Mielenkiintoista, itse en tiedä pystyisinkö noin maltilliseen toimintaan. Todennäköisesti vetäisin sivuun ja potkisin kiviä kunnes rauhoitun, tai jatkaisin auton edessä ja alkaisin näytellä käsimerkkejä autoilijalle ja pahentaisin tilannetta.
Mutta mitäs autoilija vastasi kun soitit, suhtautuiko asiallisesti?
Kawa ZXR750H1 (Green Meanie)
Millaisen vastauksen sait kyseiseltä autoilijalta?
You gave me a curse, Holy fathers, I give you a blessing: "may your conscience be as clear as mine and may you be as moral and religious as I"
Ja vaikka ma laps olen pieni vain,
niin jumalten riemut ma juoda sain
ja juoda ne täysin siemauksin -
niin riemut kuin murheetkin.
Riippuu vähän tilanteesta ja vastapuolesta. Naisia heittelen kermaleivoksilla ja pienemmät miehet pieksen. No ei sentään :P
Kai sitä on muitakin huolenaiheita joten ei jaksa niin joutavasta asiasta kuin liikenne hermostua...
---
Janick:in ajatus on hieno: "Joskus oon miettinyt, että jos kulkuneuvosta toiseen olisi jonkinmoinen lähialueen puheyhteys, olisi liikenne vähän joustavampaa".
Kele! Mullakin on tunteet!
Autossa (tai kypärän sisässä harvemmin) on helppo olla ns. Euroopan omistaja. Ihmistähän ei tarvitse kohdata, kuten normaalisti ihminen kohdattaisiin ilman kuoria. Ei tarvitse sen kummemmin kokea mitään läheisyyttä tai samankaltaisuuttakaan.
Harvemmin ihmiset kadulla kävellessään alkavat mukauttamaan omaa tahtia kaverin tahtiin tai ryhtyvät estämään ohitusta tai kiilaamaan tai kävelemään päin. Vielä harvemmin kukaan ajattelee jalkakäytävällä, että se on MINULTA pois, MINUN jalkakäytävästäni kun kaveri etenee nopeammin. Moukasti käyttäytynyt kanssaihminen tulee muutamalla ei-aggressiivisella ilmeellä helposti noloksi.
Se puheyhteyden pelko, pelko normaalista kommunikoinnista tekisi melko varmasti ihmisistä sivistyneempiä liikenteessäkin. En usko, että siitä syntyisi juurikaan lisäriitoja.
Miten toteuttaa? Öööh. "Kaikissa autoissa oltava BT-kommunikointivälineet, joista saa kanavan auki toiseen kulkuvälineeseen osoittamalla toista kulkuvälinettä keskisormella..." On siis vaikea toteuttaa, kun liikenteessä on useita osapuolia. Homma kaatuu valitettavasti viimeistään siihen, että häiriköt soittelisivat kaikille kaikkialla.
Kuitenkin esitetty perusidea kommunikoinnin lisäämisestä on hieno. Onkohan sitä kukaan edes Nokialla keksinyt...
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
No jos tuo ketjun aloittajan tilanne olisi jostain syystä päällä niin näyttäisin kotilokuskille merkin että anna palaa Jack tie on vapaa.
Jos mutkapätkillä itellä ilmestyy kotilo eteen niin tulee jäätyä 30-50m:n päähän ja ajeltua siinä jotta tulee huomatuksi, sitten kun paikka tulee niin ohi ja reippaasti pois konteista.
Aina välillä huomaa ettei se kuski ollut kuitenkaan nähnyt mp:tä ennen kuin vasta rinnalla, eipä tunnu mukavalta ne pelästyneet väistöliikkeet.
Aion elää ikuisesti, toistaiseksi päätökseni on pitänyt.
Useimmiten jätän kaverin hikoilemaan ja kiroilemaan corollaansa miksei kotilo kuljekaan vaikka valmistaja lupaa vaikka mitä..
Olen ilkeä paha vetokukkakeppi ja katoan yhtä nopeasti kuin ilmestyinkin niin eipä ole kukaan ehtinyt enemmälti hiillostaa.
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant
never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
Kyllä sitä useimmiten antaa itse periksi ja vetää vaikka sivuun hetkeksi ja antaa urpon kadota kuin alkaa leikkimään terveydellään, harvemmin kumminkaan on niin kiire mihinkään. Kotilon suojissa on kummiskin helpompi olla m*lkku...
Tuossa viikonloppuna oli omanlaisensa tilanne kun kaveri tunki liittymässä jollain lavahöskällä väkisin eteen, vain kääntyäkseen seuraavassa liittymässä taas pois. Kuittasin tilanteen keskaria näyttäen, eipä siinä muu provosoituminen olisi auttanutkaan.
Kyllähän tuolla joskus kysytään lehmän hermoja, parempi kuitenkin sekin kuin vaihtoehdot joita tuskin tarvitsee alkaa erittelemään.
...and music? Well, it's just entertainment folks.
Oikean käden ranneliikkeellä ripeästi etäisyyttä ~1km niin vaiva on poistettu. En yleensä jää seurailemaan mitä törppö siellä takarenkaassa aikoo hommailla, mielummin otan ylinopeussakko riskin kuin reilun tonnin metallia selkääni.(janick @ Syys. 16 2008,21:23) kirjoitti
Jotenkin sitä tuntuu että kun itsellä on se valta mitä tekee, eli tässätapauksessa karkaa häiritsijältä, niin ei omalle kohdalle edes tieraivoa ehdi tulemaan. Risteykset on sitten omalukunsa, niissä olen melko vainoharhainen, aina.
edit: typo
Road rageen, kuten niin moneen muuhunkin ongelmaan löytyy ratkaisu nyrkistä, nimittäin nyrkin sisältä. Siellä olevasta kahvasta vääntämällä sopivasti vaihteita käyttämällä voi suorittaa turvallisen ohituksen käyttämällä noin 100 km/h nopeuseroa, jolloin mahdollisen rage-potilaan edesottamukset eivät oleellisesti vaikuta ohituksen kestoon. Kun vielä ohituksen jälkeen muistaa mahdollisimman ripeästi laittaa 5-8 km turvavälin kuntoon, on varsin epätodennäköistä, että ongelmia kyseisen autoilijan kanssa syntyy.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
(vetomies @ Syys. 17 2008,07:14) kirjoitti
Kyllähän se näin on.
R1 + FJR
+ lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
Eikös rekkakuskeilla ja muilla tiitaamiehillä ole ollut jo muutaman kymmenen vuotta puhelimet sitä varten? Taitaisi olla kanavat täynnä kun tulisi käyttöön joka autossa(Anatooli @ Syys. 17 2008,01:12) kirjoitti
![]()
You gave me a curse, Holy fathers, I give you a blessing: "may your conscience be as clear as mine and may you be as moral and religious as I"
Ja vaikka ma laps olen pieni vain,
niin jumalten riemut ma juoda sain
ja juoda ne täysin siemauksin -
niin riemut kuin murheetkin.
Ohhoh! Olihan esimerkillisesti toimittu, itsellä ei ehkä kyllä pinna riittäisi noin rauhalliseen toimintaan.kirjoitti
Olen pahoillani, mutta sinulle emme saaneet mitattua nopeutta.
Ketjun aloittaja on selkeesti herrasmiehiä.Itse yritän olla provosoitumatta. Vaikeaahan se joskus on ja useasti perseeseen tulleen auton vinkkaan ohittamaan ajamalla ihan oikeaan laitaan ja annan vasurilla vielä merkkiä. En sitä Kansainvälistä.
Itse kuitenkin tiedän ja luulempa moisen perseessä ajavan autokuskinkin tietävän, että mun mopolle mikään Suomen teillä ajava vakioauto ei pärjäisi kuitenkaan, jos.....
![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Aika usein autoilijan (etenkin jos takaluukusta pilkistää jotain V6 tms. mystisiä kotilo-uskovaisten symboleja) provosoimiseen riittää, etenkin kaupunkiliikenteessä, ihan vaan se että sattuu ajamaan jonossa hänen perässään. Johan alkaa katuhornulassa kumi vinkumaan liikennevaloista "lähetettäessä". [Edellinen lainausmerkeissä lähinnä siksi että motolla tätä huikeaa voimien tunnossa ponnistelua voi seurata periaatteessa pintakaasulla kruisailemalla].
Ja miten moiseen reagoin? Jättämällä pari moottoripyörän mittaa väliä ja nauttimalla esityksestä tietenkin!![]()
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Kun provosoidaan, niin ei pidä provosoitua.
Ihan kaikki hullut ja humalaiset kannattaa pitää edessä - ei niitä
kannata ohitella. Kun ne ajavat perässä, niin ajavat vielä päälle.
Joku "viisas" väittää nyt, että kannattaa kääntää kahvasta niin
paljon, että perässä ei ole ketään. Minä sanon, että ei kannata.
Pelkkä runsas muu liikenne estää jatkuvan karkuunajamisen.
Ylinopeutta voi ajaa joskus hirvittävän kauan jäämättä kiinni,
mutta pystyn kyllä lupaamaan, että ihan taatusti ei loputtomiin.
Hullut ja humalaiset on siis parempi pitää itsensä edessä, niin
pystyy tarkkailemaan niiden puuhia eikä itse ota mitään riskejä.
Tiukentuneiden toleranssikäytäntöjen myötä tuo rajoitus+10
antaa huomautuksia tai rikesakkoja. Jos rahaa ja harrastuneisuutta
piisaa niin siitä vaan - ei ole minulta pois.
Välillä kovasti ihmettelen kuinka tyhmiä ihmiset oikeasti ovat.
Rautatieaseman (Helsinki) ympärille on laitettu peltipoliisit. Lehtiin
laitettiin kissan kokoisilla kirjaimilla tietoa, että ajakaa nyt maltilla
tai lappuja tulee. Vähän väliä julkaistaan tilastoja kuinka jo monet
tuhannet (varmaan jo reilusti yli 10.000) on saanut siellä lapun.
Ja kaiken aikaa silti jää lisää ja lisää kiinni. Ihan sama minulle mitä
ihmiset rahoillaan tekevät. Jotenkin vain vaikuttaa typerälle ja
sitähän se onkin.
Vaan hällä väliä - elämä jatkuupi .. *![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Kyllä itse käytän samaa keinoa kuin snagarijonossakin, eli lähden kiitämään. Noita provosoitujia voi verrata humalaisiin.
Joka siististä ohituksesta provosoituu, ei useinkaan ymmärrä järkipuhetta saati omaa liikennesilmää. Saisi olla tien sivussa aina soittelemassa eikä matka edistyisi ollenkaan jos kaikkia alkaisi kouluttamaan. Tässähän oli kysymys mitä teet, kun kakki on jo housussa, eli on menty astumaan jonkun herkkähipiän varpaille ohittamalla hänet.
Nostan silti hattua ketjun aloittajalle, itse en viitsisi alkaa numeroita kyselemään.
Sellainen keltapunainen pingismaila mustalla tekstillä pitäis olla katteiden välissä, jolloin voisi sohia perskärpäselle vähän turvaväliä..![]()
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Ajelen joka aamu Turun motaria Tuomarilasta Nihtisiltaan, paitsi jos huomaan että motari seisoo, sillo Granin kautta. Motarilla tuntee itsensä välillä kovin pieneksi ihmiseksi, sellasia ajosuorituksia siellä on, oikeeta eloonjäämistaistelua. Takapyörässä kiinni millon rekkaa, bussia, kotiloa, ja ties mitä. Ja kun ei oikeen karkuukaan pääse, välillä vituttaa, mut kaipa siihen menoon on pikkuhiljaa tottunut, ei välttämättä hyvä sekään. Mut ohan siellä sellasii raivopäitä välillä et jumankekka. Mutta pakko vaan yrittää mennäNiin ja turvaväli, jos sen jättää niin satavarmaan siihen tunkee kotiloita yhessä jonossa, ja sataa. Ja jos sataa silloin jää khyl motari väliin, jaz reitti Granin kautta kutsuu. Tai kotilolla, mutta ei nyt vielä, ku ei oo luntakaan
![]()
Vaaraton puolihullu, mä mistään mtn tiiä, kuhan ajelen.
Sellaiset kotona tossun alle liiskaantuneet, mutta aina ratin taakse päästyään itsestään kovasti liikoja luulevat pikku mitättömyydet on pahimpia euroopanomistajia ja raivopäitä tuolla tien päällä.
Ei kannata vajota samalle tasolle, piste. Joskus se vaatii helvetin pitkää pinnaa, että ei provosoidu. Pidän vaikka tupakkitauon, vaikka en edes polta, ja annan pikkumulkeron painua matkoihinsa.
Hyvää harjoitusta maltin kehittämiseenhän tuo kyllä monesti on...![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
+1 Tälle! Ja tohon mitä Haamu aiemmin kirjoitti Turun motarin ajotyylistä täytyy sanoa että joka puolella PK.seudulla ruuhka-aikaan näitä "sankareita" näyttää löytyvän. Jos ei pinna kestä ruuhkassa ajamista vaan täytyy agressioita purkaa toisiin liikkujiin niin kannattaisi vakavasti harkita julkisia. "Ylempänä" Suomessa en ole moista käytöstä läheskään yhtä paljon huomannut, no eipä siellä ruuhkiakaan ole, oikeastaan itä Suomen pikkuteillä motolla ajellessa jos joku liimautuu takarenkaaseen niin ratin takaa lähes poikkeuksetta löytyy "teinituningtero" lippalakki päässä. Niille voi antaa hyvän mielen antamalla mennä ohi ja jatkaa omaa ajelua kaikessa rauhassa.(pecha @ Syys. 17 2008,11:35) kirjoitti
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Jos se olen minä kuka lähtee valoista tuommoisella mystisin merkein varustetulla kotilolla, niin tuskinpa olen provosoitunut kenestäkään ympärillä olevasta. Saa sitä yrittää pitää hauskaa autollakin..(LaMasquerade @ Syys. 17 2008,09:28) kirjoitti
Kaikki kunnioitus ketjun aloittajalle, se on hyvä että hermot kestää. Joskus nuorempana tuli ajettua kolmion takaa kiilaajan perässä sen kotipihaan asti kertomaan mitä se kolmio siellä risteyksessä tarkoittaa, mut enpä tekis tuota enää, aina siinä on riskinsä että vastassa on joku oikeesti hullu.
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Miksi alkaa nössöileen ja soitteleen perään? Koko tilanne oli turha ja sun mokahan toi oli, jos ajaa ohi ni turhaa jää siihen eteen hidasteleen ja vittuileen. Toinen vaihtoehto o tietysti pysähtyy ja antaa auton mennä menojaan jos ei o munaa jättää siihen kunnolla välii ohituksen jälkeen, kuten tässä tapauksessa ei selvästikään ollut.(janick @ Syys. 16 2008,21:23) kirjoitti
ps. Toi turbulenssi oli vitun hyvä veto, mahtoi kotilokuski saada hyvät naurut!
Heinäpään Härkä, zx-10r
Eiköhän se kotilo häviä peileistä yhtä nopeasti kuin ilmestyi siihen eteenkin.
Joskus joku uusio bemaristi rupesi jahtaamaan mua, niin siinä sitten tuli menetettyä hermot, joten päätin tehdä hajurakoa kyseiseen autoon/henkilöön. Loppumatkan sain sitten ajella ihan rauhassa..
Loppujen lopuksi oikea vaihto-ehto olisi ollut pysähtyä, päästää auto ohi ja vähän aikaa mietiskellä filosofisesti maailman menoa..
Harvemmin on ollut ongelmaa takarenkaassa ajavista autoista.
Suzuki Gxsr 1000 K8 Akra Evolution Edition
ZX12R *-02(ex)
Suzuki GsxR750W -92(ex)
I memorize the words to the porno movies
Alkukesästä poistuin takakumissa roikkujan tieltä. Se maksoi rapiat 600e...
Eli kannattaa vaikka päästää ne kuumakallet ohi mieluummin.
En ole vielä törmännyt tuohon road rage- ilmiöön, mutta olenkin ajanut autoa vasta 27 vuotta ja mp:llä 7 kautta. Tai sit olen vaan tyhmä ja on tuo jäänyt huomaamatta, tai dementikko ja tapaukset ovat unohtuneet.
Humppaa taikka kuole
Aika monta kertaa on käynyt vastaavasti mullekin.
- Yleensä vähät välitän perässä roikkujasta ja ajelen sitä + 10 km/h ylinopeutta edelleen. Jos haluaa mennä ohi, niin siitä vaan.
- On myös vähän mielialasta, olosuhteista kiinni ja myös siitä miten tuttu tie on. Joskus tulee näytettyä autoilijalle närhin munat ja otan kunnon hajuraon. Mutta jos homma menee urheilun puolelle, niin osaan kyllä hellittääkin.
- Kolmantena vaihtoehtona päästän auton ohi ja jos alkaa näyttää ajamisen mallia, alan itse roikkua persauksissa kiinni. Kyllä se hiillostus onnistuu toisinkin päin. Toki tässäkin tapauksessa täytyy olla järki päässä ja riskirajoille ei kannata mennä.
- Mahdollinen ja aika ikävä vaihtoehto on se, että perässä roikkuja onkin poliisi.. Ja vielä mallia se, joka oikein provosoi nostamaan nopeutta ja odottaa sitä pahinta ylinopeuspiikkiä. Tällanen sattu autolla pari vuotta sitten, mutta se onkin jo toinen juttu..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Provosoiminen ylinopeuksien ajamiseen siviilijepareiden toimesta menee kyllä täysin yli käsityskykyni. Siinä ei liikenneturvallisuutta paranneta yhtään millään lailla, pikemmin päinvastoin. Sekä tietysti kerätään valtion kirstuun varoja varsin törkeällä tavalla. Ei paranna poliisin kuvaa kansalaisten silmissä.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Kyllä.(KariFi @ Syys. 17 2008,07:19) kirjoitti
Joissain tapauksissa taasen, jos ei jaksa kaahata, niin vinkkaan road ragella varustetulle kuskille ohitusmerkin, että menee edelle. Sitten vastaavasti jätän itse hajuraon enkä roiku puskurissa... Monesti on autoilijoilla mennyt pakka sekaisin, kun ei ole saanutkaan provosoitua moottoripyörää "kisailuun" mukaan, vaan on joutunut itse edelle vetomieheksi. Yleensä ne kaaharikuskitkin kummasti rauhoittuu kun pääsee ohi.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.