaa, kuten lähes kaikissa topikeissa julistat..(pecha @ Touko. 21 2009,09:26) kirjoitti
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Minä olisin huomattavasti onnellisempi, jos lupaisit olla pillittämättä sitä laillisuus-scheisseasi jokaiseen paikkaan, jossa puhutaan ajonopeuksista.(pecha @ Touko. 21 2009,09:26) kirjoitti
Sahasit kyllä omaan oksaan tuossa, vaahtoat kuinka säännöt on sääntöjä liikenteessä noissa ylinopeus/rangaistus ketjuissa mutta et itse pysty lakia noudattamaan kun puhutaan ajovaloista.(pecha @ Touko. 21 2009,09:26) kirjoitti
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
No kylläpä vetomiesseurakuntaa jälleen lapsettaa. Tehkääpä kunnon kansalaispoliiseina minusta ilmianto, kun näin laittomasti menettelen...![]()
Olen kyllä kuullut jopa suosituksia pitää päiväsaikaankin pitkiä päällä huomatuksi tulemisensa takia. Olen myös itsekin kokeillut aina välillä käyttää pitkiä. Ei jotenkin kuitenkaan mahdu mun luterilaiseen moraaliin just täälläkin esiin tulleiden kommentien syystä, eli ne saattavat häikäistä vastaan tulevia /edellä ajavia. HYötyä en niiden polttamisesta ole havainnut.
Olenkin luopunut niiden käytöstä juuri siitä syystä. Lisäksi siitä voi tulla yleensä turha turvallisuuden tunne nähdyksi tulemisestaan, ja se ole peruste vaarantaa/häiritä liikennettä muiden kustannuksella. Tärkeintä on kuitenkin ihan varmasti se oma tapa liikkua, ennakoida niin oma kuin muidenkin sijainti AINA liikenteessä. Huom. em. ei poista sujuvaa, joustavaa ei edes nopeaa tilannenopeutta ajamisessaan.
Liikenteessä ei kannata asennoitua ketään vastaan, ei edes poliisia. Liikenne on yhteispeliä, myös autojen kanssa, eikä jääräpäistä omaan napaan tuijottelua. Sen on hyvä myös näkyä ajokäyttäytymisessä eikä pelkästään tehovalojen esittelynä. Oletan, että kaikki myös autolla ajavat ymmärtävät tämän oikein hyvin.
Siinä vaiheessa, kun nuoriso siirtyy joskus myös normaalisti auton ratin taakse, hän näkee vasta liikenteen koko kuvan ja yhteispelikin saattaa parantua. 'Kaiken' kokeneen rintaäänellä sanottuna.
Vaikeet asiat tehhään heti, mahottomat vähä myöhemmin.
(Iän mukana mahottomat asiat toteutuvat entistä myöhemmin)
[url="http://www.hemmi.fi/K100.html"]- Vaarin vankkur
Minua aivan loputtomasti häiritsee ja ärsyttää pitkillä vastaan posottavat tolvanat. Niin autot kuin moottoripyörätkin. Ne pitkät ihan oikeasti häikäisevät ja ihan oikeasti sattuvat silmiin. Ja niiden käyttämisen perusteena oleva omahyväinen ja epäanalyyttinen turvallisuuspöpinä rasittaa aivan erityisesti.
Jengi höpöttää ihan niinkuin tuolla liikenteessä oltaisiin täysin muiden armoilla ja sattuman varassa. Pitkät valot ja turvaliivit eivät pelasta mitään, jos oma ajo- ja liikennetaito pettää. Tuollaisilla vippaskonsteilla hankittu petollinen turvallisuudentunne ei edistä hengissä pysymistä.
Kohta tosin saan ksenonia lisää eteen avuksi ja pääsen itsekin turvaan valopalloon. Sitten varmaan mielipidekin muuttuu.
Käytän itse xenoneita, jotka eivät ole aivan e-hyväksynnän mukaisia, mutta suunnattu normaalia alemmas jotta eivät häikäisisi. Idea onkin lähinnä erottuvan värisessä ja sinänsä kirkkaassa valossa, ei häikäisyssä.
Kyllä vastaantulevien häikäisy on yksiselitteisesti kielletty, pitkäillä tai millä vaan, eikä kyse (tässäkään) ole pelkästään lainkirjaimen täyttämisestä. Nuorten mukautuvia silmiä tuo ei välttämättä niin haittaa, mutta vastaan tulee niitä vanhojakin ja ties mitä silmävaivaisia.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
+1(hra1150 @ Touko. 21 2009,11:36) kirjoitti
Näin vanhemmiten on alkanut tuo vastavalo tekemään tosi pahaa näkemiselle, eli kyllä ne jotka ajavat liikennettä vastaan pitkät päällä tekevät vain hallaa muille ja itselleen. Voihan niitä pitkiä käyttää jos ei ketään vastaan tule mutta kai ne voisi päältä poist ottaa ennen kohtaamista?
-
Hoh hoijaa, näemmä joku tykkää äidistä ja toinen tyttärestä . . . . . . . .
Kerta on lakiin kirjattu, niinhän sitä toteutettava, eikä siinä miitkään mutut tai "kokemukset" paina.
Ajatellaan IHAN FIKTIIVINEN siis FIKTIIVINEN tilanne; Ajat pitkillä päivällä ja vastaantulija häilkäistyy ja vetäisee pientareella pyöräilevän yli . . . . No, ENSIALKUUNhan syyllinen on se yliajaja, mutta takaa tulevat a) kuulusteluissa kertovat samaa, kuin yliajaja ja b) laittoivat rekkarin muistiin . . . . . *SIIS sinä joka "häikäisit" yliajajan, oletkin kammarilla kuulusteluissa . . . . . . . . . . . . *
Mitenköhän siinä loppupeleissä käy ? ? ? ? ? *
Ja ihan suomenkielellä: Kertomus ei ole tosi.
edit: kiljaimia