Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Tulipa tässä Kawasaki/Delvac-keskustelun lomassa mieleen tsekata se jostain lukemani räppäys siitä, ettei S3:ssa saisi käyttää "vegetable"-pohjaisia öljyjä (ester, diester, polyester-pohjaiset öljyt ovat tehdyt esteröimällä eläin- ja kasvikunnasta peräisin olevia rasvahappoja ja niillä on mm jonkinlaisia liu'oitinominaisuuksia). Ja nyt, kun itsellä on koneessa Motulin Ester-tavaraa, piti oikein kaivaa netistä esiin Trumpan S3-manuska ja katsoa mitä siellä tästä aiheesta sitten sanotaan:

    *****************************
    Oil Specification and Grade
    Triumph high performance fuel injected engines are designed to use 10W/40 or 15W/50 semi or fully synthetic motorcycle engine oil that meets specification API SH (or higher) AND JASO MA. Do not add any chemical additives to the engine oil. The engine oil also lubricates the clutch and any additives could cause the clutch to slip.

    Do not use mineral, vegetable, non-detergent oil, castor based oils or any oil not conforming to the required specification. The use of these oils may cause instant, severe engine damage.

    *****************************
    Eli, kyseessä oleva varoitus ei tarkoita sitä, että stefat yms. kumi/muoviosat tykkäisivät vaikkapa kyttyrää Ester-pohjaisesta öljystä, vaan siitä, ettei kukaan toppe kaada ruokaöljyä koneeseen.

    Motulin 5000, tai minkä tahansa muun vastaavan Ester-pohjainen öljy on varmasti ihan ok, jos vaihteisto pelaa moitteetta, välivapaita ei löydy, eikä kytkinkään liimaudu kiinni.
    - Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.

    - Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
  2. #2
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (The Legend @ Syys. 23 2008,12:38) kirjoitti
    Ester-pohjainen öljy on varmasti ihan ok, jos vaihteisto pelaa moitteetta, välivapaita ei löydy, eikä kytkinkään liimaudu kiinni.
    Niinhän ne juurikin tekee...
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  3. #3
    Voi sentään, oon käyttäny mineraaliölppää kohta 40tkm, koska se instant damage tulee


    Ducati Diavel Dark
  4. #4
    Lainaa (NewmanRS @ Syys. 25 2008,17:18) kirjoitti
    Voi sentään, oon käyttäny mineraaliölppää kohta 40tkm, koska se instant damage tulee *


    Samaan aikaan kuin delvaccimiehilläkin. Onhan sitä maailmanloppuakin povattu kautta aikojen monien ennustajien voimin, mutta aina joutuneet pettymään. Nyt se kyllä tulee, merkit on sellaiset tällä kertaa.
    BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  5. #5
    olen määki käyttänyt esterimotulia, sitä 300V vai mitä se nyt oli, kuitenkin maksoi 4 litran pönttö lähemmäs 70€. no en sitä voi moittiakaan, muuten kuin hinnastaan. tai siis sitä käytti zx12r kawa yhtenä kesänä yhden öljynvaihtovälin. mitään käytännön hyötyä mihinkään muihin mp-öljyihin en huomannut omissa ajoissani.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  6. #6
    Lainaa kirjoitti
    The use of these oils may cause instant, severe engine damage.
    eihän ne sanokkaan, että se väistämättä aiheuttaa mitään. se voi aiheuttaa...
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  7. #7
    Lainaa (jaket @ Syys. 25 2008,18:29) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    The use of these oils may cause instant, severe engine damage.
    eihän ne sanokkaan, että se väistämättä aiheuttaa mitään. se voi aiheuttaa...
    Toi varoitus niiden on ollut pakko sinne laittaa, kun osa markettien öljyistä on sen sarjan lohikäärmekeittoa, että varmasti kilahtaa, jos niillä latoo menemään koko öljynvaihtovalin 10 000km. Enkä kyllä suosittelisi tekemään samaa edes näillä estereillä, jos ajotapa on vaihtovalojen vilkkumista suosiva. Jossain viidessä-kuudessa tonnissa uudet litkut koneeseen ja mineraaleilla puolta aiemmin.
    - Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.

    - Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
  8. #8
    Toi vaan ihmetyttää, että eikö se ole ihan sama mitä sinne tunkee, kunhan on sama kun vaatimukset tai parempi. Tässä tapauksessa 10W/40 or 15W/50 semi or fully synthetic motorcycle engine oil that meets specification API SH (or higher) AND JASO MA. vaikka se olis s*atana voita!

    Jos noi täyttyy ja kilahtaa vaikka 9000 km sen jälkeen kun öljyt vaihdettu niin minä ainakin osottaisin sormella PYÖRÄN valmistajaa.
    <p>oli miten oli, mutta näin on</p>
  9. #9
    useissa esim autojen manuaaleissa sanotaan selvästi, että tällä autolla voi ajaa esim 15000km öljyillä, mutta sanotaan myös, että jos ajetaan kylmässä/pölyisessä/raskaassa käytössä, niin pitää vaihtaa aiemmin.

    triumphilla voi ajaa varmasti halvimmalla mahdollisella öljyllä 10tonnia, jos se on synteettista ja vaatimukset täyttävää. varsinkin jos ajo on matka-ajoa.

    on täysin eri asia jos pyörällä ajetaan rataa 10000 km samoilla öljyillä.

    ainakin jarrunesteissä luokituksiin uskominen on hölmön hommaa, dot4 on eri kuin high quality dot4. eroa voi olla 100 astetta kiehumispisteessä ja sen huomaa jo ekalla ratasessiolla, että jarrut hitaasti häviää jollain varaosaliikkeen dot4:sella. ja siitä on turha syyttää valmistajaa, jos hänen jarrunsa häipyvät tuolla nesteellä, koska kaikkien jarrut menevät samalla lailla!

    taitaa öljyissä olla sama, ei nekään aiheuta moottorin räjähdystä, mutta motti kuluu enemmän voitelun pettäessä. ja manuaaleissa yleensä mainitaan, että käytä hyvälaatuista öljyä.

    JT



    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  10.  
  11. #10
    Lainaa (jaket @ Syys. 27 2008,08:44) kirjoitti
    triumphilla voi ajaa varmasti halvimmalla mahdollisella öljyllä 10tonnia, jos se on synteettista ja vaatimukset täyttävää. varsinkin jos ajo on matka-ajoa.

    on täysin eri asia jos pyörällä ajetaan rataa 10000 km samoilla öljyillä.
    Samoilla linjoilla ja jokin takanakin kulumisnopeusindeksi voisi antaa osviittaa oman ajon rankkuuden suhteesta normiajoon. Esimerkiksi toi Sportec pitäisi kuulemma kestää noin 6000km ja, jos se kuluu kankaisiin ennen neljää tonnia, niin ei varmaan olisi hätävarjelun liioittelua vaihtaa öljyjä jo aika pian viiden tonnin jälkeen? Näin siis ihan mutuna.
    - Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.

    - Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.