Pisti minullakin silmään, että jos ovat niin professionaaleja, ei esim. eri hihnalukituksen tyypeistä tai niiden eduista / haitoista ollut mitään. Ja varsinkin, kun se oli sellainen "mitä ainakin pitää ottaa huomioon, kun ostat"-osio.
Ihmettelen kyllä suuresti, minkähän takia ei voida tehdä esimerkiksi kaksi iskukoetta, toinen vaikkapa 30km/h, ja toinen 90 km/h. Vastaisi jo paljon kattavammin sitä, mitä tosielämässä voi tulla vastaan.
THE Legend: minulle riittää, kunhan kypäräni on paras mahdollinen kompromissi nopeuksilla 0-120, tai pistetään nyt vähän reilummin eli 0-150, jos tulee käytyä joskus ulkomailla ajamassa. Sen kuitenkin pitäisi olla mahdollisimman suojaava aivan koko tuolla skaalalla, ja todellakin käytännön syistä nämä ominaisuudet täytyisi löytyä ihan yhdestä ja samasta tuotteesta. Jos voisin tietää, että lippaan 30kmh vauhdissa, niin sitten riittäisi että se suojaa silloin, mutta minähän en sitä voi tietää.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Juu, et selvästi ymmärrä, että miksi törmäystestinopeus on rajoitettu tuohon 9.5m/s (= 34km/h => 160g). Pinnisteles hieman, oon kertonut vastauksen sulle jo aika monta kertaa.(pecha @ Syys. 30 2008,11:23) kirjoitti
Pojat olivat kerran tuolla Neuvostoliiton ollessa vielä voimissaan rakentamassa saunaa näille politbyroon jäsenille ja ajatelleet tietysti laittaa perinteiset puupanelit ja -lauteet, mutta eivät sitten tienneet, että mitä puutavaraa asiakas mihinkin kohtaan haluaa. Kysymyksen jälkeen ällistys oli kova, kun venäläinen sanoi haluavansa halvan puun tilalle kuparia. Tuossa vaiheessa suomalainen sitten kysyi tietysti - lauteille sentään sitten leppää?, jolloin venäläinen vastasi mahtipontisesti - All copper, you fucking finnish idiot!
- Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.
- Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
Heh heh, 90km/h = 25m/s =>(pecha @ Syys. 30 2008,12:57) kirjoitti
25/(0.03/(25/2))/9.81 = 1061g
![]()
![]()
![]()
- Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.
- Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
Olisi tietenkin pitänyt tarkentaa, ettei ole järkeä mitata äkkipysäystä 90 vauhdista, vaan sellaisia iskuvoimia, mitä syntyy, jos lipataan ko. nopeudessa. Moista äkkipysäystä varmaan harvempi pää kestää, ihan sama kestääkö kypärä vai ei.
Nykyinen testaus on helppo läpäistä, eikä se anna kuvaa siitä, mitä tapahtuu, jos kolaroidaan maantie- tai moottoritienopeuksissa. Suuremmissa vauhdeissa myös iskuja tulee yleensä useampia, (mutta tätä onkin toki jo paljon hankalampi simuloida.)
Kerrotko minulle, sinä Kaikkitietävä Legenda, että minkähänlainen yksi (1) kypärä minun olisi syytä valita, jos haluan saada parhaan mahdollisen suojauksen välille 0-150km/h? Olettaen, että kristallipallokin sattuu olemaan juuri kenkusti huollossa, joten en voi yhtään tietää, missä vauhdissa mahdollinen kolarointi sattuu?
Enklannin osaamisessasi on vissiin muuten parantamisen varaa. Siellähän lukee, että 9,5m/s2 testiä suositeltiin testauksia edeltäneessä kartoituksessa, mutta sitä ei otettu mukaan testiohjelmaan, koska osan markkinoilla olevista epäiltiin reputtavan ko. testin kokonaan.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tarkentaa tätä alempaa lausettako?(pecha @ Syys. 30 2008,17:30) kirjoitti
kirjoitti
Ota se kaikkein kovin potta päähäsi, ehdottomasti!kirjoitti
"Research indicated a strong recommendation to use 9.5m/s as the upper impact velocity. This may be too severe for many current production helmets"kirjoitti
Missä tässä puhutaan 9.5m/s2 kiihtyvyydestä, josta tuossa höpötät? 9.5m/s törmäysnopeus sensijaan kuulostaa ihan järkevältä ja on linjassa sen kanssa, mitä useimmat lääkärit sanovat aivojen max rasituksesta. Eikä mua rassaa paskaakaan, jos joku huono potta failaa testissä, kun sitä vartenhan ne ovat.
- Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.
- Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
Jaahas, nyt ollaan siirrytty perinteisen Legendaariselle päänaukomislinjalle, ja sekoiteltu puurot ja vellit lopullisesti keskenään. Arvasin kyllä, ettei sinulta järkeviä vastauksia tulla saamaan. En tosin ole niitä edes vaille.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Yksi asia on tietysti iskunkestävyys ja siitä kun on jo asiantuntijoita saitilla niin jätän kommentoimatta *. Mä ajattelen kypärän turvallisuudella ehkä enempi sitä millainen se päässä on ajaa. Mulle turvallisuus tulee siitä ettei kypärä ravista jolloin näkö menee epätarkaksi ja virheen mahdollisuus kasvaa. Ravistaminen tulee joko huonosta aerodynamiikasta, huonosta istuvuudesta tai vaikka löysästä hihnasta tai jostain. Samoin jos visiiri vuotaa ja silmät valuu vettä, niin vahinko on lähellä. Itse kokeilin läjäpäin kypäriä ja helvetin kalliiseen (x-spirit) kypärään päädyin yllä olevista syistä. Tosin kaverit olivat jo kokeilleet käytännössä noi heittäytymiset samanlaisella kypärällä ja päät oli kestäneet, ni kai se munkin pannutukset kestää. Mulla ajo on pääasiassa enää radalla. Halvemmillakin kypärillä olen ajanut ja eivät ne valitettavasti olleet parempia.
Edellinen kypärä oli pikalukolla ja muutaman kerran se oli ajossa auennut. Syynä varmaan huolimaton kiinnittäminen. Tupla-D lukolla samalla lailla ei kyllä voi käydä. Jos sen yleensä kiinni laittaa ni se pysyy. Pikalukon hihna myös löystyi ajossa. Shoien X8R:ssä ei ainakaan ollut samanlainen kiristys hihnalle kuin tupla-D:ssa on. Periaate sama mutta toteutus oli erilainen. Kyllä sekin tosin päässä pysyi sen kerran kun sitä tarvittiin.
Sorry, OT:a kaikki niin kuin yleensäkin *![]()
Tää ketju sietäisi sulkea...
Yritetään vain talloa toisen näkökulmaa/mielipidettä omilla mielipiteillä.
Honda CBF600S
En tiedä, mutta Arain kotisivuilla on erittäin paljon tietoa kypärien rakenteesta ja suojauksesta... Enpä ole monelta valmistajalta löytänyt kyseisiä testejä ja näin laajaa testaamista...
Kyllä se oravanpyörä vaan kulkee näin, että se on sitten Suuremmissa Käsissä, et kyl luonto korjaa nämä viisaat huippuedullisten varusteiden kannattajat... Enpä jaksa enempää moisesta... Jokainen ajaa vaikka sukkahousut päässä...
En antaisi omien mukuloiden ajaa mikään "munankuori" päässä... En edes mopokypäränä... Viisaammat vääntäköön aiheesta...
Hullu se on...
Honda CB600F Hornet 2007
Honda CRF250R 2006
Lainaus Tekniikka & Talous 6.5.2002
Kypärä valmistuu käsityönä
Janne Tervola
Auto- ja moottoripyöräkypärän tuotekehittely on yhdistelmä standardimääräyksiä ja käytännön osaamista. Italialainen Bieffe kuuluu neljän suurimman kypäränvalmistajan joukkoon maailmassa. Muita ovat japanilaiset Arai ja Shoei sekä itävaltalainen Agv.
Vuonna 1972 perustetun Bieffen tehtaat sijaitsevat Pisan lähellä Carraiassa. Vuonna 2000 päivittäinen tuotanto oli 4000 kappaletta. Omien merkkien lisäksi tehtailla tuotetaan pienemmille merkeille 2500 kypärää päivässä oem-valmisteena. Bieffe-konserniin kuuluu myös Bell-kypärämerkki.
”Kypäränsuunnittelijan on tunnettava standardit ja ihmisen pää. On mahdollista valmistaa kypärä, joka on erittäin hyvä testeissä, mutta hengenvaarallinen käyttäjälleen”, kertoo laatupäällikkö Roberto Ciaramella.
Bieffen tehtaalla suoritetaan tuotekehityksen ja valmistuksen lisäksi kypärien hyväksymiseen vaadittavat testit. Yleisimmät standardit Euroopan markkinoilla ovat ECE ja amerikkalainen Snell. ECE-standardia sovelletaan moottoripyöräkypäriin ja Snell-standardia autokypäriin. Standardien vaatimukset ovat erilaiset. Kun ECE-standardin pääpainona on hyvä iskunvaimennuskyky, niin Snell-kypärältä vaaditaan äärimmäistä iskunkestoa.
Snell-kypärä on sallittu moottoripyöräkäytössä, mutta ECE-kypärä ei ole sallittu autourheilussa. Autokäyttöön hyväksytystä kypärästä tulee painavampi sen vahvemman kuoren ansiosta. Suuremmasta painosta ja pienemmästä silmäaukosta johtuen autokypärät soveltuvat huonosti moottoripyöräkäyttöön.
Vauhti tappaa varmimmin
”Onnettomuuksista 90 prosenttia tapahtuu alhaisella nopeudella. Silloin E-hyväksytty kypärä suojaa kuljettajaa paremmin iskuilta. Yli 50 kilometrin tuntinopeudessa on hengen lähtö lähellä, oli pää suojattu miten tahansa. Niskat voivat mennä poikki, vaikka pää säilyisi vahingoittumattomana”, Ciaramella sanoo.
Kuori voidaan valmistaa muovista ruiskupuristamalla tai kuiduista laminoimalla. ”Kypärien ominaisuuksien erot eivät ole niin suuria kuin yleisesti luullaan. Molemmilla menetelmillä varustetut kypärät ovat yhtä turvallisia, mutta kuitukypärästä saadaan kevyempi. Kuitukypärä voidaan myös maalata lujuuden siitä kärsimättä.”
Kuitukypärä on kevyempi
Tyypillinen muovikypärän paino on puolitoista kiloa, kun kuitukypärällä se on parisataa grammaa alhaisempi. Sata grammaa ylimääräistä painoa päähän sijoitettuna tuntuu. Moottoripyöräkäytössä painon ja painopisteen paikka korostuu, kun kuljettaja on usein etukenossa. Autossa kuljettaja istuu pystymmässä asennossa, eikä kypärän paino rasita niskaa yhtä paljon.
Polykarbonaattimuovista ruiskupuristamalla valmistettujen kypärien etuja ovat menetelmän nopeus ja edullisuus. Kuori on muovin syöttökanavan poistamisen jälkeen valmis kasattavaksi. Muovikypärä menettää ominaisuuksiaan valon ja sään vaikutuksesta. Valmistajat suosittavat vaihtoa uuteen viiden vuoden välein.
Kalliit kypärät kuiduista ja kevlarista
Kalliimman luokan kypärät tehdään lasikuidusta, kevlarista ja hiilikuidusta. Kuitukypärien laminointi on käsityötä. Kypärän ulkokerrokseen laitetaan hiilikuituseostettua kevlarmattoa, sisempiin kerroksiin kahdella eri tavalla kudottua lasikuitumattoa.
Kevlar on kypäräkäyttöön hyvä materiaali, se on sitkeää ja kevyttä. Pelkän hiilikuidun käyttö kypärän kuoressa ei toimi, se on siihen liian haurasta.
Tämän jälkeen tulee kallein työnvaihe, maalaus. ”Maalaus on ensimmäinen seikka, johon asiakas kiinnittää huomiota. Siksi se on tehtävä hyvin”, Ciaramella kertoo. Muovikypäriä ei voi maalata. Ilmettä niihin luodaan tarroilla, joiden päälle ruiskutetaan lakka.
Per aspera ad lunam!
Älä nyt, kun Suomi 24:n suuret pojat.. Turo-Inkeri ja Bmw on päässeet taas perinteisen aiheensa kimppuun.(Squirrel @ Syys. 30 2008,19:26) kirjoitti
Ja toistensa.
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Niin, tuo toinen on vain hiukan yli kaksi kertaa kalliimpi kuin toinen..(Nro:13 @ Syys. 30 2008,12:00) kirjoitti
Retired
Meidan aiti tekee teidan aitin kyparan. Jos halpa ei mene kaupan niin hinta x3 ja jo on jono kauppiaan ovella.
Aloittaja kysyy kokemuksia ja taalla tapellaan kuin shakaalit raadolla...![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Mitkä puurot ja vellit? Kait mä nyt suosittelin sulle mahdollisimman kovaa kypärää, kun sellaisenhan sä mitä ilmeisemmin haluat päähäsi laittaa? Meinaan, että jos haluat varmistua, että kypärä kestää kaiken mahdollisen mitä sinulle voi sattua nopeuden ollessa 0-150km/h, niin silloin sulle ei riitä edes kovin mahdollinen kuitupotta, joka maan päältä löytyy. Kukaan ei nimittäin valmista sellaista, kun sen saisi myytyä todennäköisesti yhdelle ainoalle motoristille.(pecha @ Syys. 30 2008,19:20) kirjoitti
- Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.
- Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
+1(jockey @ Syys. 30 2008,19:49) kirjoitti
- Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.
- Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.