Toisaalla keskustellaan jo "kotipoliiseista" mutta siitä huolimatta avaan samaa aihetta sivuavalla kysymyksellä:
Käräytätkö, jos sattuu tilaisuus, ratti-/tankojuopon, kaaharin? Entä mopovarkaan? Miksi tai miksi et?
Veikkaan, että mopovarkaan kohdalla useimmat katsovat velvollisuudeksi ilmiantaa mutta esim. keulimistapauksissa alkaa vääntö, kuuluuko homma vain poliisivalvonnalle.
Laki on kuitenkin präntätty samaan lakikirjaan liikennerikkomuksista ja omaisuusrikoksista eli eroa ei siinä mielessä ole. Varkaus ei vaaranna useinkaan suoranaisesti kenenkään turvallisuutta mutta se kaahailu saattaa vaarantaa.(Em. ihan provona *)
Ajotapaan en puutu, jos joku hölmöilee niin omalla vastuullaan sen tekee. Rattijuopot ja varkaat saavat tarttumaan luuriin.
Miksi? Olen aikanaan kaapinut kumpiakin raadoista irti, jotkut säkkiin ja jotkut teholle. Juopoilla ja varkailla ei niin väliä ole mutta ne sivullisten kokemat menetykset ovat jokseenkin "turhia".
GSF600 -98
MTX125-R -84
Ihan varmasti käräytän juopot ja varkaat. Pari juoppoa olen käräyttänytkin, en tiedä jäivätkö kiinni. Toiselta koitin ottaa avaimet pois mutta moran pelossa jäi saamatta.
Yhden "kaaharin" perään olen kytät soittanut motarilla. Pojat veti avomesellä varmaan 160 taulussa kun pari jannua istui takaluukun päällä hoippuen ja veti bissee. En soittanut sen kaahauksen takia vaan niiden kahden hörhön turvallisuuden takia, oli sen verran hurjan näköistä. Muuten kaahailkoot kukin tyylillään kunhan ei muita teilaa.
Rattijuoppo on aina riski ja varkaat vituttaa muuten vaan.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Rattijuoppojen ja varkaiden perään soitan sinivuokot, muut saa ajella miten ajelee. Itse ajan tietysti liikennesääntöjen mukaanEli lähden helposti mukaan jos joku kisailee ja vedättää oikein huolella
![]()
Moision Mopoilija
Kawasaki Z750 -09
Kawasaki ZX-6R -05
Kerran yhen selkeesti juopuneen kuskin käräytin. Asemalla kun katoin kaverin auton tankkausepisodia niin kyllä luuri käteen nousi. Ei se kauas päässy, muutaman kilometrin päähän oli pysäytetty ja rautoihin lyöty.. Samasta autosta lähti toinenkin sälli raudoissa posliinin matkaan. Mitähän lie pahaa olivat tehneet?![]()
Rattijuopot käräytän. Tankojuoppoja en.
Ilkivallan tekijät käräytän. Varkaita en.
I'm just asking. Olen vain persekuningas.
Omalla kohdalla linjaus menee about jos posliinit paikalle saapuessaan voivat vielä todeta että käräytys oli aiheellinen, käräytän. Eli juoppo tuskin tuossa ilmon ja narahtamisen välillä selviää tai varas sitä varastamaansa palauttaa, mutta eturenkaan keventäjä tuskin enää sen tunnin tjsp jälkeen on samoissa maisemissa etunen ilmassa niin ihan turhaahan noita on kellekään ruveta raportoimaan![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Sivullisten turvallisuuden vuoksi ilmoitan poliisille rattijuopoista, en sen takia että saisin jonkun käräytettyä. Varkaudet ja ilkivalta on myös asioita jotka saa tekemään ilmoituksen. Muutoin tuolla näkee niin paljon kaikenlaista että saisi olla luurissa jatkuvasti. Viikko sitten olin juuri pysähtynyt punaisiin valoihin ja jalankulkijat olivat jo suojatietä ylittämässä kun viereistä kaistaa laski linja-auto päin punaisia risteyksen läpi jalankulkijoiden edestä. Silloin oli ilmoitus lähellä mutta what a hell.. olkoon.![]()
Moottoripyöräily on parasta...(mitä voi tehdä housut jalassa!).
Ratti-/ tankojuopot kuuluu ilmiantaa, vissii varkaatkin. Ylinopeutta saa mun puolesta ajaa sen, mitä lystää...
rattijuopot ja tankojuopot ilmiannetaan jos ovat liikenteen sekaan lähdössä. Mun puolesta omalla pihalla saa ajaa ruohonleikkurilla parin kaljan jälkeen (autoon ei kosketa) ja polkupyörälläkin saa kurvailla pienessä tuiterissa. Noikin on lain silmissä tanko/rattijuoppoja.
Varkaat, ilkivallan tekijät, pahoinpitely, etc. ilmoitetaan myös. näistä oon ajatellut, että voin joskus olla itse uhrina ja silloin arvostaisin jonkun tekemää ilmoitusta.
Ajotapaa ja nopeutta valvoo poliisi, mutta joskus on tullut ilmoitettua yleistä vaaraa aiheuttaneesta yksilöstä. Lähinnä esimerkkinä eräs rekka joka ajoi 1-tietä ilman valoja lumimyräkässä pimeällä. Eli keulimista, ylinopeutta, burniksia tai ohittelua en ala ilmoittelemaan.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
joo, kyl juopot ja varkaat vasikoidaan.
Itel ei oo viel jälkikasvuu, joten voi tulla asenne muuttumaan, mut en kovin helposti lähtis jostain vetohenkilöstä soittelee ja vaivaamaan virkavaltaa...
Paitti jos ihan reikäpäässä vedetään taajamassa ees taas koulujen/lastentarhojen tms lähellä ni voipi olla et ilmottaisin.
Peukkuu ylöspäin saa nää yhellä pyörällä ajajat, jos vaikka sattuu mun ohi tulemaan tms, kunhan paikka on sellanen, ettei siel tapeta turhanpäitten muita.
Olen samoilla linjoilla. Joskus ajoin autolla yhden todennäköisen juopon/narkin takana. Huomio kiinnittyi siihen ennen näkemättömään siksakkiin mitä se veti ja kilometrikaupalla. Aina näytti olevan menossa vastaantulevia autoja/rekkoja päin ja viime tingassa veti takasin oikealle. Otin muutaman sadan metrin välin siihen ja soitin poliisille. Muutaman kilometrin päässä ne olikin liputtamassa sitä varikolle. Toivottavasti ei ollut aiheeton pysäytys.. no pysäyttelyhän ei ketään vahingoita, vai?(HiTec @ Syys. 19 2008,09:17) kirjoitti
Juopot ja varkaat käräytän. Kenenkään ajotapaan en puutu ja ei taida olla itsellä paljon varaakaan.
Ilmoitan sellaisessa tapauksessa, että tilanne on selkeä ja vaaran aiheuttaminen on ilmeinen. Eli täys jurrissa auton rattiiin tai vaelteleva ajotapa, josta voisi päätellä kuningas alkoholilla olevan osuutta asiaan. Kyllä nuo jurriset idiootit ovat aivan tarpeeksi koheltaneet liikenteessä. Motoristeihin sen verran luottoa ettei hirveästi nappaa ilmoitella ylinopeudesta, hytti ylhäällä ajosta......... Ajamista varten ne on pyörät tehty. Jotkut ajaa kovaa, rajoituksia vastaan, mutta suurimman osan siitä ajasta sellaisissa olosuhteissa joissa tappaa korkeintaan itsensä jos käpy käy.
Ai niin ja varkaat perkele.....Siinä on semmoinen ryhmittymä joka joutais julkisesti piestä
Käräytän harkinnan mukaan.
Harkinta tarkoittaa suuhteessa siihen vahinkoon, joka
on aiheutettu tai joka mahdollisesti käräyttämällä ennalta
ehkäistään ja mikäli konkreettista näyttöä pystyn antamaan.
Ihan heti en pysty liikennerikkomuksista keksimään sellaista ellei
sitten jo ole tullut esim. henkilövahinkoja. Kolaripaikalta
karkaaminen, rattijuopumus, ihmisten päälleajot, varkaudet ja
sen semmoiset varmaan ilmoittaisin, mutta eipä ole vielä tullut
tilannetta, että olisin ilmoittanut muuta kuin yhden ainoan.
Kävi niin, että olin lastani katsomassa lasten sairaalassa (HYKS)
ja parkkiksella oli autooni tullut klommo - ei iso, mutta selvä ja
teräväreunainen klommo. Tuulilasiini oli jätetty lappu, jossa
silminnäkijä ilmoitti puhelinnumeronsa. Kolhija oli "joku arabi" ja
oli tullut ulos katsomaan, että jäikö jälkiä ja luikki sitten tiehensä
jättämättä mitään tietoja itsestään. Ilmoitus poliisille ja homma
eteni itsestään kunnes tuo tyyppi soitteli ja pyyteli sovintoa.
Sanoin, että, mikäli olisit jättänyt tietosi, niin sovittelisin, mutta
nyt täysin omien valintojesi vuoksi se on enää mahdotonta.
Hemmo rukoili oikein huolella, kun pelkäsi lentävänsä maasta
pois. Sanoin sille, että katsoo peiliin, niin näkee kuka sen virheen
oli omasta vapaaehtoisesta halustaan tehnyt.
Rehellisyydessä ja suoraselkäisyydessä on jotain sellaista, jota
minut on lapsesta saakka opetettu kunnioittamaan - eikä nuo
ole hullumpia asioita lainkaan.
"Puhtain asein puhtaan asian puolesta"
- Marski - homojen pomo nykyään -
![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
jos joku kaveri on lähössä hönöpäissään ajelee niin siinäkohtaa avaimet pois vaikka väkivallan avulla. jos taas tienpäällä huomaa että jollain ajolinjat heittelee puolelta toiselle niin kyllä mä yleensä luuriin tartun..
Tyyli ennen tarkoitusta.
Rattijuopon käräytän tai humalassa ajamaan yrittävän aikeet pyrin estämään. Liikaa sattuu noita rattijuoppojen aiheuttamia onnettomuuksia, joissa loukkaantuu ulkopuoleinen.![]()
Ex -KTM 790 Adventure R
Ex -Yamaha Ténéré xt1200z
Ex -Suzuki GSX 1400
Ex -Kawasaki Z1000 K8 White
Ex -Suzuki GSX 1400
Ex -Kawasaki zx-9r-
(Vihdin Matti @ Syys. 18 2008,23:32) kirjoitti
kummaa logiikkaa, napsahtaisiko omaan nilkkaan ?
Ei mee oikein jakeluun varkaiden ja tankojuoppojen hyysäily.![]()
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Rikollinen(JaZZo @ Syys. 19 2008,11:12) kirjoitti
puhelet kännyyn ajaessa
![]()
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
No joo, ei vissiinkään ole puhuminen kiellettyä, edes kännyyn..(rammus @ Syys. 19 2008,12:13) kirjoitti
![]()
Moottoripyöräily on parasta...(mitä voi tehdä housut jalassa!).
Pari rattijuoppoa on tullut käräytettyä. Toista pitelin pillistä kiinni, kunnes virkavalta saapui paikalle. Oltiin emännän kanssa jäädä kyseisen tyypin alle, kun peruutti kännissä kaupan seinään. Ensimmäinen selitys oli, että jäi rillit kotiin, eikä huomannut. Mitään ei kuulemma ollut ottanut. Väkisellä yritti liueta paikalta, mutta ote piti. Puhalluksen jälkeen miekkonen lennähti miekkataksiin melkoisella voimalla. Myöhemmin kuulusteluissa (todistajana) sain kuulla, notta törkeitä lukemia oli hepulla veressä.
Rosvot ja muut joutaa kyllä kiinni. Jokainen ajakoon niinkuin tahtoo, vaarantamatta muita. Eipä se tie siitä keulimisesta/ hallitusta vapauksien ottamisesta nopeusrajoitusten suhteen niin paljoa kulu, että kannattaisi foorumeilla vinkua.
+
=
![]()
If you can't Be good, Be careful..
Luuriiin tartun, eikös se pitäisi olla ajon aikana tarttumatta(6Gear @ Syys. 19 2008,12:29) kirjoitti
![]()
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Rattijuopoista teen heti ilmianoon samaten varkaista ja ilkivallan tekijöistä. Joskus tenavat vetelivät puoleyön jälkeen pulkkaa auton perssiissä ja pari heppua pulkan kyydissä. Silloin killautin kammarille.
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Samoilla linjoilla enemmistön (ainakin täällä) kanssa, eli rattijuopot ja varkaat käräytän.
Sen sijaan jostain pikkukeulimisista nyt tuskin on vaaraa muulle kuin omalle kalustolle (ja niistä ilmoittaminen kaatuisi jo pieneen jääviysongelmaan). Nopeuksien suhteen on tarpeeksi tekemistä oman mittarin seuraamisessa, evvk mitä vauhtia muut tuolla ajelee..
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Juopot ja varkaat käräytän kyllä.
Muista voi käyttää harkintaa, eli riippuu teosta.
Vaikka joku nyt ajaisikin kännissä mopolla olohuoneessa niin en katso että on minun asiani puuttua vaikka lain mukaan onkin rikos.
nämä ovat vain omia mielipiteitäni
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
Juopot ja varkaat käräytän aina. Jos minun tai perheenjäsenen henki vaarantuu liikenteessä jonkun sikailun vuoksi, aivan varmasti kirjaan ylös tiedot ja ilmoitan poliisille. Jos taas joku keventää pyörän keulaa tai ajaa ohitseni reipasta vauhtia asiallisesti ohittaen, ei kuulu minulle.
Kawasaki VN800 Classic -99
Tottakai juopot ja varkaat käräytetään poliisille.
Kawasaki Z750 -06
www.saapalvelu.fi
Kerran oon käräyttäny,mutta pitää harkita jatkossa syy em. tekstiin:
Ajoin kerran Kehä ykköstä itäänpäin keskellä yötä n.klo 03.00 ja huomasin edessä ajavan auton poikkoilevan kaistalta toiselle,joten ajattelin sen olevan rattijuoppo.
Soitto poliisien hätänumeroon ja kerroin tilanteen,pyysivät odottamaan linjalla ja ajamaan perässä,jos se olisi liikennettä vaarantamatta mahdollista.
Hetken päästä muty yhdistettiin partiolle ja he kyselivät tarkkaa sijaintia,hetken päästä tuli rampista poliisiauto mun ja rattijuopon väliin ja poliisit sanoivat,että voin mennä sinne mihin olin menossa alunperinkin.
Ajattelin,että tulipa tehtyä yön hyvätyö ja olin tyytyväinen itseeni siltä osin.
Seuraavana aamuna ma soi puhelin ja poliiisit halusivat,että menin antamaan lausunnon/kuulusteluihin poliisiasemalle.No ei siinä mitään ajattelin,että kai sitä voi mennä,kävin poliisilaitoksella ja kerroin tapahtuman.Meni n.3vko niin piti mennä uudelleen poliisilaitokselle ja samat vitun kyselyt uudelleen.
Kysyin,että mikä tässä nyt on ongelma,kun joudun juoksemaan kuulusteluissa todistajana,vaikka poliisit on saanut rattijuopon verekseltään kiinni?
Ei osannu/halunnu kuulustelija kertoa mitään järkevää syytä,mumisi jotain yleisestä käytännöstä
Sen jälkeen en ole rattijuoppoa nähnyt,enkä taida nähdäkään...
ajakoot muut miten tahtoo, ei ole mun asia mutta jos siinä on osallisena muiden ihmisten terveys tai omaisuus niin kyllä silloin jo puutun asiaan.
Näillä mennää!