Tein tällä kertaa päätöksen laittaa tänne projektikertomuksen 19 vuotta vanhan Gilera Saturnon saattamisesta hyvään nykyaikaiseen ajokuntoon.
Ostin viime syksynä saksasta Gilera Saturnon. Pyörä on kohtuullisessa kunnossa, lukuunottamatta joitakin pieniä juttuja.
Lyhyesti hieman taustaa:
Kyseessä on Gileran Arcoressa Italiassa valmistama 1-sylinterinen 500 cc cafe-racer tyylinen pyörä. Moottori on melkolailla suoraan Gileran RC600-enduropyörästä, mutta tietysti pienempänä ja joidenkin muutosten kanssa.
Saturno-projekti lähti aikanaan liikkeelle Japanin kovasta cafe-racer-huumasta. Sen aikainen Japanin maahantuoja Itoh Motor Co otti yhteyttä Gileran tehtaalle ja pyysi Gileraa tekemään pienen 1-paikkaisen kevyen cafe-racerin. Suunnittelutyö tehtiin Sandro Colombon toimesta yhteistyössä Itoh Motorin Japanilaisen edustajan kanssa. Malli esiteltiin syksyllä 1987 ja vastaanotto oli hyvä. Mallia alettiin myymään myös euroopassa, joskin valtaosa pyöristä meni Japaniin. Tietojeni mukaan näitä on valmistettu suhteellisen pieni määrä, n. 1100 kpl.
Takaisin projektiin.
Tässä kuva omasta yksilöstäni:
Saturno-projekti
"Nology sytytyskaapeli"
Tein pyörään aluksi hankinnan jälkeen yleisen siistimisen ja puhdistuksen, jonka jälkeen huolsin moottorin. Jakohihna tuli vaihdettua ja venttiilit säädettyä.
Gilera-osaajien mukaan tässä moottorityypissä kannattaa käyttää Nology-merkkistä kondensaattorilla varustettua sytytyskaapelia. Ilmeisesti käynnin pitäisi olla tasaisempi. Nologyn markkinointi tuntuu yhtä luotettavalta kuin verkostomarkkinointi aikanaan, mutta pitäähän sitä kaikenlaista kokeilla. Hankin siis Nology-merkkisen sytytyskaapelin.
Tässä alkuperäinen Beru-merkkinen tulpanhattu ja sytytyskaapeli:
Tässä uusi Nology-merkkinen kaapeli:
Ajoin pyörän dynamometrissä ennen muutoksia. Tuloksena oli 36,7 hevosvoimaa takapyörältä mitattuna. Nology tuskin vaikuttaa moottoritehoon.
Tarkoitus on jossain vaiheessa hankkia tai valmistaa avoin pakoputkisto, mutta siitä lisää myöhemmin.
Saturno-projekti
"Jousitus"
Aikomukseni on vaalia tarkasti Saturnon alkuperäisyyttä. Kaikki muutokset mitä teen tulee olla palautettavissa täysin originaaliksi.
Nythän on kuitenkin niin, että tällaisen parikymmentä vuotta vanhan pyörän ajo-ominaisuudet eivät enää yllä tämän päivän tasolle. Siitä syystä ajattelin parannella hieman jousituksen toimintaa.
Aivan aluksi purin kaikki linkut ja tein niihin huollon. Kuten kuvasta voidaan huomata, jotain pientä korroosiota oli, mutta asia saatiin kuntoon:
Tässä kuvassa alkuperäinen iskunvaimennin on vielä paikallaan:
Ystäväni Italiassa suostuivat tekemään uniikin iskarin ohjeideni mukaan tähän projektiin:
Sinne se meni:
Toimivuus tuntuu kylmiltään oikein mainiolta. Uudessa takaiskunvaimentimessa on myös pituuden säätö. Alkuperäinen vaimennin oli 280 mm pitkä. Muutin tämän 286 mm pituuteen, jolloin maavaraa tulee hieman lisää.
Jouduin hieman shimmaamaan vaimentimen alakiinnitystä, sillä siinä oli reilun millin ero vakioon. Myös lisäsäiliön letkun kulkuun en ole täysin tyytyväinen, mutta minkäs teet kun tehtaalla ei ollut saturnoa johon olisi voinut kokeilla. Kohtuullisen hyvin se silti istuu.
Projekti jatkuu vielä, päivittelen tätä kunhan jaksan ja ehdin. Kaikenlaista pientä askartelua on tullut tehtyä. Mikäli jollakin täällä sattuu olemaan Saturno, vaihdan mielelläni kokemuksia asiasta.
Olen tälläisen gileran nähnyt. Oli meidän kerhotiloissa säilössä muutaman vuoden. Sen omisti eräs saksalainen joka oli autotehtaalla (ukissa) töissä. Oli kyllä hieno laite, oli vähintään uuden veroisessa kunnossa.
jouni
On sulla kivoja ystäviä italiassa, kun iskarin sulle tekivät!
Tää on kyllä näyttävä peli, näitä ei Suomesta montaa löydy. Itse olen nähnyt kaksi, joista toinen jälkituontia.
Jään odottamaan päivityksiä..
Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
Tuollainen on toiveiden tynnyrissä ellei sitten Bimota bb1 tai MZ Scorpion Replica. Nyt pitää tyytyä urheilukoneluokassa CB 250 RS:stä itse rakenneltuuun Sporttiin. Pääasia kuitenkin ettei pyttyjä ole ylimääräisiä.
Myllymaan Repan pajalla olen viimeksi Gileraa tutkaillut. Repa kertoi käyneensä sillä Ahvenistolla (sekös se on Hämeenlinnassa) poikia härnäämässä. Suorilla kuulemma ei oikein pärjää mutta muuten...
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
"Jousitus osa 2."
Jaahas, löytyi Aprilia RS250:stä kotoisin oleva USD-haarukka sekä ylä- ja alakolmiot. Mitoitus on erinomaisen pätevä, muutama pikkuosa pitänee koneistaa, jotta se sopii Saturnoon. Saturno itsessään jää osineen alkuperäiseksi ja vain haarukan osia pitää muuttaa. Tämän jälkeen katsellaan sisään soveltuvat jouset ja viritellään vaimennukset kuntoon.
Aion käyttää alkuperäistä vannetta, jarrulevyä ja satulaa. 1 satula riittää enemmän kuin hyvin ja on kevyempi kuin 2 (jos sillä nyt edes on niin väliä kun tämä on tällainen harrastelupeli vaan).
Asennusprojekti saattaa ottaa aikaa kesän kynnykselle. Katsellaan kun ehditään. Tässä välissä on vielä kaikenlaista.
Eikös niistä alkuperäisistä pumpuista saa kyllin toimivia?
Olikos tuossa Marzocchin M1-keula?
Tukevuus pitäisi ainakin riittää noinkin kevyeen pyörään.
Luigin luona tuli tuommoista katseltua useampaankin otteeseen, mutta aina tuli ostettua jokin muu pyörä.
Rata-ajoon tuo olisi ollut ihan vänkä peli, mutta kun on tuota elopainoa kertynyt, niin tuli sitten hommattua vähän tukevampia pyöriä...
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Pikku korjaus: jousi. Kuvan perusteella tuo näyttää vanhemman korimallin RS250 pumpuilta. Niissä Marzocchin pumpuissahan on sellainen vähän harvinaisempi piirre, että jousi on vain toisessa putkessa ja vaimennus toisessa. Korjaa toki, jos olen väärssä... ;)(Jyri @ Maalis. 28 2008,11:31) kirjoitti
On tärkeää erottaa terve innostus ja addiktio. Terve innostus tuo jotain elämääsi, mutta addiktio vie jotain pois.
-prof. Mark Griffiths
Onkos tuo sama kone kuin 500 Dakotassa? On kovin samannäköinen. Mä olen katsellut kanssa vähän jo tuollaisen Saturnon perään..
Juu, olet aivan oikeassa. Toisessa pumpussa on alunperin vain jousi, joka on jousivakioltaan noin 13,0 N/mm.(jjm @ Maalis. 28 2008,21:08) kirjoitti
Kyllä se on sama moottori. Jotakin pientä eroavaisuutta tässä taitaa olla, mutta pääpiirteittäin täysin sama kone.(rellonen @ Maalis. 28 2008,21:17) kirjoitti
Saturnossa on alkuperäisenä Marzocchin 40 mm keula, joka saattaa olla M1. Pasoissa sun muissa oleva M1R on mielestäni 41,7 mm, joten tämä ei ole ainakaan se...?(Ekku @ Maalis. 28 2008,19:51) kirjoitti
Kyllähän alkuperäisestäkin saa viriteltyä. Ongelmana on vain se, että en halua tehdä sitä. Tätähän ei saa museorekisteriin ennen kuin kymmenen vuoden kuluttua ja sillä välillä ajattelin ajaa tällä satunnaisesti niin radalla kuin kadulla. Alkuperäiset osat säilön huolellisesti hyllylle. *
Aprilian 95-97 Marzocchi-keulakaan ei ole paras mahdollinen aihio, mutta se on helpoimpia laittaa suoraan Saturnoon. Esim. Jarrusatula sopii suoraan, alkuperäistä akselia voi käyttää pienellä lisäpalikalla jne jne...
Kolmioiden offsett on pienempi Apriliassa, mutta se ei haittaa. Haarukka mikä minulla on, on kotoisin Supermono-raaseri-Saturnosta.
moi Jyri,
toi....toi...toi...mikä piru seny oli.....ajo ducatikuppia....ei jyri eikä jari ku.....2005 klubin pohjanmaan kierroksella ajeli ainaskii Kemoraa Saturnolla, tankki muistaakseni vuosi hiukan....kuka wattu se ny oli...saaturan karvanaama(sori)...ihan mukava tyyppi....ei vanha muista nimee , täytyy luntata ....juu Mäkipään Jori.
Veteli tosi vauhdikkaasti kemoran karuselleja, eihän tuo suoralla mikään raketti ole , mutta kaarrenopeudet oli kohdillaan!
Mahtaisko vielä omistaa??
timo
Viime kesänä puhuin Jorin kanssa jossain välissä Saturnosta ja hän sanoi, että hanellä on niitä useampikin. En tiedä onko enää, mutta kuullosti puhuessaan ainakin ettei olisi niitä mihinkään myymässä.(zupe @ Maalis. 31 2008,19:21) kirjoitti
Moi Zupe,(zupe @ Maalis. 31 2008,19:21) kirjoitti
Juu, perhanas... Kyllähän Mäkipään Jorilla näitä on kolmin kappalein. Olen välillä soitellu ja häirinny Joria asian tiimoilta, meitä kohtalotovereita Gileran omistajia kun ei paljoa ole.
Pian se nähdään miten tällainen liikahtaa![]()
![]()
Saturno on kyllä hieno pyörä. Kerran ahvenistollla oli yksi ajamassa, äijä veti hirveetä kyytiä, kaatuili välillä, mutta vauhti oli kohallaan. Tommosella pienellä radalla, kun teholle ei ole tarvetta, niin kevyt pyörä menee lujaa
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kas kas täällähän kirjuutellaan ihan moottoripyöristäkin toisinaan....
Suomessa noita Saturnoja on tällä hetkellä ~9kpl. Uutena niitä tuli silloisen maahantuojan toimesta ainakin 1kpl ehkä 2. Yhdestä tiedetään ja kahdesta huhutaan.
Noista valmistusmääristäkään ei ole jostain kumman syystä aivan tarkkaa fakta tietoa missään, liekö Luigi punkkupäissään niitä kasaillut jonkin verran. Useimmissa lähteissä kuitenkin mainitaan 1200kpl joista 50kpl oli Piuma mallimerkinnällä olevia supermono kilpureita. Niissä on mm alupalkkirunko ja 560cc kone.
Perus Saturnoja tehtiin lisäksi 350cc ja 500cc moteilla. Ovatko nuo 350cc myös tuossa 1200kpl erässä mukana?![]()
Mitä tiedän (lukenut ja kuullut erimaiden edustajilta)
-Suomeen tuli 1kpl
-Sveitsi 12kpl
-Englanti ~40kpl
-Saksa ~60kpl
-Tanska 3kpl
ylipäänsä Eurooppa ~200kpl.
Joten aivan tusina pyörästä ei ole kyse (paitsi sveitsiläisille).
Pyörä sinällään on hauska ajettava, joskin pienen kokonsa puolesta tuottaa kuskille tiettyjä puutumisen oireita pidemmillä turneilla. Eniten oikeastaan rasittaa erittäin jyrkkä polvi kulma, penkin korotus auttanee.
Mutkateillä ja syheröillä radoilla tuolla on nautinto päästellä menemään. Alusta toimii vakionakin kohtuullisesti. Jarrut riittävät pienin parannuksin.
Moottori on erittäin kestävä vakiona. Sieltä pystyy kohtuu helposti kaivamaan tehoa enemmänkin, alkaa vain luotettavuus hieman kärsiä (2kesää ja yhteensä ~30kierrosta radalla vs. vakiokoneisena ajeli niin kauan kuin jaksoi).
Tuossa joku mainitsi meikäläisen (se saaturan karvanaama), niin kerrotaan nyt hieman kyseisestä pyörästäkin.
Nykyisellään se onpi siinä vaiheessa että koneen yläkerta vaatii hieman huomiota, ei pysy vedet sisällä.
Kone on saanut isomman muusinuijan sisäänsä, poraus 102.4mm (vakio 92mm) ja 610cc (492cc). Veivin virkaa hoitaa carrillon takokäikäle. Nenukepit ovat myös hieman ronskimpaa liikettä ylläpitävät. Kansi on otettu yhdestä noista harvoista Piumoista.
Karburaattorina Keihin FCR41, ilmasuodin teräsverkko+vaimokkeen sukkahuosut (ei hyvä jos lyö tulta takas). Vauhtipyörää kevennetty ~1kg. Syttypoksi on ohjelmoitavissa.
Keula on ulkoisesti vakio, sisäisesti siellä on hieman muutoksia. WP:n jouset ja paluuvaimennus on säädettävä (vakiossa voi säätää vain öljyä). WP:n takapamppu on jostain 90luvun 250 gp apriliasta, siinä nyt niitä säätöjä piisaa.
Putkisto on jonkin sortin sekoitus, vakio alkukäyrä ja ducatin vaimennin satulan alla.
Vanteet on vakiot kun ei ole kevyempiä löytynyt/raaskinut ostaa. Originelle bensatankki on kuin paremmastakin matkapyörästä (vetää ~20l ja kulutus vakiona ~4l/100km.) Nyt bensat pysyy sisällä 8l kuitutankissa ja olisi tilaa tehdä iso airboksi.
Työn alla pyörään on seuraavia muutoksia/parannuksia:
-kevyemmät vanteet
-uusi pakokäyrästö
-tehoa etujarruun
-uudet katteet
koneeseen:
-uudet pinnapultit (josko alkais pysyä vedet sisällä)
-luistokykä olis mukava testata
-saada lopultakin sisään ajettua, säädettyä ja penkitettyä ennenkuis se hajoaa......
Jori
Kiitokset Jori selostuksesta. Tuo alkuperäiseen etuhaarukkaan sopiva WP:n vaimenninelementti on mielenkiintoinen... Niitähän ei käsittääkseni juuri enää saa, joten patentoin Aprilian haarukan omaani.
Ostin juuri tyyliin sopivan änkkärin, megafoonimallia tietysti. Kun saan sen kiinni niin sitten täytynee varata hiukan penkkiaikaa ja säädellä tuo kohdalleen ihan tuollaisenaan.
Saturno-projekti jatkuu...
*Äänenvaimennin*
Tuli asennettua Saturnoon tyyliin sopiva uusi vaimennin. Huomenna yritän saada laitteen penkkiin, jotta saadaan vielä kaasutin säädettyä.
Uskokaa tai älkää, tämä on yhdistelmä kaikkea mitä tallista löytyi.
Kuka arvaa minkä pyörän vaimennin on kyseessä?![]()
MT-01?
Thruxton?
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
Suht lähellä tuo MT... Drag Star 1100-mallin harvinaisen Leovince Pro-S putkiston vaimennin on kyseessä.(Pahkasika @ Huhti. 19 2008,00:14) kirjoitti
Sain kuin sainkin kaasarin säätöihin muutaman dynamometriajon ja kaasarin aukaisun jälkeen. Huipputeho jäi 35 hevosvoiman paikkeille takapyörältä mitattuna, alakierroksille saatiin useampi heppa lisää verrattuna vakiopönttöön. Nyt se kuitenkin toimii hyvin.
Niin... ja ääni on aivan järkyttävän kova, pauketta ja meteliä piisaa. Siihen täytynee tehdä jonkinlainen korjaus vielä. *
Tän verran tarkennusta noihin uutena Suomeen tulleisiin saturnoihin. 1 kpl tuli tänne Turun suunnalle ja toinen vaikutti itäisessä suomessa. (Molemmat bongattiin aikanaan Juhannus-ratapäivillä )
Nämä olivat molemmat punaisia. Lisäksi silloin liikkui huhu yhdestä mustasta juhlavuosimallista. Tiedä sitten jäikö kyseinen yksilä Suomeen.
Mielenkiintoista... olisi mukava kuulla aiheesta lisää, jos satut tietämään henkilöitä tms...?(Omobono @ Huhti. 20 2008,10:49) kirjoitti
Turun suunnalla omistaja oli Nurmi. Vaihtoi pyörän aikanaan Moto Italiassa käytettyyn Ducatiin. Tietääkseni piikkiöstä pyörä kulkeutui helsinkiin Wikströmin Guy:lle ?
Itäsuomessa olleen pyörän omisti muistaakseni Pennanen. (Harrasteli kai myös Laverdoja ?). Kulkeutuikohan tämä pyörä Salmen Jorman kokoelmiin, siitä en oo varma.
Omobonolle suuri kiitos täsmennyksestä. W. Guylla tuommoinen taitaa olla vieläkin. Tulivatko molemmat vai kumpikaan silloisen maahantuojan toimesta?
Tuosta anniversary huhusta en ole kuullutkaan, olen kaiketi liian nuori...
Sittenhän noita Saturnoja on jo ainakin 10kpl suomessa, lähes tusina pyörä.
Jori
Kuulin tuossa, että Paronin Poikien ratapäivillä Alastarossa oli jollain ollut Saturno mukana. Taitaa olla aikalailla tusinapeli siis.(gilera @ Huhti. 22 2008,09:19) kirjoitti
![]()
Tais olla Salon seudulta se Gilera. Eli ei vielä tusina pyörä.kirjoitti
Jori