Oikealle kääntyvässä kaarteessa kun lähtee reippaasti ohitukseen, voi takaisin paluuseen tarvittava 'vastaohjauksen' määrä yllättää. Toinen kaveri selvisi ja toinen ei, eli ihan tekemätön paikka ei tainnut olla. No kuitenkin, *![]()
terkale "Autoilija pakottanut moottoripyörän vaaralliseen ohitukseen?"
Ja höpöhöpö! Kukaan ei PAKOTA ketään ohitukseen, ei vaaralliseenkaan. Myöskään linkin mainitsemaan "huomattavaan" ylinopeuteen ei ole mitään pakottavaa syytä.
^ toiset ymmärtää toiset ei...
siltikin aivan turha kommentti yrittää saada vääntö tähänkin aiheeseen...
paska juttu, mut itse aiheutettu.
Peräkkäin ajossa on aina tuo vaara. Kun kaverikin ehti niin kyllä minäkin tuosta vielä. Tie alkaakin kääntyä oikealle ja kallistusvarat/taidot/pito loppuu. Surullista että näin kauden lopulla vielä kävi näin. 33 kuollutta eli enää kaksi niin ollaan viime vuotisissa lukemissa.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Tavallaan näin mutta jos ei taas alettais vääntämään tätä samaa...(Tyyppi @ Syys. 22 2008,11:32) kirjoitti
...and music? Well, it's just entertainment folks.
Tää oli valitettava muistutus siitä, että peräkkäin ajettaessa pitäisi a) olla välittämättä edellä menevän kaverin ohituspäätöksistä ja katsoa itse rauhassa se oma menopaikka, ja letkassa varsinkin lähteä ohitukseen vasta kun on saavuttanut ohitettavan ajoneuvon ja varmistanut ohituspaikan, eikä silloin kun kymmenen edellä menevää pyörää sen tekevät. b) Muistaa se, että reipas ohitus aikaansaa nopeuden joka tuottaakin pulmia jos pitää äkkiä palata omalle kaistalle kaarteessa tai jonon väliin tähdätessä.
Tämä on varmasti päivänselvää pidempään ajaneille, mutta meille uusille kuskeille tähdellinen asia. Itse olen nähnyt pelottavia esimerkkejä a-kohdan rikkomisesta. Mitä b-kohtaan tulee, mielestäni parempi roikkua siinä vastaantulevan kaistalla minimiaika. Mutta tästä on omat tappelunsa muissa ketjuissa.
ex-636B '03 -> ex-R1 '05 -> ex-690 Duke R '11 -> ex-1190 RC8 '08 -> polkupyörä
sunshinen molemmat ohjeet ovat oikein hyödyllisiä, mutta a-kohdan niistä voisi laajentaa koskemaan myös muita tilanteita kuin ohittamista.
Vaikkapa risteyksistä lähtemisiä ja kääntymisiä.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Ohituksella(ainakaan auton) ei sinällään ollut mitään tekemistä tämän onnettomuuden kanssa. Ohitus autosta (sen jälkeen minusta) oli tapahtunut jo suoran alussa jonka päässä sitten vauhtia oli liikaa?mittariin vilkaisu, mutka yllätti?? ...tätä voimme vaan arvailla...ei ole kaveri kertomassa. Ohituksen jälkeen kerkesi kuitenkin suoraa tietä omaa kaistaa ajaa parikolmesataa metriä. Joka tapauksessa olipa muita syitä tai ei niin nopeus oli suurin niistä.
T: Se "toinen motoristi"
Onkos tuo Varpaisjärventie se, mikä on aivan kauheassa kunnossa eli täynnä huonoja paikkauksia, irtosoraa ja heittoja? Ajelin kesällä Nilsiästä Lapinlahdelle Varpaisjärven kautta kotilolla ja joko tuo tie tai sitä edeltävä Nilsiäntie oli kyllä sellaista pätkää, että ajattelin 80km/h olevan tuon auton ajo-ominaisuuksille jopa liikaa. Toki siinä jollain ei-sähköinenohjaustehostin-avensiksella kovempaakin voi ajaa, mutta jossain muualla päin Suomea tuossa olisi 60km/h rajoitus - esim. Oulun tiepiirissä. En väitä, että pitäisi olla - tie ei kuitenkaan ainakaan minua motivoinut ajamaan lujaa, vaikka siinä kivasti mutkaa olikin.
Surullista, että tässä kävi miten kävi. Yritetään ajaa ihmisiksi loppusyksy.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Kaatuiko tämä kaveri ennen ulosajoa, vai mitä siinä oikein mahtoi tapahtua? Olisikohan kyse tosiaan siitä klassisesta, että katse liian alhaalla -> jarrutus alkaa myöhään ja jatkuu kurviin -> mopo nousee pystyyn -> ajolinjan menetys -> kanttauskammo/paniikki -> ulos tieltä?(MNVFR @ Syys. 22 2008,20:28) kirjoitti
- Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.
- Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
Tämäpä on vahvin arveluni. Mutka ei juurikaan kerennyt alkaa, jarruvalot vilahtivat pari kertaa...mutta aivan liian myöhään :-((The Legend @ Syys. 22 2008,22:18) kirjoitti
Mutka luultavasti jostain syystä(katse alhaalla?) tuli yllätyksenä ja paniikki...
Tie oli tuttu ja Tommi kokenut kuski, mutta edelleen se vauhti oli suurin tekijä.
Sen verran pahalta tuntuu, että ajakaa hyvät kanssaveljet ja -sisaret järki päässä.
Mä olen luullut aina että ajan omilla aivoillani ja havainnoilla. Ei mun tarvitse olla samalla sekunnilla "jossakin" kun kaveri. Ulkomaillakaan en ole eksynyt ystävästä vaikka ajattelinkin omilla aivoillani. Ja joskin parikin kilometriä metriä joutunut ohituspaikkaa kyttäämään. Olenkin elossa.![]()
Ikävä homma että kaveri lähtee tolleen(MNVFR @ Syys. 23 2008,20:33) kirjoitti
Itellä meinasi käydä tänää sama homma ku Kehä I -> länsiväylän rampissa olin ulkokaistalla ja siinä tasaisessa kurvissa kiihdytin hidastelevasta autosta ohi, mutta just ku hipasin jarruu ni kurvi jyrkkeni äkisiti. Tiesin tämän äkkijyrkän kohdan mutta silti se säikäytti... onneks en koskenu jarruun (kerran tehny, en tee enää) vaan kanttasin vaa rajummin ja kääntyhä se pyörä sieltä kaistan päästä.
En millää tavalla teitä yritä/halua tuomita nopeuden suhteen vaikka nyt kävikin näin. Toivottavasti vain ihmiset pitäis järjen kädessä sen suhteen, millon niitä nopeuksia kasvatellaan.
Toivottavasti pääset yli tästä onnettomuudesta.![]()
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Osanotot MNVFR:lle. Kaamea päätös ajolenkille.
It's better to stay silent and look a fool, rather than speak and remove all doubt
Muutaman kerran on itse tullut jarrutettua "kesken" kurvin kun huomannut että tuohan on hieman jyrkempi kuin mitä ajattelin (olisi kyllä todennäköisesti/varmasti mennyt ilman jarruakin) mutta onneksi on tullut sen verran tuota testailtua että joku haju ollut miten paljon pyörä pyrkii kampeamaan pystyyn. Ihan hyvä asia testailla jossain turvallisessa tilanteessa tuota ettei tule ihan yllätyksenä.
Kokeneena kuskina uskoisin kaverin tietäneen tämän joten lähinnä ihmetyttää se miten paljon sitten on ollut vauhtia? Oikealle kääntyvässä kurvissa kun on vielä aika paljon mahdollisuutta selvitä väärällä kaistalla vaikka jarruttaminen olisi ajolinjaa hieman liian leveäksi vetänyt.
En myöskään kuvauksen perusteella sulkisi pois ns. hartialukkoa. Vaikka olet kuinka kokenut kuski et todennäköisesti tule koskaan pääsemään eroon kyseisestä reaktiosta, siinä vaiheessa kun järki päättää että tätä ei pystytä käsittelemään siirrytään vaistoihin jotka tässä tilanteessa ovat täysin väärät.
@MNVFR: Varmasti erittäin kivulias aihe mutta mielelläni haluaisin kuulla lisää, mikä oli tien kunto, keli yms. saadakseni mahdollisimman hyvän kuvan tilanteesta. Ymmärrän kyllä jos ei tee mieli kaivella asiaa.
E: Mniin tuossahan se aikasemmin tulikin jo sinänsä mainittua tuo hartialukko, hieman eri termeillä joten pääsi sivuuttamaan kyseisen neuronin, sen voi siis jättää pääosin huomioimatta. Jätän brainfarttini nyt kuitenkin tuohon oleskelemaan jos siitä olisi jotain hyötyä jollekkin.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant
never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
Vaikka aihe on ikävä ja koskettaa syvältä niin asian käsittely ja puhuminen kuitenkin auttaa.
Sepä tässä mietityttää että kun pyörä ei kerennyt käytännössä kallistua lainkaan. Ei siis ajautunut "pikku hiljaa" ulos tieltä, joka olisi jotenkin ymmärrettävämpää...kai(?)
Tiessä oli, kunjälkeenpäin paikalla kävin, pientä "normaalia" halkeamaa mutta ei mielestäni asiaan vaikuttavaa. Tie todellakin oli tuttu ja ajettu tällä kaudella aiemminkin, varmaan useammin kuin kerran. Myös keli oli aurinkoinen ja tie kuiva ja puhdas. Aurinko ei myös häikäissyt.
Vauhti tietenkin jää arveluksi, mutta kun sitä itsellänikin ohitustilanteen jälkeen oli reilusti yli sallitun ja välimatkamme kasvoi niin nopsaan suoralla että veikkaan sen olleen aika liki kakosta.
Tänään kävin oman pyöräni ajelemassa kotio Lapinlahdelta, kylymä oli jo illasta mutta muuten yllättävän helposti sujui.
Kiitokset myötäelosta!
Oliskohan kaverilta hajonnut rengas? Tuntuu vaan niin käsittämättömältä, et tää olis vetännyt jopa niin pitkään, ettei saannu yhtään pois ja taittanut sit vaan kurviin rohkeesti kanttaamalla. Suurin osa noista kurveistakin on sellaisia, että niistä pääsee läpi +100km/h, joten vähän näpyä jarruun ja sit kanttaamaan. Toinen vaihtoehto tosiaan on, että vauhtia oli paljon arvioitua enemmän ja vauhtisokeus iski kohtalokkain seurauksin.(MNVFR @ Syys. 25 2008,21:49) kirjoitti
Joskus nää on vaan niin pienestä kiinni, että sekunttia aikaisemmin jarrulle ja mitään hätää ei ole. Ja vastaavasti jokainen, joka on tän viimeisen sekunnin jättänyt joskus väliin, ja on edelleen hengissä, tietää mitä tarkoitan ja miltä tuntuu se lyhyt hetki, kun tajuaa virheen tapahtuneen. Mulla siitä on tosi paljon aikaa, mutta edelleen muistan sen kuin eilisen...ykkönen...kakkonen...kolmonen...nelonen. ..ja vielä...viiitonen...ei saatana, ei pysähdy, ei vittu...osuu lujaa!.......alta!...alta mahtuu!!!
Tossa edellisessä ei ole sit mitään sankarillista. Se on niin paska tilanne, että sellaista kauhua ei osaa edes kunnolla kuvailla. Jättäkää se viimeinen sekuntti suosiolla vetämättä ja tulkaa kotiin ehjänä. Tsemppiä sulle MNVFR.
- Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.
- Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.