Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 109:sta
  1. #1
    Nostetaanpa taas tätä ikuisen ikivanhaa aihetta hiukan esille.

    Osa meistä tuntuu tykkäävän käyttää pitkiä parantaakseen näkyvyyttä. Tätä en tuomitse, mutta toivoisin että kyseiset henkilöt hiukan huomioisivat meitä muitakin.

    Tässä pari esimerkkiä viimeajoilta.

    Ajelin lahden moottoritietä ja peiliin ilmestyi valopallo. Eihän tuossa mitään, mutta kun kyseinen henkilö päätti jäädä roikkumaan ihan taakse, peilin näkökenttään. Valopallo oli niin kirkas että hänen takana olevia ei näkynyt ollenkaan (xenonit on kivan kirkkaat). Lopulta ajoin ihan oikeaan reunaan, hidastin vauhtia ja näytin kädellä että mene ohi, vasta kolmas kerta tehosi.

    Toinen tapaus sattui hiukan pienemmällä tiellä. Tuolloin ajelin 80 alueella 90 autolla ja perään liimautui moottoripyörä, taas pitkät valot päällä ja päätti jäädä ajamaan ihan perässä kiinni. 10 kilsaa näin ajettuamme pysäytin bussipysäkille kun ei tuo muuten osannut ohi päästä. Luulisi että kilosella kyykyllä pääsisi ohi.

    Kirkkaalla säällä vastaantulevan pyörän pitkät ei haittaa ollenkaan, Ei häiritse takan olevan pyöränkään valot jos ne on normaalit ja oikein säädetyt. Nyt kun illat alkavat pimenemään niin takana roikkuvan pyörän pitkät (varsinkin xenonit) alkaa aika nopeesti harmittamaan.

    Eli muutama toive:
    1) ne pitkät voi myös ottaa välillä pois päältä (se on se sama kytkin mistä ne laitetaan päälle...)
    2) jos on pakko käyttää pitkiä niin menkää ohi älkääkä jääkö takaluukkuun roikkumaan. Mopolla ohittamisen ei luulisi olevan ongelma.
    3) sisätiloissa, kuten parkkihalleissa, pitkien käyttö on harvoin tarpeellista.
  2. #2
    Ja sit Xenoneilla varustellut(niin kuin minä) ja muut, tarkastakaa se valojen suuntaus, niin ei kaikki kotilokuskit ja muut hypi silmille. Onhan se ihan kiva, että puolikkaat näyttää pitkälle, mutta vastaantulijasta se ei näytä kovin hienolta. Sama koskee pitkillä ajelijoita, näytte kyllä, mutta saatte kanssaliikkujienne vihat päällenne.
  3. #3
    muistetaappa, että moottoripyöriä koskee ihan samat säännöt kuin muitakin ajoneuvoja.koskee myös valojen käyttöä.
    mitään hyötyä ei ole pitkinvalojen käytöstä päivällä.
    päinvastoin.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  4. #4
    Mulla kyllä näyttää tuikku liian ylös, katteen vaihdon jälkeen jäi säätämättä

    Tarttee kyllä säätää, eipä kyllä ole kukaan räpytellyt valoja. Oliskohan liian sumea valo
    -
  5. #5
    Mulla on pimeällä tuon Hondan http://personal.inet.fi/viihde/ajpages/Shadow_005.JPG kanssa sellainen ongelma, että vastaantulijat välillä räpsii mulle valoja. Valot on säädetty mielestäni aika hyvin ja oikein, mutta nuo huomiovalot on todella kirkkaat. Eli ei pitäisi häikiä muuten kyllä, mutta kirkkauden takia ehkä sitten. Samaan aikaan on päällä vain ajovalon parkki. Valoisaan aikaan ongelmaa ei ole ollut. Tosin eipä ole kukaan tullut pikkutieltä eteenkään kyllä enää.

    Ylipäänsä - tulin juuri lenkiltä - tuossa on sekä pitkät, että lyhyet todella tehokkaat mopoksi. Itse en aja koskaan pitkillä, ellei siihen oikeasti ole tarvetta.



    Retired
  6. #6
    36 §
    Valojen käyttö ajettaessa

    Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

    Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.

    Kaukovalojen käyttö on kielletty:

    1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

    2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

    3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.



    Triumph Tiger 800 XRX

  7. #7
    Lainaa (MÄLÄKÄTTÄJÄ @ Syys. 27 2008,22:40) kirjoitti
    36 §
    Valojen käyttö ajettaessa

    Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

    Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.

    Kaukovalojen käyttö on kielletty:

    1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

    2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

    3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.
    Kotilokuskit moottoritielläkin vois muistaa noi pykälät...
    Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
    Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
    Kawasaki Gpz1000RX
    Kawasaki ZG 1200
  8. #8
    Lainaa (VOGON @ Syys. 27 2008,22:55) kirjoitti
    Lainaa (MÄLÄKÄTTÄJÄ @ Syys. 27 2008,22:40) kirjoitti
    36 §
    Valojen käyttö ajettaessa

    Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)

    Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei ajoneuvon varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.

    Kaukovalojen käyttö on kielletty:

    1) tyydyttävästi valaistulla tiellä;

    2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja

    3) ajettaessa lähellä toisen ajoneuvon takana.
    Kotilokuskit moottoritielläkin vois muistaa noi pykälät...
    Eikös silloin saa käyttää pitkiä myös kohdatessa kun välissä on tuo moottorilteilläkin oleva viheralue

    No näistä mopojen pitkistä olen huomannut seuraavaa. Niitä käyttävien nopeutta ja etäisyyttä on todella paljon vaikeampi arvioida. Eli mielestäni voi kääntyä tarkoitustaan (parempi näkyvyys) vastaan.


    KaKKaa PuKKaa

    Hayabusa -08
    ZX-10R -04
    TL 1000 R -98
    ER-5 -97
  9. #9
    Hiukkasen se kyllä hämää sitä etäisyyttä, jos vastaantulijalla on pitkät ja se liikkuu nopeasti.
    Itse en käytä pitkiä, mut ei nuo ole liioin häirinneetkään.
    Takanatulijan valot on ainoat, jotka joskus panee kääntään taustapeilin ympäri, varsinkin hämärällä.
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

    Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
  10. #10
    Lainaa (Tuppervaari @ Syys. 27 2008,21:32) kirjoitti
    muistetaappa, että moottoripyöriä koskee ihan samat säännöt kuin muitakin ajoneuvoja.koskee myös valojen käyttöä.
    mitään hyötyä ei ole pitkinvalojen käytöstä päivällä.
    päinvastoin.
    Kyllä saattaa olla hyötyä, esim. jos ajat niin, että aurinko paistaa matalalta selkäsi takaa.
    jamaha 02 --> riumppi 11

    Blue's brother
  11. #11
    Minä ajan ja aion jatkossakin ajaa pitkät päällä valoisalla! Thundercatissa on surkeat valot ja kun ne on oikein suunnattu, ei pitäis päivällä häikäistä ketään niin että häiritsee. Ja tuo väite, ettei pitkistä päivällä ole hyötyä on täyttä paskaa. Kattokaapa itte vaikka..ne pyörät joissa on huonotehoiset valot, näkyy tosi huonosti liikenteessä!
    Se on sit ihan eri asia, jos on xenonit tai muut tehokkaat valot, mut puhun pyöristä, joiden alkuperäiset valot on surkeat!
    Ja totta kai se pitää sit ottaa huomioon, että jos pitää roikkua jonkun perässä niin voi vaihtaa lyhyet päälle.
  12. #12
    Itselläni ilmeni valojen vilkuttelua pyörän vaihdon jälkeen niin päivällä kuin pimeälläkin vaikka valot ovat oikein suunnattu.Tupla lyhyet sekä pitkät.Eniten ihmetytti kanssa mopoilijat jotka vastaan tullessaan vilauttivat pitkiä
    ,syytönhän mä olen jos pyörässäni on huippuhyvät valot No en ole moisista hernettä nekkuun vetänyt enkä vedä mutta kotilot saavat pitkät silmilleen jos aletaan pitkillä härkkiä pimeessä.
    K3ssu
    Intruder M1500R vm.-10
  13. #13
    Itse käytän valoja samalla tavalla kun autoa ajaessa.
    Vaihdan suht äkkiä lähivaloille kun tulee ajoneuvo vastaan tai ajan
    toisen takana.
    Mielestäni "Herhiläisessä" on hyvät valot.
    Ei vielä mulle kukaan ole vilkutellut valoja.
    Pois päältä niitä ei saa kytkettyä, onko joku Hondan oma juttu vai onko muidenkin "mopoissa" samalla lailla?
    Honda CB900F Hornet *2005
  14. #14
    Lainaa (rilepi @ Syys. 28 2008,20:29) kirjoitti
    Minä ajan ja aion jatkossakin ajaa pitkät päällä valoisalla! Thundercatissa on surkeat valot ja kun ne on oikein suunnattu, ei pitäis päivällä häikäistä ketään niin että häiritsee. Ja tuo väite, ettei pitkistä päivällä ole hyötyä on täyttä paskaa. Kattokaapa itte vaikka..ne pyörät joissa on huonotehoiset valot, näkyy tosi huonosti liikenteessä!
    Se on sit ihan eri asia, jos on xenonit tai muut tehokkaat valot, mut puhun pyöristä, joiden alkuperäiset valot on surkeat!
    Ja totta kai se pitää sit ottaa huomioon, että jos pitää roikkua jonkun perässä niin voi vaihtaa lyhyet päälle.
    Väite että jossain '90 tai 2000 luvun pyörässä olisi niin huonot valot että pitkiä tarvitaan näkyvyyden parantamiseen on täyttä **skaa. Pitkien käyttö mp:ssä päiväseltään on jäänne hehkulamppuajoilta. Pyörän kyllä havaitsee normaalivaloin. Tarkkailkaa vaikka autolla ajaessanne "sillä silmällä" miten mp:t näkyy eri olosuhteissa...

    edit: typot



    KTM
  15. #15
    Mullakin on AJS:ssä pitkät ja lyhyet valot. Vielä kun tietäis kumpi on kumpi. Kovasti olen öiseenkin aikaan testannut valojen tehoja sitä vipua vääntämällä. Valokeila on kyllä erilainen, sen vivun asentojen mukaisesti, se kumpi keila näyttää pidemmälle tai olisi muuten tehokkaampi onkin sitten vallan mystinen juttu.

    Takavalokin muuten on, se näkyy vain yöllä, jarruvalo (joka luonnollisesti syttyy vain jalkajarrulla) näkyy jo hämärässä.

    Hienot valot ja vieläpä täysin sääntöjen mukaiset...

    Takana ajava ei muuten häiritse pitkine valoineen, ainakaan sen jälkeen kun peili tippu matkan varrelle. Tosin ennen tippumistaan sen kautta oli jokseenkin hankala tiirustaa takapään tapahtumia, tärisi siinä määrin vekkulisti.



    antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
  16. #16
    Lainaa (rilepi @ Syys. 28 2008,20:29) kirjoitti
    Minä ajan ja aion jatkossakin ajaa pitkät päällä valoisalla! Thundercatissa on surkeat valot ja kun ne on oikein suunnattu, ei pitäis päivällä häikäistä ketään niin että häiritsee. Ja tuo väite, ettei pitkistä päivällä ole hyötyä on täyttä paskaa. Kattokaapa itte vaikka..ne pyörät joissa on huonotehoiset valot, näkyy tosi huonosti liikenteessä!
    Se on sit ihan eri asia, jos on xenonit tai muut tehokkaat valot, mut puhun pyöristä, joiden alkuperäiset valot on surkeat!
    Ja totta kai se pitää sit ottaa huomioon, että jos pitää roikkua jonkun perässä niin voi vaihtaa lyhyet päälle.
    ei ole säädöllä merkitystä siihen saako niitä käyttää.
    pitkien valon käytö päiväsaikaan ei vain ole kannattavaa.

    se nähdyksi tulemisen eteen voi tehdä paljon muutakin kuin ajella pitkillä kohdattaessa.
    ajolinjan vaihto,vaatetus jne.

    en ala moralisoimaan siitä, että se olisi kiellettyä vaan ihan motoristin oman edun takia.

    toisaalta voisi hieman moralisoidakkin.olisiko hyväksyttävä kännissäajaminen,tolkuttomat ylinopeudet jos asianomainen kokisi itse parantavansa tällä tavoin turvallisuuttaan.

    etenkin auringon laskun suunnasta tuleva mopo pitkät päällä, ei hyvä motoristin kannalta.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  17. #17
    Aina pitkät päälle takaisin näille pitkillä mollottajille, säätäköön lyhyensä sopivasti ylärajalle, että näkyy! *
    Nämä pelkääjät aiheuttaa enemmän harmia kuin hyötyä liikenteessä *
  18. #18
    Mitä mieltä olette pitkien käytöstä pimeällä moottoritiellä kohdatessa? Itse olen vuosia kohteliaasti käyttänyt lyhyitä, mut kuitenkin lyhyillähän ei näe juuri mitään motarinopeudessa. Joskus tullut kokeiltua pitää niitä pitkiä ja melkein poikkeuksetta vastaantulijat väläyttää ja rekat tyypillisesti sitten loppujen lopuksi laittaa itsekkin pitkät päälle. Tästä kokemuksesta olen huomannut, että vaikka se nyt on vähän kirkas niin jos en tuijottele kaverin valoja suoraan niin näen aivan hyvin oman valokeilan alueelle. Myös silloin kun vastaantulija ajaa "sisäkurvia" ja tämän valot osuvat minuun suoremmin. Ja näillä rekoillahan on suht tehokkaat lisävalot kopin yläreunassa, et jos se ei häikäise liikaa niin kuvittelisin ettei henkilöautonkaan-.

    Mielestäni on turvallisempaa pitää pitkiä kokoajan tai sitten pudottaa nopeutta reilusti ...
    daytona 675
    f800 st
  19. #19
    juu, pitkät vain pimeällä kun edessä ei näy ketään niiden kantomatkan rajojen sisällä. päivällä ne vaikeuttavat mp:n nopeuden ja etäisyyden arviointia paljon.

    silti yllättävän paljon näkee päivällä pitkät päällä ajavia moottoripyöriä.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  20. #20
    Pitkät päälle, kun ei muuta liikennettä PISTE

    Jääkään himaan jos ette uskalla/osaa ajaa norm. valoilla
    Tonninen on jo liikaa mutta vähempi on liian vähän..
  21. #21
    Lainaa (K3ssu @ Syys. 28 2008,21:22) kirjoitti
    Itselläni ilmeni valojen vilkuttelua pyörän vaihdon jälkeen niin päivällä kuin pimeälläkin vaikka valot ovat oikein suunnattu.Tupla lyhyet sekä pitkät.Eniten ihmetytti kanssa mopoilijat jotka vastaan tullessaan vilauttivat pitkiä *
    ,syytönhän mä olen jos pyörässäni on huippuhyvät valot *No en ole moisista hernettä nekkuun vetänyt enkä vedä mutta kotilot saavat pitkät silmilleen jos aletaan pitkillä härkkiä pimeessä. *
    Sama täällä. Tossa uudessa gigsussa on paremmat valot kun mun yhdessäkään autossa on ollut.

    Edit: eniten ihmetyttää ne tyypit jotka sitten heittää täydet5 valot sun silmille kun ajavat vastaan ja luulevat sun ajelevan pitkillä. No mielenterveysongelmaisen pään ajatuksia on aina ollut vaikea tulkita.



    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  22. #22
    Vain pimeällä pitkillä. Ei tarvetta herättää turhaa huomiota.

    -hh-
  23. #23
    Rykkösessä on kaikkein parhaimmat valot moottoripyöristä ! Lähivalotkin paremmat kuin useimmissa pitkät.



    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  24. #24
    Lainaa (Athene @ Syys. 29 2008,12:53) kirjoitti
    Rykkösessä on kaikkein parhaimmat valot moottoripyöristä ! Lähivalotkin paremmat kuin useimmissa pitkät.
    Mahtaa mennä tuo titteli 2000 alun ysille & kutoselle. Parempia valoja ei ihan heti löydy. Jos ei usko, niin käykää tsekkaamassa jossain jos vain mahdollista.

    - P
  25. #25
    Lainaa (Perkele @ Syys. 29 2008,12:58) kirjoitti
    Lainaa (Athene @ Syys. 29 2008,12:53) kirjoitti
    Rykkösessä on kaikkein parhaimmat valot moottoripyöristä ! Lähivalotkin paremmat kuin useimmissa pitkät.
    Mahtaa mennä tuo titteli 2000 alun ysille & kutoselle. Parempia valoja ei ihan heti löydy. Jos ei usko, niin käykää tsekkaamassa jossain jos vain mahdollista.

    - P
    Joo ja mamma sano että viiatissakin vi*un hyvät.
    BMW R1200RT
    Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
  26. #26
    Lainaa (Perkele @ Syys. 29 2008,12:58) kirjoitti
    Lainaa (Athene @ Syys. 29 2008,12:53) kirjoitti
    Rykkösessä on kaikkein parhaimmat valot moottoripyöristä ! Lähivalotkin paremmat kuin useimmissa pitkät.
    Mahtaa mennä tuo titteli 2000 alun ysille & kutoselle. Parempia valoja ei ihan heti löydy. Jos ei usko, niin käykää tsekkaamassa jossain jos vain mahdollista.

    - P
    En usko, kun ei ole !
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  27. #27
    Lainaa (Toippari @ Syys. 29 2008,13:01) kirjoitti
    Lainaa (Perkele @ Syys. 29 2008,12:58) kirjoitti
    Lainaa (Athene @ Syys. 29 2008,12:53) kirjoitti
    Rykkösessä on kaikkein parhaimmat valot moottoripyöristä ! Lähivalotkin paremmat kuin useimmissa pitkät.
    Mahtaa mennä tuo titteli 2000 alun ysille & kutoselle. Parempia valoja ei ihan heti löydy. Jos ei usko, niin käykää tsekkaamassa jossain jos vain mahdollista.

    - P
    Joo ja mamma sano että viiatissakin vi*un hyvät. *
    Oletpas hassun hauska. Kerro mammalle terveisiä..

    Itse ketjun aiheeseen, kun nyt sivuraiteille lähti. Pitkät käytetään niin kuin niitä on tarkoitettukin käytettävän. Jossain pärrissä kyllä kieltämättä on niin susihuonot valot, että en ihmettele kun pitkät päällä ajavat. Sääli ettei sieltä valopallosta sitten edes vilkkuja tuppaa erottamaan seasta.

    - P



  28. #28
    Pitkät päälle vasta kun siihen on tarve. Valosassa ei vastaava hyötyä.
    On aivan turha aiheuttaa kotilokuskeissa pyörävihaa ajelemalla pitkillä ilman mitää hyötyä tai järjen häivää.
    Iskee vielä jossain vaiheessa omaan tai jonkun toisen motoristin nilkkaan.
    Suzuki GS 750 -80
    Kawasaki ZXR 750 -91
    Kawasaki ZZR 1100 C -92
    Honda CBR 900 RR -96
    Kawasaki ZZR 1100 D -94
    Kawasaki ZX-12 R -00
  29. #29
    Minunki fz-6 s2 -07:ssa on älyttömän kirkkaat ajovalot. Monesti päivällä autoilijat vilkuttelee pitkiä valoja, mutta onneksi viimeistään silloin tajuavat kun minäkin kerran pitkiä väläytän Suuntaukset sun muut on oikeat mutta ovat vain ihanan kirkkaat*
    -2007 Yamaha FZ-6 S2 Fazer-
  30.  
  31. #30
    Lainaa (rammus @ Syys. 29 2008,12:34) kirjoitti
    Edit: eniten ihmetyttää ne tyypit jotka sitten heittää täydet5 valot sun silmille kun ajavat vastaan ja luulevat sun ajelevan pitkillä. No mielenterveysongelmaisen pään ajatuksia on aina ollut vaikea tulkita.
    Oletko tarkastanut suuntauksen? Eilen laittelin suuntausta kohilleen puolisen tuntia ajamalla, säätämällä ja sitten taas ajamalla ja säätämällä lisää. Hyvä tuli ja suunta oli selvästi alas tehtaan säädöstä.

    Lähinnä tuli tingittyä ylämäkien valaisusta. Esim. Velskolan tiellä ylämäet ei ole enää yhtä hyvin valaistuja kuin ennen.

    No, toi ei auta mielenterveysongelmaisiin. Jotkut ei vain tajua, että moottoripyörän keula nousee ja perä putoaa ihan tavan kiihdytyksessäkin aika paljon. Ja sitten ne valot ottaa simmuun. Ja vilkutellaan pitkiä. Eipä tuolle mitään voi.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen