Mua mietityttää se, että kun mä mittaan moottoriöljyn määrää öljysäiliön mittatikulla, tikku näyttää eri tuloksia. Öljyä näyttää olevan välillä vähemmän ja välillä taas enemmän. Mä mittaan öljymäärän aina käytettyäni moottorin lämpimäksi, ja koetan antaa pinnan tasautua n. 20 sekuntia ennen mittausta ja n. 5 sekuntia mittauksen aikana tikun upotessa öljyyn. Ja tietysti pyörä on aina pystysuorassa mittauksen aikana.
Yhdessä vaiheessa öljy näytti yltävän hieman alle puoliväliin mittatikun ala- ja ylärajan välisestä alueesta. Mä täytin öljysäiliön niin, että öljy ylsi mittatikun ylärajaan. Parilla seuraavalla mittauskerralla öljy näytti olevan edelleen tapissa, mutta sitten se taas näennäisesti putosi n. kolmannekseen/puoleen. Tämän jälkeen öljyä on ollut vaihtelevasti joko tikun ylärajaan asti tai vähän alle puoliväliin. Mitään vuotoja mä en ole havainnut.
Onko tälle mitään selitystä? **
*Ja häviääkö öljyä lyhyellä aikavälillä kiertoon niin että sitä pitää lisätä tyyliin alle 500 km:n välein?
Enpä usko että öljyä sieltä mihinkään katoaa jos ei vuotoja näy eikä varsinkaan savuttele ajaessa. Ei sen pyörän tarvitse olla paljonkaan eri asennossa mitattaessa kun jo mainitsemasi erot voivat syntyä. Seuraile tilannetta muttei ehkä kannata suuremmin hermostua niin kauan kun mittaukset näyttävät välillä puolta ja välillä täyttä. Jos sitten alkaa käydä niin että jatkuvasti vaan alenee öljyn pinta niin silloin kannattaa alkaa tutkimaan syytä.![]()
![]()
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Öljyn tilavuus laajenee lämmetessä, eli öljyn lämpötila vaikuttaa mittaustulokseen. Samoin pienet heitot pyörän "pystysuoruudessa" ja se, kuinka hyvin kaikki öljy on ehtineett valua takas öljypohjaan kun kone on sammutettu.
Näistä ne pienet heitot syntyy.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Aika pienikin kallistuma saattaa vaikuttaa mittaustulokseen yllättävän paljon. Valuttamiseen käyttäisin myös enemmän aikaa. Eipä tuosta kannata ressiä ottaa, kunhan öljytaso on jossain mitta-alueella, homma on ok.
EDIT: jaa hidas olin
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Mahtaakohan pyörä vuotaa öljyä?
Kokeileppas vaihteeksi niin että tarkistat öljyt moottorin ollessa kylmä. Ei todellakaan ole normaalia että öljyä pitäisi noin usein lisätä.
Voi toki olla mahdollista jos öljyä ei vuoda, että huomaamattasi et aina laitakkaan pyörää täysin pystyyn.
Varmaan kannattaa käydä näyttämässä pyörää ammattilaisella jos ei muuten syy selviä.
Edit: olin hidas :P
Kannattaisi varmaan odottaa öljyn asettumista käyttämisen jälkeen hieman pidempään kuin tuo 20 sekunttia, muutama minuutti nyt ainakin. Sitä öljyä ei ole välttämätöntä olla tikun ylärajaan asti, kunhan se ei alita alarajaa. Pienikin heitto pyörän asennossa voi myöskin vaikuttaa yllättävän paljon mittaustulokseen.
Koskaan en oo omissa pyörissäni joutunut öljyä vaihtojen välillä lisäämään, vaihtovälinä n. 5tkm ja pyörät 2000-lukulaisia.
E: hitaus vaivaa täälläkin
-nomen est omen-
Ei se öljyn määrään mitään vaikuta, miten mittaat. Jos laitat 3 litraa öljyä, kyllä sitä siellä koneessa se määrä on. Joskin, vähenee kilometrien myötä. Jos ei, niin sitten jotain menee sekaan.
Mittatikulla jos mittaat, niin sitä tikkua ei tule kiertää kiinni. Ja koska niin, pinnan tasoon mikä tikussa näkyy, vaikuttaa se kulma millä sen tikun siihen reikään laitat. Pyörän asento vaikuttaa myös, sekä kuinka pitkään jaksat odottaa ennen mittausta kun kone on sammutettu..
Koita mitata, tai ainakin opetella mittaamaan se öljypinnantaso aina samalla tavalla. Huomaat että virhemarginaali pienenee oleellisesti.
Melkein kaikissa on nykyään se ikkuna, mutta itse kyllä pitäisin tuota ikiaikaista tikkusysteemiä parempana. Älä kysy miksi.![]()
GHOSTWRITER
Riippuu vähän pyörästä.(timo1 @ Syys. 08 2008,16:19) kirjoitti
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Näinhän se menee fysiikan lakien ja Yamahan käyttöohjekirjan mukaan(wekkuli @ Syys. 08 2008,15:56) kirjoitti
![]()
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Jaa..Aina sitä uutta oppii. Mikä se sellainen moottori sitten oikein on?(PoS @ Syys. 08 2008,16:28) kirjoitti
Ei ole itselle koskaan tullut eteen?
Ja älä vaan vastaa että..kaikki.
Ihan mielenkiinnosta, mutta ei nyt sentään uraleista tai intian intiaaneista puhuta. Mutta kivaa olisi tietää missä, yleensä mistään, mitataan öljypinnan taso kiertämällä mittatikku kiinni.
Autoissa on eri juttu, kun se on sellanen painettava malli.
Mutta että joku kierteillä varustettu mittatikku pitäisi kiertää kiinni, ja sitten kiertää auki ja tarkastaa öljypinnantaso.
No, toivotaan ettei ole kovin hienokierteinen se mittatikku.![]()
GHOSTWRITER
Moto Guzzissa on näin muistaaxeni. Korjatkaa jos olen väärässä..![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Ja mulla ei ole mittatikkua ollenkaan *On se 'ikkuna', niin ei tarvi mittailla, kun näkee siittä suoraan *
ZZR 1100 Myyty!
CBR 600 Myyty!
watch it dude ! ! !
Öljyä saattaa kadota huohotuksen kautta, varsinkin jos öljyä on laitettu ihan ylärajaan. Siitä ei kannata huolestua jos näin on. Se kulutus loppuu kun pitää öljynpintaa hiukan alempana, esim. puolessavälissä.
Itselläni on sattunut olemaan kaksi pyörää jotka näin teki.
Tarkennus siis, että en mä olekaan lisännyt öljyä kuin sen yhden kerran, eli tuo 500 km:n välein oli vain hypoteettinen esimerkki. Kuiteskin, tarkistin öljyt äsken kylmänä. Koetin pitää pyörän mahdollisimman pystyssä. Öljytilanne näytti olevan ihan tapissa, joten homma lienee ok. *(Pyörämies @ Syys. 08 2008,15:59) kirjoitti
(timo1 @ Syys. 08 2008,16:19) kirjoitti
*Tunnen tuon ikkunasysteemin, mutta mä pidän tikkua kätevämpänä, koska sen avulla mitatessa mä voin istua pyörän selässä ja pitää pyörää omilla jaloilla pystysuorassa asennossa. En pysty itse nostamaan prätkää seisontapukille, joten tuossa ikkunallisessa vaihtoehdossa tarttisin jonkun toisen ihmisen joko pitämään pyörää pystyssä tai tarkistamaan öljytilanteen. *
![]()
triumpis(timo1 @ Syys. 08 2008,16:46) kirjoitti
![]()
suzuki ts 250 x
yamaha xt 600e
triumph tiger 955i
triumph tiger 1050 se
Juur olin sanomas, et ainaskin Triumpis...![]()
Se silmällä katsominen vaatii ainoastaan vähän tasapainokykyä ja vähän rohkeutta. Ei voimaa.(rohkelina @ Syys. 08 2008,18:40) kirjoitti
Kannattaa treenata ensin kaverin kanssa, ettei tule suotta mokia. Eli sivutuki alhaalla pyörän toiselta puolelta pyörä pystyyn (ei voi kaatua takaisin, kun tuki on päällä (ellei ole ihan hammastikku)) - eikä voi kaatua päin, kun olet itse ottamassa vastaan). Sitten hallitusti kyykistytään (vaikka vähän kerralla alkuun) samalla pyörää kevyesti heijaten. (Huomaat, että pyörä onkin yllättävän kevyt). Ennen pitkää olet niin syvällä, että näet jo lasiaukkoon ja mopo tuntuu pysyvän ihan vakaana. Ylös nousu kyykystä myös hallitusti ja tasapainoisesti. Sitten vaan pyörän kallistus hitaasti ja harkiten takaisin sivutuen varaan. A vot!
Teknisempi kikka on viritellä vakioparkkiksensa seinään valoisaan kohtaan peilin palanen öljysilmän kohdalle.
-hh-
Taisit juuri vastata omaan kysymykseesi *(rohkelina @ Syys. 08 2008,18:40) kirjoitti
Jos tarkistat öljyn itse pyörän päällä istuen, se ei välttämättä aina ole samassa asennossa, ja kuten aiemminkin mainittu pienikin muutos pyörän asennossa vaikuttaa todella paljon tulokseen.
Keskiseisontatuki auttaisi tuossa mittauksessa kovasti, harmi jos horneteissa ei enää sellaista vakiona ole. Tuo takapään huoltopukille nosto kun voi olla yksin hankalaa, tosin tekniikka laji sekin.
-nomen est omen-
"pidän tikkua omilla jaloilla asennossa. En pysty itse nostamaan pukille, joten tuossa vaihtoehdossa tarttisin jonkun toisen jne..
Sen jälkeen, kun Rohkelina aloitti tuolla toisaalla karvoitusta koskevan esteettisen keskustelun, on haasteelista vastata kaikkiin tikun kastamista koskeviin aiheisiin.
Touringmallin seisontatuki samoin kun huoltopukki vaikuttaa kyllä myöskin aika tavalla öljytasoon tikulla. Silleen se vaan melkein on, että pyörää olisi pidettävä ilman kuormaa pystyssä kun öljymäärää tarkistelee. Mutta niinkun aiemmin tuli sanottua (ja muutkin sanoi) eipä tuo nyt niin justiinsa ole. Pakko vielä kompata hra1150:ä ja todeta että kunhan kärki kastuu ni hyvä on(Kriisi @ Syys. 08 2008,21:54) kirjoitti
![]()
Keskiseisonta tuelle tasaisella lattialla...jos tosiaan on sellanen, saa aina samanlaisen tuloksen, öljy ei pienen käyttelyn jälkeen lämpiä niin paljoa että se kaikki valuisi nopeesti takasin alas.kirjoitti
Katso määrä mieluummin ennen kun käynnistät kylmänä niin silloin se on edellisen pidemmän reissun jäljiltä lämpösenä valunut alas kaikki ja kun tietää että öljyä on koneeseen vaihdon yhteydessä laitettu oikea määrä niin pitäsi olla realistinen tulos.
Monet ohjekirjat neuvoo käyttämään hetken ja tarkastaan sitten mutta tällöin tulee mielestäni kovin vaihtelevia tuloksia kun öljy on vaihtelevan lämpöstä kun mopokin vielä eri asennoissa...
DR:n öljyt on helppo kurkata ikkunasta penkillä istuessa..![]()
<p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
Kun tuli tuossa edellä viisasteltua, niin yritän laittaa joukkoon jotain rakentavaa ehdotuksenpoikasta.(rohkelina @ Syys. 08 2008,15:45) kirjoitti
Älä tee noin kuin tuossa edellä lainatussa tekstissäsi. Mittaa ne öljyt sitten vasta aamulla siitä jäähtynestä koneesta ja lisää, jos tarvis.
Noilla ajoilla 20 sek. ja 5 sek. se öljy menee ja tulee vielä lauhduttimissa, rööreissä ja putkelmissa mielivaltaisesti kuin hullun mulkku mielettömän perseessä, sallinet ilmauksen, eikä siitä nyt juuri sillä kohtia mitään voi mitata.
+1(Kriisi @ Syys. 08 2008,15:59) kirjoitti
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
se 20 sekunttia on mahdoton arvioida, ja siinä pisteessä kone valuttaa yhä nopeasti öljyä kansista ja tiputtaa vaihteistosta öljypohjaan.
odota nyt 5 minuuttia ainakin.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kyllä, juuri näin. Siksihän se kannattaakin mitata kylmästä koneesta eikä lämpimästä. Ennen lähtöä katsoo öljynpinnan, ei siinä mitään konetta käytellä tarvitse. Kylmällä koneella öljynpinta on vakio (miinus öljynkulutus) eikä riipu koneen lämpötilasta se, onko kaikki öljy jo valunut takaisin öljypohjaan vai ei.(wekkuli @ Syys. 08 2008,15:56) kirjoitti
Kronoby Racing Team
Ainakin Suzukin pikku-twineissä mittatikku kierretään kiinni oikean määrän toteamiseksi, tai ainakin silloin pinta on maksimissa teknisten tietojen antaman määrän mukaan (2,6 l).
C-luokan meininkiä vuodesta 84
Kai muuten tiesitte, että nykyään kaikki on kiellettyä?
Suzuki GS 450S -87
Kawasaki GPX 500R -88
Ducati Monster 696 -11 -RIP-
Suzuki RF 600R -96