Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
    Ajelin tuossa jokin aika sitten kolmen päivän reissun siten, että valitsin navin reittiasetuksiksi lyhin matka ja vähiten moottoriteitä. Valitsin sopivia välietappeja ja annoin navigaattorin tehdä työtään. Tutuiltakin alueilta navi löysi hauskoja pikkuteitä joille ei olisi muuten tullut mentyä, pienimmät luokkaa metsäautotie mutta perille päästiin.
    Eipä tuo navi ole mitään herran sanaa ja parhaaksi tavaksi sanoisin kartalta katselun, kierrettiin Eurassa talon pihapiirin kautta kärrytielle ja lehmäpolulle.Ja aivan turhaan.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
    Juu varmaa olis kivoi teitä mihi neuvoo. Mut mie en aina oikee usko siihe navii *
    Joo ja kun Norjasta tultiin kohti Ruotsia, niin hittolainen, kolme eri navia vedätti meitä (kukin vuorollaan, eri merkkiä, muutamassa erässä) n. 120 km lenkin. Veivauttivat ensteen etelään, sitten itään (!) ja sit pohjoiseen.
    Kun olisi pitänyt posottaa vaan kohti itää.

Noh, onneksi oli kartat. Nopeimmat reitit oli ja hiekkatiet vex spekseinä.
    Mutta ilman karttoja homma olisi mennyt tosi hieromiseksi.

Tarinan opetus: navin kanssa ei minnekään ilman karttoja.
    Epäilkää, kunnes olette itte navigaattorienne (merkistä viis) johdattamana jossakin umpiperässä...

Noh, onhan niissä naveissa useissa se 'mennään kotiin' -toiminto...

-jami
    Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
    Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
    'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
    Olen ihan samaa mieltä! Navi on hyvä Euroopan isoissa kaupungeissa, muttei sillä mitään omilla nurkilla tee. Oman läänin mutkatiet (joita VAIN ajelen huvikseni "polvi maassa") tunnen jo niin tarkkaan, et muistan jokaisen routapatin ja halkeaman, et silleen.... Ja jos ajetaan mutkateitä, ni ei siinä mitään navia kerkiä katella/kuunnella, tai sitten mennään metsään ja kauas...

Kuten sanoin, navi on hyvä pitkillä reissuilla ja KARTAN KANSSA(!!!) silloin, kun on sellasia paikkoja, kuten Varsovan läpiajo!
    Mulla on tuolla enskaliineilla aiempana jo sama avaus. Tompan "lyhin reitti" avaa uuden maailman ja ajattaa kaikki tiesuunnitelmatkin. Ikinä ei tiedä mihin putoaa. Myös ihan siinä lähellä kotoa. Hiton hauskaa. Mitä joku Varsova tähän kuuluu?
    Minä kun en pikkuteitä täälläpäin tunne ollenkaan (vain pääväyliä ja ytimessä tullut kotilolla höylättyä suurimmaksi osaksi), on navi erittäin kätevä.

Suunnittelen reittipisteinä etukäteen rundia naviin Google Mapsin avulla, eli vilkuilen minkäkokoista ja mutkaista tietä. Sellaisia sitten sopiva lenkki ja hakkaa reittipisteitä naviin. Napit korville ja antaa palaa, sen enemmän suunnasta murehtimatta - kääntyy vaan kun käsketään.
    Lainaa (hra1150 @ Syys. 25 2008,20:39) kirjoitti
    Mulla on tuolla enskaliineilla aiempana jo sama avaus. Tompan "lyhin reitti" avaa uuden maailman ja ajattaa kaikki tiesuunnitelmatkin. Ikinä ei tiedä mihin putoaa. Myös ihan siinä lähellä kotoa. Hiton hauskaa. Mitä joku Varsova tähän kuuluu?
    Jep, kyllä on saanut mopoilu uudet ulottuvuudet, kun pistelee mopolla keskelle lepikkoa ja valitsee "lyhin reitti" seuraavaan mielenkiintoiseen paikkaan. Kyllä on monet metsä-, ja peltotiet tullut koluttua ja isäntien riihien takaa ajettua - eikä tarvi karttaa pysähdellä katselemaan ja sivuja kääntämään. Samoin pidemmillä reissuilla ei tarvitse stressailla laivaan ehtimisiä eikä 30 asteen helteessä hiki perseessä etsiä hotellia kaupunkien keskustoista. Järjen käyttö ja kartan vilkuilu pidemmillä reissuilla on toki järkevää ja pakollistakin, jotta suurinpiirtein tietää mihin navi opastaa.

Edit: Suurimmaksi ongelmaksi Navin käytössä olen pidemmillä ja lyhyilläkin reissuilla huomannut, että ajettu reitti ei tietenkään piirry niin hyvin muistiin, kun karttaa ei tarvi jatkuvasti katsella. Onneksi tähänkin löytyy uusista naveista ominaisuus, jota minun gaattorissa ei vielä ole.

Lainaa (Taajuus @ Syys. 25 2008,22:23) kirjoitti
    Minä kun en pikkuteitä täälläpäin tunne ollenkaan (vain pääväyliä ja ytimessä tullut kotilolla höylättyä suurimmaksi osaksi), on navi erittäin kätevä.

Suunnittelen reittipisteinä etukäteen rundia naviin Google Mapsin avulla, eli vilkuilen minkäkokoista ja mutkaista tietä. Sellaisia sitten sopiva lenkki ja hakkaa reittipisteitä naviin. Napit korville ja antaa palaa, sen enemmän suunnasta murehtimatta - kääntyy vaan kun käsketään.
    Joo, ja sitten kun se navi tilttaa syystä tai toisesta niin menee "sormi kyynärpäätä myöten" suuhun.Missäs h....vetissä mä oikein olenkaan, miten kotiin?? AAAPUVA!!!
    CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
    [QUOTE= (jorim @ Syys. 26 2008,10:28)]
    Lainaa Taajuus,Syys. 25 2008,22:23 kirjoitti
    Joo, ja sitten kun se navi tilttaa syystä tai toisesta niin menee "sormi kyynärpäätä myöten" suuhun.Missäs h....vetissä mä oikein olenkaan, miten kotiin?? AAAPUVA!!!
    Ensinnäkin, miksi tilttaisi? Virtaa vehkeelle saa pyörään asennetusta AC liittimestä ja totaalinen softan/vehkeen korruptoituminen kesken ajon vaatisi pienen ihmeen tai kunnon pannut. Jälkimmäisessä tapauksessa todennäköisesti tilaisin kuitenkin kyydin lanssimiehiltä.

Toisekseen, sitten voisi ottaa suunnitelman bee käyttöön. Eli valitaan random ilmansuunta ja ajellaan sitä pitkin aina isompia teitä valiten niin kauan kunnes tuttua seutua tai isoa väylää tulee vastaan. Totaalisen katoamisen riski kun täällä etelä-suomessa on aika häviävän pieni.
    Mulla on toi 42" taiteltava näyttö mukana (joku kutsuu sitä GT-kartaksi). Siitä kun kurkki aina välillä, eli noin 100km välein mutkat niin hyvin sujuu.
    Kuluttaa muuten tosi vähän virtaa ei vielä akku loppunu.
    FZ1 N -06 kadulla ja R1-10 radalla

http://www.iluracing.fi/
    Ite suunnittelen Tyre-ohjelmalla (käyttää taustalla google maps`ia) ja GT-kartalla ajoreitit ja lataan ne sitten Tomppaan.

Vaihtoehtoja voi tehdä monia ja ladata sitten sopivin/mielenkiintoisin käyttöön Tompan muistista.

Tein näin mm. Mikkeli-Helsinki-Mikkkeli -reitin, yhteensä jotain 560 km, josta mutkaa n. 500 km (sattui vielä hieno aurinkoinen ajopäivä niin hauskaa oli) sekä Mikkeli-Vehmaa-Mikkeli, reipas 1000 km pienillä mutkateillä... *
    Don`t call me, I call you...

VFR750, nuorekas kaks`kymppinen
    Hra 1150, olen samoilla linjoilla - eli hauskuutta ja ennakoimattomia reittejäjän näin etsitään. Jos olen aikataulutettuna menossa jonnekin muutan toki asetukset vastaamaan kiirettäni. Navi ja Motoristin GT-kartta on hyvä yhdistelmä ja kun ajoittain sitä perinteistä karttaa vilkuilee niin ei laitteen puutuessakaan ihan pihalla ole. Tuntuvat myös ohjelmat naveissa kehittyvän nopeasti. Itselläni nyt noin vuoden vanha Navman ja kun vertaa kahteen aiempaan on nopeus ja tarkkuus parantunut selvästi. Hyvissä ajoin selkeällä nuolinäytöllä informoitu ajo-ohje on myös turvallisuusasia - pääasia että ajetaan ja hauskaa on - navilla tai ilman.
    [QUOTE= (Taajuus @ Syys. 26 2008,14:21)]
    Lainaa (jorim @ Syys. 26 2008,10:28) kirjoitti
    Lainaa Taajuus,Syys. 25 2008,22:23 kirjoitti
    Ensinnäkin, miksi tilttaisi? Virtaa vehkeelle saa pyörään asennetusta AC liittimestä ja totaalinen softan/vehkeen korruptoituminen kesken ajon vaatisi pienen ihmeen tai kunnon pannut.
    Ihan varmaksi en tiedä miksi, mutta Tukholmassa laivalta lähtiessä Zumo kadotti kaksi kertaa virrat, ja tietenkin juuri kriittisellä hetkellä. Hukkasi myös suunnitellut reitit lopullisesti.

Syynä saattoi olla vesisuihku, jonka Zumon teline laivalla sai jonkin vesiletkun satamassa tihkuessa suoraan Hondan päälle. Telineestä oli tietenkin juuri ennen reissua tippunut se kumisuojus, joten kontaktiosa sai vettä sisäänsä. Että kaikkea voi sattua.

En silti luopuisi laitteesta sovinnolla, enkä kartasta. AINA kannattaa tarkistaa reitti, että on oikein. Samannimisiä paikkoja on paljon, ja varsinkaan ulkomailla ei postinumeroita oikein jaksa selvittää.

Tuota topicin aiheen juttua olen kokeillut, ja kyllähän sillä mielenkiintoisia reittejä saattaa tutullekin mökkimatkalle löytää.
    Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
    Lainaa (Skeleton @ Loka. 03 2008,22:31) kirjoitti
    Ihan varmaksi en tiedä miksi, mutta Tukholmassa laivalta lähtiessä Zumo kadotti kaksi kertaa virrat, ja tietenkin juuri kriittisellä hetkellä. Hukkasi myös suunnitellut reitit lopullisesti.
    Ruotsalaine sähkö?
    Lainaa (Fobba @ Loka. 03 2008,10:13) kirjoitti
    ...
    Tein näin mm. Mikkeli-Helsinki-Mikkkeli -reitin, yhteensä jotain 560 km, josta mutkaa n. 500 km (sattui vielä hieno aurinkoinen ajopäivä niin hauskaa oli) ...
    Koska suunnilleen tuota väliä tulee ajeltua toisin päin, niin valota vähän tuota mainitsemaasi reittiä minullekin.
    Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
    Lainaa (finncherokee @ Syys. 24 2008,23:19) kirjoitti
    Ajelin tuossa jokin aika sitten kolmen päivän reissun siten, että valitsin navin reittiasetuksiksi lyhin matka ja vähiten moottoriteitä. Valitsin sopivia välietappeja ja annoin navigaattorin tehdä työtään. Tutuiltakin alueilta navi löysi hauskoja pikkuteitä joille ei olisi muuten tullut mentyä, pienimmät luokkaa metsäautotie mutta perille päästiin.
    Jees, aivan.

Mä olen yksin ajellessani käyttänyt juuri tuota ominaisuutta. Mulla kun on sellainen pyörä, ettei tarvitse peljästyä kinttupolkuja, tuo navi on ollut aivan hiton kiva kapine suomalaisessa metsikössä.

Yhden asian olen huomannut, missä kannattaa olla erittäin varovainen. Nimittäin Zumossa käytössä oleva MapSource, jolla voi suunnitella reittejä PC:n ruudulla, ladatessa se naville saattaa tulla isoja ongelmia. Nimittäin navi tekee vielä kerran konversion ladatusta kartasta, ja sen jälkeen saattaa hivenen "oikaista" polkuja. Nimimerkillä yhteen aivan hulluun isäntään törmännyt tänä kesänä.

-M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

ZZR 1400 2014
    Lainaa (hra1150 @ Syys. 25 2008,20:39) kirjoitti
    Joo! Mulla Tomppa veti kylmän viileästi reittisuunnitelman 200m leveän järvenlahden yli Saimaan rannalla - olis ollut edes talvi.
    Yömaha FJR - hirmuinen matkapeli
    Liittyi Apr 2003
    Lat: N 60 14' 15.67" Long:E 25 07' 20.79"
    Jossain entisen Itä-Saksan puolella ajettiin 10-12km harhaan
    ja käytiin yhden sikalan pihalla kääntymässä. Hyvinhän tuo
    sujui ihan ilman navigaattoriakin.
    <span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro ...........</span>
    -"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
    -"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
    Mä olen huomannut, että ainakin Zumossa järjettömyyttä reitinvalinnssa. Jos kerran olet joutunut harhaan reitiltä ja yrität uudelleen laittaa laskemaan, se saattaakin vetää yht'äkkiä vaikka minne. Se ei välttämättä navigoi takaisin suurimmalle tielle, vaan vedättää metsien keskellä vaikka *****. Garminin karttaohjelmat ei kyllä tee mitään aivan mahdottoman tuntusia warp-loikkauksia, mutta välillä sen valitsemat tiet ei oikein ole ihan viisaita.

On noiden navigaattoreiden softissa vielä paljon paranneltavaa, jotta ne toimii kaikissa tilanteissa järkevästi.

Ei stadissa niitä ongelmia yleensä ole, mutta kun mennään maalle, niin ilmeisesti teiden priorisointi on jotenkin hankalaa vielä nykylaitteilla. Karttoihin ei ole ilmeisesti priorisoitu kinttupolkuja sen kummemmin isommasta hiekkatiestä, joten se saataa tulkata ne yhdenarvoisiksi...

Stadissa se Garmin näköjään tulkkaa kaikki kadut yhdenvertaisiksi, joka ainakin siirrettynä MapSourceen tarkoittaa, että kaikki alle 40-rajoituksella olevat lähitiet on ihan samaa kauraa. Tämä tarkoittaa sitä samaa priorisointia, jonka Gepsu näkee esim. metsäautotielle. Vasta isommat 60-rajoituksen tiet tulkataan stadissa suuremmiksi. En ole nähnyt, että edes muuta kuin ns. isommat hiekkatiet tulkataan samalle prioriteetille.

Mun mielestä nämä gepsujen katujen luokittelu on ihan /C:stä. Parempaakaan ei ole vielä tarjolla, jos ei itse tee...

-M
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

ZZR 1400 2014
    Lainaa (Skeleton @ Loka. 03 2008,22:36) kirjoitti
    Lainaa (Fobba @ Loka. 03 2008,10:13) kirjoitti
    ...
    Tein näin mm. Mikkeli-Helsinki-Mikkkeli -reitin, yhteensä jotain 560 km, josta mutkaa n. 500 km (sattui vielä hieno aurinkoinen ajopäivä niin hauskaa oli) ...
    Koska suunnilleen tuota väliä tulee ajeltua toisin päin, niin valota vähän tuota mainitsemaasi reittiä minullekin. *
    Reitit löytyy tästä viestiketjusta...
    Don`t call me, I call you...

VFR750, nuorekas kaks`kymppinen
    Lainaa (Masa @ Loka. 04 2008,00:54) kirjoitti
    Mä olen huomannut, että ainakin Zumossa järjettömyyttä reitinvalinnssa. Jos kerran olet joutunut harhaan reitiltä ja yrität uudelleen laittaa laskemaan, se saattaakin vetää yht'äkkiä vaikka minne. Se ei välttämättä navigoi takaisin suurimmalle tielle, vaan vedättää metsien keskellä vaikka *****. Garminin karttaohjelmat ei kyllä tee mitään aivan mahdottoman tuntusia warp-loikkauksia, mutta välillä sen valitsemat tiet ei oikein ole ihan viisaita.

On noiden navigaattoreiden softissa vielä paljon paranneltavaa, jotta ne toimii kaikissa tilanteissa järkevästi.

Ei stadissa niitä ongelmia yleensä ole, mutta kun mennään maalle, niin ilmeisesti teiden priorisointi on jotenkin hankalaa vielä nykylaitteilla. Karttoihin ei ole ilmeisesti priorisoitu kinttupolkuja sen kummemmin isommasta hiekkatiestä, joten se saataa tulkata ne yhdenarvoisiksi...

Stadissa se Garmin näköjään tulkkaa kaikki kadut yhdenvertaisiksi, joka ainakin siirrettynä MapSourceen tarkoittaa, että kaikki alle 40-rajoituksella olevat lähitiet on ihan samaa kauraa. Tämä tarkoittaa sitä samaa priorisointia, jonka Gepsu näkee esim. metsäautotielle. *Vasta isommat 60-rajoituksen tiet tulkataan stadissa suuremmiksi. En ole nähnyt, että edes muuta kuin ns. isommat hiekkatiet tulkataan samalle prioriteetille.

Mun mielestä nämä gepsujen katujen luokittelu on ihan /C:stä. Parempaakaan ei ole vielä tarjolla, jos ei itse tee...

-M
    Kartat GePSeihin digitoidaan tietty bittiduunareiden Eldoradossa(...?) Intiassa. Siellä ei varmaan ole silleen niin nokonuukaa, jos heilahtaa jokin tienpätkä priorisoinneiltaan joksikin ihan muuksi -hiekkatie/tiesuunnitelma kolmen numeron pikitieksi -jossakin Skandinaviassa...

Jos meni n. 99,2345789 % aineistosta oikein, niin olkaa tyytyväisiä. Näin ajattelenee intialainen kartandigitoija ja pomonsa myös.

-jami
    Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
    Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
    'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
    Lainaa (jamirai @ Loka. 04 2008,23:53) kirjoitti
    Jos meni n. 99,2345789 % aineistosta oikein, niin olkaa tyytyväisiä. Näin ajattelenee intialainen kartandigitoija ja pomonsa myös.

-jami
    Niin, näinhän se menee... Pakko tyytyä, kun ei parempaa ole.

Tuon takia olenkin alkanut tekee reittejä GT-karttojen pahjalta, MapSourcessa. Sieltä sitten siirtää riittävän määrän reittipisteitä saattelemana Zumoon, niin vasta sitten pelaa oikein.

Jos tolle gepsun perhanalle antaa mitään vapausastetta, silloin kun ei olisi tarvis, se vetää melkein aina mistä rima on matalin. Sit, kun ei niin olisi väliä, on ihan kiva antaa gepsun ajaa ihan uusia ja ihmeellisiä polkuja ja reittejä.

Gepsulla suunnistaminen ilman etukäteen suunnittelua on melkein aina lähinnä kivaa extremea, kun ei koskaan tiedä varmana mikä reitti sen mielestä on järkevin. Kivaa vaan ajaa välillä aivottomana kanana ja katsoa kuinka se ajattaa.

Perille ollaan aina päästy ennemmin tai myöhemmin.

Mun mielestä nykyiset Gepsut on kartan tuki. Jos lähtisin esim. Euprooppaan pelkästään Gepsun säestyksellä, reissusta tulisi varmaan paljon kivaa ja ei niin kivaa kerrottavaa tälläkin palstalla...

-M

ZZR 1400 2014
    Lainaa (Masa @ Loka. 03 2008,23:01) kirjoitti
    Mulla kun on sellainen pyörä, ettei tarvitse peljästyä kinttupolkuja, tuo navi on ollut aivan hiton kiva kapine suomalaisessa metsikössä.
    On se navigaattori hyvä opas *

Ja löytää ihme oikopolkuja...

Kai se tie oli, syvät ojat kummallakin puolen ja paljon ohuempia puita kuin ympäröivässä metsässä *

Paljon tulee ajettua navin automaagisesti laatimia reittejä.
    Tarpeeksi kun sekoittaa aparaatin suunnitelmia satunnaisilla välietapeilla ja lähes mahdottomilla vältettävillä teillä on yleensä lopputuloksena onnistunut reitti *

Jos tuokaan ei auta niin salli u-käännökset rasti pois ja tovi itsepäistä harhaanajoa...
  25.  
    Kuressaaressa tänä kesänä kun Tompan käynnistin, niin näytti olinpaikakseni vartin verran Kiovaa *, kunnes lopulta paikallisti itsensä. Toivottavasti ei eksy samalla lailla ajon aikana.

Tulin, näin, koitin