kawa z 1000 03 vatkaa aivan pirusti kun kiihdyttää ja ajaa kovaa kurviin... mistä johtuu, onko renkaissa vika vai ajotavassa? tiedän että noi michelin pilot roadit on pehmeät sivulta mut ei nuin pehmeät kuitenkaan.
Entäpä miten olisi alusta? Oisko tarvetta pienehköön säätöön...?
On helvetin vaikeaa selvitä elämästä hengissä
Guzzi teki samaa, kun oli paluuvaimennus löysimmillään takapäässä. Rengaspaineita pikkasen lisää, saattaa auttaa myös, miten itse renkaat, kovinkin kantikkaat?![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Ajatko kurvit yläkroppa rentona, vai onko paino käsillä? Superduke ainakin muuttuu heti melko hermostuneeksi kurvissa jos käsillä on liikaa painoa. Kiihdytyksissä silloin tällöin mullakin aika paljon etupää elää, alustan säädöillä sais varmaan paremmaks.
Superbike #7
Vatkaako pyörässä etu vai takapää? Onko pyörässä ohjausiskari (tiedän et vakiossa ei ole mutta miten sinulla)? rengaspaineet jos on vain yli 2.5 niin ei pitäs olla siitä johtuvaa. Miten alusta onko missä säädöissä ja minkä painoinen kuski on niihen nähden?
Mututuntumalla veikkaisin ohjausiskarin tarvetta mutta siihen tarkentaakseni vatkaako se pyörä mutkassa kiihdyttäessa vai ihan normaalistikkin ajettaessa?
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
z1000 saattaa olla kyl hiuka erilaine ku z750, mut mul oli toi pienempi noista ja oli kyl melkone vatkain jos ajo vaikka loivaa kurvia kovemmi (150km/h riitti jo pienee tankslapperii vaikka alusta oli pirun hyvä). Tulin ite siihe tuloksee et tolla keulalla ei vaa ole tarkotus ajel tollasia vauhteja muutaku suoraa jos silloinkaa.![]()
636 -06
Löysä ohjauslaakeri tekee myös pyörän levottomaksi mutkassa.
Pitpro Prolite
VTR kilo F
Juu samaa kuullut myös. Oma veikkaus vatkauksii on vaa se ettei toi alusta ole kovi vakaa kovis vauhdeis. Tietty sit et mikä on "kovaa mutkaan". z750 ainaki oli alustaltaa hyväntuntune kunnes se vauhti nousi loivis kurveis tonne about 150km/h jolloin alko tuntuu et runko on tehty lakritsasta(Tuoma5 @ Syys. 10 2008,21:58) kirjoitti
636 -06
Ohjauslaakeria kannattaa kopasta: keula ilmaan ja nyhtöä iskareista eteen-taakse. Toisaalta itsekään en pidä Pilot Road 2:ta parhaana renkaana omassa rakkineessani (VFR). Tuntuu olevan pahuksen uraherkkä täysillä paineilla, on itse asiassa vakaampi kun pudottaa paineita ainakin 0,2 bar.
Tonninen ja z750 on kyllä niin eri pyörät kuin vaan voi olla...(Zip @ Syys. 10 2008,22:33) kirjoitti
Kyllä tuolla tonni zetalla voi ihan hyvin vetää kovempaakin, oma veikkaus komppaa vonikkaa, ohjausiskaria kiinni jos ei jo ole. Jos taas mopo alkanut vasta nyt vatkaamaan ja ei sitä siis aiemmin tehnyt, niin tarkistappa ettei se runko ole murtunut siitä emäputken vierestä.
On tuon zetan herkkä paikka, jos sillä on yhtään hytitelty![]()
No juu onha z1000 usd keula ainaki verrattun z750(samserious @ Syys. 10 2008,22:51) kirjoitti
en väitä vastaa silti että oisivat samallaisia. Epäilin itekki et toi tonnine varmaa on vakaampi
![]()
636 -06
Jos siis tarkoitat vanhaa -04-06 pikkuzetaa, niin ei se minusta mitenkään erityisesti vatkannut. Pehmeähän se alusta on vakiona, eli pyörää käskiessä käyttäytyminen oli vähän epämääräisiä, mutta en koskaan mitään vatkausta tai slappereita saanut aikaan. Nopeat mutkat tasaisesti vedettäessä meni ihan nätisti.(Zip @ Syys. 10 2008,22:53) kirjoitti
Keulan jäykennys auttoi kyllä siihen että pyörää uskalsi ohjata terävemmin ja jarruilla mennä paremmin mutkan sisään.
No ainut missä jonkinlaista vatkausta sain aikaan oli perän pompotus (vakiotakaiskarilla) kun hitaasta mutkasta lähti lähti avaamaan ja tehot ei riittänyt kunnon powerslideen... siinä alkaa takaiskari pompottaa kun takarenkaan pito irtoilee.
Eli jos vatkaa niin jossain on vikaa... laakerit, iskarit tms. mitä muut onkin jo ehdotelleet.
ajan kyllä ylä kroppa jäykkänä kurviin jos kaasu on aivan auki, pakko ettei tipu jakkaralta. mut jos tuun tasakaasulla niin sitte vaan makoilen tuulen painetta vastaan ja sillon ei vatkaa. eilen lähin ohittaan autoa ja käänsin kahwan selälleen ja taas sama juttu niinku ajas tyhjillä renkailla, ei se pitkästi vatkaa mutta kuitenkin vetelee. ja minusta se on perä mut tiiä sit....aina niin horkassa ku ajaa ettei oikeen ehi kiinnittää huomiota. Siitä ohjaus iskarista -> mihin se tulee zetassa kiinni?
Kuskista en sano mitään koska en tunne. Saattaa se vika siinäkin olla.
Ihan ensin tulee mieleen kulunut takarengas, ja väärin säädetty iskunvaimennin, tai vaimentimet.
Jos noissa ei kuitenkaan moitteen sijaa löydy, vika löytyy kuskista.
Näin äkkiseltään....päättelisin.
Se ohjausiskari ei vaikuta tuontaivaallista ongelmaasi. Mutta osta vaan ja kokeile.
GHOSTWRITER
Juu, mulla tuo suitsa venkoili enemmän ennen laakerin kirrausta, alun perin ei ollenkaan.
Eli loiva mutka, paxia annetaan sen verran kun lähtee ja sitten rodeoo. pääsyyllinen tuohon muuttuneeseen käyttökseen oli tuo ohjauslaakerin löysyyden lisäksi suoraksi ajettu rengas. Loivassa mutkassa hakee siinä "terävällä" kantilla, jahka gummin vaihtaa niin tasoituu tuo meno.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Toi on jokapyörän ongelma, kun takarengas kuluu. Huomaa jopa suoralla tiellä jos ajaa kulumauraan.(kane80 @ Syys. 11 2008,17:24) kirjoitti
GHOSTWRITER
No jos se kerran vatkaa takapäästä, niin varmaan rengas alkaa olemaan loppu ja kun näin syksyisin tuo asfalttikin on kylmä, niin herkästihän se tuota lähtee tekemään...
Vieläkään et kertonut onko ongelma vasta tullut vai ollut koko ajan?
Ihan mielenkiinnosta kysyn, oletko ajanut koskaan tuollaista tonni zetaa?(timo1 @ Syys. 11 2008,17:23) kirjoitti
Rauhoittuu nimittäin kummasti pyörän käytös ohjausiskarin myötä... Ja jos on yhtään taipumusta tuon etupyörän nousta ilmaan, niin suosittelen kyllä edelleen lämpimästi tuota iskarin ostoa![]()
Yksi syyllinen voi olla myös viallinen taka-akselin laakerointi,katsopas ettei se anna yhtään löysää sivuttain.
Sama runko ja moottoritekniikka pienempää porausta ja ruiskuja lukuunottamatta.(samserious @ Syys. 10 2008,22:51) kirjoitti
Erot iskunvaimennus noissa vanhemmissa, eli ei siis kauheen eri pyörä kuitenkaan...
Tosin iskareista ja ohjauslakruista nuo viat usein löytyy jos ei välyksiä esim pyörän lakruista löydy...
... ja vissiin olet molemmat mallit nähnyt ja ajanut, kun noin varma asiastasi olet...
--Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
(-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)
Gas Gas EC 300
Kawa z750
Rungosta en sano mitään, kun en 750 runkoa ole sieltä suojien alta katsonut, epäilen senkin olevan eri kuin tonnisessa. Jos sinulla tästä on faktaa, että on sama niin uskon kyllä(TiTu @ Syys. 11 2008,18:43) kirjoitti
Jos siinä nyt kumminkin on eri etupää/jarrut, takapää svingiä myöden, lisäksi tehoiltaan aika erilainen moottori, niin eiköhän siinä aika eri pyörä ole kyseessä?
Niin ja kyllä molemmilla on tullut ajettua, kolmea tonni zetaa ja kahta 750 ja ainakin minun mielestä ei 750 ja 1000 kannata keskenään verrata millään tavoin.
(Sama runko ja moottoritekniikka pienempää porausta ja ruiskuja lukuunottamatta.
Erot iskunvaimennus noissa vanhemmissa, eli ei siis kauheen eri pyörä kuitenkaan...) En olis aivan samaa mieltä
Kyllä runko noissa on sama. Kiinnekkeitä vähän eri paikoissa ja tonniseen lisätty yksi tuki.
edit: ainakin -06 mallissa.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Ei varmasti mene ohjausiskari hukkaan missään mopossa. *
Itsellä on ollut keskittymisen paikka noilla "fightereillä" ajoasennon kanssa. Ei menekkään niin luonnolisesti paino eturenkaalle verratuna kyykkyyn kun kunnolla kanttaa ja sitten keinutaan. Joutuu tekemään hieman enemmän töitä, jotta menee nätisti.
Edit. Jos haluaa tuota vatkausta kokea oikein isolla kädellä niin ei muuta kuin V-max alle ja pitkiin, loiviin kaarteisiin *täysiä...Suosittelen. *
Supermoto
Itsellä pilot road 2:set kanssa alla ja huomannut niistä seuraavaa. Kun ajaa kovaa mutkia niin nuo renkaat alkavat normi katupaineilla (kylmäpaineet noin 2,5-2,7) muljua ikävästi. Homma korjaantuu laskemalla paineita hieman (kylmäpaineet noin 2,1), mutta tällöin saman tuntuinen ilmiö tapahtuu mikäli renkaat eivät ole lämmenneet vielä kunnolla. Oikeilla paineilla renkaat ovat todella vakaat eivätkä ainakaan mulla vatkaa tai mulju mitenkään. Radalla ajellessa olen siis huomannut. Katuajeluni on sen verta rauhallista, että noilla katupaineilla renkaat toimivat hyvin. Lasketuilla paineilla ne muljuvat kadulla jatkuvast kun eivät pääse lämpiämään. Tämä koko homma perustuu täysin omiin empiirisiin tutkimuksiin eikä mulla ole mitään tieteellistä faktaa jaettavana.
Kandee tsekata se alusta, että säädöt ovat edes siellä päin missä niiden pitäisi olla. Painaumat nyt vähintään kohdilleen.
edit: Hyviä ohjeita alustan säätöön löytyy tältäkin foorumilta vaikka millä mitalla.